HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 14 Maalis 2015, 11:03

MY04 Forester 2.5 XT (201000 km) oikuttelee seuraavanlaisesti:
-Vikavalo ja koodi P0301 (Cylinder 1 misfire), yleensä tyhjäkäynnillä tai matalilla kierroksilla, viime aikoina ainakin joka toisella startilla. Muutaman kerran myös tasakaasulla kolmosvaihteella ajaessa. Ensimmäisen kerran kovemmassa kiihdytyksessä rampilta, jossa renkaat sutasi liukkaalla korkeilla kierroksilla ja kierrokset kävi vielä korkeammalla.
-Sammuminen kytkimen painamisen jälkeen, lähinnä tasakaasulla ajon ja sen jälkeisen ilman kaasua liukumisen jälkeen pienempään vaihdettaessa. Kerrasta poikki, ei minkäänlaista hyytymisen tunnetta tai muuta oiretta. Joskus tulee usemman kerran samalla matkalla, mutta hankala saada tapahtumaan varta vasten kokeilemalla. Tuntuu, että jarrun painamisella olisi asian kanssa jotain tekemistä. Voi olla kuvittelua. Kerran on sammunut myös valoissa kummallisesti, kun vaihdoin ykkösen valmiiksi.
-Ketkuttaa tyhjäkäynnillä sen verran, että häiritsee. Ei isoa liikettä. Myös tahdin vaihtelua ja muljahtelua.
-Myös paikoillaan kaasuttaessa tasaisella 2500 kierroksilla tuntuu välillä kummallisia muljahduksia.
-Tasakaasulla pienemmillä vaihteilla ajettaessa tuntuu levotonta nykyttelyä.

-Kulutus vähimmillään 80-100 vauhdeilla ajettuna on ollut 9,7 l/100km ja enimmillään lähiöajossa 14,5 l/100km
-En ole huomannut mitään ongelmaa kiihdytyksissä tai tehoissa, niitä voi silti olla..

Akku ja polttoainesuodatin on vaihdettu, ilmamassa-anturi on putsattu ja maanantaina auto pajalle. V-Poweriaki on tankattu eilen, eli henkimaailman avutkin on käytössä jo. Polttoainesuodattimen ja kalliin tankkauksen jälkeen eilen en saanut enää autoa eilen kytkimellä sammumaan, eikä vikakoodikaan tullut näkyviin, mutta ketkutusta ja muljahtelua tuntuu. Edellinen omistaja on viime vuonna vaihtanut tulpat ja mahdollisesti hakenut vikaa, koska ykkössylinterin kohdalla olevaan puolaan?/liittimeen on kirjoitettu tussilla numero 3, eli niiden paikkoja on vaihdeltu ristiin.

Ostin auton pari kuukautta sitten ja olisi kyllä mukava peli, mikäli toimisi. Ensimmäinen Subaru minulle, enkä autoista juuri tajua. Olisiko hyviä vinkkejä tai kokemuksia vastaavasta kenelläkään? Millainen näiden turbokoneiden kestävyys yleensä on? Turbottomia ainakin kehutaan kestäviksi.

Avatar
khalonen
Viestit: 118
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:15
Paikkakunta: Vieremä

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja khalonen » 14 Maalis 2015, 22:19

Onko siinä koneessa AVCS?

Jos on niin mahdollista että sen ohjaussolenoidi jumii ja oireet voi olla tuon tapaisia, se olisi helpoin ja halvin vika tutkia ja korjata.
Muita ehkä mahdollisia jos puolaa siirtämällä ei vika vaihda paikkaa niin suutin tai vuotava venttiili.
Suutintakin voi vaihtaa paikkaa ja venttiilivika löytyy puristukset mittaamalla.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 14 Maalis 2015, 22:58

Kiitos kommenteista!

Piti ihan googlettaa, että mikä tuo AVCS on. Vastaavan ikäisistä U.S. -malleista se löytyy, mutta en löydä tietoa näistä eurooppalaisista. Puristusten mittauksesta korjaaja jo puhuikin.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 16 Maalis 2015, 19:54

Kyllä tästä mallista tuo avcs löytyy. Puristukset on kuulemma kunnossa, ohivirtaus 1 ja 3 sylintereissä 10 % muistaakseni. Tulpan ja puolan ristiinvaihtaminen ei ongelmaa poistanut eikä siirtänyt. Seuraavaksi vuorossa suuttimen paikan vaihtaminen. Toivottavasti ongelma löytyy, vaikka sitten tuosta suuttimesta. Ykkössylinterin tulppa oli ollut tummempi kuin kolmossylinterin.

Ehkä tässä vielä kesällä päästään Foresterilla Lapin kairoihin :thumbsup:

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 17 Maalis 2015, 15:29

Ei ollut vika suuttimessa. Voisko EVAP -systeemi aiheuttaa tällaista? Ulkolaisia foorumeita lukiessa tuosta on löytynyt joillakin syy ykkössylinterin misfireen ja tyhjäkäyntiongelmiin. Entäs se sammuilu sitten?

Misfire ongelmista löytyy jo jokunen viesti englanninkielisiltä foorumeilta..

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 19 Maalis 2015, 21:26

Vika on piilossa edelleen. Tarkistettu aiempien lisäksi: 1. ja 3. sylinterin puristus, jakopää, evap, ilmeisesti avcs ja virran avulla ties mitä mistä en mitään ymmärrä.

Kuulemma vika voi ollakin myös 2. ja 4. sylintereiden puolella, ilmeisen susi tuo misfire -koodin tarkkuus. Kierrosluvun muutoksen ja sylintereiden asennon tms perusteella loihtii arvauksen?? Tarkoittaa yleensä varmaan, että vika on konepellin alla. Toisen puolen puristukset, tulpat ym seuraavaksi syyniin.

Eikö näitä ole Suomessa ollut kenelläkään muulla?

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

ViestiKirjoittaja mechanix » 19 Maalis 2015, 22:05

Mulla oli parissa 90-luvun lekassa ongelma että saattoi sammua valoissa venatessa tai ajossa huomasi nykäisyn välillä, syynä kampuran tunnistin. Yleensä kyllä aiheuttaa käynnistymättömyyttä kun on kuuma kone ollut vartin sammuksissa. Nämä tosin tuolla vanhemman mallin triggeripyörällä. Eikä antanut tunnistimen vikakoodia...

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 23 Maalis 2015, 16:29

Painajainen pahimmasta päästä sieltä paljastu.. Kakkossylinterissä 23 % ohivuoto, kun muissa 7-10 %. Kannattaakohan tämmöstä yrittää korjata, vai porsiiko kohta seuraava?

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Madwiller » 23 Maalis 2015, 17:21

Kone irti ja ylös. Sitten auki ja paremmilla hiluilla kasaan :thumbsup:

Samalla vaihdat vaikka uuden kytkimen ja vaikka pykälää isomman puhaltimen :)
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 25 Maalis 2015, 10:27

Niin.. Eihän tuo rahamiehelle mikään ongelma olis. Vaan ehkä autokin olis sitten tuoreempaa sorttia. Arvelluttais kuitenki lisätä tehoja tuollaiseen mikä ei vakionakaan kehuttavasti kestä. Vai onko 200 tkm jo paljo näille koneille?

Onko kenelläkään hyviä arvauksia mitä sieltä löytyy, kun kone vielä jossain vaiheessa avataan? Venttiili vai sylinteri hajalla? Voiko olla jotain muuta? Tonnit tässä kuitenki alkaa jo vaihtaa omistajaa, siltä ei enää taida välttyä. Autoliikkeen kanssa asian käsittely menossa.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 25 Maalis 2015, 10:37

Paha tuota on alkaa arvailemaan, jos on pakko niin venttiilipuolen vikaa arvelisin.

Mutta en autoa lähtisi syyttämään, aiemmasta käytöstä kun ei tiedä, ja turboautoja pitäisi osata vähän sääliä kylmänä ja antaa vähän jäähtyäkin kovan ajon jälkeen.

Sieltä Oulun seudulta löytyy kyllä asiallisia pajoja, eli jos et myyjäliikkeen kanssa pääse mihinkään yhteisymmärrykseen niin etsi sieltä asiaan perehtynyt paja, ei merkkikorjaamo siis. Oulun pojat varmasti vinkkaa hyvästä. Näiden koneiden remontoiminen ei ole kamalan kallista kuitenkaan, ja vakioita osia on hyväkuntoisena tarjolla siellä sun täällä, jos jotain kallista nyt on rikki.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Displaced » 25 Maalis 2015, 10:48

SPL Motor Oulussa :thumbsup:

Ne voi myös antaa vian etsinnässä apua, vaikka tuo kullostaa suht selvältä venttiilivialta.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 25 Maalis 2015, 11:46

Auto on juuri SPL Motorin käsissä, hienoa palvelua. Venttiilivialta kuulemma vaikuttaa, mutta eihän sitä aukasematta tiedä.

Mitä ilmeisimmin vika on ollut ennen autoliikkeeseen myyntiä, eilen tokkurassa puhuin edellisen omistajan kanssa puhelimessa. Mitään vikaa ei ole ollut, mutta vuoden pidon jälkeen auto liikkeeseen takasin ja dieseli alle. Sitä ennen oli jo jonkun aikaa omia myyntiyrityksiä. Onnitella tietenki pitäis, kun on noin hyvin asiansa onnistunut hoitamaan. Puolia oli vaihdeltu kuitenkin molemmin puolin konetta ja moottorihan hytkytti heti koeajollakin. Valitukset sikseen, shit happens.

Oulun Kamuxin kanssa on nyt sovittu 50-50 jako, mikäli kyseessä on esim venttiilivika tai muu kohtuudella korjattavissa oleva. Sijaisauto on myös mahdollista saada. Ja nämä onnistui ilman tappelua, mikä on aina parempi.

Ehkä tämä vielä ajoon saadaan, ei haluttais millään keinolla luopuakaan, kun on omiin tarpeisiin aivan lyömätön paketti maasto- ja katuominaisuuksia tuohon hintaluokkaan. Muuten aika mukavassa kunnossa päältäpäin, nahkajakkarat, lasikatto, vakkari jne. Ja sierra gold metallic värillä :thumbsup:

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 25 Maalis 2015, 12:00

Kyllä siitä auto vielä tulee.

Ja pakko sanoa että aivan pienellä panostuksella vielä hemmetisti parempikin paketti, ahdin ja downpipe sekä säätö niin johan rokkaa. Lääkkeet tähän löytyy SPL:ltä kyllä. Kannattaa harkita nyt kun osia kuitenkin irroitellaan.

Käytännössä tuollainen 300 hv /450 Nm ei käy kestävyyden päälle.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
STi06
Viestit: 182
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:53
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja STi06 » 25 Maalis 2015, 12:05

No onneks nyt on sentään osaavilla kavereilla hoidossa... Moni ois nimittäin tossa vaiheessa laittanu vaan vahingon kiertoon.
Forester XT 2.5 turbo 2006 -kutiteltu käyttis
Legacy 3.0 H6 AT stw 2007 -Käyttis
Impreza GT 25stars edit. 1999 -EX
Impreza WRX STi 2006 -EX
Impreza 2.0 gl stw 1998 -Avokin EX

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 25 Maalis 2015, 12:08

Mitä se maksaa? Miten kestää kone, kytkin ja vaihdelaatikko? Onko laillinen? Tarkoittaako tuo parempi vain tehokkaampaa?

Ei haluttais punastella poliisin, katsastajan tai vakuutusäijän kysymysten alla. En siis tajua oikeastaan mitään koko aiheesta, mutta eikö kytkin ja jarrut kuuluis päivittää ensin? Autossahan on menoa jo nykyisellään ihan mukavasti kasitappisen omegan jälkeen.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 25 Maalis 2015, 12:10

STi06 kirjoitti:No onneks nyt on sentään osaavilla kavereilla hoidossa... Moni ois nimittäin tossa vaiheessa laittanu vaan vahingon kiertoon.


Onneksi tosiaan tuommoinen paikka löytyy täältä. Tämän kanssa mennään nyt loppuun saakka tai sitte kävellään ja pyöräillään.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 25 Maalis 2015, 13:50

JiiKoo83 kirjoitti:Mitä se maksaa? Miten kestää kone, kytkin ja vaihdelaatikko? Onko laillinen? Tarkoittaako tuo parempi vain tehokkaampaa?

Ei haluttais punastella poliisin, katsastajan tai vakuutusäijän kysymysten alla. En siis tajua oikeastaan mitään koko aiheesta, mutta eikö kytkin ja jarrut kuuluis päivittää ensin? Autossahan on menoa jo nykyisellään ihan mukavasti kasitappisen omegan jälkeen.


No turbo, katillinen downpipe ja ohjelmointi maksanee hatusta vetäistynä vaikka 2000 € korvilla, mahdoton sanoa miten onnistut löytämään vaikka käytetyt osat, tuurista kiinni hinta voi olla äkkiä puolet. Ohjelmoinnin osuudesta ja osista heidän kautta hankittuna SPL osaa varmasti vastata.

Laillinen, no ei, mutta downpipea lukuunottamatta kukaan ei sitä tiedä, ja katillisella DP:llä katsastus sujuu kusipäisiä inssejä lukuunottamatta kivutta. Poliisit ei aiheeseen puutu eivätkä asiasta tiedä, ei pelkoa. Täällä on aika paljon porukkaa joilla autot ei ole koskaan päivää kauempaa vakiona :lol:

Parempi tarkoittaa luonnollisesti tehokkaampaa joka tilanteessa. Vakiona tuo on tosi kuristettu auto, sen huomaa kun vaihtaa nuo mainitsemani osat että kone alkaa jo hengittääkin paremmin, etenkin 4000 kierroksen jälkeen. On kuin tulppa olisi otettu putkesta pois.

Omassa esimerkiksi periaatteessa juuri mainitsemani muutokset tehty, toki muitakin mutta ne nyt ovat ns. turhia muutoksia, ja dynopäivän tulokset kertovat että 230 hv /300 Nm on muuttunut 327 hv / 568 Nm (automaattivaihteisto vaikeuttaa väännön mittaamista, luku on mielestäni liioiteltu). Suurin vääntö oli 3000 kierroksella jossa on käytettävissä jo 240 hv, eli siitä voinee päätellä että aika laajavetoinen kone on nyt noilla hyvin maltillisilla muutoksilla. Kun ohjelmointi on tehty kunnolla ja ennakkokartat säädetty turvallisiksi ei koneelle aiheuteta kamalaa stressiä. Ei tuollaisella käyttöautolla kovin usein tarvitse lappu lattiassa vetää ja jos vedetään niin muutamia sekuntteja kerrallaan ohituksessa.

Kytkin nyt ei varmaan ihan noista väännöistä tykkää mutta vääntöjä voi kontrolloida ohjelmaa tehdessä melko hyvin. Jarrujen päivitys on hyvin henkilökohtaista, omat riittää kyllä normaaliajossa jossa kasvaneita tehoja käytetään kai lähinnä ohituksissa. Itse vaihdoin STI:n brembot joka nurkkaan mutta se oli vähän tyyristä kun molemmat vannekierrokset piti myös uusia tilavampiin. Paremmat palat ja levyt on useimmille riittävä muutos jos jarruja haluaa parantaa.

Tuntuu ehkä äkkiä kalliilta ja ylimääräiseltä menoerältä, ja joillekin se voi sitä ollakin. Mun mielestä kuitenkin bang for a buck on noissa vehkeissä noilla muutoksilla aivan erinomainen koska auto on kyllä ihan eri maailmasta.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 25 Maalis 2015, 14:06

Johan tuli asiaa :thumbsup:

Varmasti auto on aika eri peli noiden muutosten jälkeen. Voin vain kuvitella, tai ehkä en etes osaa.. Jää tällä aukaisulla kuitenkin tekemättä. Harrasteethan maksaa, eikä sitä tiedä vielä mihin myöhemmin innostuu, jos auto nyt tulee kuntoon.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 25 Maalis 2015, 14:29

JiiKoo83 kirjoitti:Johan tuli asiaa :thumbsup:

Varmasti auto on aika eri peli noiden muutosten jälkeen. Voin vain kuvitella, tai ehkä en etes osaa.. Jää tällä aukaisulla kuitenkin tekemättä. Harrasteethan maksaa, eikä sitä tiedä vielä mihin myöhemmin innostuu, jos auto nyt tulee kuntoon.


Joo ja noi muutoksethan suoritetaan konetta aukaisematta, muutaman tunnin homma. Eli helppo suorittaa myöhemminkin jos innostuu. :thumbsup:
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 09 Huhti 2015, 19:36

Koneen puolikas on nyt aukaistu ja amatöörin rähmästen röppäkäpälien jälkiä alkaa näkyä..

Tulpat ovat väärät ja noin sentin liian lyhyet. Karstaa on sen vuoksi kuulemma ihan irtonaiseksi asti ja se luultavasti jumittaa pakopuolen venttiilin auki ja siitä aiheutuu ohivuotoa. MIten voi onnistua laittamaan sentin liian lyhyet tulpat ilman, että omassa lampussa välähtää mitään? Joissain katalogeissa kerrotaan kuitenki nuo väärät tulpat. Kone muuten on sittenkin 05 mallia. Lisäksi joku muistaakseni turbon ja sylinterin välissä oleva kanava/putki/letku on asennettu väärinpäin. Joku missä on kuminen loppuosa, minulla ei ole hajuakaan mikä se oli.

Luvassa on siis venttiilien putsaus avatulle puolelle, tulppien vaihto ja lisähommana kuluneen kytkinlevyn vaihto uuteen. Huoltokirjasta poiketen kannnentiiviste on vaihdettu joskus ja turbollekkin on jotakin tehty, koska joku alumiininen ruuvi on vaihdettu kupariseen. Muuten auto vaikuttaa kuulemma vakiolta, koska jotain suojapeltejä ym ei ole vaihdeltu.

Poistuukohan toisen puolen karstat itekseen kunhan oikeat tulpat on paikoillaan? Mitähän itkuja tämän kans vielä tulee..

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 13 Huhti 2015, 20:30

Tämä on nyt tämmöstä lypsämistä, mutta..

Onkohan tässä enään mitään muuta kuin vuoto kuriin, uudet tulpat koneeseen ja ajoon? Ysivitosta tankkiin ja antaa etanolin putsailla. Oisko tässä jotaki muuta huomioimisen arvoista? Aika huolella on pelkoa persiissä tuon koneen suhteen nyt :sick:

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja iner » 14 Huhti 2015, 07:52

Mun foressa oli kans lyhyet tulpat edellisen omistajan jäljiltä.

Tiedä sitten onko mun kannen halkeaminen johtunut siitä... Mutta halkeamia oli juuri tulpanreiän ympärillä ja muuten ei ollut nakujälkiä tai muuta.

Jos siinä kannessa ei ollut muuta kun karstaisuutta, niin kovaa ajoa vaan :driving:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 14 Huhti 2015, 10:01

JiiKoo83 kirjoitti:Tämä on nyt tämmöstä lypsämistä, mutta..

Onkohan tässä enään mitään muuta kuin vuoto kuriin, uudet tulpat koneeseen ja ajoon? Ysivitosta tankkiin ja antaa etanolin putsailla. Oisko tässä jotaki muuta huomioimisen arvoista? Aika huolella on pelkoa persiissä tuon koneen suhteen nyt :sick:


No ei nyt missään nimessä ysivitosta! Nakuttaa p*****e.

Ysikasia kuten ennenkin ja sitten E85:sta joukkoon jos haluat etanolia läpi ajaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
khalonen
Viestit: 118
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:15
Paikkakunta: Vieremä

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja khalonen » 14 Huhti 2015, 10:28

Ne kannet halkee oikeillakin tulpilla. Fiftisixti haittaako. Mulla oli kaikki 16 tulpanreikä-seetiväliä halki ja jostain vesitilaan asti-> roskiin.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 14 Huhti 2015, 17:31

Avattu vuotopuolen kansi oli ollut ehjä. Lämpöerotko ne halkoo kansia?

Tankkasin 98 laatua vasta ennen pajalle ajoa, aiemmat tankilliset parin kuun ajoissa on ollut 95:sta. Ajattelin, että isompi etanolimäärä vois nyt putsailla konetta. Nakutuksista en juuri älyä, mutta oon saanu neuvoja käyttää ennemmin 95 kuin 98 bensaa, etanoli+säätö kuulemma ois parasta.. Onko tuo makuasia vai kuuluuko näissä käyttää korkeampioktaanista? Onko vakiona säädetty toimimaan 98:lla? Oon yrittäny selvittää sitäki, mutta eipä löydy varmaa vastausta.

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja jtuomain » 14 Huhti 2015, 19:29

JiiKoo83 kirjoitti:Tankkasin 98 laatua vasta ennen pajalle ajoa, aiemmat tankilliset parin kuun ajoissa on ollut 95:sta. Ajattelin, että isompi etanolimäärä vois nyt putsailla konetta. Nakutuksista en juuri älyä, mutta oon saanu neuvoja käyttää ennemmin 95 kuin 98 bensaa, etanoli+säätö kuulemma ois parasta..


Tuossa on selitystä nakutuksesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus

JiiKoo83 kirjoitti:Onko tuo makuasia vai kuuluuko näissä käyttää korkeampioktaanista? Onko vakiona säädetty toimimaan 98:lla? Oon yrittäny selvittää sitäki, mutta eipä löydy varmaa vastausta.


Uutena/vakiona on kyllä pitänyt toimia 95:lla, kuten muidenkin bensa-autojen. Sinulla kun on käytetty ja jos ei historiastaan tarkkaa tietoa niin täysin mahdollista, että ECU:a on jo räplätty viritysmielessä, jonka vuoksi en muuta laittaisi kuin 98:ia.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 14 Huhti 2015, 20:02

Jos toinen kansi on jo avattu, ni ei olis mun mielest enää iso homma ottaa toistaki pois, eikä paljoo lisäkustannuksia. Sais mielenrauhan itelle.

E: Ja ite en ainakaan Subaruun laita 95 muutaku viimisessä hätätapauksessa, vaikka vakio kakssatkun bensaluukussaki lukee että 95 rikitön/lyijytön, mitä nyt olikaa. Kakspuolikkaaseen vapariinki vaan 98, pieni hinta koneen toimintavarmuudesta.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 23 Huhti 2015, 22:26

Nyt on kone kasattu ja katiska testiajossa, jonka jälkeen kurkataan ainakin ykköstulpan väriä, koska vaivat ei vieläkään ole ohi..

Turbon imuputki oli se mikä oli asennettu väärinpäin, aiemmin en muistanut. Lisäksi vanhan kansirempan jäljiltä osa hiontajäljistä oli ollut karseaa työtä.

Kasauksen jälkeen tyhjäkäynnillä ketkuttelu oli jatkunut ja cylinder 1 misfire koodia oli näkynyt, kuten ennen remonttiakin. Korjaaja oli tehnyt ykkössylinterin puolalle uuden piuhan ja sen jälkeen vikavalo ei ole syttynyt. Turbon jäähdytysletkun kiristimet on myös vaihdettu, koska siellä oli ollut vuotoa.

Haettuani auton tänään oli pending tilassa sama koodi P0301, jonka poistin ja sen jälkeen ei ole uutta ilmestynyt. Kytkin ja kaasu tuntuvat paremmilta, kone jaksaa matalilla kierroksilla paremmin ja on muutenkin ehkä pirteämpi. Kierrokset eivät myöskään enää putoa liian alas, kun löysää kaasun.

Mutta huolenaiheita löytyy myös: auto keikuttaa tyhjäkäynnillä jopa enemmän kuin aiemmin ja erityyliin. Kännykkää autossa näpytellessä pitää käsivarret nostaa irti penkistä, että osuu oikeaan kohtaan sormet.. Koko kone keikkuu paikoillaan, aiemmin näytti keikkuvan kulmittain ykkössylinterin ja nelossylinterin välillä. Lisäksi tyhjäkäynnillä pakokaasu haisee bensalle ja koneesta kuuluu outoja henkäyksiä ja jotain pientä kolinaa/naputusta, voi olla myös normaalia, täytyy huomenna jatkaa tarkkailua.

Onko moottorin keikutus normaalia? En ole mikään nirso tuollasten suhteen, mutta aina pysähtyessä vaikka valoihin kiinnittyy huomio keikutukseen ja hävettää koko rotisko. En kyllä enää tiedä mitä tämän kans pitäis tehdä :( Korjaajalla on epäilyksen alla vielä puolien piuhat ja sen jälkeen ecu.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 24 Huhti 2015, 18:08

Mitäpä tätä hyövää tänne valittaa, mutta jatketaan ku on alotettu..

Aamulla töihin ajon jälkeen oli taas P0301 odottelemassa ja töistä lähtiessä tyhjäkäynnillä ollessa, ennen ajoon lähtöä, vikavalo ilmestyi näkyviin. Pajalle vuan takasi kunhan siellä on aikaa tutkia. Hiukan jo alkaa kupolia kirrata.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 30 Huhti 2015, 21:09

Ei löytynyt vikaa puolan piuhoista tai niitä pitkin tulevasta tavarasta. Myös suuttimen ruikkaama bensamäärä, puristukset ja ties mitä on kunnossa. Päästömittaukset niin kylmällä kuin lämpimälläkin koneella ovat todella hyvät. Ennen remonttia eivät olleet.

Auto keikuttaa edelleen aivan yhtä pahasti, ehkä jotenki tasaisemmin kuitenkin. Tämän makustelu alkaa kyllä olemaan yhtä mielekästä ku paskaläjän kaivelu sentin tikulla.. Misfire ykkössylinteriin ilmestyy lähes välittömästi tyhjäkäynnillä ja äsken myös vastamäestä liikkeelle lähdettäessä. Moottorin vikavalo vilkkui aluksi muutaman sekunnin ja sitten jäi palamaan pysyvästi. Tekeeköhän aina syttyessään niin, vai oliko nyt jotain muuta?

Keikutus on pahinta lämpimällä koneella ja jos on juuri pitänyt hetken kierroksia korkeammalla. Moottorin äänet ja keikutus aaltoilee puolen sekunnin rytmillä ja aina tahdin ja äänen kiihtyessä kuuluu joku vaimea metallinen humina keulalta. Ilmastointi ym eivät ole olleet päällä. Kierroksia täytyy lisätä mittarin mukaan yli 1500 lukemiin ennenkä keikutus alkaa vaimenemaan. Isommilla kierroksilla tuntuu jotain pieniä rymähdyksiä välillä. Harvoin ajon jälkeen pysähtyessä keikutusta ei juuri tunnu ja on mukava sammuttaa auto äkkiä.

Seuraavaksi lääkkeeksi on ehdotettu koodin poistamista ecusta kokonaan. Se kelpais hyvin, jos koodi olis ainoa oire. Mikä tuon moottorin saa keikkumaan: väärän painoiset osat, epätasapainoiset osat, häiriö tahdissa vai joku vuoto? Männän liikkeeseen sen nyt luulis jotenki liittyvän.

Varoituksena mahollisille muille tolloille: älä missään tapauksessa osta keikuttavaa subarua, jos haluat ajaa etkä harrastaa..

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JuPe » 30 Huhti 2015, 23:14

Tuo p0301 taitaakin olla varsin epämääräinen koodi, sillä pikaisen nettiselauksen perusteella sen voi aiheutta näköjäan useampi eri tekijä.

Sinänsä koneen ravistaminen on ihan tavallista. Mulla on kaikki autot ravistaneet, toiset enemmän kuin toiset. Nykyisen ravistus johtuu todennäköisesti suuttimien toiminnasta ja siitä ettei seos pysy kurissa tyhjäkäynnillä.

Jos kerran tulppien, puolien tai johtojen vaihto ei ole vaikuttanut asiaan, niin aiheuttaja ei varmaan ole sytyspuolella.

Mainitsit aikaisemmin tuon evap-venttiilin. Tuliko sitä tutkittua? Tuohon liittyen on jollain netin mukaan tullut tuota koodia myös kun bensatankin korkin paineentasausventtiili ei ole toiminut toivotulla tavalla.

Pääsetkö ottamaan logia tuosta autosta? Eli onko käytössä sopiva laitteisto antureiden live-datan (tai säätöarvojen) lukuun?


Jäin tässä miettimään, miten tuohon koneeseen on ylipäätänsäkään päässyt muodostumaan niin paljon karstaa. Onko jollakin foorumilaisella tietoa mistä tuommoinen karstoittuminen voisi johtua?
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 01 Touko 2015, 07:51

Mekaanikon mukaan hän ei luovuttais noin ravistavaa kokonaan uusiksi kasattua konetta asiakkaalle, mutta tämän aiheuttajaa ei vaan ole löytynyt. Muuten kaikki vaikuttaa olevan kunnossa mittausten ja koeajon perusteella.

Evapista vinkkasin aiemmin, kun löysin paljon sopivia tapauksia muilta foorumeilta. Se on tutkittu, mutta en muista miten, täytyy vielä kysyä. Koneen kasauksen jälkeen eka kertaa tankatessa suhahti korkki aika tiukasti, eli alipainetta siellä oli ainakin silloin. Eilen ei suhinaa kuulunut, eikä korkin aukaisu ole vaikuttanut keikutukseen.

Pajalla on varmaan hyvät laitteet, koska siellä säädetään subaruja jatkuvasti. Omalla OBDII-mutikalla ja ilmasella sovelluksella näkyy jotain tietoja, mutta ainakin bensankulutuslukemat sieltä on niin pielessä, että liekkö muillakaan arvoilla tekee mitään?

Karsta johtunee liian lyhyistä tulpista, joilla on ajaettu ainakin vuosi. Turbon imuputki juuri ennen turboa oli ollut myös väärinpäin ja sieltä oli ilmaa huilannut sisään ohi suodattimen ja ilmamäärämittauksen. Tällä hetkellä ykkössylinterissäkään ei tulppa tummu normaalia enempää.

Ajattelin käydä näyttämässä ensi viikolla myös subarumyyjällä (ER-WO) autoa näytillä, jospa sieltä sais jonkun kommentin tuosta ravistuksesta.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 06 Touko 2015, 11:33

Yli 500 km ajoa takana, tyhjäkäynnin jypytys jatkuu samana, misfire ilmestyy ehkä kerran päivässä, perjantaina tasaisessa 60 vauhdissa vilkutteli 20-30 s moottorin vikavaloa, muttei tehnyt vikakoodia ja kulutus matka-ajopainotteisella 400 km rundilla 11,4 l.

Erwolla oli muutama keikuttava subaru havaittu, eikä auton kuulemma sen takia pitäis hajota. Vikakoodin aiheuttaja olisi hyvä saada korjattua, mutta pitäisköhän koko moottori vaihtaa.. Auto on erwolta myyty ja siellä huollettu. Oli mukava kuulla muisteluja yhdestä foresterista, josta oli kansi aukastu palaneen venttiilin takia ja kohta huoltomies hoksasi, että kyseessä on sama auto. Nelossylinterin misfire oli ollut ongelmana ja sieltä on venttiili silloin vaihdettu. MIkä venttiilin voi polttaa? Liian rikas seos? Luultavasti kait pakoventtiili kyseessä. Ensimmäiselle omistajalle soitin, eikä ollut muistikuvia jäänyt koneremontista tai keikutuksesta, vaan aina oli niin hyvin auto pelannut.

Aika avuton olo on jo tämän paskan kanssa, mutta vois kokeilla tyhjäkäyntiä säätämällä ehkäistä vian ilmenemistä. Jos ei se auta, niin sitten koodin poisto, mikäli onnistuu. Siinäpä jypyttäkööt, jos ei hajoa. Palaako kohta ykköspytystä venttiili? Jännää on.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 08 Touko 2015, 19:30

Viikonlopun vikavalon vilkkumisen innoittamana päätin ajella päästömittaukseen katsastusasemalle. Vikavalo oli palanut jo aamusta ja sopivasti kilometri ennen asemaa moottorin vikavalo alkoi vilkkumaan, toinen kerta kun oon nähny sen.

Tuloslapussa näkyy seuraavat:
CO 0.02 %
CO COR 0.02 %
HC 5 ppm
CO2 15.4 %
O2 0.16 %
LAMBDA 1.006

Nuo on käsittääkseni 2000 rpm testin luvut, koska katsastaja sanoi, että myös tyhjäkäynti on ok. OBD testissä näkyi sama P0301, siitähän tulis hylsy. Turha käynti, koska aiemmin on ollut varmaan samat tulokset, mutta eipä maksanutkaan mitään. Hyvin kaara kulkee ja kiihtyy repien, mutta joku sitä mottia jypyttää.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 14 Touko 2015, 20:07

Subaru-tietäjät olivat pohtineet, että oireet sopisi hyvin siihen, että edellisessä jakopään remontissa on triggeripyörästä vioittunut yksi piikki. Erwolla oli myös kokemuksia samanlaisista oireista tuon syyn takia. Kokeillaan nyt vaihtaa se seuraavaksi.

Kuulemma palamaton seos voi tällä hetkellä palaa pakosarjassa, eikä siten näy päästöissä. Misfire tuntuu olevan todellinen, eikä vain virheellinen/liian herkkä vikakoodi. Pelkän yhden koodin poistaminen ecusta ei kuulemma onnistu.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 31 Touko 2015, 21:08

Eipä auttanut sen piikkipyörän vaihto mitään. Nyt on vaihdettava korjaamoa mikäli vialle haluaa jotain tehdä.

Tietäisköhän bosch car service mitään lisää auton sähköpuolesta? Ei tarvis toivottavasti sen käynnin jälkeen sähköpuolen vikoja arvailla.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 04 Kesä 2015, 22:15

Mahtaapa olla rahan haaskuuta sähköpuolen kattelu toisella pajalla, on se niin hyvin jo testailtu. Tilanne on nyt se, että kone ei tule kuntoon, eikä auta enää ku vikavalojen välkkeessä taittaa taivalta kohti isoa kolahusta. Paskan kun ostaa niin paskan saa :banghead:

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 07 Kesä 2015, 20:26

Haluttais jo tämä painajainen laittaa johonki päätökseen, mutta en keksi itekseni mitään hyvää ratkaisua.

Misfire ilmenee aina sylinteriin 1, eli jokin heikkous sen voimassa on ja diagnostiikka havaitsee sen vain matalilla kierroksilla. Koodia ei Oulun tietäjien opeilla saa pois vaivaamasta ilman muiden misfire -koodien poistamista. Koodi voi piinata katsastuksessa, mutta päästöt on kuitenki tosi matalat.

Sytytysennakon tarkistaminen voisi kuulemma olla vielä kokeilemisen arvoinen kohde, mutta sen korjaaminen on hankalaa/kallista. Vika voi arvailujen mukaan olla myös koneen osien tasapainoheitosta tai vauhtipyörästä johtuvaa.

Myyjä sanoi ostotilanteessa keikutuksen olevan normaalia bokserikoneessa, kun se ajetaan lämpimästä ulos kylmään. Myöhemmin on sanonut, ettei tiedä bokserikoneista oikein mitään. Korjatuista vioista ovat maksaneet puolet, mikä on ihan ok. Auton vaihtoarvo on kuitenki tuon vian kanssa ihan nolla, kuuluisiko muiden mielestä liikkeen hyvittää siitä jotakin? Jatkuva koodien nollaaminen myös jurppii.

Onko kellään kokemuksia myyjänä tai ostajana tällaisista tilanteista? Tarkoitus ei ole lypsää huvikseen liikettä, mutta minun mielestä heillä pitäis hakea korvauksia edelliseltä omistajalta, eikä tämän kuulu jäädä vain minun ongelmaksi. Saman puhelun aikana myyjä sanoo asian olevan jo täysin minun vastuulla, koska "ovat niin paljon jo tulleet vastaan", mutta taas toisessa lauseessa ehdottaa silti, että vaihdettais toiseen autoon. Ja sen arvaa kuka siitä sais maksaa.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja iner » 07 Kesä 2015, 22:35

http://www.kuluttajariita.fi

Jos vika on todistettavasti ollut jo myyntihetkellä, niin myyjäliike on lähtökohtaisesti vastuussa.
Ensisijainen keino tietysti auton korjaus, jolloin ostaja osallistuu kuluihin siltä osin kun auto tulee ostohetkeä "parempaan" kuntoon (uusia osia).

Pelkän vian poistamisesta ei saisi ostajalle tulla mitään kuluja. Ei matkakuluja, puhelinkuluja jne...

Viimeisimpänä keinona kaupan purku, mikäli myyjäliike ei saa autoa siihen kuntoon mitä sitä ostaessa on voinut olettaa sen olevan. Tähän tietysti vaikuttaa auton ikä, kilometrit ja hinta.

Tuollainen vika ei mene millään kategoriaan "normaali kuluminen".
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 08 Kesä 2015, 12:11

Viat on olleet jo ostohetkellä, en etes kehtais muuten rutkuttaa. Ei olis aiemminkaan pitänyt suostua maksamaan muusta kuin "arvon noususta".

Haluaisin pitää tuon auton, mutta ei sitä silti kannata ääliö olla. Auton arvo ei varmasti ole puoltakaan siitä mitä se oli kaupanteon aikana.

Mitenhän tuommoisen vian pahentumista vois ennakoida? Ei varmaan oikein mitenkään, mutta jos jotain kuitenkin vuotaa tai kone ei ole tasapainossa, niin eiköhän ongelmat ala pahenemaan. Tämä on nyt mahtava KEISSI :crybaby:

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja iner » 08 Kesä 2015, 14:34

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä, jos auto on liikkeestä ostettu.
Soittoa vaan kuluttajaneuvojalle ja myyjäliike saa laittaa auton kuntoon tai purkaa kaupan :thumbsup:

Kyllä myyjä on todennäköisesti ollut tietoinen myyvänsä viallisen auton. Ja vaikkei olisikaan, niin ei se muuta todellisuutta että rikkinäisen auton myi ehjänä...
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Outbacker
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Huhti 2015, 12:14

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Outbacker » 09 Kesä 2015, 16:37

Tuli juuri eteen TM:n nro 11, jossa on artikkeli "Kuka maksaa, jos auto hajoaa?"

Äkkiseltään katsottuna tuossa sanotaan mm. näin:

"...taustalla on virheellinen tulkinta kuluttajansuojalaissa mainitusta kuuden kuukauden virheolettamasta. Virheolettama tarkoittaa, että jos virhe huomataan puolen vuoden sisällä auton luovutuksesta, sen oletetaan lähtökohtaisesti kuuluvan myyjän vastuulle."

"Jos sukset menevät myyjän kanssa ristiin, kannattaa ensimmäseksi ottaa yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan."

Kannattanee jatkaa vääntämistä, ja tarvittaessa ottaa kättää pitempää tuolta kuluttajaneuvonnan puolelta. Tsemppiä! :thumbup:

EDIT: TM siis samassa linjassa noihin inerin jo antamiin neuvoihin edellä
Outback 2,5 MY06 manuaali

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Displaced » 09 Kesä 2015, 17:14

Oulun pojat varmaan senkin tutkineet kun kytkinlevyä vaihdettu mutta oikeen kevyellä vauhtipyörällä antaa misfire koodia ihan randomina.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 09 Kesä 2015, 19:20

Hankalaksi tämän tekee se kun haluaisin pitää tuon auton, enkä missään nimessä ainakaan vaihtaa mihinkään valikoimasta löytyvään tötteröön. Pelkkä vian löytäminenkin näyttää kuitenki tosi hankalalta ja sen korjaaminen voi helposti olla kohtuuttoman kallista. Kaupan purkaminen on varmaan se hankalin vaihtoehto ja siitä jää itellekki tappiota.

Vähintään hinnanalennusta täytyy tulla mikäli vikaa ei pian saada pois. Se on taas mahdoton sanoa, että paheneeko vika kohta. En siis ole vaatimassa koneen korjaamista uudenveroiseksi, mutta vaikka autolla on 200k ajettu, on se silti minulle kallis ostos ja sietäis olla etes aluksi kunnossa.

Vauhtipyörä taitaa olla ihan normaali, eikä autossa ole mitään merkkejä mistään viritystoimista. Ja koodi tulee nykyään aina vain paikoillaan ollessa tai liikkeelle lähdettäessä. Muutaman kerran kiihdytyksessä jo palava vikavalo on alkanut vilkkumaan. Ja kaikki vikakoodit aina samasta pytystä ja aina sama koodi.

Oiskohan ideaa käyttää liikkeen piikkiin ja vastuulla dynotestissä? Siellä kunnon hirtto päälle ja mikäli tulos on suht normaali, niin vois ajatella koneen olevan etes jossain kunnossa. Sen perusteella jatkotoimet. Minun hanurilla ei kasitappisen ompun jäljiltä sanota onko tehoja tallessa..

Avatar
Harge
Hallitusjäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 18:23

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja Harge » 10 Kesä 2015, 22:57

Kuulostaa siltä, että kannattaisi puhua sen kamuxin kanssa siitä sijaisautosta ja viedä jollekin klubilaiselle, jos siellä päin siis olisi jotain kaveria joka suostuisi sen koneen avaamaan kokonaan. Vaikuttaa kuin siellä olisi kasattu kone joskus aikoinaan vähän eri osilla kuin kuuluisi. Tai näin amatöörinä veikkaisin. Uskoisin että syy löytyy kun käyttäisi muutaman viikon aikaa ja kattoisi jokasen männän ja veivin että ovat saman painoiset ja samaa merkkiä.
GT Impreza -96 - JDMcF hallituksen jäsen

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 10 Kesä 2015, 23:23

Tänään ajoin kamuxille ja myyjän kanssa käytiin koeajolla. Aamulla nollasin koodin, vilkutteli rauhalliseen tahtiin vikavaloa töihin ajaessa satasen vauhdissa, eli silloinkin havaitsee misfiren. Töistä myöhemin kamuxille lähtiessä valo syttyi valoista liikkeellelähtiessä ja seuraavista valoista kiihdyttäessä välkytteli taas. Illalla myös vilkutteli ihan normaalissa kiihdytyksessä.

Myyjä käytti autoa pikaiseen toisella korjaamolla, mutta eivät keksineet siellä mitään uutta äkkiseltään, vaan samoja tarkistuksenkohteita, mitkä on jo tarkistettu. Mekaaninen vika moottorissa myös siellä epäilytti. Kunhan lähialueen tietävin( :thumbsup: ) subarukorjaaja neuvonantajineen palaa gatebilistä ens viikolla, aikoo myjä neuvotella koneen uudestaan avaamisesta liikkeen kustannuksella. Tietysti jos on jotain normaaliin kulumiseen liittyvää, niin maksua tulee minullekkin. Enää en kuitenkaan ilman oikeuden päätöstä ala maksamaan jo ostohetkellä olleiden vikojen korjaamisesta, enkä myöskään ala peräsuoli pitkällä ramppaamaan korjaamolla. Muutenki saa viikonloput paikkailla tekemättömiä töitä.

Alakertaa myöten kone auki ja osat puntarille. Josko se sieltä löytyis syyllinen. Nämähän olis pitäny tehdä jo aiemmin, mutta löytyi niin monta vikaa muualta, että ois luullut misfiren ja ketkutuksen katoavan samalla. Myyjän tuntuman perusteella autossa on normaalit tehot kiihdyttäessä, aika rämäkästi se kyllä testaski sitä :shock: Korjaamokäynnin jälkeen näkyi vikakoodeissa maf ja tuloilman lämpöanturin vikakakoodit, oli tainnut putsata sitä ja laittaa märkänä takas?

Voiko viallinen vauhtipyörä tehdä koodin pelkästään ykköspyttyyn? Vääntynyt kampiakseli tai testeissä näkymätön vuoto vois kuulemma olla myös mahdollisia. Öljyä ei kuitenkaan ole vielä kulunut kummasti, tosin siitä tikusta ei ota kyllä mitään selkoa.

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 19 Kesä 2015, 20:24

Tulikohan juhannusbingossa osuma? Normaalin ajon sekaan ripottelin pieniä vetoja ja paikoillaan olon jälkeen vikavalot kiilsi. Tottunein ottein androidilla tarkistamaan ja nollaamaan valot, kunnes jysähti eka kertaa: P0458! Voiko olla onnellisempaa kuin subarukuski, joka saa vikakoodin! Vieläpä ihan uus.

Evaporative Emission Purge Solenoid Control Circuit Low Voltage. Evapista on tähän ketjuunki taidettu vinkata ja olen ehdottanut sen kattelua pajalle. Käsittääkseni se on tsekattu, mutta oiskohan jotain jäänyt siinä hoksimatta? Tuohan voi olla vain jotain uutta edellisten lisäksi, mutta oireet täsmäis tuonki aiheuttamiksi. Joillakin on ykköspytyn misfire ja tyhjäkäynnin häröt kadonnu tuon putsauksella tai oikein päin kääntämisellä.

Ens viikolla auto menee pajalle ja ajatuksena on korjata se nyt kuntoon asti.

Edit.

Pitihän se mennä itte ronkkimaan ja äkkiseltään tuntuis auttavan. Vikavaloa en saanut enää syttymään ja ketkutus on hienovaraisempaa. Suihkuttelin venttiiliin ilmamassamittarin puhdistussuihketta ja käänsin venttiilin toisinpäin. Lisäksi solenoidin letkut oli kaiken järjen sekä kaikkien ohjeitten mukaan väärinpäin.

Alla olevassa kuvassa on taiteiltuna aiempi asetelma ylempänä ja nykyinen alempana. Paksut nuolet ovat osissa näytettyjen nuolten suunnat. Lyhyelläkin matkalla tankki kerää alipaineen aika kovaksi. Pitäisikö korkin päästää ilmaa tankkiin vai kuuluuko sen olla tivis?

Ajaessa tankista? kuuluu lisäksi kummia ääniä, onkohan kaikki nyt oikein viriteltynä? 2004/2005 foresterin manuaaleista en ihan heti saa varmuutta.

Kuva

JiiKoo83
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 20 Kesä 2015, 10:21

Kyllähän nuo letkut on myös nyt väärin ja kohta on tankki lutussa alipaineesta..

Järki ei riitä tuon toiminnan miettimiseen ja manuaaleista jne löytyy useammanlaista vaihtoehtoa. Konehuone on 04/05 sekotus.

Kerkiääköhän täällä joku tietävä jalkeille ennenkä räjäytän tuon auton noilla kytkennöillä..

Edit. Nyt löytyi oikean näköinen kokoonpanokuva ja solenoidin letkut on vaihettava toisinpäin sen mukaan, kokeillaan sitä..

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Forester 2.5 XT: Misfire ja sammuminen kytkintä painettaessa

ViestiKirjoittaja iner » 20 Kesä 2015, 11:14

Mulla näytti olevan tuon "vanha" piirroksen mukaisesti 07 foressa.

Ja ei taida olla merkitystä solenoidin letkujen paikalla. On/off solenoidi...

Tuolla lisää evapista: http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2486013
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron