HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

EJ20T ahtopaineen kontrolloimaton nousu

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

EJ20T ahtopaineen kontrolloimaton nousu

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 07 Syys 2021, 16:06

Vaihdoin koneenvaihdon yhteydessä Impreza STI:n turbon Foresteriin ja nyt sen ahtopaineen säätö ei pysy enää kurissa. Aiheesta oli joskus muistaakseni juttua ja omassakin se on ollut olemassa jo vakio turbolla kun kiinni oli avara putkisto. Nyt tuolla STI:n turbolla ongelma on kertaluokkaa isompi ja aiheuttaa herkästi fuel cuttia. Mitä vaihtoehtoja on tuota boost creep ongelmaa yrittää ratkoa?

Avatar
Lonttatuavi
Jäsen
Viestit: 98
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 09:12

Re: EJ20T ahtopaineen kontrolloimaton nousu

ViestiKirjoittaja Lonttatuavi » 07 Syys 2021, 18:29

Ei siihen ole kuin yksi vaihtoehto ja se on auto säätöön. En hirveenä antas kuormaa autolle ennen kunnon ohjelmaa.

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: EJ20T ahtopaineen kontrolloimaton nousu

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 07 Syys 2021, 21:16

Ei vissiin säätö auta jos hukkaportti ei virtaa riittävästi/oikein?
Nyt siis koko ahtopaineen ohjaus ohitettu ja hukkaporttiin tulee letku suoraan turbon painepuolelta. Oman järjen mukaan ahtojen pitäisi pysyä hukkaportin default paineessa joka on 0,5 bar. Säädön saan tehtyä heti kun edes tuo mekaaninen puoli toimii oikein.

Seokset laajakaistan mukaan ok. Lämmöt normaalit eikä havaittavaa nakutusta kun fuelcut lyö laulun poikki 0,9 bar kohdalla.
Voin tietysti nostaa fuelcut rajaa ohjelmasta jos tuo hukkaportti kuuluu toimia noin ja sen default arvo onkin jotain isompaa kun tuo olettamani 0,5 jossa se pysyy pienemmillä kierroksilla ja joka oli edellisen turbon asetusarvo. Tänään tuon Stin turbon hukkaporttia koplasin ja ainakin sen liikerata vaikutti normaalilta. Täytyy ehkä kokeilla vielä tuupata painetta ilmakompuralla hukkaportin kelloon ja tarkistaa missä paineessa se avautuu ja avautuuko se kokonaan.

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: EJ20T ahtopaineen kontrolloimaton nousu

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 13 Syys 2021, 10:13

Testaillessa on selvinnyt että tuohon VF24 turboon on ilmeisesti vaihdettu hukkaportin kello ja sen avautumispaine on hieman vajaassa baarissa. 0,5 barin paineella se on jo vähän raollaan, siksi se varmaan käyttäytyy vähän hassusti. Täytyy laittaa ahtopaineen säätö takaisin kehiin ja nostaa fuel cuttia ylemmäksi niin pääsee tutkailemaan lisää että onko tuossa hukkaportissa jotakin vikaa miksi se kello olisi vaihdettu.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa