HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Starttaa laiskasti kylmänä.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja HABA » 16 Huhti 2021, 17:20

Osaako joku sanoa mikä on, kun allekirjoituksen imppu starttaa todella laiskasti, mutta aina on kuitenkin ekalla paukahtanut käymään.
Tämä vika on vuosien varrella yleistynyt ja tekee sen nykyään aina kylmällä koneella.
Startti on uusittu, ei vaikutusta. Akku on uusittu, ei vaikutusta. Johtoja on syynätty, ei vaikutusta.
Laturi lataa noin 14 volttia.
Oon suunnitellu, että siirtyisin etanolilla ajamaan ja pelottaa, että ei jaksakkaan enää tärähtää käymään viileämmillä keleillä hitaalla sahauksella. :dontknow:

Löytyykö tietäjiä, tai samanlaisia oireita joltain??? :lurk:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja 3AHG » 16 Huhti 2021, 18:21

Mittaappa akun jännite käynnistäessä, eli kaveri kattomaan yleismittarilla jännitettä samalla ku toinen käynnistää. Jos tippuu kovin alas niin se akku on huono vaikka oliski vaihdettu uuteen.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 16 Huhti 2021, 22:33

Ja yks yllättävä. Hapettunut akunkenkä. Mittaa akun navan ja kengän väliltä. Jos siinä on edes yks voltti, niin sit on ongelmia. Kerran metsästin huonosti starttaavaa kingcabin vikaa ja hapettunut akunkenkä oireili noin.

_:*Etuveto... Joku veikkauksen uus pelikö?*:_
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Jacob Lumley
Viestit: 83
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 20:01

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja Jacob Lumley » 17 Huhti 2021, 18:03

Jostakin subarusta "uusi" Normaaleissa sopivat ristiin. Ainut ero automaatin ja manuaalin välillä.

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja HABA » 18 Huhti 2021, 12:23

Jäi kertomatta, että käytössä on kaksi uutta akkua. Toinen talveksi ja toinen kevyempi kesäksi. Tekee samaa molemmilla akuilla.
Tapaan myös raapia akunkengät ja navat puhtaiksi asiaan sopivalla teräsharjalla, kun vaihdan akun keväällä ja syksyllä.
Tuo akun jännitteen putoaminen startatessa pitää silti kokeilla jossain välissä... samalla vois koittaa sen navan ja kengän välisenki varalta... :think:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Jamesi
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Loka 2019, 20:06

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja Jamesi » 18 Huhti 2021, 16:27

Maajohdot kannattaa tarkastaa...

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja HABA » 18 Huhti 2021, 17:52

Johtoja oon koittanu tarkistella, mihin on vaan käsiksi päässy. Ja napojen ja kenkien välillä ei ollu eroa...
Nyt koitettiin mitata starttauksen aikana jännitettä. Ennen käynnistystä näytti kesä-akku 12,67v. ja kun käynnistettiin valoautomatikka päällä (lähivalot), Putos hetkellisesti 9:llä alkaviin numeroihin voltit. Toinen startti perään, ja putos about 10 volttiin. :thumbdown:
Voikohan tästä mitään muuta johtopäätöstä vetää, kun sen huonon akun???
Ennen talviakun uusimista vanhalla akulla sahas kans laiskasti, ja kun ostin oikeen akkuliikkeestä tehokkaimman akun, mikä tuonne reikään menee, teki se sillä ihan samaa.
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja 3AHG » 19 Huhti 2021, 11:45

Jos käynnistäessä jännite putoaa alle 10v niin ei ihmekkään jos pyörii laiskasti, ei ole pitkä matka siihen että sähköt ei enää toimi kun jännite putoaa liian alhaiseksi. :? Itse menisin akku kaupoille hyvinkin pikaisesti...
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja yason » 19 Huhti 2021, 17:10

Olennaiset liitokset on tässä varmaan startin pluskaapeli, maadoitus koneesta runkoon ja rungosta miinusnapaan. Niin ja täytyyhän starttivirran kiertää releen kautta myös, sielläkin on pakko olla pari liitosta. Noissa ne suuret virrat kulkevat ja noista voi mittailla jännitehäviötä starttaamisen aikana.

Liittämällä käynnistyskaapelin jonkun pätkän rinnalle voi myös testailla yksittäisiä liitoksia. Esimerkiksi jos startin rungosta/koneesta vetää apukaapelin miinusnapaan ja auto käynnistyy pirteästi, tietää, että maadoituksessa on ongelmia startin ja akun välillä.

Jos hyllyssä tai tuttavalla on lämpökamera tai infrapunalämpömittari, niin sellainenkin vois toimia, että antaa apuvirtaa toiselta autolta tai starttiboosterilta ja sahaa konetta (vaikka ruiskujen liittimet irrotettuna, niin ei käynnisty), niin jos jossain on huono kontakti ja liikaa vastusta, niin siellä päin pitäis paikkojen lämmetä...
Outback MY10 diesel/mt

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 19 Huhti 2021, 18:20

Jos tuo 10V on akun navoista mitattu starttauksen aikana, niin se akku on kypsä. Huom. Akun navoista, ei kengistä. Hakemalla eri mittauspisteitä, voi löytää huonon kontaktin. Toinen mittauspiste koko ajan samassa ja toisella haetaan eroja. Käytännössä maavikaa etsiessä + akusta ja miinukesella hakuja. Jännite-eroa ei pitäisi olla kuin voltin kymmenyksiä verraten kaun napojen väliltä. Starttausvirta voi paljastaa huonon kontaktin isommalla jännite-erolla.

_:*Etuveto... Joku veikkauksen uus pelikö?*:_
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja HABA » 19 Huhti 2021, 21:21

Akun navoista mittasin. Pitää vielä tehdä nuita mittauksia, ja jos ei sieltä vikaa löydy, niin kai se on lähdettävä kattelemaan akkua taas... :driving:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

ViestiKirjoittaja HABA » 21 Huhti 2021, 19:33

Nyt viilasin kaikki liitokset puhtaaksi ja latasin akun. Sen verran tilanne parani, että 13voltista putos käynnistäessä juuri 11voltin puolelle.
Liekkö tuo ihan normaalia? :dontknow:
Nyt pitää koittaa vielä seurailla tilannetta, kuinka rupee sahailemaan jatkossa... :driving:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa