STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Nazubaru
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 12:40

STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Nazubaru » 13 Tammi 2021, 21:53

Potilas:
2008 Impreza STI hatchback

Oire ja pohdinnat:
Auto nykii edestakaisin moottorijarrutuksessa, varsinkin kun ajaa hiljaa; mitä hiljempaa ajaa, sitä selvemmin nylkytys tuntuu. Liike on edestakainen.
Ihan kuin jokin moottorin/voimansiirron -pusla olisi väljä.

Joutuu paljon pelaamaan kytkimellä hiljaisessa vauhdissa. Nykiminen on TODELLA rasittavaa jos vaihde on silmässä ja päästää kaasun ylös ts moottorijarrutus. Vittumaista ajaa kaupungissa/taajamissa; ajaminen juurikin koostuu 99% edellämainituista.

Moshaajien unelma-auto. Ei siinä, moshaus on kivaa mutta ei kiinnosta yhdistää autolla ajoa siihen.
Kiihdytyksissä ei ole kyseistä ongelmaa.

Tehdyt toimenpiteet:
- Kytkimelle on juuri tehty täydellinen remppa, eli vaihdettu kaikki kuluvat osat -> ei auttanut asiaan.
- Etu-alatukivarsiin on vaihdettu uretaanipuslat vastikään. Sekään ei auttanut asiaan.
- Iskareiden yläpäät uusittu

Toive/tuomio:
Olisiko arvon raadilla neuvoja/manausta/viimeistä voitelua/jokin muu, mikä ?
STI 2008 (my08)

nall3
Viestit: 70
Liittynyt: 13 Helmi 2016, 07:15

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja nall3 » 14 Tammi 2021, 08:46

Eiköhän tuo korjaa vaan kierroksia takaisin yli tyhjäkäynnin ns: ajokierroksille.
Tekeekö ilmastointi pois päällä samaa yhtä paljon?

Nazubaru
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 12:40

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Nazubaru » 14 Tammi 2021, 10:59

Ilmastoinnilla ei ole vaikutusta asiaan.

Se nykiminen on jatkuvaa ja sen huomaa parhaiten kun ajaa hiljaa esim 1 tai 2 vaihteella ruuhkajonossa. Vertauskuvallisesti voisin sanoa että nykiminen on kuin kanamuna, joka pyörii pystyttäisakselinsa ympäri. Jos tuota nyt kukaan ymmärtää. Loppuu heti kun painaa kytkimen pohjaan.
STI 2008 (my08)

Avatar
ximmo
Jäsen
Viestit: 498
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja ximmo » 15 Tammi 2021, 13:27

nall3 kirjoitti:Eiköhän tuo korjaa vaan kierroksia takaisin yli tyhjäkäynnin ns: ajokierroksille.
Tekeekö ilmastointi pois päällä samaa yhtä paljon?

Kuulostaa oikealta ongelmalta eikä ominaisuudelta, koska minulla on myös MY08 STi ja en ole koskaan huomannut mitään vastaavaa, oli ilmastointi päällä tai ei.
Herrasmiesautoilija.
my08 STi pullukka
ex: my05 WRX

Avatar
ximmo
Jäsen
Viestit: 498
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja ximmo » 15 Tammi 2021, 15:06

Nazubaru kirjoitti:On kyllä yks ***un ongelmapesä tuo kosla. Pitäsköhän heittää mäkeen.

Suomi/Euro vai JDM? Ja mitä kaikkea on tapahtunut? Mulla on ollut aika normia huoltoa vaan sen jälkeen, kun se tuli hankinnan jälkeen saatua ns. peruskondikseen. Mitä nyt vähän merkkihuollossa laativat lisähommia.
Herrasmiesautoilija.
my08 STi pullukka
ex: my05 WRX

Nazubaru
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 12:40

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Nazubaru » 15 Tammi 2021, 15:43

- EDIT: Kardaani tai jokin laakeri vissiin ääntää ihan sikana kun teetätin sille kytkinrempan.
- Etuvasen iskari, tai jokin muu, kolisee. Ilmeisesti iskari paskana. Pitäs varmaan vaihtaa kaikki neljä iskaria, tai vähintään kaksi.
- Ja sitten tuo ihme nylkytys.
Viimeksi muokannut Nazubaru 18 Tammi 2021, 09:52, yhteensä muokattu 2 kertaa.
STI 2008 (my08)

Avatar
ximmo
Jäsen
Viestit: 498
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja ximmo » 15 Tammi 2021, 18:32

Nazubaru kirjoitti:-Etuvasen iskari, tai jokin muu, kolisee. Ilmeisesti iskari paskana. Pitäs varmaan vaihtaa kaikki neljä iskaria, tai vähintään kaksi.
Ja sitten tuo ihme nylkytys.

Mulla oli edestä just vasemmalta pettänyt alkuperäisen iskarin ylälautanen ja aiheutti kolinaa. Laitoin vähän käytetyt JDM-tolpat alle eteen ja ongelma poistui, kaupan päälle poistui myös vakioalustan "keuliva ryhti". Vakiotolppia löytyi ainakin tuolloin markkinoilta melko uusina, kun näitä on rakennettu rallikäyttöön. (En tiedä, mikä on nyt tilanne raliautoista purettujen osien markkinoilla.)
Herrasmiesautoilija.
my08 STi pullukka
ex: my05 WRX

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 986
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 15 Tammi 2021, 20:14

Mitä sille kardaanille on oikeen tehty, jos sitä on niin kovaa lyöty että on hajonnu? Ja jos ristikosta neulat menee, ni se ei kyllä kauaa siellä ehjänä pysy. Eikä sitä ristikoitten takia tartte tasapainottaa, jossei halua.

Nazubaru
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 12:40

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Nazubaru » 17 Tammi 2021, 19:57

Reetuhai2 kirjoitti:Mitä sille kardaanille on oikeen tehty, jos sitä on niin kovaa lyöty että on hajonnu? Ja jos ristikosta neulat menee, ni se ei kyllä kauaa siellä ehjänä pysy. Eikä sitä ristikoitten takia tartte tasapainottaa, jossei halua.


Onko tosiaan niin että ristikon takia ei tartte tasapainottaa ? Minulle sanottiin toisessa korjaamossa, että kyllä se pitää. Jos näin on, on se sitten huomattavasti edullisempi
Viimeksi muokannut Nazubaru 18 Tammi 2021, 09:49, yhteensä muokattu 4 kertaa.
STI 2008 (my08)

Nazubaru
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 12:40

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Nazubaru » 17 Tammi 2021, 19:59

ximmo kirjoitti:
Nazubaru kirjoitti:-Etuvasen iskari, tai jokin muu, kolisee. Ilmeisesti iskari paskana. Pitäs varmaan vaihtaa kaikki neljä iskaria, tai vähintään kaksi.
Ja sitten tuo ihme nylkytys.

Mulla oli edestä just vasemmalta pettänyt alkuperäisen iskarin ylälautanen ja aiheutti kolinaa. Laitoin vähän käytetyt JDM-tolpat alle eteen ja ongelma poistui, kaupan päälle poistui myös vakioalustan "keuliva ryhti". Vakiotolppia löytyi ainakin tuolloin markkinoilta melko uusina, kun näitä on rakennettu rallikäyttöön. (En tiedä, mikä on nyt tilanne raliautoista purettujen osien markkinoilla.)


Iskarin ylälautaset on molemmat vaihdettu eteen mutta ei auttanut asiaan.
Mistähän voisi löytää vähän käytetyt JDM-tolpat ? Menikö ne suoraan paikoilleen ?
STI 2008 (my08)

Nazubaru
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 12:40

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Nazubaru » 17 Tammi 2021, 20:02

Nazubaru kirjoitti:-Kardaani tai jokin laakeri vissiin ääntää ihan sikana kun teetätin sille kytkinrempan.
-Etuvasen iskari, tai jokin muu, kolisee. Ilmeisesti iskari paskana. Pitäs varmaan vaihtaa kaikki neljä iskaria, tai vähintään kaksi.
Ja sitten tuo ihme nylkytys.


Noiden lisäksi vielä käsijarrua ei voi käyttää ollenkaan kun auto on liikkeessä. Kuuluu aina ihan hirveä klonksahdus.
Eräs huoltomies sanoi, että se johtuu siitä kun käsijarrun jarrupala liikkuu. Minulla ei ole ollut tuollaistakaan ongelmaa aiempien autojen kanssa. Löytyykö noihin kenties klonkku-vapaata korjaussarjaa vai onko sekin semmonen "ihana" -ominaisuus.
Viimeksi muokannut Nazubaru 18 Tammi 2021, 09:54, yhteensä muokattu 1 kertaa.
STI 2008 (my08)

Nazubaru
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 12:40

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Nazubaru » 17 Tammi 2021, 20:07

ximmo kirjoitti:Suomi/Euro vai JDM? Ja mitä kaikkea on tapahtunut? Mulla on ollut aika normia huoltoa vaan sen jälkeen, kun se tuli hankinnan jälkeen saatua ns. peruskondikseen. Mitä nyt vähän merkkihuollossa laativat lisähommia.


Suomi/Euro. Ihan normia ajoa olen ajanut ts, en mitään rallia, rataa tai kiihdytyskisoja.
STI 2008 (my08)

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 986
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 17 Tammi 2021, 21:20

Jokasessa subarussa mulla käsijarru kolahtahtanu aina ekalla nykäsyllä, sen jälkeen on hiljaa. Palikat liikahtaa eri kohtaan, siitä se kolaus tulee. Kyllä ristikon saa vaihdettua ilman että tarvii painottaa, pitää vaan tehä tarkasti ku on prässätty, eikä lukkorenkailla. Raskaampiin vekottimiin vaihtanu ties kuin monet ristikot, eikä ikinä oo painotettu. Yhteen subaruunki vaihdoin. Enkä oo kyllä ikinä kuullu että lekalla sais ristikosta pykälät pois... Kai se nyt on vaan ristikko mikä pitää ääntä, ettei oo laatikossa joku ottanu itteensä jos kardaania mentiin paikallaan takomaan lekalla?

Nazubaru
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 12:40

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Nazubaru » 18 Tammi 2021, 09:29

Onpa surkeasti suunniteltu kässäri Surubarussa. Ei ollut esim Mazdoissa vastaavaa ongelmaa ikinä.
Viimeksi muokannut Nazubaru 04 Helmi 2021, 10:37, yhteensä muokattu 2 kertaa.
STI 2008 (my08)

KoneB
Jäsen
Viestit: 67
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja KoneB » 18 Tammi 2021, 10:12

Mites toi nylkkyröinti? Onks sulla mitään laajakaista seosmittaria siinä? Näyttääkö miten kun konejarrule lasket? Ettei vaan arpois softa jotain siinä hitaissa vauhdeissa? Ja siitä johtus tommonen jojoilu vai onkso se ihan mekaanista lonkkurointia? Itse olen huomannut joskus tasakaasulla bugeyen kanssa, että jojottelee ehkä vähän kuvailemallasi tavalla, mut tämä tapahtuu kierroksilla ennen kuin alkaa ahtamaan satunnaisesti ja silloin afr heittää hieman 14,2-14,8 välillä.
Impreza WRX STi MY01
Justy MY89

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 986
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 18 Tammi 2021, 17:59

Nojaa, ei mua se käsijarrun ekan nykäsyn paukahdus oo mitään haitannu. Se on vaan se kerta, ja eihän sitä tartte pahemmin edes nykiä. Subarussa on kuitenki paras käsijarru, mitä meiän talon vehkeissä on ollu. Muissa loppuu aina pito vuoden aikana, vaijerit vittuilee, satulat jumittaa jne. Laatikosta on noita häntien laakereita toisilla menny, jossain kunnon liikkeessä kun käyttäs diagnoosissa ni sais varmuuden. Toi ristikon rohina vaan kuulostaa aika oudolta.

Avatar
shiberu
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: 16 Maalis 2020, 09:00

Re: STI nylkyttää moottorijarrutuksessa

ViestiKirjoittaja shiberu » 27 Tammi 2021, 09:20

Nazubaru kirjoitti:Ilmastoinnilla ei ole vaikutusta asiaan.

Se nykiminen on jatkuvaa ja sen huomaa parhaiten kun ajaa hiljaa esim 1 tai 2 vaihteella ruuhkajonossa. Vertauskuvallisesti voisin sanoa että nykiminen on kuin kanamuna, joka pyörii pystyttäisakselinsa ympäri. Jos tuota nyt kukaan ymmärtää. Loppuu heti kun painaa kytkimen pohjaan.


Nouseeko/laskeeko kierrokset samalla kuin "nylkytys" tapahtuu? Eli siis arpooko ECU minkäläista seosta survotaan vai onko täysin mekaanisen oloista ilman vaikutusta kierroksiin?

Mulla teki 08 WRX:ssä sellaista arpomista "puoli" kylmällä koneella aina kuin päästi moottorijarrutukseen tai istui valoissa kun ei ollut auto vielä täysin lämmin. Nyt kun oli nuo kovemmat pakkaset -20 niin teki vielä enemmän ja pahemmin. WRX:ssä noissa alkupään 08 vuosimallissa on ainakin ollut tyyppivikana se, että imusarjan yläpään tiivisteet eivät kylmällä kokonaan tiivisty vaan jäävät liian pieniksi, ja kun lopulta lämmetessä paikat laajenee, on kaikki taas tiivistä. Nyt kun vaihdoin tiivisteet niin tuntui että leikkaa bensansyötön paljon järkevämmin, ja kevyellä kytkimen nostolla ei koko auto tärise perkeleesti. En osaa sanoa, onko STI:ssä samaa vikaa ollut ollenkaan, kun ei taida muovia olla nuo imusarjat.
MY08 Impreza WRX


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Lamar ja 6 vierailijaa