Sivu 1/1

CVT-ongelma

Lähetetty: 21 Marras 2018, 15:37
Kirjoittaja Kai-tzu
Meillä on Legacy 2.5 CVT vm. 2011 jonka CVT-automaattilaatikko on ruvennut oirehtimaan. Autolla on ajettu alle 70000km ja se on ruvennut nykimään kun moottorin kierrokset ovat 1000 - 1500 välillä. Käytettiin merkkikorjaamolla öljynvaihdossa ja softapäivityksessä, mutta homma vain paheni siten että AT oil temp-merkkivalo jäi vilkkumaan ja he eivät saaneet vikaa diagnostisoitua (vai eivätkö osanneet?). Haluaisivat nyt avata laatikon ja lähettää korjattavaksi ja se maksaisi vähintään 6000€ jos ei Subaru tule millään lailla vastaan. Ainakin Pohjois-Amerikassa noille on myönnetty 10v/150000km takuu.

Olen lukenut ulkomaisia Subaru foorumeita ja oireiden mukaan ongelma voisi johtua momentinmuuntimesta, mutta ainakin joissakin tapauksissa pelkästään ohjausyksikön vaihto on riittänyt. Ohjausyksiköllä (englanniksi Control Valve Body) tarkoitan sitä osaa joka sijaitsee laatikon pohjassa ja jossa on kahdeksan solenoidia.

Onko kellään täällä kokemusta vastaavasta tai tiedättekö jonkun joka osaa nämä laatikot?

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 21 Marras 2018, 19:00
Kirjoittaja Qulle
Mitä jos koittaisit kysellä suoraan maahantuojalta mikä on kanta. Luulis merkkikorjaamonkin tuon hoitavan.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 21 Marras 2018, 19:57
Kirjoittaja Mauri H
"Ohjausyksikkö" on venttiilikoneisto oikealta nimeltään.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 21 Marras 2018, 20:20
Kirjoittaja Kai-tzu
Mitä jos koittaisit kysellä suoraan maahantuojalta mikä on kanta. Luulis merkkikorjaamonkin tuon hoitavan.


Olen jo kysellyt. Ei sieltä mitään suoraa vastausta saatu, vain että pitää avata ja tutkia onko laatikon pohjassa metallia. Lienee tapauskohtaista korvaako ne mitään.

Merkkikorjaamolla eivät tunnu tietävän paljon mitään noista CVT laatikoista. Yksi oli kuulemma hajonnut, mutta se auto ei liikkunut ollenkaan. Heidän mukaan pitäisi olla kuukauden ilman autoa kun ne lähettää sen pois tutkittavaksi. :crazy:

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 21 Marras 2018, 20:32
Kirjoittaja Kai-tzu
Mauri H kirjoitti:"Ohjausyksikkö" on venttiilikoneisto oikealta nimeltään.


Kiitos tiedosta. Aion mainita siitä merkkikorjaamolle. Saavat selvittää voisiko vika johtua siitä.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 23 Marras 2018, 14:59
Kirjoittaja Kai-tzu
Muuten, kun merkkikorjaamo vaihtoi CVT-öljyt, sinne meni vain 6 litraa. Kuulostaa aika vähäiseltä kun ohjekirjassa sanotaan että CVT-vaihteiston öljytilavuus on 12.5 litraa. Onkohan sinne laitettu tarpeeksi öljyä?

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 23 Marras 2018, 15:29
Kirjoittaja Reetuhai2
Propusta laskemalla tulee vissiin justiinsa 6 litran paikkeilla öljyy, onko vaan tehty laskuvaihto vai huuhtelu?

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 23 Marras 2018, 15:39
Kirjoittaja JuhaH
Reetua kompaten, 6 litraa menee tosiaan jos on vain laskettu ulos mitä tulee ja täytetty sen jälkeen. Käsittääkseni kaikissa Suomessa myynnissä olevissa bensamalleissa on sama vaihteistomalli (TR580), tosin dieseleissä olevassa vähän järeämmässä mallissa (TR690) ei siinäkään taida olla eroa öljytilavuudessa.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 23 Marras 2018, 17:18
Kirjoittaja ST
JuhaH kirjoitti:Reetua kompaten, 6 litraa menee tosiaan jos on vain laskettu ulos mitä tulee ja täytetty sen jälkeen. Käsittääkseni kaikissa Suomessa myynnissä olevissa bensamalleissa on sama vaihteistomalli (TR580), tosin dieseleissä olevassa vähän järeämmässä mallissa (TR690) ei siinäkään taida olla eroa öljytilavuudessa.

Kyllä bensakoneistakin löytyy tuota 690-mallia, tänään(kin) yhden sellaisen asiakkaalle vaihdoin.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 23 Marras 2018, 17:19
Kirjoittaja JuhaH
Ihan mielenkiinnosta, mikä malli ja vuosimalli?

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 23 Marras 2018, 20:15
Kirjoittaja ST
JuhaH kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, mikä malli ja vuosimalli?

Tämä oli 2,5 -12, mutta 11-> on tulleet nuokin bensakoneisiin.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 23 Marras 2018, 21:58
Kirjoittaja Kai-tzu
ST kirjoitti:Kyllä bensakoneistakin löytyy tuota 690-mallia, tänään(kin) yhden sellaisen asiakkaalle vaihdoin.


:o Kuinka monta olet vaihtanut? Ja mikä on ollut vikana? Paljonko kustantaa? Ja tuleeko Subaru yhtään vastaan kustannuksissa jos nuo hajoaa ennenaikaisesti?

Edit: Tarkistin juuri että meidän autossa on nimenomaan tuo TR690.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 25 Marras 2018, 14:12
Kirjoittaja Kai-tzu
Vikakoodeja ei ole (olen nyt vahvistanut tämän itse BT OBD2 palikalla). AT temp-merkkivalon vilkkuminen tarkoittaa että laatikolle pitää tehdä uudelleenoppiminen SSM-diagnostiikkalaitteella. Tämän merkkikorjaamo ei jostain syystä pystynyt tekemään. En tiedä onko kyseessä osaamisen puute vai joku vika joka estää tämän.

Mittasin solenoidien vastukset T4-liittimestä. Poikkeama löytyi navasta 3 (Lock-up on/off). Se näytti 14.5 ohmia kun sen pitäisi olla 15 ja 17 välillä (katso kuva alla).

Voiko tommonen poikkeama estää uudelleenoppimisen? Ja jos näin on, niin miksi se ei aiheuta vikakoodia?

Edit: Tuo oli mitattu pakkasessa. Nyt kun auto oli hiukan lämmennyt se näytti 16 ohmia.

Screenshot 2018-11-25 at 13.53.56.png
Screenshot 2018-11-25 at 13.53.56.png (123.12 KiB) Katsottu 20460 kertaa

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Marras 2018, 12:11
Kirjoittaja ST
Kai-tzu kirjoitti:
ST kirjoitti:Kyllä bensakoneistakin löytyy tuota 690-mallia, tänään(kin) yhden sellaisen asiakkaalle vaihdoin.


:o Kuinka monta olet vaihtanut? Ja mikä on ollut vikana? Paljonko kustantaa? Ja tuleeko Subaru yhtään vastaan kustannuksissa jos nuo hajoaa ennenaikaisesti?

Edit: Tarkistin juuri että meidän autossa on nimenomaan tuo TR690.

Liian monta..

Joko ei lämpöisenä kulje eteenpäin, tai sitten jo heti kylmästä tekee sen että ei vaan liiku.

Joka kerran tullut sen verran metallimujua pihalle että laatikot samantien romuun, kun osat kiven alla ja nekin mitä saa maksaa liikaa purkulaatikkoon nähden.

Päivän työ, purkulaatikot 2500-3500€ väliin, uusi olisi 14000€. Ja eipä tule näin vanhoissa enään vastaan, mikä ymmärrettävää.

MUTTA, suurin osa näistä ollut sellaisia missä huolto laiminlyöty, tai käytetty vastaavaa tarvikeöjyä.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Marras 2018, 13:40
Kirjoittaja JuhaH
ST kirjoitti:
JuhaH kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, mikä malli ja vuosimalli?

Tämä oli 2,5 -12, mutta 11-> on tulleet nuokin bensakoneisiin.

Joo, pitää näköjään korjata omia sanomisia tuolta osin.

Jos nyt mm. nämä tiedot mitä googlella löysin pitävät paikkansa, niin nuo menevät jotenkin näin:

- TR690 on 2.5l moottoreilla varustetuissa autoissa 2014 asti
- TR580 (gen 1) on ollut käytössä 1.6/2.0l malleissa 2014 asti
- TR580 (gen 2) on 2014 korvannut TR580 (gen 1) sekä TR690
- TR690 (high torque) versio on diesel-malleissa, sekä Forester 2.0XT (ja Impreza WRX / Legacy/Outback 3.6l mallit)

Tuosta ei tarkkaan selviä onko Legacyn/Outbackin 2014 facelift malleissa jo TR580 (gen 2), mutta todennäköisesti on koska samassa päivityksessä tuli käyttöön myös uudempi 2.5l koneen versio (167hv -> 173hv). Foresterista en osaa sanoa, ketjukonehan tuli niihin jo vähän aikaisemmin..

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 28 Marras 2018, 20:45
Kirjoittaja Kai-tzu
ST kirjoitti:MUTTA, suurin osa näistä ollut sellaisia missä huolto laiminlyöty, tai käytetty vastaavaa tarvikeöjyä.


Ja laiminlöynti johtuu siitä että CVT-vaihteiston huolto ei ainakaan näissä vanhemmissa kuulu Subarun huolto-ohjelmaan. :thumbdown:

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 29 Marras 2018, 21:06
Kirjoittaja Haiduk
Nää CVT laatikot tuntuu olevan yks iso mysteeri.. myös merkkiliikkeille. Öljyjä ei tarvitse vaihtaa, jotkut huoltamot suosittelee jossain vaiheessa.. valutetaan sen minkä tulee vai huuhdellaanko.. vaihdetaanko suodatin vai jätetäänkö se sinne sisälle yms yms. En ole oikeen mistään liikkeestä saanut mitään yksiselitteistä vastausta ko. purkille, mitä tehdään, miten tehdään ja missä vaiheessa? :crazy:

Sitten just kuulee, että näitä on porsinut hyvin maltillisillakin kilsoilla, alta 100tkm. Ja sitten näitä on myös ajettuna yli 250tkm ja toimii kuin uutena. :?

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 26 Joulu 2018, 22:49
Kirjoittaja jarkko
Kait-zu,
Miten vaihteiston kanssa kävi? Toivottavasti sait kuntoon?

Ei nää CVTt kyllä herätä suurta luottamusta keston suhteen. Pahimmillaan porsineet pari vuotta vanhoissa Outbackeissä. Toisaalta hyvällä tuurilla kestävät tolkuttomasti. Olisi kiva tietää onko jokin erityinen ajotapa näille huonoksi ( esim kaasun pumppaus tyhjäkäynnin tuntumassa) vai onko porsimiset sattumaa. Uusissa cvt-malleissa olevat keinotekoiset pykälät tuskin parantavat kestoa.

Ajattelin pienentää omassa 2018 Outbackissä riskiä teettämällä ylimääräisen lorotus-lisäys öljynvaihdon 15tkm paikkeilla ja huuhteluvaihdon 60 tkm tietämillä. Tämän jälkeen cvt -öljynvaihdot huolto-ohjelman mukaisesti.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 09:18
Kirjoittaja aohoa
Olisi kiinnostava tietää miten kuljettajat käyttävät käsijarrua pysäköidessän. Ja käsijarrun käyttämättömyydestä syy seuraus laatikkovikoihin.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 14:49
Kirjoittaja Kai-tzu
jarkko kirjoitti:Kait-zu,
Miten vaihteiston kanssa kävi? Toivottavasti sait kuntoon?

Ei nää CVTt kyllä herätä suurta luottamusta keston suhteen. Pahimmillaan porsineet pari vuotta vanhoissa Outbackeissä. Toisaalta hyvällä tuurilla kestävät tolkuttomasti. Olisi kiva tietää onko jokin erityinen ajotapa näille huonoksi ( esim kaasun pumppaus tyhjäkäynnin tuntumassa) vai onko porsimiset sattumaa. Uusissa cvt-malleissa olevat keinotekoiset pykälät tuskin parantavat kestoa.

Ajattelin pienentää omassa 2018 Outbackissä riskiä teettämällä ylimääräisen lorotus-lisäys öljynvaihdon 15tkm paikkeilla ja huuhteluvaihdon 60 tkm tietämillä. Tämän jälkeen cvt -öljynvaihdot huolto-ohjelman mukaisesti.


Ei ole selvinnyt vielä. Vaihteiston opetus (AT learning) epäonnistuu, vaikka vikakoodeja ei ole. Nykiminen voi johtua viallisesta vetoakselista, mutta se selivää ehkä joskus uudenvuoden jälkeen. Kokeilen suorittaa opetusta uudelleen kun tai jos vetoakselia saadaan kuntoon.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 15:21
Kirjoittaja Haiduk
Pysäköidessä aina käsijarrupäälle. Joskus esim mäessä jopa niin että ensin käsijarru sitten vapaalle ja päästää jarrun jotta jää varmasti ensin käsijarrun varaan ja sitten vasta P:lle. Tämä ehkä on jo hätävarjelun liioittelua ..

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 17:09
Kirjoittaja Mauri H
Automaateissa on normaalisti mekaaninen "kynsi" joka toimii pysäköintiasennossa jarruna laatikolle. Sen käyttö ei mitenkään kuormita itse vaihteistoa. CVT tuskin eroaa normiautomaatista tässä asiassa.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 18:46
Kirjoittaja an13
Jos CVT:n jättää kaltevaan parkkiin niin että laittaa P:lle ja nostaa jalan jarrupolkimelta niin että auto valahtaa Pakkilukkoa vasten niin kyllä aika pahaa tekee laittaa se siitä D:lle, ei se mielellään mene. Aina ensin käsijarru ennenkuin nostaa jalan.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 18:57
Kirjoittaja jarkko
Subaru Outback 2018 pikaohjeessa oli järjestys virheellinen. Siinä pyydettiin laittamaan käsijarru viimeisenä päälle. Laitoin myyjän kautta korjauspyynnön ja on pikaohje tekijällä korjauksessa.

Varsinaisessa ohjekirjassa järjestys oli oikein. Eli pysäköintijarru aina päälle ensiksi. Sen jälkeen vasta vaihde pysäköintiasentoon. Vastaavasti liikkeelle lähtiessä jarru viimeiseksi pois. Näin vaihteiston P-kynsi rasittuu vähiten. Sama käytäntö kaikkien mekaanisten vaihteistojen kanssa.

Mutta ei nämä jarrut ja P asennot selitä cvt ongelmia.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 23:02
Kirjoittaja yason
Onko noi CVT-vaihteiston ongelmat olleet enempi venttiilipöydän ja muun mekatroniikan ongelmia vai liittyvätkö probleemat sen teräshihnan kestävyyteen eli itse vaihteiston rakenteeseen?

Käsitykseni mukaan esimerkiksi Tojon multidrive-cvt:t eivät myöskään ole luotettavuudessa yltäneet tavallisen momentinmuunninlaatikon tasolle, joskaan ei ne nyt mitään ongelmapesän maineessa ole.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 08 Tammi 2019, 20:50
Kirjoittaja jarkko
ST varoitteli tarvikeöljyistä. Kuinka herkkiä suben CVT on öljytyypin suhteen? Onko tosiaankin pakko olla Subarun oma öljy? Motonetissa myytävästä tarvike cvt-öljyssä mainitaan Subaru. https://m.motonet.fi/fi/tuote/590333/Co ... maattioljy

Huuhtelua tarjoavilla yrityksillä voi olla geneerinen cvt- öljy varastossa. Esim alla mainostetaan BG 318  käy  kaikkiin  CVT-vaihteistoihin https://www.google.com/url?sa=t&source= ... UiU2xPQBal
Uskaltaako tuomioista yleis cvt-öljyä huuhtelussa käyttävää firmaa käyttää Subarun kanssa, ehkä ei. Jenkkisivustojen mukaan jopa CVT versiolla vaikutus öljyihin:
A new CVT fluid (CVTF-II) has been introduced for the CVT G2 that is dark green in color. This fluid has a lower viscosity than the conventional blue CVT fluid (CVTF-C30).

CVTF-II is initially filled in and required during service for all 2015MY CVT G2 vehicles. CVTF-II will gradually replace CVTF-C30 for all previous CVT G2 and non-High Torque CVT G1 models.

Note: The High Torque CVT G1 (TR690) still uses the orange colored CVTF-High Torque fluid. Do not mix this fluid with any of the other varieties.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 10 Tammi 2019, 20:22
Kirjoittaja Kai-tzu
Tuskin sillä on merkitystä kunhan öljy täyttää kaikki vaatimukset. Merkkihuollon Subaru CVT öljy on Midlandin valmistama öljy. Sitä on saatavilla myös tarvikeöljynä ilman Subaru brändäystä.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 11 Tammi 2019, 15:17
Kirjoittaja Kai-tzu
Mistä saisin purkulaatikon ostettua?

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 14 Tammi 2019, 07:32
Kirjoittaja jone
Miksi purkulaatikko jossa sama vika? Kyllä noita voi korjata...

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 14 Tammi 2019, 12:33
Kirjoittaja Kai-tzu
jone kirjoitti:Miksi purkulaatikko jossa sama vika? Kyllä noita voi korjata...


Läpikäyty purkulaatikko todennäköisesti paljon halvempi. Esim. uusi venttiilikoneisto maksaa 2096 € kun noihin ei saa irtosolenoideja. Mutta kerro ihmeessä jos tiedät jonkun joka pystyy korjaamaan kohtuulliseen hintaan.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 23 Tammi 2019, 08:14
Kirjoittaja jone
Konehuolto Siekkinen ja etelä suomessakin joku firma korjaa, sitä en muista mutta Google kertoo...

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 16:38
Kirjoittaja jjebse
Mulla on legacy 2006 2.5 bensa cvt laatikolla. Osaako joku sanoa mikä mahtaisi olla vialla, kun kylmänä käynnistettäessä -10-20 pakkasessa pakki menee kyllä päälle ja lähtee liikkeelle, mutta D ei saa jostain syystä vetoja ja auto ei lähde liikkeelle. Kun antaa käydä tyhjäkäynnillä n. 5 minuuttia niin ongelma poistuu ja auto lähtee liikkeelle. Vaihtaa tosi nätisti lämpimänä ja mitään muuta ongelmaa en ole havainnut. Öljytkin vaihdettiin juuri huuhtelemalla ja suodatin myös. Ongelma ei kuitenkaan poistunut.

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 17:32
Kirjoittaja 3AHG
Sinulla ei ole CVT laatikkoa, vaan tavallinen mehumaija. Kuulostaa solenoidi vialta...
Tuossa linkki oikeaan keskusteluun: http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=15&t=458&hilit=4eat

Re: CVT-ongelma

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 18:39
Kirjoittaja jjebse
Jahas. Kiitoksia tiedosta.