Vikakohde: Outback 3.0 2007 automaatti.
Hankin auton, auto ravisti kiihdytyksissä, etuvetoakselin sisemmät kumit oli rikki.
Vetoakselit vaihdettiin korjaamolla SKF tarvikevetareihin jonka jälkeen ravistus poistui mutta siitä lähtien auto alkoi tärisemään kun vaihde on Dllä ja seisoo valoissa. N ja P asennossa kun vetoa ei ole niin ei myöskään ole pienintäkään värinää ohjaamossa. Värinää ei siis ollut vanhoilla alkuperäisillä rikkinäisillä vetareilla. Kierrokset laskee hieman N asennosta Dlle vaihdettaessa mutta auto värisee vaikka nostan kierroksia jarrua vasten sinne tonnin kieppeille missä tyhjäkäynti normaalistikin on.. Laatikon öljyt ovat oikealla tasolla ja niitä on vaihdettu säännöllisesti.
Olen yrittäny pohtia mistä tuo voisi johtua ja onko jotain rikki vai onko kyseessä ominaisuus. Mieleen on tullut että vanhat vetarit oli niin väljät ettei tuonut laatikon väristyksiä renkaille ja sitäkautta rattiin ja koriin. Tai sitten että alkuperäisissä vetareissa olis joku vaimenninjärjestelmä/kumi jossain välissä joka vaimentaa värinää. Kolmas mikä tulee mieleen että tarvikevetarit olis pari milliä pidemmät ja nojaisivat enemmän vaihdelaatikkoon ja sitäkautta välittäis värinää napoihin ja sitäkautta koriin. Muiden merkkin foorumeilta löytyy kans juttua aiheesta ja monesti syypää ovat moottorin tai vaihteiston tuennat mutta itse en oikein siihen usko tässä kohtaa kun vika tuli vetarien vaihdon jälkeen.
Vinkkejä, neuvoja, kokemuksia, tietoa? PS. Alkuperäiset vetoakselit olisivat maksaneet reilu 800 euroa kappale + työt.