Sivu 1/1

Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 09:12
Kirjoittaja Kingpin
Huomasin ajellessa, että moottorilämmöt ovat liian kovat ja pysähdyin katsomaan, että mistä on kyse. Jäähdytinnestesysteemin muovitankista nousi höyryä ja se oli lähes tyhjä. Lisäksi jäähdytinnestettä näkyi pitkin konehuoneen pohjamuoveja, että kyllä sitä oli ihan kunnolla roiskunut. Huollossa arvelivat, että tuo edellä mainittu muovitankki on murtunut ja kaatoivat pari litraa jäähdytinnestettä syylariin. Matka jatkui, mutta varsin perusteellisemman tutkimuksen autolle. Huollossa eivät löytäneet mitään vikaa ja autolla on ajettu tuon episodin jälkeen n. 400 km ilman ongelmia. Maalaisjärjellä ajateltuna tuumaa, ettei nesteet häviä itsekseen, että jossain pitää olla reikää tai löysää. Jenkkifoorumeilta luin, että vika voisi olla sylinterikannen tiivisteissä taikka siinä, että syylarin korkin paineventiili olisi tukossa. Sylinterikannen tiivisteet toki kävivät mielessä, kun auto ruvennut näin vanhemmiten (ikää se vajaa 9v ja kilsoja n. 150k) syömään öljyä niin, että aiemmin 12 500 km väleillä ei tarvinnut tehdä mitään, mutta nyt saa lisäillä 1-2 litraa öljyä kausihuoltojen välissä.

Onko ideoita, että mistä voisi olla kyse? Onhan tässä hieman pelko perseessä, että kosahtaako jotain pian niin, että menee hinaushommiksi ja/tai tulee kallis remppa. Aika näyttää.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 09:17
Kirjoittaja -teme-
Jos lämpimänä työntää painetta paisariin silleen että kuplii niin kansipahvit vaihtoon.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 10:28
Kirjoittaja Kingpin
Katsoin äsken reilun minuutin lämpimällä koneella, eikä kuplia näy ja nesteet paisarissa ovat ihan normaalin värisiä.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 10:46
Kirjoittaja yason
Ostaisin varmuuden vuoks uuden jäähdytysjärjestelmän korkin. Se korkki on ihan oleellinen toimivan jäähdytysjärjestelmän kannalta, että ylipaine pääsee paisuntasäiliöön ja että alipaine veden jäähtyessä vetää nesteet takaisin sinne, minne ne kuuluvatkin. Jos siinä korkissa on jotain häikkää eikä neste pääse laajenemaan paisariin, niin kyllä se sieltä jostain muualta tulee ulos.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 11:43
Kirjoittaja Reetuhai2
Korkki on halpa uusia, sitte oikeesti lämpösellä koneella ajon jälkeen kattoo sinne paisariin. Ja toki muovipäätynen syyläri on kuuluisa hajoomisistaan.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 14:15
Kirjoittaja ReeL12
-teme- kirjoitti:Jos lämpimänä työntää painetta paisariin silleen että kuplii niin kansipahvit vaihtoon.

Oma 2,5 litran vapari Impusta meni kansipahvit ilman että teki painetta paisariin normaaliajossa. Ajelin sillä vielä useamman kuukauden rauhallista työmatka ajelua. Hiljakseen nesteen kulutus alkoi kasvamaan, mutta vasta sitten alko enempi ottamaan päähän kun piti joka päivä lisätä 2 litraa uutta jäähdytysnestettä ja otin toisen auton käyttöön. Nyt on Impussa koneen vaihto menossa. Pitää vanhasta koneesta tutkia ne pahvit kun jaksaa.

Ongelma alkoi alunperin ihan samalla tavalla kun Kingpin kuvailee. Auto oli toiminut aivan normaalisti ja yht äkkiä vaan huomasin että moottorin lämmöt oli tapissa ja jäähdytin tyhjä.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 15:38
Kirjoittaja -teme-
Ei se välttämättä kuplikkaan mutta perus nyrkkisääntönä voi pitää tuota, kuitenkin jos se palotilaan vuotaa niin kyllä se sinne painetta tekee jos taas vuotaa ulospäin niin sillon ei.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 15:44
Kirjoittaja Kingpin
No nyt pidemmän lenkin jälkeen pulputti oikein iloisesti. Jee jee. Onko hajua missä Uudellamaalla kannattaisi korjauttaa jos korjauttaa ja mitä maksaa? Vaiko suoraan auto vaihtoon :?

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 16:19
Kirjoittaja teehoo
Toi auto vaihtoon on melko reilu temppu... Varsinkin jos ei mainitse asiasta mitään.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 16:21
Kirjoittaja Kingpin
Ei pointtina ollut kenenkään koijaaminen, vaan se, että onko mielekästä korjata vai vaihtaa uudempaan. Eipä saa korjaamiseen käytettyjä rahoja kuitenkaan koskaan takaisin ja iän myötä tulee kuitenkin lisää vikoja.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 16:37
Kirjoittaja Reetuhai2
Onhan noita pajoja kaikennäkösiä, syvtech, absolute performance, rantakare nyt tulee ainaki mieleen pk-seudulta, sit hyvinkäällä/riihimäellä on auto sorsa/kolarikorjaamo sorsa. Koneen jos nappaa irti ni artec power kuopiossa kans laatupaikka. Tietenki jos mielenkiintoo, intoo riittää ja työkalut pysyy näpeissä ni ei se oo mitään rakettitiedettä vaikka itekki tekis. Ja korjauttamisen kannattavuushan riippuu tykkääkö autosta vai ei. Eihän tollaseen nyt hirveesti kalliita vikoja taida muita tullakkaan kun kansipahvit.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 16:51
Kirjoittaja Kingpin
Kiitos pajavinkeistä! Onhan noita joka lähtöön, mutta hyvät pajat tuntuvat olevan harvassa. Joko hinnoissa vedätetään tai sitten työnjälki on huonoa.

Tänä vuonna on vaihdettu jakohihnat ja ilmastoinnin kompressori ja muutenkin tehty kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot ajallaan, eikä ole kertaakaan tätä ennen ollut mitään kummempaa vikaa. Käsittääkseni tuo kansipahvien vaihto on reilusti yli tonnin työ, vaikka osat saakin alle satkulla. Tuon jos tekee, niin huoltoihin mennyt tänä vuonna yli 3000 € ja sitä äkkiä miettii, että mitä seuraavaksi. Auto on kyllä ollut kovin mieleinen ja vaihtaessakin aina häviää rahaa.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 16:59
Kirjoittaja yason
Kingpin kirjoitti:Tuon jos tekee, niin huoltoihin mennyt tänä vuonna yli 3000 € ja sitä äkkiä miettii, että mitä seuraavaksi. Auto on kyllä ollut kovin mieleinen ja vaihtaessakin aina häviää rahaa.


Jos vaihtaa toiseen saman luokan käytettyyn, niin ongelma on, että siihen voi tulla yhtä lailla samanlainen kallis remontti. Kansivikaisena vanhaa on hankala myydä, eli siinäkin toisaalta häviää.

Pitäis siis vaihtaa kalliimpaan ja uudempaan, jos haluaa, ettei rahaa kulu korjaamiseen, jolloin se raha kuluu siihen uuden ostamiseen ja arvonalenemiseen.

Autojen kanssa ei oikein voi kuin hävitä. Tonninpommeilla voi tosin joskus voittaa, silloin kun pommi ei poksahdakaan.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 17 Elo 2020, 19:25
Kirjoittaja Reetuhai2
yason kirjoitti:Jos vaihtaa toiseen saman luokan käytettyyn, niin ongelma on, että siihen voi tulla yhtä lailla samanlainen kallis remontti. Kansivikaisena vanhaa on hankala myydä, eli siinäkin toisaalta häviää.

Tää on harvinaisen totta. Vanhassa ja käytetyssä on aina omat riskit. Ja "rikkinäisestä" ei yleensä kukaan maksa hyvin. Se on kyl ikävää jos on menny jo muutenki rahaa, ilmastoinnin kompurakaa nyt ei ihan jokapäivä hajoova osa oo. Jakopäähän tunnetusti subarussa on vähän hintava. Mutta yleensä ku suosii noita pienempiä, merkin tuntevia pajoja ni saa palvelun, laadun ja kohtuuhinnat samasta paikasta. Jostain laakkoselta ja vastaavista voi saada jotain, mut harvemmin saa kaikkia.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 18 Elo 2020, 10:40
Kirjoittaja Kingpin
Eka tarjous huollosta 2500-3500 € riippuen siitä, että meneekö helpolla vai joutuuko esim. koneistamaan samalla :sick: Saiskohan myytyä jollekin osaavalle, joka haluaisi hyvän Foren ja korjaisi tuon itse? Hintaakin on hieman hankala miettiä, kun on jenkkituonti, joten verrokkeja ei Suomen markkinasta kauheasti löydy.

Liittyen siihen, että kannattaako huoltaa vai myydä, löysin muutaman hyvän vinkin. Perusteita myynnille olisivat mm., että korjaaminen maksaa enempi kuin 50 % auton käyvästä arvosta, auto on koko ajan pajalla, auto jättää tielle tai on vaan yksinkertaisesti niin vanha romu, että hävettää ajaa sillä. Eipä yksikään taida (vielä) olla edessä ja toki vaihtamalla aina menee rahaa, kuten todettu.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 18 Elo 2020, 17:08
Kirjoittaja Reetuhai2
Pakko kysyä että mistä tollasella hinnalla? :wtf: Kuulostaa kyl aika reilulta hinnalta....

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 18 Elo 2020, 17:23
Kirjoittaja Kingpin
Absolute Performancelta tuo 2500-3500 haarukka. Laakkoselta (josta en todnäk. ostaisi huonojen kokemusten takia) sanottiin 2000-3000 € ja Rantakareelta 2375 €. Viimeisimpään taidan kallistua, jos ei muita tarjouksia tule. Laitoin tarjospyynnöt ylempänä mainittuihin lafkoihin ja lisäksi Autojerryyn. Joku suositteli toisaalla Viroon korjaukseen viemistä, mutta enpä tiiä... Niin ja kait tuo kannattaa korjata riippumatta siitä, että pitääkö vai myykö tuon.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 20 Elo 2020, 10:31
Kirjoittaja Kingpin
Tarjoukset korjauksesta olivat lopulta haarukassa 1200 - 3500 €. Toki tästä ei voi suoraan päätellä, että yksi korjaamo olisi 2-3x kalliimpi kuin toinen, vaan remppojen laajuuksissa oli myöskin eroja. Osa laski, että maksaa sen ja sen verran, jos pitää tehdä oikaisuja ja vaihtaa mäntiä sekä sylintereitä jne. Niin tai näin, Syvtech toisiksi halvimpana vie nyt voiton. Ei pelkästään hinnan takia, vaan myöskin siksi, että tuli hyvä fiilis heidän subaruosaamiseensa liittyen. Pyydän samalla katsomaan, että pitäisikö moottorissa uusia jotain muutakin, kun ei taida hirveästi lisävaivaa tulla moottorin jo ollessa pöydällä. Toivottavasti edessä on huolettomampia kilsoja :driving:

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 24 Elo 2020, 16:28
Kirjoittaja Lonttatuavi
About 2500e valmiiksi kasattu tehdasuusi Ej257 "Short block", entisestä vaan kannet oikasuun/tarkastukseen ja pultata kiinni paremmilla kannenpulteilla, tämäkin on vaihtoehto. Äkkiä se maksaa tosiaan se remonttikin kun rupee löytymään haljenneita rengasvälejä männistä, kuluneita laakereita ja vaatii mittauksia, koneistuksia yms. Niin tai näin, ehdottomasti säätöön remontin jälkeen.



Esim:
https://www.4turbo.pl/shortblock-sti-2- ... 8091,20336

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 26 Elo 2020, 18:24
Kirjoittaja jzrz
Oli pakko tehdä tunnus jotta voin kertoa oman tarinan joka on sama kuin AP:lla. Keväällä kupli paisari ja moottorin merkkivalo ilmoitti ylikuumenemisesta. Kansipahvit vaihtoon ja kannet koneistaen. Hyvä tuli.

Kesällä aloin pohtimaan öljynkulutusta — öljyä kului useamman VAGin verran, varsinkin kovissa kiihdytyksissä. Pienen tutkinnan jälkeen selvisi että koneremppa on edessä. Mahdollinen orastava "ringland failure" on oma diagnoosi mutta syy selviää lopullisesti vasta kun joku avaa vanhan koneen. Uusi moottori löytyi amerikasta ja ainoa toimitusvaihtoehto oli next-business-day. Hinta rahteineen ja veroineen n. 2500€.

Komppaan edellistä: Olisi pitänyt tarkastuttaa se kone silloin kun kannet tehtiin koska nyt kun teetän koneremontin niin toki maksan työstä uudestaan. Tonnista pariin olisin säästänyt jos kone olisi vaihdettu samalla kun kannet tehtiin. Mielestäni silti kannattavampaa korjauttaa kone kuin lähteä vaihtamaan muuten hyvää autoa. PM detaljeja.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 27 Elo 2020, 12:56
Kirjoittaja Kingpin
Kiitos viesteistä! Tämä uuden blokin tilaaminen on varsin varteenotettava idea. Säästyy pajalla työtä ja kyllä tosiaan uudet osat ja vanhojen oikominenkin maksaa. Äkkiä voi käydä niin, että korjatun vanhan ja täysin uuden hintaeroksi jäisi esim. 500 € ja sitten säästäisikin jo väärässä paikassa, kun vanha olisi silti vanha. Toki tässä eurot vilisee silmissä niin että huimaa, mutta onhan tuo alkanut tosiaan alkaa syömään öljyä aiempaa enempi, mikä viittaa siihen, että moottorissa olisi muutakin kulumaa kuin kansipahvit ja suositeltavaa vaihtaa muitakin osia kuin kampiakselin laakerit ja pahvit. Töineen ja litkuineen tulisi ehkä neljän tonnin remppa uudella blokilla mennessä. Viikossa tulisi kait blokki Puolasta ja vastalauseita tähän suuntaan lähtemisestä ei ole ainakaan vielä kukaan esittänyt.

Mahtaakohan vanhalla koneella olla mitään jälleenmyyntiarvoa, jos vaihdan uuteen?

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 27 Elo 2020, 19:19
Kirjoittaja ximmo
Mitä jos siihen tuuppaa JDM-malleista tutun 2-litraisen myllyn tilalle? Kestävämpi ja ainakin teoriassa pikkulohko kuluttaa vähemmän. Ymmärtääkseni melkoisen bolt-on ja vähän ajettuja "kaikki mukana" -settejä näyttäisi lähtevän eBaysta aika järjellisiin hintoihin.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 27 Elo 2020, 22:30
Kirjoittaja Matway
Pieniruokainen bensaboxeri...
Mikä siinä lauseessa ei täsmää... [emoji1787]

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 28 Elo 2020, 14:39
Kirjoittaja japa
:thumbsup:

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 02 Syys 2020, 18:31
Kirjoittaja Kingpin
Nyt ovat ehtineet pajalla tutkia autoa, eivätkä saaneet paisaria kuplimaan ja arvelivat, ettei olisikaan kansipahvivikaa. Huomasivat tosin ajossa, että (käsittääkseni) öljynpaineet nousevat ja veikkasivat mäntävikaa. Mitähän tässä saagassa seuraavaksi ilmenee :dontknow:

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 02 Syys 2020, 20:53
Kirjoittaja yason
Kingpin kirjoitti:Nyt ovat ehtineet pajalla tutkia autoa, eivätkä saaneet paisaria kuplimaan ja arvelivat, ettei olisikaan kansipahvivikaa. Huomasivat tosin ajossa, että (käsittääkseni) öljynpaineet nousevat ja veikkasivat mäntävikaa. Mitähän tässä saagassa seuraavaksi ilmenee :dontknow:


Jäähdytinnesteestä voi tutkia pakokaasut, jos ei silminnähden kupli (tai kerää esimerkiksi kumihanskaan painetta). Luulis pajalla olevan vehje siihen, eihän ne maksa motonetissäkään paljoa...

Milläs logiikalla he yhdistivät öljynpaineen nousun (mikä sinänsä on ihan toivottava asia, jos öljy vaan kiertää joka paikkaan... öljyn alhainen painehan olisi vakavampi seikka!) ja öh, "mäntävian", mitä nyt sitten tarkoittivatkaan sillä?

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 02 Syys 2020, 21:05
Kirjoittaja Kingpin
Oli melkein vartin puhelu, niin voi olla, että muistan jotain väärinkin, kun tuli paljon uutta. Koneessa pitäisi käsittääkseni olla pieni alipaine, mutta nyt keräsi ylipainetta ja jos huohotin on kunnossa, niin tuo paineen nousu saattaisi johtua siitä, että männässä/männissä pääsee painetta ohi. Mikäli nyt homma kääntyykin niin päin, että kansipahvit ovat ok ja moottori syö aiempaa enempi öljyä, kuten ne vanhemmiten tuppaavat tekemään, niin kait tuon nykyisen voisi ajaa loppuunkin. Jenkeissähän oli Subaruissa joukkokanne tähän öljynkulutukseen liittyen ja moottoritakuun ollessa voimassa moneen autoon vaihdettiin uusi short block valmistajan piikkiin ja ongelma korjaantui.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 02 Syys 2020, 22:57
Kirjoittaja yason
Ah, no sitten. Tuo "öljynpaine" vähän hämäsi :D

Söikö ennen kuumana käymistä öljyä?

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 02 Syys 2020, 23:12
Kirjoittaja Kingpin
Juu söi öljyä jo ennen tän kesän hämminkejä.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 03 Syys 2020, 13:20
Kirjoittaja Matway
Kingpin kirjoitti:Nyt ovat ehtineet pajalla tutkia autoa, eivätkä saaneet paisaria kuplimaan ja arvelivat, ettei olisikaan kansipahvivikaa. Huomasivat tosin ajossa, että (käsittääkseni) öljynpaineet nousevat ja veikkasivat mäntävikaa. Mitähän tässä saagassa seuraavaksi ilmenee :dontknow:
Millä pajalla käytit diagnoosissa?

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 03 Syys 2020, 13:26
Kirjoittaja Kingpin
Syvtechilla oli ja on edelleen.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 03 Syys 2020, 17:12
Kirjoittaja Matway
Ok, on ainakin kokemusta ja nouhauta Subaruista. [emoji106]

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 04 Syys 2020, 11:08
Kirjoittaja Kingpin
Soittelin pajalle ja nyt taas pulputtaa, kun ajaa hieman pidemmän lenkin ja oikein lämpimäksi koneen. Testailee vielä toisilla korkeilla, että loppuuko pulputus. Mikäli ei, niin onhan se sitten kuitenkin vika siellä kansipahveissa ja samaan konkurssiin kannattaisi kait sitä konettakin laittaa. Mikäli taas korjaantuu korkeilla, niin ei muuta kuin kovaa ajoa öljynkulutusta seuraillen. Ei tää helppoa prkl ole.

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 04 Syys 2020, 12:24
Kirjoittaja Matway
En kyl keksi miks loppuis pulputus korkin vaihdolla kun vettähän sinne paisariin pitäis tulla eikä ilmaa. Meidän projektis kans kylmänä ei pulputtanut mut kuuma ihan selkeästi.
Sit kun oli kone auki niin selkeet jäljet kansipahveissa mistä oli vuotaneet.

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 04 Syys 2020, 15:31
Kirjoittaja Kingpin
Korkit kokeiltu ja edelleen kuplii. Tilaan sen short blockin, kun moottorikin kuulemma huohottaa turhan paljon. Saapahan päätöksen tälle saagalle toistaiseksi. Katotaan kuin miehen käy...

Re: Forester 2.5XT AT MY11 sylki jäähdytinnesteet pihalle

Lähetetty: 09 Loka 2020, 11:44
Kirjoittaja Kingpin
Nyt on Foresteri (toivottavasti) kunnossa. Hintaa tuli 2500 € Jenkeistä tilaamastani short blockista ja vajaa 1400 € töistä ja muista roippeista, eli vajaa 4000 € paloi remppaan. Aikaakin kului seitsemän viikkoa, joista ainakin yksi työjonon takia ja kaksi short blockin pitkähkön (n. 2 vko) toimitusajan takia. Niin ja vanhasta puolimoottorista hyvittivät 200.

Hain eilen auton pajalta ja 27 km ajeltuani huomasin, että konepellin alta nousee savua. Soitin pajalle, tsekkasin heidän ohjeiden mukaan, paisarissa on nestettä ja koneessa öljyä sekä ajelin takaisin. Oli joku jäähdytysnestekiertoon liittyvä klemmari/putkiliitos hieman huonosti paikallaan ja päästi kait pakosarjan päälle jäähdytinnestettä. Lähdin uusiksi ajelemaan ja huomasin, että kunnolla kaasua painaessa kuuluu viheltävä tai vastaava ääni, niin kuin ilmaa tulisi jostain pihalle, ja ajoin takaisin pajan pihaan. Käytiin koeajolla ja todettiin, että ääntelee. Joku ruuvi oli löysällä ja ilmeisesti ahtopaineita pääsi ulos. Nyt on sekin ruuvi kiristetty, eikä enää vihellä. Kumma homma, ettei nämä viat ilmenneet 200 km sisäänajon aikana ja toivotaan, että loput ruuvit ovat kireällä. Öljyjen suhteen tuli vielä suosituksia, että voisi käyttää 5W-50 tai 5W-40 manuaalissa suositellun 5W-30 sijaan, koska tuo viimeinen on turhan litkua. Vaihtoväliksi suositeltiin, että seuraava öljynvaihto viimeistään 5 000 km kohdalla ja sitten 7 500 - 10 000 km välein.

Puretusta moottorista näki, etteivät vaihtoväli ja öljyn määrä ole olleet riittäviä. Olin kyllä huolto-ohjelman mukaan vaihdattanut, eli 12 000 km välein. Edellisellä pajalla sanottiin, että se on ihan jees ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Pistän korvan taakse ja toivottavasti nyt kestää ajaa toiset kuusi vuotta.