HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Flexifuel moottorin haasteet

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Legacy ez30
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 16:04

Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Legacy ez30 » 19 Kesä 2019, 16:20

Tervehdys palstan lukijoille. Minun Subaru Legacy ez30 moottori hajosi etanolilla. Autoon oli asennettuna Flexifuel laitteisto ja auto kävi peräti kaksi viikkoa moitteitta. Eräällä ajokerralla n. 3000 kierroksen tietämillä moottori sitten rupesi savuamaan ja veto hävisi.
Nyt moottori on aukaistu ja todettu 1-kiertokangen taittuneen ja saman sylinterin polttoainesuuttimen jääneen auki asentoon.
Todella kallista tuo ympäristöystävällisyys.
Korjaamolla arveltiin ettei suutin ole kestänyt etanolia.
Minkälaisia kokemuksia muilla on Re85 polttoaineesta.

Aka
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 18:34

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Aka » 19 Kesä 2019, 17:50

Legacy ez30 kirjoitti:Tervehdys palstan lukijoille. Minun Subaru Legacy ez30 moottori hajosi etanolilla. Autoon oli asennettuna Flexifuel laitteisto ja auto kävi peräti kaksi viikkoa moitteitta. Eräällä ajokerralla n. 3000 kierroksen tietämillä moottori sitten rupesi savuamaan ja veto hävisi.
Nyt moottori on aukaistu ja todettu 1-kiertokangen taittuneen ja saman sylinterin polttoainesuuttimen jääneen auki asentoon.
Todella kallista tuo ympäristöystävällisyys.
Korjaamolla arveltiin ettei suutin ole kestänyt etanolia.
Minkälaisia kokemuksia muilla on Re85 polttoaineesta.


Terve.
Ompa käynyt ikävästi sinulla e85 kokeilun kanssa. Itselläni o 3.0 legacy 08, johon ohjelmoitu flexifuel ei siis mitään ulkoista laitetta. Autolla ajettu kohta 100tkm viinalla ja käy ja kukkuu. Öljyt vaihtelen 10-15tkm välein ja talvella bensaa lisätty viinan sekaan. Autoon ei myöskään ole mitään osia viinan varalta/takia vaiheltu. Itsellä 3 autoa toiminut/toimii viinalla ja missään ei ole polttoaineesta johtuvia vikoja ollut. (Kopkop) :driving:

Legacy ez30
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 16:04

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Legacy ez30 » 19 Kesä 2019, 18:10

Jos oikein ymmärsin, että autosi ECU on ohjelmoitu suoraan etanolille.
Itselläni on Flexifuel lisäohjauslaite asennettuna moottorin oman ECU:n rinnalle.
Kilometrejä ennen hajoamista ehti tulla n. 600.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 19 Kesä 2019, 18:28

Mä ainaki antaisin ääneni harvinaisen p****lle tuurille, ja surkeelle yhteensattumalle. En oo kuullu, että viinalla olis mitään ongelmia suuttimien kans. Kyllähän ne suuttimet voi muutenki hajota.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja TJani » 19 Kesä 2019, 20:23

Viime talvi 2004 vuoden kolmilitrasella Outbackillä eFlexfuelin muunnossarjalla. Kilsoja taisi tulla joku 15-16 tkm. Hyvin pelasi.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Qulle » 20 Kesä 2019, 08:22

Jotain 30tkm ajettu 2005 2.5 Outbackilla viinalla eFexfuel kiinni eikä mitään ongelmia.
Huonoa tuuria täytynyt olla, ei kyl muuta selitystä ole.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Displaced » 20 Kesä 2019, 11:25

Pelkästään RE85 ajossa 10 vuotta.

Mutta tuokin suoraan eculle tehty, noi suuttimien aukiolo huijausboksit ei mielestäni ole oikea tapa toteuttaa tuota muutosta.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

ookke
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Maalis 2019, 19:59

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja ookke » 24 Kesä 2019, 12:50

Voinut olla myös p***a suutin jo ennestään, kai tuo viinalla ajaminen huudattaa noita suuttimia muutenkin enemmän kun tarvitaan enemmän tavaraa pannuun samoihin tehoihin. En ole viinalla ajellut mutta oman EZ30 kansirempan yhteydessä tarkistutin suuttimet ja yksi niistä oli putsauksenkin jälkeen muita heikompi joten pistin vaihtoon.

Vt85
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Maalis 2018, 21:57

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Vt85 » 11 Syys 2019, 17:37

Mitenhän tollasen vm2000 ej206 twinturboon mahtais järkevästi saada flexfuel setin? Vai kannattaako unohtaa het kättelyssä toi projekti. Monet väittää että olis vakio ecussa ennakot sen verta rajut että meinasi Nakuttaja jo 98 ajaessa niin viinalla jos sais tuon kuriin?

Wolfheart
Viestit: 103
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:12

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Wolfheart » 15 Syys 2019, 15:04

Vt85 kirjoitti:Mitenhän tollasen vm2000 ej206 twinturboon mahtais järkevästi saada flexfuel setin? Vai kannattaako unohtaa het kättelyssä toi projekti. Monet väittää että olis vakio ecussa ennakot sen verta rajut että meinasi Nakuttaja jo 98 ajaessa niin viinalla jos sais tuon kuriin?


Moi, tuota itsekin miettineennä, tosin EJ208, mutta kuitenkin.

Ei ainakaan mitenkään helposti. Suuttimet loppuu heti kesken. -> tarvii isommat suuttimet -> pitäisi ohjelmoida perussyöttöä pienemmäksi, mutta tuo ecu ei ole ohjelmoitavissa, niin eipä onnistu kovin helposti.

Vt85
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Maalis 2018, 21:57

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Vt85 » 17 Loka 2019, 17:25

Osaatko kertoa minkäs kokoiset Suuttimet tossa ej206 revC koneessa on? Jostain olin lukevinani et 440cc mut nuohan loppuisi jo vakiokoneella bensankin kanssa kesken.

Legacy ez30
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 16:04

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Legacy ez30 » 18 Loka 2019, 12:50

Tervehdys. Sain autoni korjaamolta 4-kk:n jälkeen isohkoa rahasummaa vastaan. Moottorin rikkoutumisen varsinaista syyllistä ei löytynyt. Toki nestepuristus oli yhdessä sylinterissä tapahtunut ja taittanut kiertokangen. Parhaaksi syylliseksi arvattiin akku koska se oli ollut selkeästi sisäisessä oikosulussa, sen näki sivujen ja pohjan pullistumina ja sähköviran tehottomuutena. Akku oli n. 5-vuotta vanha huoltovapaa akku merkkivalmistajalta. Akun oikosulkujen arveltiin ajon aikana sekoittaneen auton ECU:n joka huolehtii moottorin kaikesta säädöstä. Auto päivitettiin koneen osalta kaikin osin kuntoon, siihen vaihdettiin kaikki laakerit, tiivisteet, männänrenkaat, sylinterikannet peruskorjattiin ja yhden sylinterin venttiilit vaihdettiin uusiksi. Polttoainesuuttimet vaihdettiin uusiksi vaikka vanhoista ei tarkastuksen yhteydessä löytynyt vikoja.
Kaikki liukulaakeripinnat, sylinteriseinämät ylä- ja alakuolokohtineen sekä männät olivat kuin uusia. yksikään liukulaakeri ei ollut pyörähtänyt eikä kannentiivisteissä näkynyt puhallusjälkiä.
Korjauksen pitkä kesto oli minulle yllätys sillä oletin korjaukseen tarvittavien osien löytyvän suomesta tai lähialueelta, varaosien osalta lähialue oli japani.
Auto on nyt ollut käytössä viikon ja on todella hyvässä kunnossa, Kiitokset autoa ruuvanneelle asentaja Jesselle.

nkos
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Loka 2017, 22:18

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja nkos » 05 Marras 2019, 17:57

Etanolihommiin liittyen. Jos auto muutetaan viinakäyttöiseksi (ei siis flexifuel), mitä tapahtuu jos ajaa bensalla?

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 05 Marras 2019, 19:17

Auto käy rikkaalla ja hajoaa ennen pitkää. Katalysaattori varmaan ensimmäinen, joka ei tuosta tykkää.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 05 Marras 2019, 21:04

En sanois että se hajoo, muttei se niinkään hyvää tee. Käy kauheen rikkaalla, paikat karstottuu ja likaantuu turhaan jne. Mutta jos on tilanne että tankki on tyhjä, eikä etanolia oo välittömässä läheisyydessä, ni sanoisin että ihan turvallisin mielin voi tankata bensaa ja ajella viinapisteen luo.

Toki tässä kohtaa täytyy huomioida se, miten sitä on muutettu. Jos meinaan ennakot on vedetty ihan tappiin, ni sit kannattaa olla varovainen. Jos pakkotilanne olis, ni vetäisin mahollisimman vähän bensaa sekaan, ja erityisesti ajaisin hyvin, hyvin varovaisesti, yhtään ylimäärästä rasittamatta.

nkos
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Loka 2017, 22:18

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja nkos » 05 Marras 2019, 21:21

Reetuhai2 kirjoitti:En sanois että se hajoo, muttei se niinkään hyvää tee. Käy kauheen rikkaalla, paikat karstottuu ja likaantuu turhaan jne. Mutta jos on tilanne että tankki on tyhjä, eikä etanolia oo välittömässä läheisyydessä, ni sanoisin että ihan turvallisin mielin voi tankata bensaa ja ajella viinapisteen luo.

Toki tässä kohtaa täytyy huomioida se, miten sitä on muutettu. Jos meinaan ennakot on vedetty ihan tappiin, ni sit kannattaa olla varovainen. Jos pakkotilanne olis, ni vetäisin mahollisimman vähän bensaa sekaan, ja erityisesti ajaisin hyvin, hyvin varovaisesti, yhtään ylimäärästä rasittamatta.


Jeps. Elikkäs ei nappaa hommata eflexiä koska ei saa muuntotukee eikä softata etanolille koska esim lapissa ei juuri ole viinaa tarjolla, ei edes kuusamossa. Rovaniemi on ainut.
Olispa hienoo jos sais helposti tuplakartan kytkimellä vaihdettavaks.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja Displaced » 11 Marras 2019, 10:57

Riippuu mikä auto, ja sitäkautta mikä ecu, mutta tuokin on ihan mahdollinen toteuttaa vakioecuun vuosimallista jne riippuen.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

nkos
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Loka 2017, 22:18

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja nkos » 11 Marras 2019, 10:59

Displaced kirjoitti:Riippuu mikä auto, ja sitäkautta mikä ecu, mutta tuokin on ihan mahdollinen toteuttaa vakioecuun vuosimallista jne riippuen.


Juuri se 3.0r Legacy josta pari sanaa mesessä vaihdettiin aikaisemmin :D

Avatar
masah
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Helmi 2015, 00:08
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Flexifuel moottorin haasteet

ViestiKirjoittaja masah » 17 Helmi 2020, 21:12

Vt85 kirjoitti:Mitenhän tollasen vm2000 ej206 twinturboon mahtais järkevästi saada flexfuel setin? Vai kannattaako unohtaa het kättelyssä toi projekti. Monet väittää että olis vakio ecussa ennakot sen verta rajut että meinasi Nakuttaja jo 98 ajaessa niin viinalla jos sais tuon kuriin?

Parempi vastata myöhään kun ei milloinkaan :)

Näihin twinturboihin saa eculabs.com sivuilta softan. Ecu pitää lähettää heille modattavaksi ja sen jälkeen sieltä saa softat joilla saa 2 karttaa, napista vaihto ja launch control, flat shift, nopeusrajoittimen poisto yms. kivaa. Itselläni on ej208 ja toiset kartat laitoin bensalla ja toiset etanolille. Myös laajakaistalambdan saa suoraan ecuun kiinni ja pystyy loggaamaan kaiken.

Orggis suuttimet on 440cc. Niistä kun dremelöi sihdit päistä irti niin on noin 800cc eikä maksa mitään. Mitään käyntiongelmia ei ole itselle tullut vaikka suihkut on pistemäiset. Ne osuu suoraan imusarjan seinään venttiilien väliin ja leviää siitä kyllä. Noita sidefeedejä saa Kiinasta koko setin jollain satasella. Laadusta en tiedä

Bensa pumppu kannattaa vaihtaa ainakin STI versioon tai mieluummin johonkin vaikka deatchwerksin pumppuun.

Flat shift vaatii napin kytkimen taa mutta orggis napin voi siirtää yläpuolelta alapuolelle.
Legacy B4 RSK


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa