Sivu 1/1

Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 17:20
Kirjoittaja HABA
Osaako joku sanoa mikä on, kun allekirjoituksen imppu starttaa todella laiskasti, mutta aina on kuitenkin ekalla paukahtanut käymään.
Tämä vika on vuosien varrella yleistynyt ja tekee sen nykyään aina kylmällä koneella.
Startti on uusittu, ei vaikutusta. Akku on uusittu, ei vaikutusta. Johtoja on syynätty, ei vaikutusta.
Laturi lataa noin 14 volttia.
Oon suunnitellu, että siirtyisin etanolilla ajamaan ja pelottaa, että ei jaksakkaan enää tärähtää käymään viileämmillä keleillä hitaalla sahauksella. :dontknow:

Löytyykö tietäjiä, tai samanlaisia oireita joltain??? :lurk:

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 18:21
Kirjoittaja 3AHG
Mittaappa akun jännite käynnistäessä, eli kaveri kattomaan yleismittarilla jännitettä samalla ku toinen käynnistää. Jos tippuu kovin alas niin se akku on huono vaikka oliski vaihdettu uuteen.

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 16 Huhti 2021, 22:33
Kirjoittaja Sandman1
Ja yks yllättävä. Hapettunut akunkenkä. Mittaa akun navan ja kengän väliltä. Jos siinä on edes yks voltti, niin sit on ongelmia. Kerran metsästin huonosti starttaavaa kingcabin vikaa ja hapettunut akunkenkä oireili noin.

_:*Etuveto... Joku veikkauksen uus pelikö?*:_

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 17 Huhti 2021, 18:03
Kirjoittaja Jacob Lumley
Jostakin subarusta "uusi" Normaaleissa sopivat ristiin. Ainut ero automaatin ja manuaalin välillä.

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 12:23
Kirjoittaja HABA
Jäi kertomatta, että käytössä on kaksi uutta akkua. Toinen talveksi ja toinen kevyempi kesäksi. Tekee samaa molemmilla akuilla.
Tapaan myös raapia akunkengät ja navat puhtaiksi asiaan sopivalla teräsharjalla, kun vaihdan akun keväällä ja syksyllä.
Tuo akun jännitteen putoaminen startatessa pitää silti kokeilla jossain välissä... samalla vois koittaa sen navan ja kengän välisenki varalta... :think:

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 16:27
Kirjoittaja Jamesi
Maajohdot kannattaa tarkastaa...

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 17:52
Kirjoittaja HABA
Johtoja oon koittanu tarkistella, mihin on vaan käsiksi päässy. Ja napojen ja kenkien välillä ei ollu eroa...
Nyt koitettiin mitata starttauksen aikana jännitettä. Ennen käynnistystä näytti kesä-akku 12,67v. ja kun käynnistettiin valoautomatikka päällä (lähivalot), Putos hetkellisesti 9:llä alkaviin numeroihin voltit. Toinen startti perään, ja putos about 10 volttiin. :thumbdown:
Voikohan tästä mitään muuta johtopäätöstä vetää, kun sen huonon akun???
Ennen talviakun uusimista vanhalla akulla sahas kans laiskasti, ja kun ostin oikeen akkuliikkeestä tehokkaimman akun, mikä tuonne reikään menee, teki se sillä ihan samaa.

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 19 Huhti 2021, 11:45
Kirjoittaja 3AHG
Jos käynnistäessä jännite putoaa alle 10v niin ei ihmekkään jos pyörii laiskasti, ei ole pitkä matka siihen että sähköt ei enää toimi kun jännite putoaa liian alhaiseksi. :? Itse menisin akku kaupoille hyvinkin pikaisesti...

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 19 Huhti 2021, 17:10
Kirjoittaja yason
Olennaiset liitokset on tässä varmaan startin pluskaapeli, maadoitus koneesta runkoon ja rungosta miinusnapaan. Niin ja täytyyhän starttivirran kiertää releen kautta myös, sielläkin on pakko olla pari liitosta. Noissa ne suuret virrat kulkevat ja noista voi mittailla jännitehäviötä starttaamisen aikana.

Liittämällä käynnistyskaapelin jonkun pätkän rinnalle voi myös testailla yksittäisiä liitoksia. Esimerkiksi jos startin rungosta/koneesta vetää apukaapelin miinusnapaan ja auto käynnistyy pirteästi, tietää, että maadoituksessa on ongelmia startin ja akun välillä.

Jos hyllyssä tai tuttavalla on lämpökamera tai infrapunalämpömittari, niin sellainenkin vois toimia, että antaa apuvirtaa toiselta autolta tai starttiboosterilta ja sahaa konetta (vaikka ruiskujen liittimet irrotettuna, niin ei käynnisty), niin jos jossain on huono kontakti ja liikaa vastusta, niin siellä päin pitäis paikkojen lämmetä...

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 19 Huhti 2021, 18:20
Kirjoittaja Sandman1
Jos tuo 10V on akun navoista mitattu starttauksen aikana, niin se akku on kypsä. Huom. Akun navoista, ei kengistä. Hakemalla eri mittauspisteitä, voi löytää huonon kontaktin. Toinen mittauspiste koko ajan samassa ja toisella haetaan eroja. Käytännössä maavikaa etsiessä + akusta ja miinukesella hakuja. Jännite-eroa ei pitäisi olla kuin voltin kymmenyksiä verraten kaun napojen väliltä. Starttausvirta voi paljastaa huonon kontaktin isommalla jännite-erolla.

_:*Etuveto... Joku veikkauksen uus pelikö?*:_

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 19 Huhti 2021, 21:21
Kirjoittaja HABA
Akun navoista mittasin. Pitää vielä tehdä nuita mittauksia, ja jos ei sieltä vikaa löydy, niin kai se on lähdettävä kattelemaan akkua taas... :driving:

Re: Starttaa laiskasti kylmänä.

Lähetetty: 21 Huhti 2021, 19:33
Kirjoittaja HABA
Nyt viilasin kaikki liitokset puhtaaksi ja latasin akun. Sen verran tilanne parani, että 13voltista putos käynnistäessä juuri 11voltin puolelle.
Liekkö tuo ihan normaalia? :dontknow:
Nyt pitää koittaa vielä seurailla tilannetta, kuinka rupee sahailemaan jatkossa... :driving: