Taisin ostaa kirjaimellisesti pommin kun Imprezan voimansiirrosta alkoi kuulua tikitys nyt kun pari viikkoa olen sen omistanut.
Kyseessä on siis vuoden 1996 vapari-Impreza nelivedolla ja viisilovisella manuaalilootalla, laatikon kyljen tarrassa lukee 9D-TY752VRBAA, rullailtu justiinsa yli 200tkm.
Tikitys kuului aluksi vaan niin vaimeana että ei rengasmelun yli kuulunut kun satunnaisesti veto päällä liikkeellä ollessa (enkä huomannut edes konepellin alla hääriessä moottori käynnissä), mutta nyt yhtäkkiä kuuluu aivan selvästi aina kun kytkin on ylhäällä, vapaalla tai vaihde päällä. Kytkintä ei tarvitse painaa kun hippusen verran niin ääni häviää. Vaihteet (varsinkin kolmonen) tuntuvat myös olevan aika rusahdusherkkiä noin ylipäätään mutta pysyvät päällä eivätkä pidä muuta ääntä. Vaihdekeppi tuntuu tärisevän myös jonkin verran, mutta en osaa sanoa onko se vaan ominaista kun se on suoraan yhteydessä laatikkoon ilman vaijereita sun muita. Laatikon öljytason tarkastin ja se on kunnossa.
Ensimmäisenä tulisi oireista mieleen input shaftin (mikä tuo akseli nyt suomeksi onkaan) laakeri. Kytkimen painelaakeria myös mietin, mutta sen voisi kuvitella ääntävän juurikin päinvastoin sillon kun kytkintä painaa. Aiempia viestejä lueskelin myös ja keskitasauspyörästön laakereista puhuttiin samantyyppisillä oireilla, mutta siitähän ei luulisi kuuluvan ääntä kun auto on vapaalla paikallaan?
Löytyykö hyviä tai huonoja arvauksia mikä olisi paras keino lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin? Auto on muuten niin hyvä että kuntoon sen kyllä pistän kunhan tiedän mistä lähteä liikkeelle.