Vaihdoin pari päivää sitten sisemmän vetarin suojakumin 08 outbackiin. Irrotin iskarin alapään ja abs-johdon kannakkeen niin nivel lähti kupista vetämällä siististi irti. Merkkasin epäkeskopultin paikan jotta camber ei muuttuisi. Työ oli aika simppeli.
Tässä oli tripod-tyyppinen nivel eli neulalaakerit. Käytin laakeripyörylät ja tripodin irti ja putsailin erikseen. Tietenkin siinä samalla meni järjestys ja ehkä suuntakin sekaisin. Tripodin paikka booreilla jäi myös merkaamatta, mutta linjasin yhden sakaroista oikealle paikalle akselissa olleen merkin avulla.
Nivelestä ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Koeajolla huomasin että auto käyttäytyy hassusti puretun vetonivelen puolelta kuoppiin ajaessa. Ratti siis kääntyy turhan äkkinäisesti aika pienestäkin kuopasta, ja voimakkaimmin juuri renkaat suorassa.
Onko muilla sattunut tällaista erehdystä nivelten purussa? Onko muistikuvaa kummin päin neulalaakerit on tripodissa kiinni? (Toinen puoli laakeripinnasta oli ainakin mulla enemmän pyöristynyt). Tarkoitus on seuraavaksi purkaa nivel ja testailla, missä järjestyksessä toimisi oikein.
Mitä rasvaa muuten olette laittaneet noihin sisäpäihin - kuulemma tavallinen vetonivelrasva ei kävisikään kun on nuo neulalaakerit.