HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

H6 Kuollut suutin

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja -teme- » 09 Kesä 2021, 20:12

Jaetaanpa tänne jos joku painii samanlaisen vian kanssa, eli tuo oma isolohko tuli tosiaan itelle hankittua käyntivikasena halvalla alkuvuodesta. Syy oli misfire cylinder 1, syyksi epäilin aluksi puolaa tai tulppaa, no ei ollut.
Seuraavaksi mittasin puristukset ja tein ohivuoto testin, kaikki ok. Tämän jälkeen rupesin käymään kaikkia mahdollisia liittimiä, maapiuhoja ja johtosarjaa läpi koska välillä auto pyöri kuitenkin kaikilla sylintereillä, loppujen lopuksi syyski paljastui sylinteri nr.1 suuttimen ohjaus ja sehän tulee näissä suoraan eculta.

No siinäpä sitten ecu kainaloo ja tuohon paikkalliselle subaru spesialistille eli Saku Jauhiaiselle, Saku tinas tämän suuttimien ohjaussirun uudelleen ecuun koska yhden reunan tinaus oli ilmeisesti kärsinyt ja vika tällä poistuikin, hetkeks.... Vika palasin pari kuukautta tämän korjauksen jälkeen ja taas ecu irti ja Sakun juttusille, tälläkin kertaa sirua lämmittämällä vika poistui vaan kuinka pitkäksi aikaa.

Onneksi olin jo aikaisemmin selvittänyt tätä suuttimien ohjausvikaa googlen kautta ja tuosta itärajan takaa löyty keskustelua kyseisestä vaivasta joka oli monella korjaantunut uudella ohjaussirulla, sieltä löytyi onneksi myös sirun tyyppi ja eiku sitä metsästämään ja sitähän ei löytynyt sitten muualta kun ebayn ihmeellisestä maailmasta, no siru tulemaan ja sormet ristiin että siru tulee ennenkuin vika uusiutuu taas.
Ja toissapäivänä postiluukusta tippui ihan kiinanpostin näköinen kirjekuori ja siellähän se uusi siru oli.
Eilen vein ecun ja uuden sirun takasin Sakulle ja tänään hain pois sekä asensin sen takaisin autoon ja voila! Taas mennään, toivottavasti vaiva ei enää uusiudu mutta jos uusiutuu niin kiireessä tilasin jo toisen sirun tulemaan kun tätä ensimmäistä ei alkanut kuulumaan joten toinen siru tulee mahdollisesti myös jos sattuu joku muu tarviimaan. (tai itse)

Sirun tyyppi on SC900724/SC900724FC1R2
Viimeksi muokannut -teme- 18 Kesä 2021, 21:24, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 18 Kesä 2021, 21:04

Just näin tää täytyy hoitaa eli jakaa tietoa tietämättömille. Aivan suotta pimittää itsellään jos on jo vian ratkonut. Thumbs up rocknroll

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja -teme- » 28 Kesä 2021, 18:53

Tänään saapui tuo toinen tilattu siru, jos joku sattuu tarviimaan niin täältä löytyy.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Junttila
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2021, 08:46

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja Junttila » 17 Heinä 2021, 08:56

Terve.
Ittellä mitä ilmeisemmin sama vika outbacissä, viime keskiviikkona alkoi käymään viidellä, coodi P301 ja tulpat, puolat ok. Että mahtaako löytyä vielä sitä ylimääräistä sirua?

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja -teme- » 17 Heinä 2021, 13:17

Kyllä löytyy.

Kannattaa vielä todeta että vika on suuttimen ohjauksessa kuuntelemalla stetoskoopilla se ykkösen suutin että ei naputa tai sitten mittaamalla pistokkeesta jännite, virta pitäs tulla kokoajan maata katkotaan ecun kautta.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Junttila
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2021, 08:46

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja Junttila » 19 Heinä 2021, 19:49

Ykkösen suutin menee mykäksi aina kun on vika päällä. Johtosarjaa kun räveltää eculta niin herää henkiin pätkittäin. Johdoista en ole vielä mitään vikaa löytänyt, kylmänä käy kaikilla, alkaa vaikuttaa siltä että kun komponentin lämpenee ecussa niin ongelma alkaa. Välillä vilkuttaa moot.vikavaloa ja välilllä vain palaa päästöihin viittaavat vikavalot.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja -teme- » 19 Heinä 2021, 20:52

Joo aika tutulta kuulostaa, omakin yritti kylmänä pyöriä kaikilla ja välillä pyöri myös lämpimänä. Ja jos kerta piuhasarjan heiluttelu eculta vaikuttaa asiaan niin aika selvältä se vaikuttaa.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Junttila
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2021, 08:46

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja Junttila » 20 Heinä 2021, 16:56

Missä päin Suomea asustelet?
Mietin tuossa vain kun ittellä lähin jollain tapaa asiaan vihkyitynyt korjari on Sercap Kalajoella, ja ovat lomalla 27.7 asti.
Jos olis jollain konstilla saanut auton liiikkeelle ennen sitä.
Ja ilmeisesti siellä päin osaava korjarikin on jo valmiina. :D

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja -teme- » 21 Heinä 2021, 09:59

Todennäköisesti komponetti lähtee ainakin hetkeksi toimimaan lämmittämällä sitä kuten itsellä mutta se ei ainakaan omalla kohdalla ollut pitkäikäinen korjaus. Eli otat ecun auki ja siellä on se aivan sairaan pieni suuttimien ohjaus siru niin siihen kun saat kohdistettua lämpöä esim. Hiustenkuivaaja tai kuumailmapuhallin mutta se pitää vaan saada keskitettyä melko tarkasti siihen komponettiin.

Kuopiossa asustelen.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Junttila
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2021, 08:46

Re: H6 Kuollut suutin

ViestiKirjoittaja Junttila » 22 Heinä 2021, 15:58

Ei vaikutusta lämmittämisellä.
Mutta oma veikkaus mistä vika voi osittain saada alkunsa on ecun sijainti. Katalysaattori on aikalailla siinä alapuolella ja tuntuu lämpeävän huomattavan paljon rintapelti nuin kun paikallaan auto käy. Omassa ei ainakaan ole sen kummempia lämpösuojia katin ja korin välissä.
Noo eiköhän tuon talvesi saa kuntoon. :D


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa