HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester SH 2011 ja FB20 moottorin öljynkulutus

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
kaekopoeka
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Loka 2021, 08:41

Forester SH 2011 ja FB20 moottorin öljynkulutus

ViestiKirjoittaja kaekopoeka » 16 Joulu 2021, 21:42

Eli minulla on siis tuo SH Foresterim facelift malli. Se on FB20 koneella, ja nyt on ajettu sillä 179tkm.

Auto mulle tuore, ja kilsoja takana vasta noin 2500...
Öljyä tuntuu menevän reilusti, oston jälkeen vähän täytin että nousi mittatikussa yli puolenvälin. Ajelin noin 1500 ja tikku ei enää juuri kastunut. Olin aika yllättynyt tuosta.

1.2l lisäsin kahdessa vaiheessa ja öljyn pinta nousi lähelle ylärajaa. Nyt about 1000km jälkeen alkaa taas alaraja lähestyä. Mielestäni tuota öljyä menee aika reilusti. Edellisen öljynvaihdon öljystä ei ole tietoa mutta luulisin merkkiliikkeen laittaneen sinne kuitenkin hyvälaatuiset öljyt.

Ajattelin teettää korjaamon öljynkulutusmittauksen ja vaatia myyjäliikkeeltä ainakin jotain vastaantuloa jos öljynkulutus on tuon kaltainen eli lähes litra näyttää menevän 1000km. Vai kannattaisiko tuo suoraan tutkia ohivuotomittauksella tai vaatia myyjää laittamaan kuntoon?

Jos tuossa sattuu männänrengasvika olemaan, niin mikähän on remontin kustannusarvio?

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Forester SH 2011 ja FB20 moottorin öljynkulutus

ViestiKirjoittaja Haiduk » 22 Joulu 2021, 12:45

Kustannusarviota en osaa sanoa mutta veisin auton tarkastettavaksi niin nopeasti kuin mahdollista. Mitä pidempään ajat sitä nihkeemmin myyjäliike tulee siinä vastaan. Näkyykö huoltokirjassa mitä öljyä sinne on lisätty ja mitä olet itse lisännyt?

Noin reilulla kulutuksella taitaa vuodotkin olla poissuljettuja, FB/FA koneissa on ollut jonkun verran ongelmaa jakoketkukotelon hikoilussa mutta se ei näkyisi tollasena kulutuksena.
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

kaekopoeka
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Loka 2021, 08:41

Re: Forester SH 2011 ja FB20 moottorin öljynkulutus

ViestiKirjoittaja kaekopoeka » 22 Joulu 2021, 13:08

Haiduk kirjoitti:Kustannusarviota en osaa sanoa mutta veisin auton tarkastettavaksi niin nopeasti kuin mahdollista. Mitä pidempään ajat sitä nihkeemmin myyjäliike tulee siinä vastaan. Näkyykö huoltokirjassa mitä öljyä sinne on lisätty ja mitä olet itse lisännyt?

Noin reilulla kulutuksella taitaa vuodotkin olla poissuljettuja, FB/FA koneissa on ollut jonkun verran ongelmaa jakoketkukotelon hikoilussa mutta se ei näkyisi tollasena kulutuksena.


Huoltokirja on merkkiliikkeen, mutta ei siinä näy mitä öljyä on käytetty. Jonkun verran ketjukotelon alareunassa on tummaa ja likaa, mutta ei sieltä tippumalla mitään tule. Itse laitoin 5w-30 öljyä ja jonkun verran 0w-20 öljyä kun vähän vaihteli tieto että mikä tuo öljy pitää olla.

Käytin öljynvaihdossa merkkiliikkeessä viimeviikolla ja laitettiin sisään nuo jäykemmät öljyt (5w-30). Ei nekään näytä pysyvän, öljynkulutuksen mittaus on päällä, mutta tulos on kyllä selvä.

Myyjään olen ollut yhteydessä jo, mutta ei sieltä hirveesti mitään vastaan olla tultu. Ehdotettu öljynvihtoa ja PCV-venttiilin tutkimista mistä itse kerroin. Sekin kyllä vaikutti olevan kunnossa.

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Forester SH 2011 ja FB20 moottorin öljynkulutus

ViestiKirjoittaja Haiduk » 22 Joulu 2021, 16:20

Myyjäliike tuskin sanoo juuta tai jaata tuohon asiaan ellet selväsanaisesti vaadi jotain toimenpiteitä. Kannattaa viedä se Subarulle tutkittavaksi. Hyvällä lykyllä Subaru tulee siinä hommassa vastaan jollain osuudella jos/kun jotain löytyy. Myös 0W-20 öljyjen kyllä kuuluu pysyä koneen sisällä. Muistaakseni ne taisi olla suositus myös.
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa