Sivu 1/1

Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 09 Marras 2018, 19:14
Kirjoittaja Tili
Pitkä juttu:

- Huollossa sanoivat että on jäähdytysvettä liikaa, eli vettä oli paisuntasäiliö melkein täynnä.
- Sen jälkeen ylilämpövaroitin alkoi välillä vilkahtelemaan.
- Sitten kerran valo paloi yhtäjaksoisesti 50 km ajon jälkeen ja vettä tuli ulos 0,5 - 1 l
- Sen jälkeen ei ylilämpö vilkkunut pariin viikkoon ja kaikki toimi normaalisti
- Vaunula vaihtoi jäähdytysveden ja testasi että termostaatti toimii oikein, 93 astetta muistaakseni
- kuukausi meni hyvin mutta tänään tarkistaessani vesi oli taas lähes paisuntasäiliön yläreunaan täynnä ja pidemmän ajon jälkeen muutama psara oli tullut ulos. Max merkkihän on siellä noin 20 cm alempana, jossa veden pinta olikin pitkään veden vaihdon jälkeen.
- Tänään noin 50 km ajon jälkeen pihalla tuuletin käy noin 6 sek ja sitten sammuksissa noin 15 sek ja taas 6 sek käynnissä, jne. Näin se ei mielestäni ole aiemmin toiminut mutta en ole varma kun ei ole tullut kiinnitettyä huomiota.

Ja nyt se kysymys: Miten se vesi voi lisääntyä siellä systeemissä? vesi näyttää ihan OK punaiselta eli ei siellä seassa mitään ylimääräistä näyttäisi olevan. Jääkö järjestelmään ilmaa johonkin? Lämmitys toimii ihan OK. Ainut erikoinen asia jonka olen huomannut koko edellä olevan episodin aikana on se, että autoa käynnistettäessä kojelaudasta kuuluu loiskahduksen tapainen ääni, eli ihan kuin putket olisi tyhjät ja neste alkaaa kiertää kun vesipummppu alkaa pumpata koneen käynnistyessä.

Onko kokemuksia/ajatuksia mistä moinen johtuu? Vaunula ei näytä pystyvän auttamaan tässä asiassa.

Kiitos etukäteen.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 09 Marras 2018, 22:27
Kirjoittaja Jari_w123
Vaikuttaa pahasti kannentiiviste vialta. Paisuntasäiliö täyttyy mutta jäähdyttimestä neste poistuu. Toki jäähdyttimen korkki voi olla viallinen. Koitappa avata jäähdyttimen korkki moottorin ollessa kylmä ja haistele haiseeko jäähdyttimessä pakokaasu.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 10 Marras 2018, 18:59
Kirjoittaja Tili
Kiitos paljon vastauksesta.

Haistelin syyläriä mutta en saanut muuta kuin "moottorin hajun" nenään. En ole varma tunnistaisinko pakokaasun hajua jos sitä olisi tai ei.
Itsekin olen epäillyt kannen tiivistettä ja myös Vaunulassa ehdottivat sitä.
Mutta, tämän aiemmin luettelemani tapahtuman aikana olen ajanut 5000+ kilometriä, ja minulla on sellainen käsitys (en tosin ole minkään sortin ammattilainen..) että autolla jossa kannen tiiviste vuotaa, ei ajeta kovin pitkään.

Tänään ajoin Turku-Hki-Turku ilman mitään ongelmia. Kun katselin konehuoneeseen, niin jäähdytysvettä oli nytkin tullut muutama pisara ulos jostakin akselilta paisuntasäiliö - syylärin korkki. Tarkkaan en pysty sanomaan paikkaa.
Lisäksi sellainen huomio että Hgissä liikennevaloistä lähtiessä kojelaudasta kuului selvä loiskahdus kun moottorin kierrokset nousivat. Voiko systeemi vuotaa jostakin sieltä ylhäältä niin että sinne jää ilmaa? Tuo loiskahdushan kuuluu myös joskus käynnistettäessä.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 10 Marras 2018, 19:29
Kirjoittaja Qulle
Auton keula ylös, käy kaikki vesiletkut läpi kunnolla puristelemalla. Vaikka sitten vielä auto käyntiin, sisälämppäri täysille. Luulis ainakin ilmautuvan kunnolla.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 11 Marras 2018, 13:14
Kirjoittaja TJani
Sainoisin kyllä että kannentiiviste siellä falskaa. Aika selvät merkit.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 11 Marras 2018, 14:58
Kirjoittaja 3AHG
Niin, onko tämä potilas 2.5 vai 2.0 kone?

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 11 Marras 2018, 17:57
Kirjoittaja Tili
Kone on 2,5 litrainen.

Tänään taas noin 100 km ajon aikana tirahti muutama jäähdytysvesipisara ulos. Ei muita oireita.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 11 Marras 2018, 19:51
Kirjoittaja Reetuhai2
Uusia kansipahveja tilaamaan.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 15 Marras 2018, 10:00
Kirjoittaja Haiduk
Ehkä käyttäisin auton myös jossain muussa korjaamossa ja jättäisin suosiolla nämä MetroAutot/Vaunulat väliin. Täällä on ketju missä mainittu hyviä Subaru osaavia paikkoja. Kuten esim ST-service tampereella, Rantakare yms.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 15 Marras 2018, 13:09
Kirjoittaja Tili
Moi taas,

Kiitos kaikille vastaajille hyvistä kommenteista.

Luulen että sain ongelman korjattua aivan koti konstein tekemällä kaksi toimenpidettä:
Avasin syylärin korkin ja kokeilin jousen toimivuutta ja tarkistin tiivisteen kunnon, etc.
Sitten irrotin letkun joka menee syylärin korkin juuresta paisuntasäiliöön ja tarkistin ettei se ole tukossa. Kun laitoin sen takaisin, jätin letkun noin 3 cm ylemmäs kuin se alunperin oli, ajatuksena, että jos paisuntasäiliön pohjalla on jotain sakkaa joka tukkisi letkun ja näin estäisi nesteen takaisin virtaamisen syyläriin koneen jäähtyessä.

Näiden toimenpiteiden jälkeen nestepinta paisuntasäiliössä on tasaisesti laskenut, yht. noin 10 cm tähän mennessä. Lisäksi ylivuototipat on tietty samalla hävinneet eikä kojelaudasta kuulu enää loiskintaa autoa käynnistettäessä.
Eli uskon, että takaisinimuletku oli jotenkin tukossa paisuntasäiliön pohjaa vasten ja aiheutti ongelman.

Nyt asia jätetään seurantaan.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 16 Marras 2018, 08:54
Kirjoittaja Qulle
Hyvä se on tutkia ennen kuin suu vaahdossa tilailee pahveja yms :)

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 30 Marras 2018, 22:50
Kirjoittaja ufo-driver
Toistan saman stoorin, jonka toisaalle juuri runoilin. Uskon vahvistukseksi, tai jotain sellaista. Eli kesällä pukkasi paisuntasäiliöön nestettä. Aiemmin mainitussa ST-Servicessä testerillä mitattiin, ettei syyläriin tule häkää. Eli ei pakokaasuja, joten ei kansi(pahvi)vikaa. Syylärin painekorkki vaihdettiin uuteen ja vika oli korjattu. Ei ole lykännyt nestettä paisuntasäiliöön sen koommin.

Re: Legacy -10 jäähdytysvesiongelma

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 08:27
Kirjoittaja marilli
Moi,

Eilen ”korjasin” Impusta (2L, vapari, 2003) syylarinkorkin. Jäähdyttimenkorkissa on kaksi venttiiliä. Se isojousinen joka päästää koneen kuumuessa paisunta-astiaan päin ja sen kumitiivisteen keskellä pieni metallilautanen joka päästää koneen jäähtyessä takaisin syylarille päin. Tuo pienempi oli täysin jumissa eikä päästänyt mitään takaisinpäin ja kaikki jäähdytinneste kerääntyi paisariin.

https://youtu.be/n_oAG65oMsU?t=95

Puukon terällä sai liimautuneen venttiilin irti kumitiivisteestä. Siihen sitten herkistelyä.

Syy oli hankala löytää ja ilmeisen harvinainen vaiva kun kukaan kavereistakaan ei tuntunut oikeasti tietävän miten tuo syylari-paisari systeemi toimii.

Oireena tässä tapauksessa oli, että koko talven olen ihmetellyt kun sisään ei saa enää oikein lämmintä. Kone on kuitenkin normaali lämpöinen ja jäähdytysneste on ok kun paisarista sen on tarkistanut. Kunnes eräs kerta ei tullut enää mitään lämpöä sisään ja moottorin lämmötkin alkoivat häpsiä punaista. Paisari oli kyllä pullollaan nestettä. Koneen jäähdyttyä katsoin syylariin niin sehän oli pahasti vajaa.

Aika oleellinen kapine tuo korkki. Ja aika vaikea korvata jollain tilapäisvälineellä vaikka aina pitänyt sitä vaan jonain peruskorkkina jossa sattuu olemaan joku jousi.