Sivu 1/1

O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 26 Touko 2019, 19:58
Kirjoittaja Ranukka
Etummainen lambda-anturi lämpiää todella hitaasti. Hissukseen ajaessa ei lähde säätämään ollenkaan. Vasta kun antaa vähän enempi kenkää ja takimmaisen anturin lämmöt nousee yli 400 asteen niin Torque-äppi ilmottaa lambdan olevan valmis. Lambda-arvot normaalit kunhan alkaa toimimaan ja näyttäs reagoivankin ihan ok.

Mitään vikakoodeja ei tule. Ei edes vaikka irroittaa lambdan liittimen.

Mittasin lämpövastuksen ja 3,9ohm näytti lämpimänä ja 2,7ohm kylmänä.

Osaako joku sanoa onko lämpövastus sökönä vai voiko jotain kikkakolmosta vielä kokeilla?

STI 08, JDM EJ207 Twin Scroll
Suuttimet 800cc
Walbro 255
Garrett GT3076R
3” ränni ilman katteja
Ohjelmointi jäi vähän kesken väärän pakopesän takia. Käy hieman rikkaalla tällä hetkellä...

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 26 Touko 2019, 20:36
Kirjoittaja Sandman1
Tossa pikaisesti/karkeasti laskien toi olis luokkaa 50W tehoa, joka hieman kuulostaa pienehkölle, mutta eipä toi anturi kovin suuri ole, joten lämpenee se pienelläkin teholla. Olisihan se hyvä mitata, että sine anturin lämmityspiirille tulee jännite, koska se hieman rajaisi tuota vikapaikkaa, mikäli se viallinen on.

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 26 Touko 2019, 21:00
Kirjoittaja Ranukka
Pikaisella guugeloinnilla denson mukaan 1-2ohm on toimivassa vastuksessa. Toisella sivulla luki 2,5ohm...

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 27 Touko 2019, 10:14
Kirjoittaja Ranukka
Sandman1 kirjoitti:Olisihan se hyvä mitata, että sine anturin lämmityspiirille tulee jännite, koska se hieman rajaisi tuota vikapaikkaa, mikäli se viallinen on.


Eli paras varmaan mitata rensselit kiinni, kylmänä käyntiin ja pinnit kiinni niihin kahteen mustaan johtoon. Ja varmaan täyttä kahtatoista volttia pitäs mennä vastukselle?

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 27 Touko 2019, 21:56
Kirjoittaja Ranukka
Mittasin johdot ja täysi virta menee vastukselle eli paskana tuntus olevan. Puoli minuuttia kokeilin anturia käsikopelolla ja eihän se lämmennyt nimeksikään... luulis tossa ajassa jo jotain tapahtuvan.

Eihän tossa lämmityksessä nyt oo mitään ohjausta moottorinohjaukselta? Ja osaisko joku heittää mistä noita saisi vähän edukkaammin? Halvin joka on tullut vastaan yli 300€. Ja tietääkö kukaan käykö tohon 2.5 litrasen lambada?

Denso 22641 AA500
10K30
211200-4821

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 31 Touko 2019, 23:56
Kirjoittaja Supi
Ranukka kirjoitti:Eihän tossa lämmityksessä nyt oo mitään ohjausta moottorinohjaukselta? Ja osaisko joku heittää mistä noita saisi vähän edukkaammin? Halvin joka on tullut vastaan yli 300€. Ja tietääkö kukaan käykö tohon 2.5 litrasen lambada?

Denso 22641 AA500
10K30
211200-4821


Olisiko tuossa oikea liitin ja muistuttaako entistä?
https://www.nimark.fi/buy/denso_dox0306_240/

Kyseisestä mallista ei ole omaa kokemusta. Noin yleisesti lambdojen OEM-numerot on hankalia. OEM-numerolla löytyy vaan Subarun myymään osaa, Subarun hintaan. Eikä mikään systeemi osaa ehdottaa korvaavaa osaa. Silti ihan vastaava lambda löytyy Densolta, mutta aivan muilla OEM-numeroilla.

-Supi

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 23:18
Kirjoittaja Ranukka
Sain ehjän lambdan kokeiluun. Ei vaikutusta. Katoin SBF #5 sulakkeenkin, ehjältä näyttää. Ja varmaan jotain muutakin olis pimeenä jos olisi palanut.

Torque ilmoittaa heti auton käynnistyksen jälkeen:
-lambdan lämmitys valmis
-lambda-anturi ei valmis

Eilen toimi ihan normaalisti mutta tänään joutui taas ajamaan 10km ennen kun lähti säätämään.


Vaikuttaisi nyt siltä että ecu luulee että anturi on jo lämmin ja katkoo virrat vastukselta... mutta mistä ihmeestä se johtuu...

Hakuammuntaa:
-Vaikuttaako toisioilmapumpun toiminta jotenkin tohon?
-Lämpiääkö anturi vakio dp:ssä katin ja vakioahtimen kera nopeammin ja on huomioitu vastuksen mitoituksessa?
-Auton tullessa akku oli täysin tyhjä ja koitin käynnistää niin jokainen anturi antoi vikakoodin. Tyhjensin ne eikä tullut takaisin mitään... voiko virranpuute pistää jotain sekaisin?

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 22:36
Kirjoittaja Ranukka
Iskin neulat kiinni vastuksen virtajohtoihin ja eihän sinne tule virtaa. Liitin irti tulee täydet. Eli ecu katkasee virrat jostain syystä. Ohjelmavirhe tai jokin komponentti epäkunnossa...

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 09:23
Kirjoittaja Sandman1
Oisko vaan releen kärjet sanonu riks. Ei kestä virtaa. Mutta vapana antaa jännitteen läpi.

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 05 Elo 2019, 23:41
Kirjoittaja Ranukka
Vaihdoin afr heater circuit 15A sulakkeen ja sulakkeiden SBF #5 ja #7 paikat. Ei vaikutusta. Ostin myös v****tuspäissäni uuden anturin. Sama homma :banghead:

Ecun koodissa ei näyttäisi olevan mitään häikkää. Alkaa nyppimään...

Varmaan pitää seuraavaksi alkaa johtoja tarkastelemaan, onko jossain huono kosketus.

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 19 Elo 2019, 18:51
Kirjoittaja Ranukka
Ei ole vielä selvinnyt tämä mysteeri. Toivottavasti osuis jonkun viisaan silmään tämä :)

Tein muutaman jännitemittaustestin lämpövastuksen johdoista:

Kolme ekaa ajotestiä(sama tulos)
-Käynnistys 0v (seossäätö ei pelitä)
-Ajoa 4km, 0,5v
-Ajoa 8km, 13v hetken ja tipahdus 5v (seossäätö toimii)
-Sammutus ja uudelleenkäynnistys, hetken 12v, tipahdus 5v, säätö toimii
-Uusi sammutus ja käynnistys, 0v, säätö ei toiminnassa

Neljäs ajotesti:
-Käynnistys 13v, tipahdus 5v, säätö pelaa
-Ajoa 10km, sammutus ja käynnistys 5v, säätö toimii
-Toinen sammutus ja käynnistys, 0v, ei toimi

Kaikki testit samoissa olosuhteissa, kylmäkäynnistys.

Vaihdettu uusi anturi (oem denso)
Vaihdettu sbf #5 ja #7 sulakkeet
O2 heater sulake vaihdettu
Päärele #3 ja afr/o2 rele #11 vaihdettu samasta rasiasta toiset samanlaiset
Johdot tarkistettu silmämääräsesti
Kokeiltu vakio DP:tä
Konehuoneen maadotukset tarkastettu
Ecu irrotettu ja tarkastettu ettei oo kyrvähtäneitä juotoksia tai komponentteja)
Kokeiltu takimmainen anturi irrotettuna
Liitin irti, antaa molemmista antureista vikakoodin kun ajaa tovin
Kokeiltu eri obd-lukijalla (sama tulos, paitsi ilmoitti tälläset: herätevirtapiiri=off, lambda=laiha, nakutuksen ohjaus=off
Ecun jännite 14,1v ja obd 14,2v

Virtahan siellä nyt kumminkin kulkee mutta jostain syystä se ei ohjaudu oikein. Millähän perusteella ecu ohjaa tuota virtaa käynnistäessä? Moottorin kuorma, lämpötila, jännite...? Lähinnä mietin voisiko tuohon vaikuttaa joku muu anturi, jälkiasennettu lisälaite tai joku muu vika, jota en ole huomannut.

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 12 Syys 2019, 21:32
Kirjoittaja Ranukka
Ei taida olla tietäjiä paikalla :(
Kokeiltu kokonaan uutta ecua ja releet sekä virtajohdot mitattu toimiviksi. Ecun backup-virta pelittää. Ecu ohjaa heatterin maapuolta, jossa vika nyt piilee. Mikään kosketushärö se ei voi olla, koska virrat katoaa joka kerta säännöllisesti toisella käynnistyksellä ajon jälkeen. Onko kyseessä ohjelmavirhe vai pistääkö jokin ecun sekaisin?

Omituisinta on se, että useimmiten ecu antaa heatterille vasta silloin täydet virrat kun se aktivoituu muutenkin pakokaasun lämmöistä. Välillä se lähtee samantien pelittämään.

Re: O2 heater circuit / Lambdan lämpövastus ongelma

Lähetetty: 14 Syys 2019, 00:40
Kirjoittaja Ranukka
Problem solved. Kiitos Saku! Ohjelmoinnissa oli häikkää. Tai kyseessä ei ollut varsinainen vika, vaan tossa jdm-versiossa on jostain syystä ohjelmoitu tehtaalla lambdan lämmittimelle useita ajastettuja parametrejä ennen kuin alkaa virta kulkemaan. Euroversiossa vastukselle lähtee käynnistettäessä 5% virtaa ja 80 sekunnin päästä antaa täydet, jolloin lambdasäätö lähtee käyntiin. Ja hetken päästä se tipahtaa puoleen tehoon. Ton euromallin koodin kun kopioi japsisekoilun päälle niin alkoi toimimaan järkevästi.

Voi vaan ihmetellä mikä pointti tossa japsiohjelmassa on ollut. Samat parametrit on siis pari vuotta uudemmassakin ohjelmassa. Yksi järkeenkäypä selitys vois olla toisioilmapumppu. Eli käynnistäessä ecu odottaa että lisäilmapumppu hoitaa hommansa ja ei sekoita turhaan lambda-anturin arvoja jos se lähtisi samaan aikaan toimimaan. Jos pumpussa onkin jotain häikkää (niin kuin useasti on), niin ecu jää ”odottelemaan” turhaan eikä aktivoi lambdan lämmitystä vasta kuin tietyn (pidemmän) ajan kuluttua. Ihan arvailua tämä siis :)

Noh, tulipahan tutkittua auto melko perusteellisesti joka puolelta ja opittua taas uutta!