HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

2.5 STI moottorin kestävyys?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
delete
Viestit: 41
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 11:49

2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja delete » 25 Maalis 2019, 10:54

Täällä lienee kokemusta kuinka pitkäikäisiä nuo moottorit ovat. Nettiautossa tälläkin hetkellä myynnissä yksi johon uusittu 127tkm kohdalla alakerta (7800€ laakkosella). Mikä näissä on heikko kohta? Kannentiivisteet? Laakerit? Vakiokuntoisinakin moottori alkaa olemaan melko loppu 150tkm kohdalla jos sinne asti kestää?

Seuraava kysymys. Jos tuollaisen nyt sitten hankkisi reilu satkun ajettuna sillä asenteella että remontti on edessä ennemmin tai myöhemmin niin minkäverran tuon homman teettäminen kustantaa esim rantakareella tai sorsalla? Jos uusii samalla männät ja muun tarpeellisen? Entäs itse tehtynä, mitä jää osien hinnaksi? Onko tuota lohkoa tapana ollut vahvistaa samalla vai kuinka ihmiset on näiden kanssa toimineet?

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja Displaced » 25 Maalis 2019, 15:38

Sehän riippuu kovasti omistajasta ja tehoista.

Kannentiivisteet on heikko kohta, samoin männissä männänrengasvälit. Toki osasyynö Subarun OEM säädöt joilla menee laihalle rajoittajalla mikä on korjattavissa.

Vakio tehoissa ja vähän piristettynäkin tuo mosa kyllä kestää kunhan käyttäjä myös autoa vähän hellii, eli ei polje kylmänä ja muistaa vaihtaa ne öljyt ajallaan...

En tiedä tekeekö rantsu tai sorsa varsinaisesti koneremppoja, vai tilaavatko vaan tehdasuuden puolimoottorin. Kannattanee kysellä sieltä päin.
Remppaajia löytyy kyllä PK seudulta jos tarve vaatii. Mutta hintoja en ainakiaan itse tänne laita, YVnä tai sähköpostitse voi osviittaa antaa.

Vahvistukset on ollut tapana tehdä jos tehonlisäys haaveita on ollut.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
ximmo
Viestit: 535
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja ximmo » 27 Maalis 2019, 12:50

Kyllähän näiden kestävyydestä on juttua ja omassanikin on vaihtomoottori. Lienee kuitenkin käyttäjästä kiinni: ensin tämä oli eräällä harrastajalla monta vuotta ja kesti ongelmitta, seuraava omistaja sai moottorin melko nopeasti entiseksi. Moottori vaihtui kokonaan uuteen (noin 15 tkm ajettuun) ja auto meni myyntiin, päätyi minulle. Huhupuheiden mukaan öljytikkua tai paljon muutakaan ei ennen moottoririkkoa katseltu, mutta siitä en tiedä sen enempiä. Omassa ajossani ajotietokoneen näyttämä keskikulutus putosi noin litran verran siitä, mitä se näytti, kun auto minulle tuli, joten ajotavoissakin on eroa.
Herrasmiesautoilija.
my09 Forester TD (faijalla)
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX

Avatar
Lonttatuavi
Jäsen
Viestit: 98
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 09:12

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja Lonttatuavi » 29 Maalis 2019, 21:41

Ihan OK moottori kun päivittää kannenpultit, männät ja säätää heti perään. Itsellä 127tkm ajettu ja teki pientä kuplaa paisariin. Avatessa löyty kahdesta männästä haljenneet rengasvälit. Sanosin että vakiona aika mielipiteitä jakava moottori kun pitää käsitellä kun kipeetä tavaraa. En tiedä onko uudempia paranneltu vai mennäänkö samalla reseptillä. Ja tottakai TGV ja lisäilmapumppu on oma lukunsa, mut ne nyt on halpoja ongelmia poistaa.

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 30 Maalis 2019, 07:28

Onko kestävyys ongelma pelkästään sti versioissa vai kaikissa?
Mistä vuosimallista/mallista alkaen ?

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja Tomcat » 30 Maalis 2019, 11:31

ximmo kirjoitti: seuraava omistaja sai moottorin melko nopeasti entiseksi.


Joo tää konehan oli ihan ehjä, hiljainen ym, kunnes uusi omistaja rikkoi koneen, 2.5L saattavat syödä öljyä aika reippaasti vaikka kaikki toimii moitteetta, eli öljytikkuun kannattaa kurkkia aika usein. Tämä kaveri tais vetää 15tkm eikä kertaakaan tarkistannu öljyjä, ajoi koneen kuivaks ja poks...

2.5L on sekä vaparina että turbona kansipahvien kanssa ongelmia joissain yksilöissä jopa vakiona, ja Turbot viritettynä aika alttiita asialle. Itse en kävis edes ratapäivillä 2.5L Turbon kanssa kun taasen 2.0L STi voi ajaa rataa 24/7.

Itse jos ostan vielä Subarun niin pysyn kyllä kaukana noista 2.5L Turboista.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

japa
Jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja japa » 31 Maalis 2019, 09:30

No no Sipoon päällikkö. Mulla on (Sakun) rakentama sama tekniikka (350/500) ei mitään ongelmaa eikä vie öljyä. Koneella olen ajanut n.10tkm ja lisää tulee. Öljyt vaihdetaan tietenkin 5tkm välein. :thumbsup:
Impreza GC8-99 (370/500)
Outback 2.5-07 man (käyttis)
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)
Kadett GSI-87 cabrio

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja Tomcat » 31 Maalis 2019, 15:52

japa kirjoitti:No no Sipoon päällikkö. Mulla on (Sakun) rakentama sama tekniikka (350/500) ei mitään ongelmaa eikä vie öljyä. Koneella olen ajanut n.10tkm ja lisää tulee. Öljyt vaihdetaan tietenkin 5tkm välein. :thumbsup:


Joo hyvinkin voi kestää mailman tappiin...

Itsellä kuitenkin vaihdettu tässä vuosiensaatossa jokunen tekniikka noita "isolohkoja". Outback 2.5L vapari takuuseen kun vei niin paljon öljyä, Forester MY10 2.5L XT antautu kansipahvit 70tkm kohdalla ( vakio ) ja omasta 2.5L STi:stä meni viidessä vuodessa 5 x kansipahvit ja joka kerta eri kokoonpanolla, tosin momenttia oli noin 700nm/3900rpm.

Jos itse teen vielä koneen ( teetän ) niin vain 2.0L 2.1L tai 2.3L niissä ei ole ollut kansipahvien kanssa merkittäviä ongelmia. Omalla STi:llä en viittinny mennä edes ratapäiville, kun olin varma että yksi päivä rataa ja on pahvit paskana.

Kannattaa muuten kurkkia sinne paisariin silloin tällöin, varsinkin pikku vedättelyn jälkeen, jos käydessä kuplii, niin vuotaa, toinen merkki on tumma paskarantu paisarissa, eli jättää nestepintaan sellaisen tumman rajan ( öljyä/pakokaasua nesteessä ) ja silti kone voi toimia ihan normaalisti jopa vuosia niin ettei kukaan huomaa mitään.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Lonttatuavi
Jäsen
Viestit: 98
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 09:12

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja Lonttatuavi » 31 Maalis 2019, 16:27

Ai vähän niiku näin? :clap:
Liitteet
IMG_20181009_145415.jpg
IMG_20181009_145415.jpg (88.17 KiB) Katsottu 8274 kertaa

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 2.5 STI moottorin kestävyys?

ViestiKirjoittaja Tomcat » 01 Huhti 2019, 15:41

:lol: just... värikin kohdallaan.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa