HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester ei käynnisty, kipinä puuttuu

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Forester ei käynnisty, kipinä puuttuu

ViestiKirjoittaja HegeHege » 16 Touko 2021, 20:51

Mahtaako tämä nyt olla sopiva aihe Bensamoottori ja voimansiirto osastolle? No, mode siirtäköön jos katsoo aiheelliseksi.

Eli 2006 vuoden vapari 2 litrainen hengettömänä. Matka-ajossa alkoi käydä kolmella. Ihan oli sama oire kuin viime syksynä, kun yksi puola hajosi ajossa, huonosti kävi, kärytti ja bensa haisi. Väkisellä sen silloin ajoin 2 kilsaa tutulle pihalle. OBD lukija kiinni ja se osasi kertoa, että pytty 4 ei sytytä. Seuraavana päivänä uuden puolan kanssa autolle, puola vaihtoon ja auto oli ehjä.
Tämä nyt sattunut tapaus oirehti siis samoin kun puolan hajotessa. Vikakoodilukija on aina autossa mukana, mutta nytpä ei näyttänyt mitään vikaa. Työkalut sattui olemaan mukana ja yksi varapuolakin on syksystä asti ollut mukana. Noh, tienposkessa sitten kolmospytystä puola pois ja se uusi varapuola tilalle. Yleismittaria ei valitettavasti ollut mukana, niin eipä pystynyt vanhoja puolia mittaamaan. Ei muutosta käyntiin, joten ykköpytystä puola pois ja kolmosen puola sinne. Ei apua. Sitten kakkosesta puola pois ja ykkösen puola sinne. ei apua. Ja pitihän se puoli vuotta vanha nelospytyn puolakin vielä vaihtaa, mutta eipä mikään kombinaatio parantanut tai huonontanut käyntiä. Ja joka välissä vielä luin kooditkin, mutta eipä ollut mitään koodia.
Hinuri paikalle ja sinne lavetille auton vielä ajoinkin ja se vietiin lähimpään korjaamoon. Oma ajatus oli, että olisiko yksi tulppa pimahtanut. Korjaamo ehti vielä saman päivän aikana vaihtaa tulpat, mutta eipä se käynti siitä parantunut. Seuraavana päivänä olivat ehtineet jotain tutkailla, oletus oli, että nelosen suutin falskaa, kun oli nelosen tulppa märkä. Pyysin mittaamaan ne puolat yleismittarilla, en tiedä mittailivatko. Vikakoodeja eivät hekään löytäneet, luettu oli. Vasemman puolen suuttimet oivat kaivaneet irti ja testanneet, että ei vuoda. Samassa yhteydessä suuttimen kärjessä oleva muoviholkkikin meni nelospytyn imuventtiilin päälle... Soittelivat, että näin kävi ja pitää imusarja irrottaa sen poistamiseksi ja muutenkin, "ku näistä on noita imusarjan tiivisteitä menny". (itse sen imurilla imasin sieltä kaasuläpän irrotuksen jälkeen) Holkki kyllä oli sen verran tiukka ja siinä oli työkalun jälkiäkin, niin enpä jaksa uskoa että olisi itsestään pudonnut suuttimen kärjestä. Toisen suuttimen holkkia ei ollut enää missään. No juu, peli piti puhaltaa poikki ja sanoin hakevani auton kärryllä pois. Tuossa se nyt on ollut omassa katoksessa ihmeteltävänä aina kun aikaa on ollut.
Puolat ja tulpat ruuvasin irti. Tulpat takaisin ja puolia mittaamaan. Nyt oli kaikki kolme alkuperäistä puolaa paskana! Miten? Piti sitten tilailla lisää puolia ja ajattelin että oli syy mikä hyvänsä noiden rikkoontumiseen, niin kyllähän se uusilla puolilla herää. Vaan eipä herännyt.
Starttaa hyvin, puolille tulee sähköt kun virrat laittaa päälle, mutta kipinää ei anna. Koitettu irtopuolalla ja tulpalla venakopan kanteen. Eli aivan kuin ei ECU osaisi antaa signaalia puolille. Bensa haisee, eli ruiskut toimii. Nokkien anturit ja kampuran anturi käytetty toisessa autossa ja se auto käynnistyi. RomRaider myös näkee, että moottori pyörii startissa ja nokkien asennonkin se näkee. Muutkin lukemat ylipäätään näyttävät järkeviltä. Konehuoneen iso sähköliitin avattu ja nitkuteltu ja kitkuteltu.
Jakohihna näyttää virheettömältä ja nokkien merkit kohillaan, kampuran hihnapyörää en vielä saanut irroitettua, että näkisi ajoitusmerkin. Mutta sytkämerkistä kun sen varttikierroksen kääntää, niin silloin on nokkien merkit kohillaan. Eli eiköhän se jakokon ole oikein.
Ja on testattu toisen vastaavan auton ECUlla, ajonestoboksilla, virtalukolla ja avaimella. Ei kipinää.

Tulipa nyt romaani kirjoitettua, mutta nyt alkaa olla ideat vähissä. Ideoita, missä se vika voi olla?
Forester 2.0 MY06 2 kpl

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester ei käynnisty, kipinä puuttuu

ViestiKirjoittaja -teme- » 16 Touko 2021, 20:56

Ootko kampuran asentotunnistimen jo testannu?
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Forester ei käynnisty, kipinä puuttuu

ViestiKirjoittaja HegeHege » 16 Touko 2021, 21:41

Nokkien anturit ja kampuran anturi käytetty toisessa autossa ja se auto käynnistyi. RomRaider myös näkee, että moottori pyörii startissa ja nokkien asennonkin se näkee.
Forester 2.0 MY06 2 kpl


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa