Jaetaanpa tänne jos joku painii samanlaisen vian kanssa, eli tuo oma isolohko tuli tosiaan itelle hankittua käyntivikasena halvalla alkuvuodesta. Syy oli misfire cylinder 1, syyksi epäilin aluksi puolaa tai tulppaa, no ei ollut.
Seuraavaksi mittasin puristukset ja tein ohivuoto testin, kaikki ok. Tämän jälkeen rupesin käymään kaikkia mahdollisia liittimiä, maapiuhoja ja johtosarjaa läpi koska välillä auto pyöri kuitenkin kaikilla sylintereillä, loppujen lopuksi syyski paljastui sylinteri nr.1 suuttimen ohjaus ja sehän tulee näissä suoraan eculta.
No siinäpä sitten ecu kainaloo ja tuohon paikkalliselle subaru spesialistille eli Saku Jauhiaiselle, Saku tinas tämän suuttimien ohjaussirun uudelleen ecuun koska yhden reunan tinaus oli ilmeisesti kärsinyt ja vika tällä poistuikin, hetkeks.... Vika palasin pari kuukautta tämän korjauksen jälkeen ja taas ecu irti ja Sakun juttusille, tälläkin kertaa sirua lämmittämällä vika poistui vaan kuinka pitkäksi aikaa.
Onneksi olin jo aikaisemmin selvittänyt tätä suuttimien ohjausvikaa googlen kautta ja tuosta itärajan takaa löyty keskustelua kyseisestä vaivasta joka oli monella korjaantunut uudella ohjaussirulla, sieltä löytyi onneksi myös sirun tyyppi ja eiku sitä metsästämään ja sitähän ei löytynyt sitten muualta kun ebayn ihmeellisestä maailmasta, no siru tulemaan ja sormet ristiin että siru tulee ennenkuin vika uusiutuu taas.
Ja toissapäivänä postiluukusta tippui ihan kiinanpostin näköinen kirjekuori ja siellähän se uusi siru oli.
Eilen vein ecun ja uuden sirun takasin Sakulle ja tänään hain pois sekä asensin sen takaisin autoon ja voila! Taas mennään, toivottavasti vaiva ei enää uusiudu mutta jos uusiutuu niin kiireessä tilasin jo toisen sirun tulemaan kun tätä ensimmäistä ei alkanut kuulumaan joten toinen siru tulee mahdollisesti myös jos sattuu joku muu tarviimaan. (tai itse)
Sirun tyyppi on SC900724/SC900724FC1R2