HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outback 08 sisempi vetonivel ja 'bump steer'

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Juspace
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Touko 2020, 13:23

Outback 08 sisempi vetonivel ja 'bump steer'

ViestiKirjoittaja Juspace » 15 Touko 2020, 07:53

Vaihdoin pari päivää sitten sisemmän vetarin suojakumin 08 outbackiin. Irrotin iskarin alapään ja abs-johdon kannakkeen niin nivel lähti kupista vetämällä siististi irti. Merkkasin epäkeskopultin paikan jotta camber ei muuttuisi. Työ oli aika simppeli.

Tässä oli tripod-tyyppinen nivel eli neulalaakerit. Käytin laakeripyörylät ja tripodin irti ja putsailin erikseen. Tietenkin siinä samalla meni järjestys ja ehkä suuntakin sekaisin. Tripodin paikka booreilla jäi myös merkaamatta, mutta linjasin yhden sakaroista oikealle paikalle akselissa olleen merkin avulla.

Nivelestä ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Koeajolla huomasin että auto käyttäytyy hassusti puretun vetonivelen puolelta kuoppiin ajaessa. Ratti siis kääntyy turhan äkkinäisesti aika pienestäkin kuopasta, ja voimakkaimmin juuri renkaat suorassa.

Onko muilla sattunut tällaista erehdystä nivelten purussa? Onko muistikuvaa kummin päin neulalaakerit on tripodissa kiinni? (Toinen puoli laakeripinnasta oli ainakin mulla enemmän pyöristynyt). Tarkoitus on seuraavaksi purkaa nivel ja testailla, missä järjestyksessä toimisi oikein.

Mitä rasvaa muuten olette laittaneet noihin sisäpäihin - kuulemma tavallinen vetonivelrasva ei kävisikään kun on nuo neulalaakerit.
Outback MY08 EJ253

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback 08 sisempi vetonivel ja 'bump steer'

ViestiKirjoittaja -teme- » 15 Touko 2020, 10:55

Eikös tämän korimallin yks "tyyppivika" tavallaan ole tuo pump steering, ainakin omassa legacyssä oli ja tuossa outbackissä myös kun toinen rengas meni isomman pompun yli niin tuntuu että koko keulan jotenkin hyppäävän siihen suuntaan missä pomppu oli. Molemmista ongelma poistui omissa vehkeissä jäykemmillä jousilla. Voihan tuossakin olla että vanha nivel on antanut anteeksi tuota koska on ollut väljä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: Outback 08 sisempi vetonivel ja 'bump steer'

ViestiKirjoittaja Jalase » 01 Kesä 2020, 15:28

Mulla -07 Outback tekee aina ja molemmilla etupyörillä tuota 'ratin heilahdusta' vähänkin isompaan monttuun ajettaessa. Oletan sen olevan mallille tyypillistä...


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa