HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Lega IV manuaali kysymys

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
bob
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Syys 2019, 18:04

Lega IV manuaali kysymys

ViestiKirjoittaja bob » 09 Kesä 2020, 11:50

Mä en juurikaan ole perehtynyt vaihteistojen rakenteisiin, erikokoisia rattaita siellä pyörii, ja niitä hämmennetään vivuilla ja voimat välittyy...

Eli, onko alennusvaihteiston jatkuva käyttö haitallista jotenkin? Mä tykkään kaupungissa käyttää pikkuvälityksiä, ihan kytkimen säästämiseksikin, ja välitykset tuntuu muutenkin sopivan jatkuviin liikkeellelähtöihin. Kun ne papat lähtee niin hitaasti liikennevaloista.

Ja talviliukkailla, jäisestä risteyksestä lähtee kivasti pikkukakkosella hiukkasen sutien. Takavetobemaristien tuskalle hymähdellen!

Ja, mahtaako alennusvaihteiston olemassaololla olla vaikutusta laatikon jäykkyyteen, ei ole kovin sujuva vaihtotapahtuma? Muistelen vanhoja takavetotoyotoita, vaihde napsahti seuraavalle pikkusormella tökkäisten, ylös sekä alaspäin.
Olisko ne Midlandin öljyt kokeiltava?
Legacy stw 2.0R -07 MT
Outback -01 AT
kaar vos kut, put te reis vas pät!

teehoo
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 22:40
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Lega IV manuaali kysymys

ViestiKirjoittaja teehoo » 09 Kesä 2020, 13:19

Mulla parani vaihteiston jäykkyys midlandilla. Oli aika tuskaa 1 ja 2 saada päälle kylmänä.
-Tomi
Subaru Legacy 2.0r stw-06

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Lega IV manuaali kysymys

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 09 Kesä 2020, 13:55

bob kirjoitti:Eli, onko alennusvaihteiston jatkuva käyttö haitallista jotenkin?

Kyllä se alennuskeppi on sinne ihan käytettäväksi asennettu. Itse käytän alennusvaihteistoa lähinnä sillon kun vetää jotain raskasta kärryä.
Ja öljyjen laatu tuntuu Subarussa vaikuttavan laatikon toimintaan vähän enempi kun joissakin muissa merkeissä.

bob
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Syys 2019, 18:04

Re: Lega IV manuaali kysymys

ViestiKirjoittaja bob » 09 Kesä 2020, 14:15

ReeL12 kirjoitti:
bob kirjoitti:Eli, onko alennusvaihteiston jatkuva käyttö haitallista jotenkin?

Kyllä se alennuskeppi on sinne ihan käytettäväksi asennettu. Itse käytän alennusvaihteistoa lähinnä sillon kun vetää jotain raskasta kärryä.
Ja öljyjen laatu tuntuu Subarussa vaikuttavan laatikon toimintaan vähän enempi kun joissakin muissa merkeissä.

Sulla siis samanlainen vankkuri?
Näin olen ajatellut itsekin, käyttöä varten se on. Käyttöhjekirjaa eli users manuaalia joskus selailin, vitosvaihteella ei saa ajaa kuin 159 km/h, pikkuvälityksillä.

Mutta, uteliaana apianana kiinnostaisi, jotta vaikuttaako alennusvaihteiston olemassaolo yleisesti laatikon ominaisuuksiin, eli jäykkyyteen ja kestävyyteen? Teknik, sanois veli insinörtti itänaapurista.

Mulla nelonen ei tykkää mennä sujuvasti sisään, kun tyhjäkäynnillä laittaa vauhdissa pienempää, mutta välikaasulla kyllä kelpaa. Toisaalta, kun ei ole kova kiire, kakkoselta voi heittää suoraan vitoselle isommalle tielle kiihdyttäessä.

290000 mittarissa, alkaa kuuntelemaan epäilevällä korvalla, vaikkakin huollettu keskimääräistä (?) säntillisemmin. :)
Legacy stw 2.0R -07 MT
Outback -01 AT
kaar vos kut, put te reis vas pät!

Supi
Viestit: 72
Liittynyt: 11 Elo 2015, 15:10

Re: Lega IV manuaali kysymys

ViestiKirjoittaja Supi » 11 Kesä 2020, 20:21

Dual Range alennusvaihde on heti kytkinakselin perässä. HI-asennossa kytkinakseli kytkeytyy holkilla suoraan pääakseliin, josta eteenpäin on normaali vaihteisto. LO-asennolla holkki irroittaa suoran kytkennän kytkiakselin ja pääakselin välillä. Samaimen holkki kytkee alennusvaihteen sivuakselin kytkevän hammasrattaan kiinni pääakseliin. Näin voima kierrätetään neljän hammasrattaan ja alennusvaihteen akselin kautta pääakselille.

Tästä voidaan päätellä, että lopun vaihteiston toimintaan dual range ei vaikuta. Jos jotain vaikuttaa, niin aavistuksen lisää vastusta ja pyöritettävää massaa. Vanhemmiten tuo myös mukanaan tunnelmaa lisäävää WRC-auton äänimaailmaa.

Mitään käyttörajoitusta ei Subarulta ole dual rangen osalta, joten on tulkittava, että sitä saa käyttää kun lystää. Eniten käyttöä sille on itsellä lumessa mönkiessä, että saa pitää isompia kierroksia pienellä nopeudella. Myös tarkassa peruuttamisessa ihan näppärä, niin saa hitaan pakin avuksi. Ruuhkassa ryömiessä voi kanssa kytkintä säästää toisinaan.

Midland öljyt kannattaa Subarulta hakea. Notkistaa kulahtaneempaakin vaihteistoa ja talvella menee pikku pykälät päälle kivasti. Toimii loistavasti ns. normaalissa ajossa, eikä hintakaan hirveä ole.

Pieni hitaus ja vastus lienee ominaista Subarun askeille. Markku Alen kuvaili asiaa mielestäni osuvasti: "Vaihteisto on jämäkkä, mutta vähän pappa."

bob
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Syys 2019, 18:04

Re: Lega IV manuaali kysymys

ViestiKirjoittaja bob » 17 Kesä 2020, 18:44

Kiitos selvennöksestä, supi. Mä olen verrannut subarun alennusvaihteiston mietoa ulinaa vanhan Valmet-traktorin, 502, perämeteliin.
Kaveri totesi - En tiedä, ei oo ollu Valmettia.

Ajelin vanhalla Hondalla tuossa, vaihteet sujahteli paikoilleen hyvinkin ketterästi, mutta mikkihiirifiilis jäi. Kuin ohrankortta taittaisi pilliksi. Oma jämäkkä muttä nihkeä tuntuikin ihan hyvältä.

Ootteko mieltä RVS-käsittelystä?
Legacy stw 2.0R -07 MT
Outback -01 AT
kaar vos kut, put te reis vas pät!


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa