HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Ajoitusmerkit EJ25 moottori

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 07 Heinä 2021, 14:53

Uusi Subarun (onnellinenko?)omistaja täällä hei,kommentoinkin tuolla jossakin että uudessa hankinnassa on edessä kannentiivisteitten vaihto,koska kiehuttaa satunnaisesti ja kuplii paisuntasäiliössä...projekti eteni viimein siihen vaiheeseen,että alkoi kansien irrottaminen,tutkiskelin ennen jakopään purkamista noita ajoitusmerkkejä,eihän nuo olleet lähelläkään niinkuin Haynesin korjausoppaan mukaan pitäisi olla??Eli ylemmissä nokka-akseleissa yksi merkki ylöspäin kohti kopassa olevaa merkkiä,ja alemmissa nokka-akseleissa kaksi merkkiä kohti ylempien nokka-akseleitten kahta merkkiä??Pyörittelin konetta vaikka mihinä suuntaan mutta en vaan saanut merkkejä täsmäämään...Tuo vänkärin puolen nokka-akselien kuva on hiemen epätarkka,ylemmässä hihnapyörässä oleva merkki kello yhdessätoista on yksi viiva,kahta viivaa tuossa ei näy valon heijastamisen takia...Olen kyllä sitä mieltä että edellinen hihnanvaihto on mennyt vituralleen,vai enkö nyt tajua homman jujua,mitäs mieltä arvon raati on?Auto on siis vm.1997 Subaru Legacy 2,5 EJ25 moottori automaatti.
Kuva
Kampiakselin merkki,ykkössylinteri takuulla YKK kohdassa,pistin meisselin ykkössylinterin tulpan reikään ja pyöritin moottoria,ykkössylinterinä pidin vänkärin puolella olevaa keulan puoleista sylinteriä
Kuva
Merkit kuljettajan puoleisen kannen nokka-akseleissa
Kuva
Merkit vänkärin puoleisen kannen nokka-akseleissa

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja JuPe » 07 Heinä 2021, 15:22

Kampiakselin merki on siellä hihnapyörän alla olevassa rattaassa. Lohkossa on se kohdistusmerkki. Pikaisesti katsoen nuo nokkien merkit menee oikein kun nokkia kääntää sen 1/8 kierrosta.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 07 Heinä 2021, 18:27

Jep, jos nyt alottaa homman sillä että nykii sen apulaitehihnapyörän pois, ni näkis edes ne ajotusmerkit. Se huomattavasti kuitenkin auttaa.

Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 07 Heinä 2021, 19:12

Juu,homma aloitettu nykäisemällä moniurahihnapyörä ja muovikoppa edestä pois,silti nuo hammashihnan ajoitusmerkit ovat nähdäkseni kohdallaan,kuten olivat moniurahihnapyörässäkin,tässä tuo kolmio osoittaa lohkossa olevaan pykälään,ylöspäin... :shock:Onhan noita jakohihnoja tullut vaihdeltua,mutta hiukan kyllä tässä tapauksessa suhtaudun epäilyksellä että onko ajoitus ollut alunperinkään kohdallaan,moottori pyöri kuitenkin tasaisesti,mitä mieltä arvon raati on seuraavaksi? :lol: [url][url=https://aijaa.com/QVwFJJ]Kuva[/url][/url]

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja -teme- » 07 Heinä 2021, 20:00

Alotetaan siitä mikä ej25 kone kyseessä?
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 07 Heinä 2021, 20:05

Hiukan vielä asiaa ihmeteltyäni,kävin kääntämässä nokka-akselien merkit kohdalleen...Kuinka ollakaan,tuossa kampiakselin hammashihnapyörän takana,hammashihnapyörän mukana pyörivässä levyssä onkin viiva,joka sattuu oikein lohkossa olevaa merkkiä kohti eli ylöspäin...Tuo kolmio on sitten mikälie merkki,ihmeellistä,mutta jos noin on oltava niin olkoot sitten,annan periksi ja laitan kootessa noitten merkkien mukaan... :D :DMutta Subarun jakopäätä ei sitten näköjään koota niinkuin muissa merkeissä,ykkössylinterin männän ollessa YKK-kohdassa kele :oops:
[url][url=https://aijaa.com/I5OY66]Kuva[/url][/url]
Viimeksi muokannut Subarumaara 07 Heinä 2021, 20:14, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 07 Heinä 2021, 20:08

-teme- kirjoitti:Alotetaan siitä mikä ej25 kone kyseessä?
Tsiisus,onko niitäkin vielä erilaisia...No niinpä tietysti.Mistä näen tarkan mallin,moottorin kyljestäkö?Pitää katsella kunhan ennätän,oli siinä moottorin päällä joitakin numerosarjoja... :thumbsup:

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 07 Heinä 2021, 23:02

Kolmio on yläkuolokohdan merkki, ja viiva on ajotusmerkki.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja -teme- » 08 Heinä 2021, 06:11

Juuri näin, kolmio pitäs asettua 90 astetta myötäpäivään kun ajoitusmerkki on ylhäällä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja mechanix » 08 Heinä 2021, 07:02

Nokkapyörissä on nuolet ja kampuran hammaspyörässä kolmio jotka ovat yläkuolokohdan merkit, ekoissa kuvissahan nuo on kaikki kohdallaan. Ajoitusmerkit jakopään kasaukselle on sitten erikseen, eli ne viivat/urat [emoji16]
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 08 Heinä 2021, 12:13

mechanix kirjoitti:Nokkapyörissä on nuolet ja kampuran hammaspyörässä kolmio jotka ovat yläkuolokohdan merkit, ekoissa kuvissahan nuo on kaikki kohdallaan. Ajoitusmerkit jakopään kasaukselle on sitten erikseen, eli ne viivat/urat

Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille,nuo kahdet eri merkinnät yllättivät...Mutta projekti jatkuu ensi viikolla,nyt on muuta menoa,onkos kellään kuvaa tai linkkiä laittaa minkä ihmeenlaisella tulppa-avaimella tuosta saisi tulpat irti moottorin ollessa paikoillaan??Ykkösen tulpan sain irti,mutta tuli jo suuri kiusaus irrottaa koko kone kannentiivisteitten vaihtoa varten,taitaa selvitä helpommalla :) :) :oops:

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja -teme- » 08 Heinä 2021, 15:58

Ite oon irrotellu tulpat ihan 3/8 pitkällä hylsyllä ja sopivalla jatkovarrella.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 08 Heinä 2021, 16:31

Kyllä mä sinne ihan normi 1/2" avaimen työnsin. Hylsy, nivel ja sopiva jatko.
Subarumaara kirjoitti:tuli jo suuri kiusaus irrottaa koko kone kannentiivisteitten vaihtoa varten, taitaa selvitä helpommalla

Noh, muistan aina kun joku sano vaihtaneensa yhen pahvin kone paikallaan, ja totes mielummin ampuvansa ysimillisellä polveen kun tekevänsä uudestaan. Ja varsinkin kun subarun kone on niin nopee nostaa pois, ni miks tapella paikallaan.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Matway » 11 Heinä 2021, 15:04

Ja samalla voi tulla kiusaus katsoa missä kunnossa alakerran laakerit on. Ja siitä se sitten karkas... [emoji23]

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 12 Heinä 2021, 22:21

Noniin,uusi viikko ja uudet kujeet,projekti etenee,kannet ovat irti ja en kyllä nähnyt paljain silmin mitään vuotojälkiä,ellei tuo kuvassa oleva vaaleanharmaa alue kolmospytyn seinämässä ole sellainen?Onko ideoita mikä tuon on aiheuttanut,täysin sileä alue alhaalta ylös asti,ei lähde pyyhkimällä ja tuntuu hiukan karhealta ikäänkuin pinnoitus olisi kulunut sylinterin seinämästä pois...[url][url=https://aijaa.com/HDLr4l]Kuva[/url][/url]
Asiasta viidenteen,onnistuin siinä v******ssa ja väsyneenä hieromaan yhdestä nokka-akselin laakeripukin kiinnityspultista kulmat,onko jollekin jäänyt noita nurkkiin pyörimään voisin ostaa muutaman vai saako noita jostain uusia,linkki olisi tervetullut...[url][url=https://aijaa.com/TdQ7sX]Kuva[/url][/url]

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Matway » 13 Heinä 2021, 22:25

Tiivisteistä näkee parhaiten vuotokohdat. Tuosta alaosastaan nuo sylinterit tuppaa kulumaan, männissä varmasti kulumaa samassa kohdassa.
Nokka-akselin pukkien pultteja tilasin Briteistä ICP:ltä kun yks kans mulkkaantui ja toisen sain poikki.
Se oli ennen kuin Britit irtos EU:sta. Kannattaa kysyy paljonko merkkiliike pyytää.
Ja löytyyhän noita varmasti muualtakin.

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 17 Heinä 2021, 17:21

Case is closed,toivottavasti :D :D Vaikka takkusi ihan viimeiseen asti,irtihän se moottori piti nostaa,ja kun sain kannet koneistamolta ja paikoilleen,moottori ei suostunut yhdistymään jostakin syystä automaattilaatikon kanssa,jokin pisti vastaan sai taistella puoli päivää...No ei väkisin vaan väsyttämällä,kun moottorin sai viimein paikoilleen ja oli koepyörityksen aika,niin eikös vesipumppu vuotanut lorisemalla vaikka laitoin uuden tiivisteen ja vielä tiivisteliimaakin. :angry4: Eikun purkamaan jakopäätä uudelleen ennenkuin sain vesipumpun irti ja ilmeisesti siellä ahdisti vesipumpun reunaan tuleva kuminen tiiviste jolla ei käsittääkseni ole muuta virkaa kuin pitää maantiepölyt poissa jakopäästä,litistyi kait pumpun ja lohkon väliin eli vesipumppu ei tullut nahkoilleen,nakkasin sen tiivisteen niin kauaksi kuin jaksoin ja laitoin tiivistesilikoonia sen verran että riittää,kas kummaa vuoto loppui.
Nyt lyhyen 25 km koeajon jälkeen ei ilmennyt ylikuumenemisongelmia,aika näyttää korjaantuiko alkuperäinen vika,satunnaisesti se ilmeni aikaisemminkin,mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä :D voin sanoa,että ei ole ylitsepääsemätöm rasti ja kantsii nostaa suosiolla kone pois,on sata kertaa helpompaa kuin yrittää ährätä kansia irti ja paikoillaan moottorin ollessa paikoillaan. :thumbsup: :thumbsup:

Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 18 Heinä 2021, 20:24

Vajaa sata kilometriä ajettu eikä ainakaan vielä sylkenyt nesteitä tielle...Pitää koputtaa puuta(päätä) :D Hetipä löytyi toinen vikapaikka,jonka huomasin kyllä kun ensimmäisen kerran kävin tankkaamassa...Onko tuo nyt vain siinä iässä,että kaikki hajoaa kerralla?
Kuva

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja -teme- » 18 Heinä 2021, 20:46

Korroosio on pirullinen tauti.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Subarumaara
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2021, 22:56

Re: Ajoitusmerkit EJ25 moottori

ViestiKirjoittaja Subarumaara » 07 Loka 2021, 20:32

2500 km ajettu remontin jälkeen,eikä ole vielä kiehuttanut.... :yahoo: :yahoo:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa