HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 28 Syys 2018, 07:39

Moikka, löytyisikö täältä tietoa tai ketään jolla olisi ollut tyhjäynnin kanssa ongelmaa. Eli auton tyhjäkäynti seilaa 800-1700 rpm. Tämän huomannut yleensä lämpöisellä moottorilla. Normaalisti seilaaminen on yleistä, kun ajosta suoraan heittää vapaalle tai vaihtaa pienemmälle tai isommalle vaihteelle. Kierrokset vapaalle laitettaessa on ensin ihan oikein alle 1000rpm, mutta nousee heti seilaamaan 1300-1700. Noin 5 sekunnin jälkeen kierrokset lähtee tippumaan normaaliksi. Idle Air Control venttiilin olen putsannut, mutta se e ainakaan vikaa korjannut. Tämä ongelmahan ei häiritse, niin paljoa ajaessa maantiellä, koska sitä ei oikeastaan huomaa, mutta kaupunki ajossa on häiritsevää koska vapaalle laittaessa ja pysähtyessä vaikka valoihin kierrokset ampuu melkein 2000rpm ja kone huutaa vähän aikaa. Jos on antaa vinkkiä, olisin kiitollinen.

Jari_w123
Viestit: 81
Liittynyt: 22 Kesä 2018, 21:28

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Jari_w123 » 28 Syys 2018, 11:31

Käytä auto lämpimäksi. Irroita akunkenkä ja irroita kaasuläppäkotelo. Puhdista kotelo huolellisesti jollain sopivalla liuottimella esim siihen tarkoitettu puhdistusaine tai vaikka tinneri. Sitten kotelo paikoilleen ja akunkenkä paikoilleen. Auto käyntiin kaikki valot ilmastointi puhaltimet sammutettuina tyhjäkäynnille noin 15 min tai vaikka enemmän. Tällalailla auton pitäisi oppia tyhjäkäynti uudelleen.

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 28 Syys 2018, 18:05

Hei,
Kiitoksia tiedosta. Täytyy viikonlopun aikana tehdä tämä.

Jari_w123
Viestit: 81
Liittynyt: 22 Kesä 2018, 21:28

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Jari_w123 » 28 Syys 2018, 20:23

Kannattaa kokeilla. Toivottavasti auttaa.

Kille
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2017, 17:52

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Kille » 29 Syys 2018, 20:41

Fore05 kirjoitti:Hei,
Kiitoksia tiedosta. Täytyy viikonlopun aikana tehdä tämä.


Laitappa tietoa miten kävi. Samoja oireita täälläkin, 2005 Forester.

Jari_w123
Viestit: 81
Liittynyt: 22 Kesä 2018, 21:28

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Jari_w123 » 29 Syys 2018, 23:26

Yleensä ongelmat alkaa akun vaihdon tai jonkun muun syyn takia kun akunkenkä on ollut irroitettuna. Tämä johtuu likaisesta kaasuläppäkotelosta. Auto ei opi tyhjäkäyntiä uudelleen jos läppäkotelo on likainen.

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 30 Syys 2018, 15:32

No niin, nyt on irroiteltu viikonloppu akun kenkää ja kotelo putsattu. Auton kun nyt käynnistää, tyhjäkäynti on tasainen ja tippui tuonne 750 kierrokseen, ennen 1000. Eli tyhjäkäynti käynnistäessä korjaantui ja tasoittui huomattavasti.

Mutta ongelma ajossa esim. tullessa risteykseen ja painaessa kytkimen pohjaan ja jarrulla hiljentäessä, kierrokset tippuu tuonne 1000rpm, mutta nousee nopeasti 1500-1700 kierrokseen. Ja näillä kierroksilla pysyy sen 5-7 sekunttia. Testiajoa tehtynä viikonloppu, huomasin, että jos heittää vauhdissa suoraan vapaalle ja päästää kytkimen ylös, kierrokset ei nouse kuin noin 1300-1400 ja lähtee sieltä hiljalleen laskemaan. Ja kun auto pysähtyy, tippuu kierrokset vapaalla heti 750. Tuntuu kuin auton liikkuessa kierrokset pysyisi korkeammalla. Tämän huomaa, kun tulee pihaan ja rupeaa peruuttamaan tai 80km/h vauhdista jarruttaa auton hiljalleen pysähdyksiin.

Moottorille paikallaan ollessa annettaessa kierroksia, tyhjäkäynti ongelmaa ei ole. Kierrokset tippuu nopeasti 750 kierrokseen.

Neuvosta putsata kotelo ja tyhjäkäynin säätö ilman lisälaitteita, oli kyllä hyötyä. Kone käy nyt paikallaan nätisti ja pienillä kierroksilla. Kiitoksia tästä.

Jos vielä tulee jotain mieleen, laittakaa ihmeessä niin kokeilen.

Vähän sekavasti kirjoitettu, mutta kiitokset vielä jo näistä neuvoista.

Jari_w123
Viestit: 81
Liittynyt: 22 Kesä 2018, 21:28

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Jari_w123 » 30 Syys 2018, 18:36

Hyvä että jotain apua oli neuvoista :thumbsup: . Oliskohan jossain imusarjassa ilmavuoto? Se kyllä tekis tuota käynnin heittelyä jarrutettaessa jolloin jarrutehostin vie oman osansa imusarjan alipaineesta. Toisaalta auto voi vielä oppia lisää tavoille nollauksen jälkeen jolloin tuokin häiriö voi vielä korjaantua.

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 01 Loka 2018, 10:51

Täytyy arki ajaa ja seurata muuttuuko käynti. Viikonlopulla täytyy tarkistella löytyykö imuvuotoja.

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 04 Loka 2018, 12:22

Nyt hieman päässyt vian päälle tarkemmin. Ongelmaa ei ole kun kytkinpoljin ei ole painettuna.Tyhjäkäynti on ok esim. valoihin tullessa vapaalla ja kytkinpoljin yläasennossa.

Auton paikallaan ollessa kytkinpolkimen pito pohjassa ei aiheuta tätä ongelmaa. Tyhjäkäynti on ok vaikka antaa kierroksia koneelle. Tyhjäkäynti palautuu nopeasti normaaliksi.

Mutta jos ajan 80km/h ja painan kytkinpolkimen pohjaan kierrokset pysyy 1700rpm:ssä , kunnes vapautan kytkinpolkimen ja esim. vaihde on vapaalla.

Google kertoi, että vastaavaa ongelmaa on ollut muillakin nimenomaan kun kytkin painetaan pohjaan ajonopeuksissa. Omassa autossa ei ole vakkaria, mutta, vakkari autoissa voi vika ilmetä ettei vakkari lähde pois päältä kytkintä painaessa.

Ilmeisesti ECU:n ohjelmointi / tai mahdollisesti jos autossa on kytkinpolkimenkytkin, niin vika voi löytyä siitä. Audeissa ilmeisesti korjaantunut vastaavanlainen vika kytkinpolkimenkytkimen vaihdolla.

No nyt on varattu aika huoltoon, saa ainakin Ecun selvitettyä. Huolto on viikolla 42, laitan tietoa mitä löytyi vai löytyikö mitään, mutta jos taas on jotain vinkkejä sitä ennen voi laittaa, niin kokeilen.

Ohessa linkkiä vastaavanlaisesta ongelmasta: https://forums.edmunds.com/discussion/1 ... -clutch-in

Avatar
JPA
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:50
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja JPA » 04 Loka 2018, 20:40

Fore05 kirjoitti:Mutta jos ajan 80km/h ja painan kytkinpolkimen pohjaan kierrokset pysyy 1700rpm:ssä , kunnes vapautan kytkinpolkimen ja esim. vaihde on vapaalla.

Google kertoi, että vastaavaa ongelmaa on ollut muillakin nimenomaan kun kytkin painetaan pohjaan ajonopeuksissa. Omassa autossa ei ole vakkaria, mutta, vakkari autoissa voi vika ilmetä ettei vakkari lähde pois päältä kytkintä painaessa.

Ilmeisesti ECU:n ohjelmointi / tai mahdollisesti jos autossa on kytkinpolkimenkytkin, niin vika voi löytyä siitä. Audeissa ilmeisesti korjaantunut vastaavanlainen vika kytkinpolkimenkytkimen vaihdolla.

Eiköhän tuo ole ihan suunniteltu ominaisuus, ei vika.
Jotakuinkin sama käytös ollut kaikissa omissa (manuaali/bensa) autoissa.
Mazda CX-3 2.0 AWD 6MT
KTM 690 Enduro R
Seuraavaksi: Subaru xxxxx 1.6 DIT?
Ex 2010 Mitsubishi Lancer RalliArt 2.0 TC-SST
Ex 2006 Subaru Impreza SW 2.0R
Ex 1999 Nissan Primera GT

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 04 Loka 2018, 22:05

Ok.
Auton historiasta, että ostin auton noin 1.5kk sitten liikkeestä ja auto oli juuri katsastettu hyväksytysti. Koeajossa en tosiaan huomannut tätä ominaisuutta, kuin vasta olin tullut autolla kotia. Mutta jne jne.

Tänään sitten ajattelin katsoa tuonne polkimien puolelle, niin sietähän paljastui liitin, mikä oli aukaistu tarkoituksella. Tämän kun kytkin kiinni, niin rupesi moottorin häiriövalo naputtamaan mittaristossa.

Eli ilmeisesti joko autoliike tai edellinen omistaja on aukaissut liittimen jotta auto menee katsastuksesta läpi.

Eiköhän liittimen virka ja koko vika rupea toivottavasti selviämään, kun auto saadaan testeriin. Saa nähdä kuinka kallis tämä liittimen kytkentä on ja mahdollisen vian korjaus :(
Liitteet
Selection_063.png
Selection_063.png (332.36 KiB) Katsottu 14959 kertaa

Avatar
JayL
Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:19
Paikkakunta: RMK

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja JayL » 04 Loka 2018, 22:37

Jos vikavalo vilkkuu tasaisesti koko ajan samassa rytmissä, vikakoodeja ei ole. Noi vihreät liittimet ovat nimenomaan vikakoodien lukuun moottorin vikavalon avulla, eikä niitä ole tarkoitus pitää jatkuvasti kytkettyinä.
STI MY05, Ioniq Plug-In MY18, Modus MY05 (ex: BH5 TT MY99, olympiavolkkari)
-------------------------------------------------------
Teen käännöstöitä EN --> FI, ota yhteyttä (YV)

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 04 Loka 2018, 22:41

:D Kiitoksia taas, aina oppii

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja mechanix » 04 Loka 2018, 23:22

JayL kirjoitti:Jos vikavalo vilkkuu tasaisesti koko ajan samassa rytmissä, vikakoodeja ei ole. Noi vihreät liittimet ovat nimenomaan vikakoodien lukuun moottorin vikavalon avulla, eikä niitä ole tarkoitus pitää jatkuvasti kytkettyinä.
Korjataan, että ne on testimoodiliittimet. Mustat on vikakoodien lukuun, jos niitä ei ole niin vikakoodit saa ulos vain obd-portin kautta.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 17 Loka 2018, 08:21

Auto käytetty Subarun huollossa. Testiajon ja testereiden jälkeen tulos on, että kaikki toimii normaalisti. Tämä kierrosten nousu kytkimen ollessa pohjassa ja auton liikkuessa liittyy huollon mukaan egr-venttiiliin toimintaan. Auto yrittää polttaa paremmin pakokaasut. On vähän häiritsevä ominaisuus, mutta tähän on tyydyttävä. Helpottaa kyllä, ettei ollut mitään isompaa vikaa :D

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja HegeHege » 19 Kesä 2019, 02:11

Egr tulppaus ja "vika" korjattu. Olisikos siina venttiilissa jotain alkavaa jumitusta jos kerran sekuntitolkulla pitaa kierroksia ylla?
Forester 2.0 MY06 2 kpl

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 25 Kesä 2019, 11:01

Soitin 1 omistajalle syksyllä ja hän kertoi, että kyseinen ominaisuus ollut uudesta asti. Uutena oli maininnut huollossa käyntien yhteydessä, mutta ei ole kuulemma vika....

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja HegeHege » 26 Kesä 2019, 04:08

Jännä juttu, että oma 2006 vuoden vastaava auto ei tuolla tavalla ole käyttäytynyt. Ainut mikä alussa auton hankinnan jälkeen hiukan häiritsi, että jos teki reilun kiihdytyksen isoille kierroksille, niin hetken mietti, ennenkuin alkoi tiputtaa kierroksia kytkimen polkaisun jälkeen vaihteenvaihtohetkellä. Eli toisin sanoen kiihdytys isoille kierroksille ja nopea vaihto isommalle vaihteelle käy kytkimen päälle, kun kierroksia on edelleen liikaa seuraavalle pykälälle. Viivehän ei mikään tolkuton ole, mutta hiukan häiritsevä. Puolen sekkaa kun malttaa, niin ei kytkin tykkää huonoa liian isosta kierroserosta. Samoin se kaasuun vastaavuus on hiukan viiveellinen. Olen ajanut useilla muilla autoilla, joissa tuo viive tuntuu todella pitkältä molempiin suuntiin. Ja sitä pitempi viive kierrosten laskulla, mitä lähemmäs rajoittajaa vetää. Varmaan monessakin autossa tuota saa softaa ronkkimalla muokattua. Eli kuinka terävästi vastaa kaasuun ja kuinka nopeasti alkaa kaasun hölläyksestä pudottaa kierroksia.
Mutta kuten sanoin, tulppaa EGR. Tulee mukavammaksi käyttää! Eikä auton tarvitse syödä enää ulostettaan. ;) Vikakoodeja ei tule. Voithan toki koittaa ottamalla EGR:n piuhan irti ja käydä ajelulla. Oletuksena kun se venttiili on kiinni ja mitään ei läpi pääse, mikäli se venttiili on siis ehjä! (Onhan kai se mahdollista että venttiili ollut viallinen jollain tapaa jo uutena.) Tuosta tulee sitten kyllä vikakoodeja ja ne pitää nollata kun kytkee sen EGR:n johdon kiinni takaisin.
Oletkos ihan kellolla katsonut että tosiaan 5-7 sekkaa on kierrokset tuossa eräässä tapauksessa siellä lähempänä kahta tonnia? Kuullostaa vaan niin tolkuttomalta ajalta. Sekunnin pari tai jopa kolme voisin ymmärtää, mutta 7 sekkaa lähempänä kahta tonnia ei vaan kuullosta normaalilta.
Taisi olla Ford Fiesta, jossa tyyppivika saattoi ilmaantua vastaavana. Eli vauhdissa kytkin pohjaan ja kierrokset jäi sinne pariin donaan kunnes auto joko pysähtyi kokonaan tai päästi kytkimen ylös. Vian saa korjattua kun erään liittimen vaan ottaa auki. :) Tämä siis ei ole auton ominaisuus vaan hyvinkin monissa vanhemmiten ilmaantuu kait jonkun anturin vikaannuttua.
Forester 2.0 MY06 2 kpl

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja HegeHege » 01 Heinä 2019, 19:34

Pitipä oikein testata, kun jäi kaivelemaan. EGR:n piuha irti --->CEL palamaan ja pari vikakoodia aiheesta. Piuha kiinni ja CEL katosi ilman koodien nollitusta. Jäi kyllä tarkistamatta, että jääkös sinne jotain "pending" koodeja kuitenkin kummittelemaan. Tarkistetaan sekin vielä.
Forester 2.0 MY06 2 kpl

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja HegeHege » 06 Heinä 2019, 19:20

Nyt oli aikaa tätä asiaa ihmetellä lisää. Eli jos EGR:n piuhan irroittaa, syttyy CEL ja vikakoodit P1494 (EGR signal line 2 circuit low) ja P1496 (EGR signal circuit mailfunction low input) tulevat. Piuhan kun kytkee takaisin ja tekee useamman startin (ehkä kolmannen jälkeen?) CEL sammuu itsekseen ja vikakoodit katoavat. Paitsi että samat P1494 ja P1496 jäävät kummittelemaan pending koodeina. Eli CEL ei pala eikä cruise vilku, mutta OBD koodilukija ne löytää pending koodeina.
Tästäpä tulee mieleen, että jos varsinaisia vikakoodeja ei ole, niin mitäs katsastukseen vaikuttaa pendig koodit? Noitahan ei edes voi tietää ilman koodilukijaa, kun vikavalo ei pala.
Forester 2.0 MY06 2 kpl

Fore05
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2018, 07:23

Re: Forester 2005 2.0 tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Fore05 » 18 Elo 2019, 10:01

Kyllä se parhaimmillaan pitää yli 5 sekunttia kierroksia kytkin pohjassa päällä 1500-1800rpm. Ja ajoittain epäsäännöllisesti. Katsastusmieskin sanoi että tämä on normaalia. Tosiaan alle 30km/h kun vauhti tippuu, tippuu nopeasti kuten huoltomies sanoi. Silloin tyhjäkäynti venttiili astuu peliin ja säätää kierrokset heti alas. Ja tätähän ei tapahdu kun heittää vapaalle ja kytkin ei ole pohjassa. Mutta uskottava että on ominaisuus :)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa