HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Impreza 2l GF

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Jesse999
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Helmi 2022, 11:31

Impreza 2l GF

ViestiKirjoittaja Jesse999 » 17 Helmi 2022, 11:38

Olisin kysellyt mitä eroa vapari ja turbollisessa boxeri koneessa on? Olisi siis tarkoitus alkaa vaparia muuttaa turbolliseks, että onko sitten helpompi vaan alkaa metästää turbo konetta jostai kiven kolosta

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Impreza 2l GF

ViestiKirjoittaja smacine » 17 Helmi 2022, 15:55

Ainoa järkevä reitti on alkaa metsästämään valmiiksi turbollista autoa. Toki jos tavoitteena on vain maltillinen tehon/väännön lisäys niin sit voi vapariakin alkaa turbottaan. Jos vapariin lykkää suoraan turbokoneen niin seuraavaksi vaihtoon menee vaihdelaatikko. Sitten kun on viimein saanut paketin kestämään niin viimeistään toisen kierroksen jälkeen ahveniston pääsuoran päässä alkaa ahdistamaan kun auto ei pysähdy, nimimerkillä kokemusta on. usdm wrx:n jarrut oli vakiona uskomattoman pienet, toki isommat kuin monen vaparin. Sit kun on saanut auton viimein liikkumaan ja pysähtymään, alkaa ihmettelemään miksi kaikki muut menee silti ohi oikealta ja vasemmalta. Nukun se vaparin alusta.. Sit kun kaarrenopeudet alkaa löytymään koko alustan uusinnan jälkeen, niin seuraava ihmetyksen aihe on kuinka tää rata-ajo on kamalan raskasta. Se yleensä johtuu siitä, että rattia joutuu puristamaan rystyset valkoisena ihan vaan sen vuoksi että pysyy penkillä.. Jne.. :crazy: :crazy:

Sitten katsastusmieskin saattaa alkaa vaatimaan mitä ihmeellisimpiä juttuja jos haluat turbotetun vaparin vielä liikenteeseen..

Vapari impreza on aivan eri auto kuin wrx. ja jottei asia menisi yksinkertaiseksi niin Sti on vielä aivan eri auto kuin WRX. Osat toki sopii kohtuu hyvin ristiin kaikkien mallien välillä.

Toki kun autonsa rakentaa alusta asti niin tunteepahan autonsa ainakin läpikotaisin.. :laughing7:

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Impreza 2l GF

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 17 Helmi 2022, 22:42

Jesse999 kirjoitti:Olisin kysellyt mitä eroa vapari ja turbollisessa boxeri koneessa on?

Pelkästään koneessa eroja esim: männät, kanget, kannet, imusarja, pakosarja, suuttimet, anturit, ECU jne. Samaa turbossa ja vaparissa on lähinnä lohko ja apulaitteet.

Jotkut on turbottaneet vapareita, mutta en muista että kukaan olisi ainakaan täällä foorumilla tunnustanut että auto olis muutoskatsastettu lailliseksi. Useammat on sitä kyselly ja pohtineet mutta aina lopputulos ollut että helpompaa ja halvempaa on ottaa lähtökohdaksi jo alunperin turbo malli. Niitähän saa välillä ihan kohtuu hintaan varsinkin kone tai laatikko vikaisena.

Olen harkinnu myös tuon oman GF8 vaparin ahtamista ihan harraste mielessä. Jos sen joskus jaksan tehdä niin laitan jonkun matalapaine turbon ja speeduinon orkkiskoneen kaveriksi. Ja hirveä jumppa aina katsastukseen kun pitää purkaa laittomat viritykset pois... Toistaseksi jäänyt tekemättä kun on ihan oikeakin turbo projektina tallissa.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Impreza 2l GF

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 17 Helmi 2022, 23:32

Nii, mitä sitte haluaa tehdä. Laiton räpellysleluhan on suht "helppo" tehä, ostaa turbon pakosarjan, turbon, välijäähyn ja muut hilppeet. Sitte iskee ne kiinni, ja seosmittarin kanssa jollain kertovalla bensanpaineensäätimellä säätää seoksen kohalleen. Toki se on aina mikä on, kun ei pääse säätää ennakkoja tai mitään muutakaan, eikä muutoskatsastus varmaan onnistu mitenkään. Jos haluu tehdä kunnolla, pitäs melkeen olla purkuauto mistä vaihtaa kaiken. Ja sen purkuauton lisäks ihan liikaa vapaa-aikaa. En mä ainakaan lähtis vaparista rakentamaan muutoskatsastettavaa vehjettä, ihan järjetön työmaa kaiken rakentamisessa, ja sitte vielä vertailulaput, katsastukset, mittaukset, kaikkeen palaa aikaa ja rahaa. Seki kannattaa oikeesti pitää mielessä että noi käytetyt koneetki on aina riskejä. Näillekki vehkeille tunnetusti annetaan happea reilummin kun sille farkku korollalle, eikä voi tietää miten sitä on huollettu ja käytetty. Joten se kone voi kestää 100tkm, tai sitte kolisee jo seuraavalla viikolla. Mua ainakin vituttais jos maksais pari tonnia koneesta, ja sitte se oliski jo hetken päästä remontin tarpeessa.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Impreza 2l GF

ViestiKirjoittaja mechanix » 18 Helmi 2022, 07:02

ReeL12 kirjoitti:
Jesse999 kirjoitti:Olisin kysellyt mitä eroa vapari ja turbollisessa boxeri koneessa on?

Pelkästään koneessa eroja esim: männät, kanget, kannet, imusarja, pakosarja, suuttimet, anturit, ECU jne. Samaa turbossa ja vaparissa on lähinnä lohko ja apulaitteet.

Jotkut on turbottaneet vapareita, mutta en muista että kukaan olisi ainakaan täällä foorumilla tunnustanut että auto olis muutoskatsastettu lailliseksi. Useammat on sitä kyselly ja pohtineet mutta aina lopputulos ollut että helpompaa ja halvempaa on ottaa lähtökohdaksi jo alunperin turbo malli. Niitähän saa välillä ihan kohtuu hintaan varsinkin kone tai laatikko vikaisena.

Olen harkinnu myös tuon oman GF8 vaparin ahtamista ihan harraste mielessä. Jos sen joskus jaksan tehdä niin laitan jonkun matalapaine turbon ja speeduinon orkkiskoneen kaveriksi. Ja hirveä jumppa aina katsastukseen kun pitää purkaa laittomat viritykset pois... Toistaseksi jäänyt tekemättä kun on ihan oikeakin turbo projektina tallissa.
Jos verrataan esim. 2.0 wrx/fore niin kanget on samat, männät käytännössä suht samat, puristus vaan hiukan korkeempi ja anturit samat. Riippuen vuosimallista pääsee ecuakin kai käpälöimään mutta siihen toki lääkkeet löytyy vaikka ei pääsiskään.

Kaikki vm.2000 ja allehan on nykyään ihan läpihuutojuttuja leimalla turbotuksen kannalta, käytännössä jarrut ja alusta vertailumallista, penkkilappu ja leima lappuun.

Noita tehdään kyllä maailmalla todella paljon, en tiedä miksi asenne täällä on aina sama näissä, kun ei se kummoisia vaadi loppupelissä että sen vaparin saa turbotettua ja leimattua.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Impreza 2l GF

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 21 Helmi 2022, 11:29

mechanix kirjoitti:Kaikki vm.2000 ja allehan on nykyään ihan läpihuutojuttuja leimalla turbotuksen kannalta, käytännössä jarrut ja alusta vertailumallista, penkkilappu ja leima lappuun.

Noita tehdään kyllä maailmalla todella paljon, en tiedä miksi asenne täällä on aina sama näissä, kun ei se kummoisia vaadi loppupelissä että sen vaparin saa turbotettua ja leimattua.


Paljonkohan muutosprosentteja tuosta tulee? Jarruista ei ilmeisesti tule lainkaan kun eikö ne saa vaihtaa tehokkaampiin ilmeisesti jopa ilman muutoskatsastusta. Ja tarkoittaako alusta siis jousia ja iskareita joista ei myöskään tule muutosprosentteja. Tuleeko siitä turbon ja välijäähyn lisäämisestä ja ruiskujärjestelmän muutoksista jotakin?

Käytännössä tuo siis tarkoittaa että vaparin oman koneen ahtaminen onnistunee kohtuullisella vaivalla jos pysytään jossain alle 0,5 barin ahdoissa (n. 150-180hp). Ja tuossa kohtaa ei edes kannata avata konetta. Järkevällä ajotavalla vaparin voimansiirto saattaa tuon jopa kestää eikä kustannukset varmaan edes karkaa suuremmaksi kun auton hinta.

Jos puhutaan koneen avaamisesta ollaan jo ihan eri alueella (tuo mitä Reetuhai2 mainitsi) enkä edelleenkään näe silloin järkeväksi ottaa lähtökohdaksi vaparia ellei ole tarkoitus tehdä koko autoa alusta loppuun uusiksi. Sillon se nyt on ihan sama mikä on lähtökohta. Mutta jos tuo on ajatus niin apuja tuskin täältä foorumilta edes tarvitsee kysellä, joka tuota harkitsee varmaan omaa riittävän pohjatiedon, ymmärryksen ja maksukyvykkyyden sen toteuttamiseksi ihan itsenäisesti.

Mutta joka tapauksessa tuon oman vaparin turbotus muutoskatsastettuna muuttui tämän pohdiskelun myötä ihan validiksi vaihtoehdoksi.Siitä kun ei koskaan ole ollutkaan tarkoitus tehdä mitään ratatykkiä. Kaikki osatkin pitäisi jo löytyä. Pitää tehdä siitä projektilanka ja raportoida sinne kuinka käy jos sitä yrittää muutoskatsastaa ja laittaa samalla jotakin kustannuksia ylös.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Impreza 2l GF

ViestiKirjoittaja mechanix » 21 Helmi 2022, 12:23

Muutosprosenteista ei niinkään hajua. Iskarit/jouset ja jarrut, ne nyt yleisesti pitää olla vertailumallia vastaavat.

Parhaiten tarvittavat tiedot löytyy yleensä kun kysäsee konttorilta mitä meinaa käyttää.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Impreza 2l GF

ViestiKirjoittaja Matway » 01 Maalis 2022, 15:44

Muistaakseni kun vaihtoi orkkis iskarit alustasarjaan niin tuli muutosprosentteja. Mutta suuruusluokkaa 10%...

Lähetetty minun SM-G998B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa