Otsikon mukaisia ongelmia ilmaantui tänään työmatkalla. Tietämystä ja ajatuksia asiaan liittyen ajattelin hieman kerätä vikaa etsiessäni, ennen kuin omat neuvot loppuu ja alkaa varailemaan aikaa pajoille.
Auto siis MY01 JDM Sti imppu. ej207 pannulla ja ohjelmoitu.
Tänään moottoritietä kotiin ajellessani huomasin rauhallisen puoleisesti kiihdyttäessä 6 vaihteella, n. puolikaasulla ja ahdot arviolta 1,2bar. Konehuoneesta kuului 2-3 sek. erikoinen raksuttava ääni joka oli vaikea erottaa oliko solenoidi peräistä naksumista vai mekaaninen raksu. ääni kuitenkin tuli suoraan edestäni oikealta puolelta turbon/solkkujen suunnalta mielestäni. Vilkaisin myös äänen jälkeen välittömästi peiliin enkä havainnut savuja, ym. epänormaalia "menneisyydessä" muutenkaan tämän raksu äänen lisäksi ei mitään epänormaaleja ääniä jäänyt kuulumaan. Äänen jälkeen ei kuitenkaan enään ahtopainemittarin mukaan halunnut ahtoja nostaa yli 0,7bar ilman vaivoja ja selkeästi hitaammin kerää painetta. ahdot sain nousemaan vaivoin 1,2bar. kun vedätin n.5500 rpm, enempää en uskaltanut, etten riko nyt enempää mitään. Ahdot siis nousseet ennen n. 1,5-1,6bar ennen tätä tilannetta huipussaan. Tilanteessa ei syttynyt moottorin vikavaloa, eikä muutenkaan mitään nytkäystä muutakuin nuo paineet ikäänkuin katosi. Ajoin kotipihaan kuulostelemaan käyntiä ja mitään sivuääniä ei ollut ja kone kuulostaa hyvältä.. Vikakoodeja ei lukijalla löytynyt. Seosmittarissakaan ei muutosta tapahtunut mielestäni tapahtuman jälkeen, eli juoksee afr lukemat kuten ennen ahtojen pakenemista. Nopealla silmäilyllä ja kuulostelulla en vielä ainakaan ole rikkoutunutta alipaineletkua löytänyt. Huomenissa alan enemmän purkamaan ja tarkastelemaan.
Kaikki ajatukset siis otetaan avosylein vastaan.