HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Tili » 09 Marras 2018, 19:14

Pitkä juttu:

- Huollossa sanoivat että on jäähdytysvettä liikaa, eli vettä oli paisuntasäiliö melkein täynnä.
- Sen jälkeen ylilämpövaroitin alkoi välillä vilkahtelemaan.
- Sitten kerran valo paloi yhtäjaksoisesti 50 km ajon jälkeen ja vettä tuli ulos 0,5 - 1 l
- Sen jälkeen ei ylilämpö vilkkunut pariin viikkoon ja kaikki toimi normaalisti
- Vaunula vaihtoi jäähdytysveden ja testasi että termostaatti toimii oikein, 93 astetta muistaakseni
- kuukausi meni hyvin mutta tänään tarkistaessani vesi oli taas lähes paisuntasäiliön yläreunaan täynnä ja pidemmän ajon jälkeen muutama psara oli tullut ulos. Max merkkihän on siellä noin 20 cm alempana, jossa veden pinta olikin pitkään veden vaihdon jälkeen.
- Tänään noin 50 km ajon jälkeen pihalla tuuletin käy noin 6 sek ja sitten sammuksissa noin 15 sek ja taas 6 sek käynnissä, jne. Näin se ei mielestäni ole aiemmin toiminut mutta en ole varma kun ei ole tullut kiinnitettyä huomiota.

Ja nyt se kysymys: Miten se vesi voi lisääntyä siellä systeemissä? vesi näyttää ihan OK punaiselta eli ei siellä seassa mitään ylimääräistä näyttäisi olevan. Jääkö järjestelmään ilmaa johonkin? Lämmitys toimii ihan OK. Ainut erikoinen asia jonka olen huomannut koko edellä olevan episodin aikana on se, että autoa käynnistettäessä kojelaudasta kuuluu loiskahduksen tapainen ääni, eli ihan kuin putket olisi tyhjät ja neste alkaaa kiertää kun vesipummppu alkaa pumpata koneen käynnistyessä.

Onko kokemuksia/ajatuksia mistä moinen johtuu? Vaunula ei näytä pystyvän auttamaan tässä asiassa.

Kiitos etukäteen.

Jari_w123
Viestit: 81
Liittynyt: 22 Kesä 2018, 21:28

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Jari_w123 » 09 Marras 2018, 22:27

Vaikuttaa pahasti kannentiiviste vialta. Paisuntasäiliö täyttyy mutta jäähdyttimestä neste poistuu. Toki jäähdyttimen korkki voi olla viallinen. Koitappa avata jäähdyttimen korkki moottorin ollessa kylmä ja haistele haiseeko jäähdyttimessä pakokaasu.

Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Tili » 10 Marras 2018, 18:59

Kiitos paljon vastauksesta.

Haistelin syyläriä mutta en saanut muuta kuin "moottorin hajun" nenään. En ole varma tunnistaisinko pakokaasun hajua jos sitä olisi tai ei.
Itsekin olen epäillyt kannen tiivistettä ja myös Vaunulassa ehdottivat sitä.
Mutta, tämän aiemmin luettelemani tapahtuman aikana olen ajanut 5000+ kilometriä, ja minulla on sellainen käsitys (en tosin ole minkään sortin ammattilainen..) että autolla jossa kannen tiiviste vuotaa, ei ajeta kovin pitkään.

Tänään ajoin Turku-Hki-Turku ilman mitään ongelmia. Kun katselin konehuoneeseen, niin jäähdytysvettä oli nytkin tullut muutama pisara ulos jostakin akselilta paisuntasäiliö - syylärin korkki. Tarkkaan en pysty sanomaan paikkaa.
Lisäksi sellainen huomio että Hgissä liikennevaloistä lähtiessä kojelaudasta kuului selvä loiskahdus kun moottorin kierrokset nousivat. Voiko systeemi vuotaa jostakin sieltä ylhäältä niin että sinne jää ilmaa? Tuo loiskahdushan kuuluu myös joskus käynnistettäessä.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Qulle » 10 Marras 2018, 19:29

Auton keula ylös, käy kaikki vesiletkut läpi kunnolla puristelemalla. Vaikka sitten vielä auto käyntiin, sisälämppäri täysille. Luulis ainakin ilmautuvan kunnolla.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja TJani » 11 Marras 2018, 13:14

Sainoisin kyllä että kannentiiviste siellä falskaa. Aika selvät merkit.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja 3AHG » 11 Marras 2018, 14:58

Niin, onko tämä potilas 2.5 vai 2.0 kone?
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Tili » 11 Marras 2018, 17:57

Kone on 2,5 litrainen.

Tänään taas noin 100 km ajon aikana tirahti muutama jäähdytysvesipisara ulos. Ei muita oireita.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 11 Marras 2018, 19:51

Uusia kansipahveja tilaamaan.

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Haiduk » 15 Marras 2018, 10:00

Ehkä käyttäisin auton myös jossain muussa korjaamossa ja jättäisin suosiolla nämä MetroAutot/Vaunulat väliin. Täällä on ketju missä mainittu hyviä Subaru osaavia paikkoja. Kuten esim ST-service tampereella, Rantakare yms.
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Tili
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 21:31

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Tili » 15 Marras 2018, 13:09

Moi taas,

Kiitos kaikille vastaajille hyvistä kommenteista.

Luulen että sain ongelman korjattua aivan koti konstein tekemällä kaksi toimenpidettä:
Avasin syylärin korkin ja kokeilin jousen toimivuutta ja tarkistin tiivisteen kunnon, etc.
Sitten irrotin letkun joka menee syylärin korkin juuresta paisuntasäiliöön ja tarkistin ettei se ole tukossa. Kun laitoin sen takaisin, jätin letkun noin 3 cm ylemmäs kuin se alunperin oli, ajatuksena, että jos paisuntasäiliön pohjalla on jotain sakkaa joka tukkisi letkun ja näin estäisi nesteen takaisin virtaamisen syyläriin koneen jäähtyessä.

Näiden toimenpiteiden jälkeen nestepinta paisuntasäiliössä on tasaisesti laskenut, yht. noin 10 cm tähän mennessä. Lisäksi ylivuototipat on tietty samalla hävinneet eikä kojelaudasta kuulu enää loiskintaa autoa käynnistettäessä.
Eli uskon, että takaisinimuletku oli jotenkin tukossa paisuntasäiliön pohjaa vasten ja aiheutti ongelman.

Nyt asia jätetään seurantaan.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja Qulle » 16 Marras 2018, 08:54

Hyvä se on tutkia ennen kuin suu vaahdossa tilailee pahveja yms :)
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 30 Marras 2018, 22:50

Toistan saman stoorin, jonka toisaalle juuri runoilin. Uskon vahvistukseksi, tai jotain sellaista. Eli kesällä pukkasi paisuntasäiliöön nestettä. Aiemmin mainitussa ST-Servicessä testerillä mitattiin, ettei syyläriin tule häkää. Eli ei pakokaasuja, joten ei kansi(pahvi)vikaa. Syylärin painekorkki vaihdettiin uuteen ja vika oli korjattu. Ei ole lykännyt nestettä paisuntasäiliöön sen koommin.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
marilli
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Maalis 2015, 11:22

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

ViestiKirjoittaja marilli » 26 Helmi 2019, 08:27

Moi,

Eilen ”korjasin” Impusta (2L, vapari, 2003) syylarinkorkin. Jäähdyttimenkorkissa on kaksi venttiiliä. Se isojousinen joka päästää koneen kuumuessa paisunta-astiaan päin ja sen kumitiivisteen keskellä pieni metallilautanen joka päästää koneen jäähtyessä takaisin syylarille päin. Tuo pienempi oli täysin jumissa eikä päästänyt mitään takaisinpäin ja kaikki jäähdytinneste kerääntyi paisariin.

https://youtu.be/n_oAG65oMsU?t=95

Puukon terällä sai liimautuneen venttiilin irti kumitiivisteestä. Siihen sitten herkistelyä.

Syy oli hankala löytää ja ilmeisen harvinainen vaiva kun kukaan kavereistakaan ei tuntunut oikeasti tietävän miten tuo syylari-paisari systeemi toimii.

Oireena tässä tapauksessa oli, että koko talven olen ihmetellyt kun sisään ei saa enää oikein lämmintä. Kone on kuitenkin normaali lämpöinen ja jäähdytysneste on ok kun paisarista sen on tarkistanut. Kunnes eräs kerta ei tullut enää mitään lämpöä sisään ja moottorin lämmötkin alkoivat häpsiä punaista. Paisari oli kyllä pullollaan nestettä. Koneen jäähdyttyä katsoin syylariin niin sehän oli pahasti vajaa.

Aika oleellinen kapine tuo korkki. Ja aika vaikea korvata jollain tilapäisvälineellä vaikka aina pitänyt sitä vaan jonain peruskorkkina jossa sattuu olemaan joku jousi.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa