HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Turbotettu vapari EJ20

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
ponukka
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Syys 2019, 01:19
Paikkakunta: Kuivaniemi

Turbotettu vapari EJ20

ViestiKirjoittaja ponukka » 06 Syys 2019, 01:50

Tälläinen Turbotettu vapari EJ20 ja sen kanssa pientä ongelmaa.

Veto loppuu 3500rpm kohdalla kumallisesti. Data logista näkee että imusarjan paine anturin mukaan putoaa yhtäkkisesti mikä aihettaa vedon loppumisen. Alla kuva data logista. jossa näkyy nuo "piikit" imusarjan paine ja ruiskutus määrä nousevat normaalisti mutta siiinä 3,5trpm kohdilla putoaa yhtäkkiä pykälän alas eikä nouse enempää. Tuntuu kyllä että anturi pystyy lukemaan koska arvo käy kuitenkin ylempänä kuin se mihin se putoaa ja jää.

Kuva
nuo kolme kohtaa ovat kiihdytys 2 > 3 > 4

Ahtoja on tällähetkellä 0.4bar (turbon sisäisellä vakio hukkaportilla)
Välijäähdytintä ei vielä ole.

Kone on itse turbotettu vaparista käyttäen 2.5Tdi audin turboa.
Voin tehdä tuosta turbotuksesta topicin jos on kiinnostusta. :think:
Tuli maksamaan noin 90€ ja siinä meni 7pvä.
Kuva
2.0 Legacy -1999 EJ20

Niko1986
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 16:32

Re: Turbotettu vapari EJ20

ViestiKirjoittaja Niko1986 » 07 Syys 2019, 10:13

Vakio map taisi olla 20-115kpa lukualueella. Eli 0.15bar ahdolla map on tapissa. Suuttimet olet ilmeisesti vaihtanut.
Jos et niin vakio suuttimissa loppuu tuotto varmasti ennen 0.4bar-> kone käy laihalla ja nakuttaa-> nakuanturi yrittää myöhäistää syttöä ja jossain vaiheessa tulee fuelcut, kun sytöllä ei saada nakutusta kuriin.

(En tiedä päteekö em. Subaruun, mutta Toyotan 4afe ainakin noudatti tämmöistä kaavaa..)

petev
Jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbotettu vapari EJ20

ViestiKirjoittaja petev » 08 Syys 2019, 02:36

Just näin se fuelcut toimii .
Se siitä 90e halvasta turbotuksesta..

Avatar
ponukka
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Syys 2019, 01:19
Paikkakunta: Kuivaniemi

Re: Turbotettu vapari EJ20

ViestiKirjoittaja ponukka » 10 Syys 2019, 16:13

No eikat se oo sit ku lyyä tuo Megasquirt tuolta hyllystä paikalleen kun semmonen löytyy.

Netin syövereistä löytyi tietoa että vakio bensa paineet ja suuttimet vakio eculla riittää 0.2-0.3bar ahdoille ja nyt kun laskin ahto painetta sinne niin tuntuu pelaavan normaalisti ja ei seos mittarin mukaa mene laihalle.

Mutta mieluustihan sitä haluaisi ajaa vähän isommalla painella nii varmaan tuo Megasquirt auttaa asiaa. Sekään kun ei tullut maksamaan kuin 50€ niin ei projektin hinta paljoa nouse tai no hankala vielä snao jos pitää bensapumppu päivittää ja laittaa säädettyä p-painen säädin. :think:
2.0 Legacy -1999 EJ20

Niko1986
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 16:32

Re: Turbotettu vapari EJ20

ViestiKirjoittaja Niko1986 » 10 Syys 2019, 20:49

Bensanpaineen nosto 3->4bar lisää tuottoa ~15%.
Jossain luki, että ej201 vakio suuttimet on 220cc/min.
220+15%= ~250cc.
Ei juuri hyödytä ja toisekseen vakio pumppu tuskin on pitkä ikäinen 4bar + avautumista vastustava paine, jos 0.5bar ahtoa niin pumpun pitäis painaa linjaan 4.5bar paine.
Suutin kaupoille joudut :D

Eikö classic wrx oo 380cc/min ja 0.8bar ahtoa, siinä vois olla se toimiva tuotto/paine mitä lähteä kokeileen. 0.5bar ahdolle vaatisi noin 330cc/min ja 1.0bar 440cc/min.

Korjatkoon joku, jos ajatus tuntuu väärältä :crazy:

EGE
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Heinä 2022, 06:23

Re: Turbotettu vapari EJ20

ViestiKirjoittaja EGE » 26 Heinä 2022, 06:32

Mielen kiinnosta kyselisin et kuinkas tämä projekti on kestäny?
Mitä autolle kuuluu nykyään?

Avatar
ponukka
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Syys 2019, 01:19
Paikkakunta: Kuivaniemi

Re: Turbotettu vapari EJ20

ViestiKirjoittaja ponukka » 22 Marras 2022, 04:17

EGE kirjoitti:Mielen kiinnosta kyselisin et kuinkas tämä projekti on kestäny?
Mitä autolle kuuluu nykyään?


Autoon lopulta asennettin Megasquirt 1 v2.2 vakio ecun rinnalle ohjamaan pelkkää ruiskutusta. Kampiakseli pyörään laitettiin BMW 60-2 Triggeri pyörä ja anturi. GM imuilma ja vesi lämpö anturit. TPS arvo ryöstettiin vakio eculle meneviltä johdoilta. Vakio ECU:lta katkastiin suuttimen johdot ja megan suuttimen lähdöt niihin. Kadulla säädin ja noin 0.8bar ahtoilla ajettiin, tomi lopulta aika hyvin ja tehoa oli. välijäähdytintä ei tullut koskaan laitettua mikä aiheutti aika nopeasti tehojen laskun kun imuilma lämpö nousi korkeaksi.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Auton vaihdoin pois lopulta, vielä tänä vuonna näin jonkun tekemän TikTokin jossa ajoi tuolla samalla autolla mutta oli sitten syttynyt tuleen ja paloi maan tasalle. :lol: Ihmettelen kyllä että kestänyt kolme vuotta.

Kuva Kuva

Näin jälkeenpäin ajateltuna oli kyllä aikamoinen räpellys mutta toimi se kumminkin. :roll:
2.0 Legacy -1999 EJ20


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa