HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outback -07 2.5

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Luger
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Touko 2021, 09:50

Outback -07 2.5

ViestiKirjoittaja Luger » 22 Touko 2021, 09:54

Moro
Oon ostamassa ensimmäistä uudempaa subarua, tähän mennessä kokemukset vanhoista leoneista ja legacyistä. Niin mietin kun olisi tuollainen 07 automaatti legacy kiikarissa, risut ja ruusut sellaisesta. Onko näissä uudemmissa tuo automaatin neliveto jo sellainen, että sillä tekeekin jotain? Manuaaleilla on tullut ajettua ja sillä on päässyt mitä uskomattomimpiin paikkoihin, kuinka on automaatin laita?

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback -07 2.5

ViestiKirjoittaja -teme- » 22 Touko 2021, 11:06

Eipä noissa muita isompia vikoja ole kun kansipahvit ja voi syödä jonku verran öljyä jos paskoilla öljyillä ajettu männänrenkaat tukkoon. Kansipahvit yleensä alkaa vuotamaan öljyä ulospäin moottorin alapuolelta jolloin helposti havaitavissa öljyn kärynä ja sekä toki silmämääräisenä myös nestevuotoja voi ilmetä ja toki sitten ihan oikeesti palaa pahvit. 4eat laatikkohan on lujaa tekoa kunhan öljyjä on vaiheltu. Neliveto on toteutettu monilevy kytkimellä joka on normaali tilanteessa miltei etuvetonen mutta lukitsee tarvittaessa 50/50 jakosuhteen. Pakkovaihteilla ajaessa käsittääkseni laatikko lukitsee 50/50 jaon, joku viisaampi osaa tuon varmistaa.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Outback -07 2.5

ViestiKirjoittaja 3AHG » 22 Touko 2021, 14:07

Lienee 5eat kun kyseessä legacy, neliveto ei ole paras mitä subarulla on ollut mutta normaalikäyttöön riittävä, ei kuitenkaan ns. rattimiehen neliveto.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Luger
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Touko 2021, 09:50

Re: Outback -07 2.5

ViestiKirjoittaja Luger » 22 Touko 2021, 15:43

Tarkoitus on enemmän metsästyshommiin ja huonoille teille eikä mihinkään rallin ajoon

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback -07 2.5

ViestiKirjoittaja -teme- » 22 Touko 2021, 15:57

Kyllä siinä legacyssäkin on 4eat jos on 2.5 koneella. 3 litrasissa on vasta 5eat, ainakin käsittääkseni. Samoja autojahan legacy ja outback on eli ei niissä tekniikassa juurikaan eroja ole, outback on korkeemmalla maavaralla jolloin soveltuu paremmin mehtähommiin kuin legacy.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

p128194
Jäsen
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Outback -07 2.5

ViestiKirjoittaja p128194 » 22 Touko 2021, 21:16

Luger kirjoitti: Onko näissä uudemmissa tuo automaatin neliveto jo sellainen, että sillä tekeekin jotain?


Niin kauan kuin maavara riittää ja tassujen alla pitoa, ei ole valittamista kun ei paremmastakaan tiedä. Mutta kun uutena koeajoi vuorotellen manuaalia ja automaattia niin olihan se ero aivan selvä, manuaalin hyväksi. Kytkimen toteutuksesta en vaan tykännyt yhtään niin siksi valinta osui automaattiin. Viime talvena jäin ekaa kertaa jumiin, ihan vaan omaan tasaiseen pihaan kun ei voinut mennä vauhdilla ahtaasta paikasta (joka paikka täynnä lumikasoja). Ristikkäiset renkaat kuopaisi peilijään esille lumen alta ja siinä oltiin. Kovin kauaa en viitsinyt edes yrittää sillä peruuttamalla pääsi pinteestä helposti. Olen ollut siinä uskossa, että Outbackeissä olisi visko takana mutta kuulin vastikään asianharrastajalta, että näin ei suinkaan ole. Vakiona se on ollut vasta 3-litraisissa malleissa. Katsurit haluaa muuten ajaa nykyään rullille jarrudynoon (ennen ei ajettu). Automaatille ei pitäisi olla ongelma, manuaalit ei taida tykätä.

Automaatti vaatii hyvää (lue: kallista) öljyä, kaikilla se ei toimi, esim. joku Shellin Donax? ei vaan paria vuotta pitempään kestänyt. Omistamisen alkuvuosina ei ollut ilmeisesti saatavana Subarun "omaa" Omnimaticia (Midland?), koskapa ihan merkkihuolloissa noita eri öljylaatuja kokeiltiin. Vaikka huolto on kallis, niin siinäkin vaihtuu ilmeisesti vain puolet öljyistä. Tarkistaisin, että öljyjä on vaihdettu - tosin yhden huoltomiehen mukaan huonosti huolletun Subarun automaatin tunnistaa siitä, että vaihtotapahtuma tuntuu siltä kuin lyötäisiin pesäpallomailalla penkin selkänojaan. Nollakelissä kun kura roiskuu, kulutus kasvaa ihan selkeästi ja loota vaihtaa mielestäni epäsivistyneesti. Ehkä sen on liian kylmä. Samanlaista ilmiötä ei ole kuitenkaan pakkasella. Joku pohjapanssari voi olla tarpeen jos on tarkoitus mennä oikeasti maastopoluille...

Käsittääkseni tuo automaatti ei sovi oikein hyvin raskaaseen kärrynvetoon, ja muistan jonkun kertoneen että pehmeällä hiekalla ongelmana oli se, että moottori leikkaa kierroksia liian aikaisin ja voimaa ei vain mene pyörille tarpeeksi. Kyse oli varmaankin jostain veneen laskemisesta veteen tms.

Muita huomioita:
    Ilmastoinnin kennoa ei ole suojattu oikein mitenkään, kaikki kärpäset ja suolakura pääsee sinne suoraan.
    Takapyörien etupuolella on alustassa todennäköisesti ruosteongelmaa.
    Pakoputki syöpyy Y-haarasta puhki turhan nopeasti ja varaosaputki on 3x huonompi kuin alkuperäinen
    Takapään jousitus ei ole kovin kantava, ainakaan Legacyssä. Pari riskiä ukkoa takapenkille niin jouset on pohjassa.
    Takaluukun kaasujouset kuolee aina talvella, palautuu keväällä.
    Takaovien lukitus reistailee (lienee tyyppivika).
    Etujarrulevyt ruostuu todella herkästi, ensimmäiset vaihdettiin omaan autoon jo toisessa vuosihuollossa takuuseen.
    Raitisilmasuodatin on helppo vaihtaa ja sen saa paljon halvemmalla Toyotalta.
    Jakohihnan vaihto on turhan usein (5v tai 105tkm) toistuva ja kallis remontti.
    Talvellakin tarkenee ja penkinlämmittimet on omaan makuun liiankin grillaavat.
    Kontti on nykyautoihin verrattuna oikein tilava, ainoastaan korkeutta saisi olla enemmän.
    Karmittomat sivuikkunat aiheuttaa päänvaivaa muille, itse en niitä edes noteeraa enää. Takaoven ikkunan takaosassa korissa oleva tiiviste ei tahdo pysyä kolossaan mutta en tiedä onko se mitenkään karmittomuuden vika vai ainoastaan tiivisteen.
    Ajovalot on aika onnettomat (2006: H7+HB3), mutta muistaakseni 2007 alkaen oli jo xenonit.
    Originaali poppikone kaiuttimineen on todella heikko esitys. Radiolla tuntuu olevan ongelmia RDS:n kanssa jos ajaa alueella missä pitäisi vaihtaa paremmin kuuluvaan lähettimeen niin se vaan jääräpäisesti kuuntelee sitä heikompaa. Äänenlaatu on myös aivan alta arvostelun. Vaihdoin joskus etuovien elementit, alkuperäiset on "Made in China". Ei se ääni siitä paljoa parantunut.
    Käsijarru on vielä perinteistä mallia, eikä sen kanssa ole ollut ikinä mitään ongelmia.
    Kulutusmittarista näkee, ettei kulutus laske moottorijarrutuksessakaan nollaan vaan pyörii siinä 2L/100km (riippuu nopeudesta). Kulutus on joka tapauksessa korkea, erityisesti voimavaroihin nähden. Varsinkin kaupunkiajossa. Ei liene yllätys kenellekään.
    Lakkapinta alkaa omassa autossakin hilseillä (katto) vaikka olen mielestäni vahannut ahkerasti ja auto on aina katoksessa tai tallissa kun se ei ole ajossa.
    Etutukivarsien puslat on jonkinasteista kulutustavaraa, omaan on vaihdettu kerran. Muita alustan komponentteja on mennyt koiranluut takaa. Ei oikeastaan mitään erikoista näillä vuosilla.
    Etumatkustajan airbag on vaihdettu, siitä on ollut joku takaisinkutsu vuoden-parin sisällä. Aikaisempi oli jotain takajarruputkien syöpymiseen liittyvää. Se ei aiheuttanut mitään toimenpiteitä omassa autossa. Kai se oli joku silmämääräinen tarkistus.
    Lisäilmapumpun vikakoodi on tullut pari kertaa, mutta sen on voinut itse nollata. En tiedä onko se riesana missään muussa moottorimallissa kuin 2.0R:ssä. Voi olla, että 2.5-litraisissa mokomaa paskakeksintöä ei edes ole.
Kokonaisuutena olen ollut tyytyväinen, erityisesti kun vertaa minkälaisia ongelmia tuttavilla on ollut autojen kanssa. Ainoa harmituksen aihe on oikeastaan ollut se, että miksi en ostanut Outbackiä. Toisaalta kun olen nyt kuullut paljonko niiden 2,5-litraisten koneiden tyyppivian (kansi) korjaaminen maksaa niin ei oikeastaan harmita yhtään enää.
Legacy 2.0R AT STW MY06

Petter
Viestit: 71
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Outback -07 2.5

ViestiKirjoittaja Petter » 23 Touko 2021, 13:08

Mielestäni automaatti on parempi kärrynvetoon, ei tarvitse pelätä kytkimen kärähtämistä. Konekaan ei leikka voimia, kun laittaa luistoneston pois päältä. Legacyn perän velttous paranee H&R korotusjousilla joilla kantaa sen mitä sisään mahtuu.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback -07 2.5

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 23 Touko 2021, 20:07

H&R +35mm korotusjouset alle, niin hyvä tulee. Tulee vähän maavaraakin siihen pulkkaan. Kärryn kans AT vaihtaa hiukan turhan helposti jopa kakkoselle asti, jolloin on ääntä kapiinissa riittävän paljo, ko jenkat on liki 6k. Eikä siihen kovin kummasta mäkeä tartte.

_:*Etuveto... Joku veikkauksen uus pelikö?*:_
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa