HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Miten EJ251 eroaa Ej253 moottorista?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Subbemies
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2020, 20:03

Miten EJ251 eroaa Ej253 moottorista?

ViestiKirjoittaja Subbemies » 03 Loka 2020, 10:41

Sori jos on vähän tyhmä kysymys mutta minua hieman hämmentää kyseinen asia kun tuntuu olevan wikissä ja monessa liikkeessä ristiriitaista tietoa asian suhteen. Oman 08 outbackin moottorikoodi on siis EJ253 kun katsoo auton lätkää ja sen tehoksi rekkarissa ilmoitetaan 127kw.

Wikin mukaan EJ251 on 121kw teholtaan ja siinä on MAP sensori kun taas EJ253:sta on myös 121kw versio jossa myös MAP sensori. Mutta EJ253 moottorista on myös tehokkaammat versiot jossa MAF sensori ja niiden tehot on 129kw ja 130kw, riippuen kumpi onko I-active vai PZEV. Wikin sivuilla ei ollut 127kw versioo. Kattelin konepellin alle ja ainakin MAF sensori sieltä löytyy eli on varmasti 253 sarjaa.

No se mikä kummastuttaa että joidenkin varaosa sivustojen mukaan toi vuosiluku ja teho täsmää mutta sivusto väittää koneen olevan EJ251. :dontknow:


Lähinnä mietin että onko moottorit nyt kuitenkin niin samanlaiset ja tuosta seikasta ei tarvii välittää? Sytytystulpat, hihnat, vesipumpit etc, on molempiin ej251 ja ej253 koneisin samat? :?:


https://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engine#EJ253

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Miten EJ251 eroaa Ej253 moottorista?

ViestiKirjoittaja -teme- » 03 Loka 2020, 14:40

Noi osat käy kyllä ristiin, vesipumpusta tarkastaa vaan että se on yhdellä sivuhaaralla koska ei ole öljycooleria näissä 2.5 vapareissa.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Subbemies
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2020, 20:03

Re: Miten EJ251 eroaa Ej253 moottorista?

ViestiKirjoittaja Subbemies » 06 Loka 2020, 10:36

Hei. Kiitos neuvoista. :thumbup:

Eipä tullu tosiaan ajatelleeksi että varaosaliikkeet näköjään tarjoaa sekaisin vesipumppuja missä yksi tai kaksi ulostuloporttia. Mistä lie johtuu ettei löydy oikeita osia vaikka kuinka auton tiedot tarkkaan syöttää noihin? :crazy: Eli ilmeisesti osanumerolla 21111AA280 jossa on vain yksi ulostulo on oikea pumppu?


Mitä tulee tulppiin niin ngk:n sivusto näyttää että FR5AP-11 5463 joka on OE tulppa ei käy eikä mikään muukaan noista koska monet varaosaliikkeet väittää että mun 127kw kone on ej251 eikä ej253. Mut jos osat käy ristiin niin miksi se on sitten noille varaosaliikkeille niin vaikeaa? :eh:

Kuva

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Miten EJ251 eroaa Ej253 moottorista?

ViestiKirjoittaja -teme- » 06 Loka 2020, 15:53

Ngk ZFR5FIX-11 on alkuperäis tulppa, ngk osanumero on 2477. Ainakin tuohon omaan löyty alkuperäistulpaks.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Subbemies
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2020, 20:03

Re: Miten EJ251 eroaa Ej253 moottorista?

ViestiKirjoittaja Subbemies » 07 Loka 2020, 09:01

-teme- kirjoitti:Ngk ZFR5FIX-11 on alkuperäis tulppa, ngk osanumero on 2477. Ainakin tuohon omaan löyty alkuperäistulpaks.

Erikoista. Onko jenkki ja euroversioille omat erilliset alkuperäis osat? Latasin netistä englanninkielisen outback 08 ohjekirjan siinä on alkuperäis tulppa toi FR5AP-11 5463. :wtf:

Henkka_RA
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Huhti 2016, 21:10

Re: Miten EJ251 eroaa Ej253 moottorista?

ViestiKirjoittaja Henkka_RA » 07 Loka 2020, 09:41

Subbemies kirjoitti:
-teme- kirjoitti:Ngk ZFR5FIX-11 on alkuperäis tulppa, ngk osanumero on 2477. Ainakin tuohon omaan löyty alkuperäistulpaks.

Erikoista. Onko jenkki ja euroversioille omat erilliset alkuperäis osat? Latasin netistä englanninkielisen outback 08 ohjekirjan siinä on alkuperäis tulppa toi FR5AP-11 5463. :wtf:
No siis eihän se tarvi olla kun eri lämpöarvolla niin eri numerohan se on
Impreza Sti -11
Levorg -16

ex
Impreza Sti type ra -01
Legacy 2.0r cvt -11
Impreza Wrx -01


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa