HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Imprezan manuaalilaatikko tikittää

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
MikeH
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2019, 02:09
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Imprezan manuaalilaatikko tikittää

ViestiKirjoittaja MikeH » 25 Syys 2019, 18:46

Taisin ostaa kirjaimellisesti pommin kun Imprezan voimansiirrosta alkoi kuulua tikitys nyt kun pari viikkoa olen sen omistanut. :lol:

Kyseessä on siis vuoden 1996 vapari-Impreza nelivedolla ja viisilovisella manuaalilootalla, laatikon kyljen tarrassa lukee 9D-TY752VRBAA, rullailtu justiinsa yli 200tkm.

Tikitys kuului aluksi vaan niin vaimeana että ei rengasmelun yli kuulunut kun satunnaisesti veto päällä liikkeellä ollessa (enkä huomannut edes konepellin alla hääriessä moottori käynnissä), mutta nyt yhtäkkiä kuuluu aivan selvästi aina kun kytkin on ylhäällä, vapaalla tai vaihde päällä. Kytkintä ei tarvitse painaa kun hippusen verran niin ääni häviää. Vaihteet (varsinkin kolmonen) tuntuvat myös olevan aika rusahdusherkkiä noin ylipäätään mutta pysyvät päällä eivätkä pidä muuta ääntä. Vaihdekeppi tuntuu tärisevän myös jonkin verran, mutta en osaa sanoa onko se vaan ominaista kun se on suoraan yhteydessä laatikkoon ilman vaijereita sun muita. Laatikon öljytason tarkastin ja se on kunnossa.

Ensimmäisenä tulisi oireista mieleen input shaftin (mikä tuo akseli nyt suomeksi onkaan) laakeri. Kytkimen painelaakeria myös mietin, mutta sen voisi kuvitella ääntävän juurikin päinvastoin sillon kun kytkintä painaa. Aiempia viestejä lueskelin myös ja keskitasauspyörästön laakereista puhuttiin samantyyppisillä oireilla, mutta siitähän ei luulisi kuuluvan ääntä kun auto on vapaalla paikallaan?

Löytyykö hyviä tai huonoja arvauksia mikä olisi paras keino lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin? Auto on muuten niin hyvä että kuntoon sen kyllä pistän kunhan tiedän mistä lähteä liikkeelle.
Subaru Legacy 2.5i '04
ex. Subaru Impreza 2.0 GL '96
Alfa Romeo 156 2.5 V6 '98
ex. Toyota Camry 2.2 '91, 2x Alfa Romeo 156 2.0 TS '98 & '00, Saab 9-3 2.0t '01

Supi
Viestit: 72
Liittynyt: 11 Elo 2015, 15:10

Re: Imprezan manuaalilaatikko tikittää

ViestiKirjoittaja Supi » 25 Syys 2019, 23:20

Vaikean kuuloinen tapaus selvitettäväksi. Toivottavasti selviää.
Itsellä tulee ensimmäisenä mieleen, että paineasetelma olisi viottunut ja kytkimen polkeminen kiristää asetelmaa siten, että kilinä lakkaa. Voi toki olla painelaakerikin tai muuta kytkimen liittyvää. Ensisijaisesti kytkinremppaa ennustan. Kun ääni tulee paikoillaan ollessa, niin tuskin vaihteistoon/tasauspyörästöön liittyy.

Vaihdekepin täristely kuuluu vipuvälitteisessä asiaan ja tuskin vaihteen rusahtelu liittyy kilinään. Lootan ja voimansiirron öljyt toki kannattaa vaihdella, jos kovin vanhat, voi parantaa merkittävästi toimintaa.

Avatar
MikeH
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2019, 02:09
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Imprezan manuaalilaatikko tikittää

ViestiKirjoittaja MikeH » 26 Syys 2019, 14:11

Ääni oli aamulla taas palautunut vaimeammaksi niin en usko että se ihan ainakaan heti nyt kuitenkaan on räjähtämässä. Voi olla että kun eilen oli enemmän kaupunkiajelua ja kytkimen käyttöä niin siksi äityi pahemmaksi.

Nyt kun tuota pääsin tarkemmin syynäämään niin painelaakeri tai muu kytkimen osa vaikuttaisi olevan kuitenkin syypää. Äänen saa hiljenemään pelkästään käsin kytkinhaarukkaa painamallakin niin eiköhän siellä tosiaan ole vain joku osanen väljistynyt ja rallattaa kun on vapaana. Tuli vaan säikähdettyä tuota yhtäkkistä muutosta kun on lukenut palstojen kauhukertomuksia näiden laatikoiden heikkouksista. :oops:

Pistin kytkinpaketin tilaukseen, tuleepahan samalla vaihdettua läjä tiivisteitä, vetarin nivelet ja öljyt. Huoltohistoriassa ei ainakaan ole merkintää että kytkintä olisi koskaan vaihdettu niin eiköhän 23 vuotiaalla kytkimellä ole jo lupa hajota. :lol:

Öljyistä puheenollen: Lootaöljyksihän taitaa käydä mikä tahansa 75W90 GL-5 ilman limited slip lisäosia, mutta mikähän merkki olisi todettu hyväksi tämmöseen ikääntyvään vehkeeseen? Redlineä olen Alfoissani käyttänyt mutta hinta on sen verran korkea, että mieluummin kattelisin muitakin vaihtoehtoja. Valvolinea tulee moottoreihin laitettua, mutta täällä Kuopiossa ei taida kukaan myydä sen vaihteistoöljyjä. Mahtaisiko Mobilube 1 SHC tai Castrol Syntrax olla hyviä vaihtoehtoja?
Subaru Legacy 2.5i '04
ex. Subaru Impreza 2.0 GL '96
Alfa Romeo 156 2.5 V6 '98
ex. Toyota Camry 2.2 '91, 2x Alfa Romeo 156 2.0 TS '98 & '00, Saab 9-3 2.0t '01

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Imprezan manuaalilaatikko tikittää

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 26 Syys 2019, 16:38

Se on ihan maku/lompakon asia. Mä pistin paikallisen tarvikeliikkeen halvinta GL5 lootaöljyä mitä oli 5 litran kannussa, olikohan peräti kingiä. Hyvin se on siellä pyöriny 60tkm, ei valittamista. Vähän jäykkä keppi ehkä pakkasella, mutta eipä siinä -30C ees järki liiku kunnolla, ja ku ei ees lohkolämppäriä oo, ni auto käy muutenki vartin pihassa ennen lähtöö. -99 GT siis, ja noi vanhat laatikot rutisee aina jos on hätänen. Nätisti vaihtaessa ei tunnu ihmeempiä, mut kyl mullaki nopeesti vetäessä rutisee, varsinki kolmonen.

Avatar
MikeH
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2019, 02:09
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Imprezan manuaalilaatikko tikittää

ViestiKirjoittaja MikeH » 27 Syys 2019, 10:03

Jees. Hyvä tietää että tuo laatikko on vaan vähän nätimmin käsiteltävää sorttia. Pitää tutkailla vaikuttaako uudet ölpät ja kytkin asiaan.

Dokumentoin tähän lisää löydöksiä kunhan osat saapuu ja pääsen värkkäämään.
Subaru Legacy 2.5i '04
ex. Subaru Impreza 2.0 GL '96
Alfa Romeo 156 2.5 V6 '98
ex. Toyota Camry 2.2 '91, 2x Alfa Romeo 156 2.0 TS '98 & '00, Saab 9-3 2.0t '01

Avatar
MikeH
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2019, 02:09
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Imprezan manuaalilaatikko tikittää

ViestiKirjoittaja MikeH » 21 Loka 2019, 14:46

Nonniin, nytpä on laatikko jumpattu. Oli ihan suhteellisen simppeli homma pelkkien ständienkin varassa tallin lattialla, lauantaina laatikko pois ja sunnuntaina sisään. Osia meni uusi kytkin, painelaakeri, vauhtipyörään silmälaakeri ja kampiakselin stefa. Voimasanavarastoon ei tarvinnut koskea :lol:

Painelaakeri oli ihan suhteellisen hyvässä kunnossa mutta kuiva ja hivenen karkea. Vauhtipyörän keskelle tuleva laakeri sitten olikin ihan kun soralla voideltu ja väljä. Kytkinlevyssä oli vielä reilusti pintaa ja asetelma ehjä, mitä nyt molemmat aika öljyssä. Tuli samalla vaihdettua tiivisteitä ja liimailtua vuotavia peitelevyjä niin ehkä pikkuhiljaa loppuu tuo parkkipaikan merkkailu. Oli muuten aikakin kurkata tuonne vauhtipyörän taakse, kun se lohkon kyljessä oleva levy oli pelkän tiivistemöhnän ja pyhän hengen varassa paikallaan. Viisi kuudesta ruuvista oli ihan sormitiukkuudessa jos sitäkään. :shock:

Samalla meni laatikkoon Valvolinen Axle Oil 75W-90 ja mottiin Maxlife 5W-40. Perään voisi tuossa myöhemmin lurauttaa samat kun jäi reilu purkillinen yli.

Laatikossa itsessään ei ollut mitään vikaa, tulpan magneetissa ihan pieni kerros metallia mutta öljyssä ei mitään kimalletta. Öljyn väri oli kyllä sen verran tumma että ei varmaan ihan äskettäin ollut vaihdettu. Vaihdekepin puslat rasvailin myös niin keppi liikkuu aika huomattavasti kevyemmin.

Lopputuloksena laatikko toimii nyt ihan kun uusi (tai no vanha mutta hyväkuntoinen :D) eikä rusauttele vaihteita ja muutenkin tuntuu smoothimmalle. :driving:

Pitäisi varmaan liittyä klubiin kun tästä vehkeestä riittäisi näköjään kirjoteltavaa ihan projektilangaksi asti.
Subaru Legacy 2.5i '04
ex. Subaru Impreza 2.0 GL '96
Alfa Romeo 156 2.5 V6 '98
ex. Toyota Camry 2.2 '91, 2x Alfa Romeo 156 2.0 TS '98 & '00, Saab 9-3 2.0t '01

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Imprezan manuaalilaatikko tikittää

ViestiKirjoittaja HABA » 21 Loka 2019, 17:44

Jos aikapommi lakkasi tikittämästä, niin se on positiivinen homma. :thumbup:
Hyvä, että näitäkin vehkeitä pidetään kunnossa ja tienpäällä! Projektilangalle löytyy ainakin täältä lukija... :clap:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa