HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Foresterin etuperä hajalla.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Sankari
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2018, 18:00

Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sankari » 18 Touko 2018, 22:50

No niin, koitellaans vielä jos täältä saisi vastauksia.
Jatkoa siis tähän ketjuun: viewtopic.php?f=15&t=6155

Käytin autoa huollossa ja epäilivät etuperän olevan tuosta subbesta rikki, joten vaihdettiin etuperäöljyt kahteen kertaan ajaen välillä (ns huuhtelu) ja ulinahan vaimeni huomattavasti.. Magneetissa ja öljyissä oli myös metallisilppua, joten perähän siitä on menossa.

Ensiapuahan tuo kuitenkin vain on joten nyt kysyisin, onkohan tuo mahdollista/kannattavaa vaihtaa pelkkä etuperä autoon, vai joutuuko vaihtamaan koko perä/automaattilootapaketin? Jonkinnäköistä kokemusta jos saisi ja hinta-arviota niin olisin kiitollinen..

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sti330 » 19 Touko 2018, 07:49

Kyllähän siitä pätkä lähtee lootasta irti kytkinkopan ja itse vaihteiston välistä, joten metallisilppu ei ole päässyt ATF öljyn joukkoon.
Onko tarvinnut pakitella pahasta jumista esim. jarrut jumissa tai kärryn kanssa?
Nuo peräthän ei yleisesti tykkää taaksepäin tulevasta kovasta momentista, koska pieni vetopyörä ja lautaspyörä pyrkivät silloin erilleen.
Automaatti versiossa kuormitus tulee pakittaessa lähes kokonaan etuperälle, eli saattaa kovissa rytkytyksissä ottaa kipeää.
Onhan tuolla jo kilometrejäkin takana. Voisi selvitä laakeriremontilla. Minulla ei ole näiden remonteista kokemusta.

Sankari
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2018, 18:00

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sankari » 19 Touko 2018, 10:48

Ei ole edes vetokoukkua mulla subarussa.. Olen kyllä ajanut metsästysajoa aika paljon tuolla fobbella, joten on varmasti hieman raskaammalla käytöllä ollut, kuin ns perus citymaasturit.. Eli tuon puolesta varmaan olisi kannattanut vaihtaa öljyjä useamminkin. :banghead:

Arvelin nyt viedä tuon auton yhdelle tutulleni, joka on pätevä noita voimansiirtojuttuja seppäilemään, saa purkaa ja katsella mikä siellä on sökönä..
Laakkoselle tms subaru huollolle jos vie, niin todennäköisesti eivät muuta sano kuin uusi laatikko+perä tilaan ja 5000e kiitos..

Tuolta katselin myös käytettyjä lootia, ruotsalainen paikka: https://en.bildelsbasen.se/?link=list&s ... pc1=125&vc[0]=196106100&vcx=4313&pc[0]=125103100

Eihän nuo nyt aivan kauhean hintaisia olisi 600-1000e + toimitus, mutta mistä ihmeestä tiedän mitkä noista käy omaan autoon?
Miten tuo koodi lootan kylestä luetaan, jos hommaa varaosaa.?

trifore
Jäsen
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Helmi 2016, 20:56
Paikkakunta: Muurame

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja trifore » 19 Touko 2018, 11:42

Moi,
Viimekesänä vaihdoin bildatabasen kautta tilatun 4EAT automaattilootan -08 SG Foreen.
Tietojen mukaan sillä oli ajettu 153tkm ja se on toiminut hyvin.

Valinnan varaa oli paljon joten kyselin tietoja useammastakin - valitusta hintakin jopa tippui.
Toimituksen hinta oli ~150€, tuli viidessä päivässä pihaan.

Laatikon tyyppi lyötyy arvokivestä Transmission type joka minulla on TV1B5MGWAB.

Edellinen 150tkm ajettu laatikko löytyy myös autotallista jos osian vaihto kiinostaa - siitä on ilmeisesti kytkinlevyt loppu kun vaihteiden vaihdossa tapauhtui lipsumista.
Mutta etuperä, jakolaatikko, valve module sekä turbiini olisivat vielä ehjiä.
Forester 2.5 XT AT -08 R.I.P.
Forester 2.5 XT AT -06
Outback 2.0 TD -08 ex
Outback 2.0 TD -09 ?

Sankari
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2018, 18:00

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sankari » 19 Touko 2018, 11:56

Sulla taitaa olla eri koneella tuo subbe, niin ei mahda pelata ristiin?

Mulla näköjään tuo numero on TZ1A3ZR4AA-PU tuo -PU oli vain laatikon kupeessa, ei tyyppikilvessä jossa transmission type oli ilman tuota PU:uta.

Sankari
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2018, 18:00

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sankari » 19 Touko 2018, 12:16

TZ1A3ZN4AA Tuolla numerolla ainakin 1kpl lootia on myynnissä ruotsissa.. Käyköhän tuo nyt tuohon minun autoon, onkos teillä tietoa, minkä kirjainten tuosta koodista pitäisi täsmätä että on käypäinen osa?

Jos joku minua pätevämpi osaa/löytää sopivan paketin, niin voi laittaa tähän linkin/yv:n ja saada kiitollisuuteni :thumbsup:

Sankari
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2018, 18:00

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sankari » 21 Touko 2018, 16:48

No niin nytpä on selattu suomen ja ruotsin purkaamot ja täysin samalla numerolla olevaa laatikkoahan ei ole löytynyt. :banghead:

Kuitenkin muutama loota on hyvinkin lähelle samalla numerolla ja voisi siis ehkä sopia minun autoon, laakkoselle pistin spostilla nuo numerot että käykö laatikot päittäin, vaan en ole vielä saanut vastausta..

Jos jollain foorumilaisella on tietoa tai sitten tuntee jonkun joka noista ymmärtää, niin ilmoitelkaa onko esimerkiksi nämä laatikot yhteensopivia omaan autooni? TZ1B3ZR5BA (samalla motilla kuin omani numerot vaan ei aivan täsmää) TZ1A3ZN4AA (tuo on vastaavasta turbo subesta) TZ1A3ZB2AAP5 (japan motorssilla oli tuollainen loota)

Oman auton laatikon numero oli: TZ1A3ZR4AA

Jos myös tunnette jonkun subaru "velhon" joka noista ymmärtää niin ilmoittakaa ihmeessä.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 21 Touko 2018, 18:04

Transmission chartteja selaamaan. Myös Syvänen motrosport on noitten kans pelannu, täällä nimimerkillä mechanix.

Sankari
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2018, 18:00

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sankari » 21 Touko 2018, 18:48

Sankari kirjoitti: TZ1B3ZR5BA (samalla motilla kuin omani numerot vaan ei aivan täsmää)

Oman auton laatikon numero oli: TZ1A3ZR4AA



Sen verran sain tongettua ja tutkittua että tuo loota on samankorimallin uudemmissa subeissa, voisi siis olla aika lähellä.. Olettaisin että välityskin täsmää, mitä tutkin, mutta varmaa tietoa en kylläkään löytännä.

Sankari
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2018, 18:00

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sankari » 24 Touko 2018, 21:48

No niin tongin noita englantilaisia service manuaaleja ja sain selville että tuo turbosuben loota pitäisi olla käytännössä samanlainen, ainut numero/kirjain mikä ei täsmää eli mulla R (meinaa vaparia) ja toisessa lootassa N (meinaa turboa).
Tämä siis TZ1A3ZR4AA ja TZ1A3ZN4AA osalta..

Tuon siis pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan käydä paikalleen.. Ainut mikä jäi nyt mietityttämään, että voiko turbosubbe olla eri välityksellä kuin manuaali subbe? Tuohan tekisi sitten ilmeisesti pahaa jälkeä joko takaperälle tai koko laatikolle ja etuperälle?

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Qulle » 25 Touko 2018, 07:08

No kyllä sen välityksen täytyy täsmätä, muutoin tulee tuhoa.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja TJani » 25 Touko 2018, 12:14

Ei se etuperän vaihto siihen lootaan ole mikään ihme homma, toki hammaskosketus olisi hyvä katsoa.
Täälläkin pari automaatti lootaa josta perä joutaa, jos välitys vaan passaa.

edit.
Pikaisella tutkimisella vaikuttaisi että sulla on 4.444 välitys. Mulla olisi yksi samalla välityksellä oleva etuperä jouten.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Sankari
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2018, 18:00

Re: Foresterin etuperä hajalla.

ViestiKirjoittaja Sankari » 25 Touko 2018, 21:35

Pistä ihmeessä yv vaikka millä hintaa lähtisi tuo perä.. En sitten tiedä pitääkö sekin tanko joka laatikosta tulee perää pyörittelemään niin vaihtaa, voi olla hampaat sökönä siinäkin.. Menee jonkun aikaa ennekuin vien tutulle joka noista ymmärtää ja lupasi purkaa laatikon, kunhan kiireiltään joutaa..

Ei tuo nyt ole mikään aivan hengenhätä projekti muutenkaan, ostin corolla väliaikaisratkaisuksi ja kun on niin bensapihi, niin saattaa olla että subbe jääkin vain metsästys/erästely autoksi kunhan saan kuntoon..


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa