Sivu 1/1

Automaattilaatikko täristää autoa tyhjäkäynnillä?

Lähetetty: 27 Marras 2019, 21:49
Kirjoittaja delete
Vikakohde: Outback 3.0 2007 automaatti.

Hankin auton, auto ravisti kiihdytyksissä, etuvetoakselin sisemmät kumit oli rikki.

Vetoakselit vaihdettiin korjaamolla SKF tarvikevetareihin jonka jälkeen ravistus poistui mutta siitä lähtien auto alkoi tärisemään kun vaihde on Dllä ja seisoo valoissa. N ja P asennossa kun vetoa ei ole niin ei myöskään ole pienintäkään värinää ohjaamossa. Värinää ei siis ollut vanhoilla alkuperäisillä rikkinäisillä vetareilla. Kierrokset laskee hieman N asennosta Dlle vaihdettaessa mutta auto värisee vaikka nostan kierroksia jarrua vasten sinne tonnin kieppeille missä tyhjäkäynti normaalistikin on.. Laatikon öljyt ovat oikealla tasolla ja niitä on vaihdettu säännöllisesti.

Olen yrittäny pohtia mistä tuo voisi johtua ja onko jotain rikki vai onko kyseessä ominaisuus. Mieleen on tullut että vanhat vetarit oli niin väljät ettei tuonut laatikon väristyksiä renkaille ja sitäkautta rattiin ja koriin. Tai sitten että alkuperäisissä vetareissa olis joku vaimenninjärjestelmä/kumi jossain välissä joka vaimentaa värinää. Kolmas mikä tulee mieleen että tarvikevetarit olis pari milliä pidemmät ja nojaisivat enemmän vaihdelaatikkoon ja sitäkautta välittäis värinää napoihin ja sitäkautta koriin. Muiden merkkin foorumeilta löytyy kans juttua aiheesta ja monesti syypää ovat moottorin tai vaihteiston tuennat mutta itse en oikein siihen usko tässä kohtaa kun vika tuli vetarien vaihdon jälkeen.

Vinkkejä, neuvoja, kokemuksia, tietoa? PS. Alkuperäiset vetoakselit olisivat maksaneet reilu 800 euroa kappale + työt.

Re: Automaattilaatikko täristää autoa tyhjäkäynnillä?

Lähetetty: 28 Marras 2019, 11:32
Kirjoittaja Miro_T
Sama kokemus SKF:n vetareista. Ulkomaan foorumeita lukiessa ilmiö esiintyy jotakuinkin kaikilla tarvikevetareilla. Syynä todennäköisesti sisänivel, jonka geometria eroaa alkuperäisestä. Muistelisin, että tuon Subarun käyttämän sisänivelen suunnittelusta löytyi jopa jonkin verran tieteellisiä papereita, jotain uutta ja erikoista siinä oli.

Omassa tapauksessa ratkaisin ongelman asentamalla uuden suojakumin vanhan vetoakselin sisänivelelle (ei ehtinyt kauaa olla käytössä rikkinäisen kumin kanssa, rasvojen roiskuminen suoraan katalysaattorin päälle toimi aika huomattavana merkkinä korjaustarpeesta).

Jos kohtuuhintaan haluaa tärinöistä eroon ja alkuperäinen akseli on rikki, niin varmasti kustannustehokkain vaihtoehto etsiä uusi käytetty tilalle ja laitella siihen uudet suojakumit.

Re: Automaattilaatikko täristää autoa tyhjäkäynnillä?

Lähetetty: 28 Marras 2019, 11:40
Kirjoittaja delete
Miro_T kirjoitti:Sama kokemus SKF:n vetareista. Ulkomaan foorumeita lukiessa ilmiö esiintyy jotakuinkin kaikilla tarvikevetareilla. Syynä todennäköisesti sisänivel, jonka geometria eroaa alkuperäisestä. Muistelisin, että tuon Subarun käyttämän sisänivelen suunnittelusta löytyi jopa jonkin verran tieteellisiä papereita, jotain uutta ja erikoista siinä oli.

Omassa tapauksessa ratkaisin ongelman asentamalla uuden suojakumin vanhan vetoakselin sisänivelelle (ei ehtinyt kauaa olla käytössä rikkinäisen kumin kanssa, rasvojen roiskuminen suoraan katalysaattorin päälle toimi aika huomattavana merkkinä korjaustarpeesta).

Jos kohtuuhintaan haluaa tärinöistä eroon ja alkuperäinen akseli on rikki, niin varmasti kustannustehokkain vaihtoehto etsiä uusi käytetty tilalle ja laitella siihen uudet suojakumit.


Hyvä kuulla etten ole ainoa. Voidaan siis varmaan todeta että laatikko on ehjä ja kyseessä vain tarvikeosien ominaisuus. Itse pystyn kyllä värinän kanssa elämään kun osaa sen nyt ajatella ”ominaisuutena”.

Re: Automaattilaatikko täristää autoa tyhjäkäynnillä?

Lähetetty: 28 Marras 2019, 13:08
Kirjoittaja Reetuhai2
Jos osaa ja viittii, ni orkkisnivelen ku purkaa ja kääntää aurinkopyörän toisinpäin, nivel hiljenee. Nimimerkillä koitettu on, ja hyvin toimii.

Re: Automaattilaatikko täristää autoa tyhjäkäynnillä?

Lähetetty: 28 Marras 2019, 13:40
Kirjoittaja delete
Reetuhai2 kirjoitti:Jos osaa ja viittii, ni orkkisnivelen ku purkaa ja kääntää aurinkopyörän toisinpäin, nivel hiljenee. Nimimerkillä koitettu on, ja hyvin toimii.


Mulla tosiaan on siis sisemmät eli vaihdelaatikon puolen kumit ollu todennäköisesti pitkään rikki ja koko auto ravisti kiihdytyksissä. Naputusta ei kuulunut ja ulommaisen päät on ehjät. En tiedä saisiko noista jotain vielä tehtyä. Mielenkiinnolla odotan kuinka pitkäikäiset tarvikeosat mahtavat olla ennenku menee boorit jostain päästä.

Re: Automaattilaatikko täristää autoa tyhjäkäynnillä?

Lähetetty: 28 Marras 2019, 16:39
Kirjoittaja Reetuhai2
Epätasasuuksista se kuitenki johtuu, ääni ja muut, kun menee pinta rikki. Mulla on takavetari just sellanen, eli suojakumi rikki vähä kauemmin ku pitäs (melkeen vuoden vissiin... :crazy: ), käänsin aurinkopyörän ja pistin uuden suojakumin, putsattuun niveleen tietysti ja kunnolla tahnaa perään, ei enää rutise, pauku tai tee mitään muutakaa.