On pian Forester STI:n (2004) öljynvaihdon aika ja entiseltä omistajalta sain kyllä hyvät suositukset öljyistä mutta jostain syystä tutkin vaihtoehtoja lisää ja tietohan tunnetusti lisää tuskaa.
Ensiksi muutama peruskysymys/oletus Forester STI:stä:
- Moottori ja voimansiirtohan tuossa on mekaanisesti sama kuin '05 Impreza STI 2.5:ssä, eikö?
- DCCD:tä tuossa ei ole, mutta eikös Impreza STI:ssä ole?
- Miten etutasauspyörästö/keskitasauspyörästö käyttäytyy?
- Miten takavetopyörästö käyttäytyy?
- Onko jakosuhde 35% eteen ja 65% taakse kiinteä, kun DCCD:tä ei ole?
- Miten voimansiirto siis toimii?
Öljyvaihtoehdot
Ohessa muutaman valmistajien sivuilta bongatut öljysuositukset (autona Impreza STI 2.5 '05, kun eivät STI Foresteria tunne)
Castrol
Vaihteisto/etutasauspyörästö/keskitasauspyörästö: SYNTRAX LONGLIFE 75W-90
Takavetopyörästö: SYNTRAX LONGLIFE 75W-90
Motul
Vaihteisto/etutasauspyörästö/keskitasauspyörästö: GEAR 300 75W-90
Takavetopyörästö: GEAR 300 75W-90
Redline
Vaihteisto/etutasauspyörästö/keskitasauspyörästö: 75W90 NS GL-5 Gear Oil
Takavetopyörästö: 75W90 GL-5 Gear Oil
Redlinen 75W90 NS:stä sanotaan (Mamasanin sivuilta kopioitu): Vaihteistoihin joissa vaaditaan GL-5 öljyä (eli samassa öljyssä on hypoidityyppinen "etuperä", kuten Subarussa). NS=Non-Slip, tämä öljy ei sisällä lainkaan kitkanmuuntimia. Jos samassa öljyssä on kitkalukko, on sekoitettava 75W90NS ja 75W90 Gear Oil suhteessa 50/50 (esimerkiksi lukollinen Porschen taka-akseli/vaihteisto).
Mobil
Vaihteisto/etutasauspyörästö/keskitasauspyörästö: Mobilube 1 SHC 75W-90
Takavetopyörästö DCCD: Mobilube Syn LS 75W-90
Takavetopyörästö ei-DCCD: Mobilube 1 SHC 75W-90
Mobilube Syn LS:stä sanotaan (Mobilin sivuilta): Se on täyssynteettinen, luistonrajoittimella varustettuihin vetopyörästöihin tarkoitettu öljy, jonka valmistuksessa on käytetty synteettisiä perusöljyjä ja edistynyttä lisäainejärjestelmää.
Johtopäätökset ja lisäkysymykset
- Castrol sekä Motul laittavat samaa öljyä joka paikkaan. Onko heidän öljynsä vain niin paljon parempaa tietyiltä ominaisuuksilta, että se toimii joka paikassa?
- Redline laittaa vaihteistoon öljyä joka ei sisällä kitkanmuunninta, perään taas öljyä jossa kitkanmuunninta on. Onko tässä samassa yhteydessä kitkanmuunninta vaihteistossa? Miksei Castrolin ja Motulin öljyissä ole eroa?
- Mobililla on eri öljyt taasen takavetopyörästöön riippuen DCCD:stä. Kuulostaa oudolta?
Eli mitä öljyä voimansiirron eri paikkoihin voi laittaa? Ja mitä kannattaa laittaa? Odottakaa vaan kun tutustun moottoriöljyihin...