HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
MäXäSFW
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2022, 11:51

Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja MäXäSFW » 11 Maalis 2022, 16:36

Käytin auton isommassa huollossa, jossa tehtiin mm. jakopään remppa ja ilmastoinnin kompura sekä yksi kiristinrulla vaihdettiin. Muuten oli perus öljyn ym. vaihdot sekä tulppien vaihto. Huollon jälkeen ajoin iltasella n. 30 km päähän ja huomasin heti pysähdyttyäni, että koko auto tärisee tyhjäkäynnillä, kierrokset aika tarkkaan 750, jos se tonnin alapuoleinen viiva tuota määrää tarkoittaa. Myöhemmin tuossa huomasin hieman enemmän ajettuani, että tärinää tulee myös millä tahansa vaihteella ajaessa kierrosten ollessa melko tarkkaan 2500 kohdalla.

Ilmoitin tuolloin heti huollon jälkeisenä aamuna, että tällaista kummallisuutta havaitsin ja auto menikin heti seuraavana päivänä heille uudestaan. Olivat tuolloin päätelleet, että asiaa johtuu lisäilmaventtiileistä, joiden kanssa mulla on ollut tämän yksilön kanssa hässäkkää jo yli 10 vuotta. Olivat siis lukeneet vikakoodit, eivät tarkasteneet muuten mitenkään. Olen aina sen vikakoodin kuitannut testerillä pois, kun tuo vaiva ei enää niiden lisäilmaventtiilien vaihatamisella korjaannu. Itse ilmoitin tähän näkökantaan, ettei kyse ole mielestäni lisäilmaventtiileistä, kun en ole koskaan aiemmin niiden kanssa vastaavaan törmännyt, vaikka moottorivaloa sytyttelee viileillä keleillä aina silloin tällöin, jos en ole Eberillä lämmittänyt, ja käynnistää kylmänä.

No, kävin tässä välissä Subarun merkkikorjaamolla lyhyelä käynnillä, jossa totesivat lisäilmaventtiilien vikakoodin, ja ettei heidänkään mielestä tärinä johdu lisäilmaventtiileistä, vaan taustalla on mekaaninen syy. Eivät sen tarkemin sanoneet mitään, kun eivät tienneet, mitä tuossa rempassa kyseinen korjaamo on tehnyt, että mistä mahdollisesti tärinä voisi johtua. Ottivat tämän kommentin kerrottuani auton taas päiväksi tuonne rempan tehneeseen huoltoon, jossa olivat taas sitä mieltä, että esim. jakopään ongelmasta ei voi olla kyse, kun rempan tehnyt huoltomies sanoo, että kaikki merkit ovat kohdillaan jne., eikä muukaan heidän tekemä huoltosetti voi tuota tärinää aiheuttaa. Olivat siis edelleen lisäilmaventtiilien kannalla. Eivät olleet mitenkään tarkemmin syytä tutkineet, laittaneet vikakoodit lukuun. No sen olivat tehneet, että olivat ottaneet lisäilmaventtiilien putket irti ja tulpanneet ne hetkesi, ja sitten laittaneet takaisin. Oli kuulemma käynyt hyvin tasaisesti. Kun hain auton pois, ja hetken auton käytyä tärinä oli taas sama, jolloin kävin hakemassa huollot vastaanottavan kaverin toteamaan asian, mutta ei edelleenkään kuulemma voi olla missään muualla vika.

Tässä huollon tehneessä korjaamossa ehdottivat jo heti alunperin tärinästä ilmoitettuani ja auton heillä uudestaan käytyä, että lisäilmaventtiilit pitäisi koodata pois päältä. Toisen huollon jälkeisen käytön jälkeen viesti oli edelleen sama. En meinaa tähän lystiin lähteä, kun en edelleenkään ole niiden kannalla, että niiden takia auto tärisee em. kertomuksen mukaisesti aina vaan samalla tavalla. Tyhjäkäynnillä konepelti tärisee ja rattikin tärisee.

Osaako kukaan arvuutella yhtään mitään mahdollisesta tärinän syystä?! Itse kun en tiedä autoista mitään, niin en osaa tuonne huoltoon mitään väittää vastaa, tai sanoa, että katsokaapas tämä ja tämä setti nyt uudestaan. Jos tuon hollon tehneen firman kanta on aina vaan nuo lisäilmaventtiilit, niin sittenhän mun täytyy viedä auto tuonne merkkihuoltoon tarkistettavaksi, mutta sen reissun laskun maksamisesta tulee aivan varmasti vääntöä alkuperäisen huollon tehneen firman kanssa.

Itse olen tuon merkkihuollon kanssa samaa mieltä, että joku mekaaninen setti tuossa taustalla on. En uskalla autolla nyt ajella, ettei tule mahdollisesti isompaa remppaa. Katsoin muita topikkeja läpi, mutta en heti vastaavaa kertomusta löytänyt, niin laitoin uuden topikin pystyyn.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Maalis 2022, 17:41

No itse kyllä nyt tarkastaisin/tarkistuttasin jakopään että merkit todellakin on kohillaan. Ei se tarkastus nyt kummonen homma oo kun kopan mahtuu irrottamaan ilman isompaa purkamista.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja mechanix » 11 Maalis 2022, 18:18

Itse myös olen jakopään kannalla. Vasta korjasin yhden huollon jäljiltä jakopään samanlaisesta foresta, joka heitti toiselta puolelta hampaalla kun oli laitettu contin jakopääsarja jonka hihnoissa merkit heittävät toisella puolella hampaalla.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

MäXäSFW
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2022, 11:51

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja MäXäSFW » 12 Maalis 2022, 12:35

Iso kiitos vastauksista!

Täytyy maanantaina soittaa tuonne huollon tehneeseen firmaan ja sopia tosta jakopään tarkistuksesta.

MäXäSFW
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2022, 11:51

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja MäXäSFW » 13 Maalis 2022, 12:02

mechanix kirjoitti:Itse myös olen jakopään kannalla. Vasta korjasin yhden huollon jäljiltä jakopään samanlaisesta foresta, joka heitti toiselta puolelta hampaalla kun oli laitettu contin jakopääsarja jonka hihnoissa merkit heittävät toisella puolella hampaalla.


Tarkoittaako tuo muuten Continentalin/Contitechin jakopääsarjaa? Ja onko jostain toisesta antaa selkeä suositus? Tuskin tuossa huollossa mitään alkuperäistä varaosasarjaa on käytetty. Kysyn huomenna huollosta, muistavatko, minkä jakopääsarjan ovat laittaneet.

Ja edelleen kiitos tuosta lainaamastani vastauksesta!

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja mechanix » 13 Maalis 2022, 13:21

MäXäSFW kirjoitti:
mechanix kirjoitti:Itse myös olen jakopään kannalla. Vasta korjasin yhden huollon jäljiltä jakopään samanlaisesta foresta, joka heitti toiselta puolelta hampaalla kun oli laitettu contin jakopääsarja jonka hihnoissa merkit heittävät toisella puolella hampaalla.


Tarkoittaako tuo muuten Continentalin/Contitechin jakopääsarjaa? Ja onko jostain toisesta antaa selkeä suositus? Tuskin tuossa huollossa mitään alkuperäistä varaosasarjaa on käytetty. Kysyn huomenna huollosta, muistavatko, minkä jakopääsarjan ovat laittaneet.

Ja edelleen kiitos tuosta lainaamastani vastauksesta!


Kyllä, tuota sarjaa tarkoitan. Sen on hyvä sarja muuten mutta jostain syystä siinä on aina toisen puolen merkit hampaan pielessä. Itse aina laittanut nokkapyörien/tausta merkkien mukaan paikoilleen, tai vähintään tarkastanut jaon aina kun hihna paikoillaan niin tuon ongelman huomasin jo muutama vuosi sitten.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

MäXäSFW
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2022, 11:51

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja MäXäSFW » 13 Maalis 2022, 20:05

Kurkkasin tänään vielä konepellin alle ja huomasin tarran ilmeisesti johonkin ilmanottosysteemeihin liittyvän boxin päällä. Se on siis auton edestä katsottuna vasemmalla moottoritilassa. Tuossa tarrassa lukee Gates Powergrip ja Micro-V. Molemmat nämä kohdat(Powergrip ja Micro-V) on ruksittu. Pitääkö tämä tulkita niin, että jakopäänhihna on tuo Powergrip ja Micro-V on moniurahihnat? Jos tämä päätelmäni pitää paikkansa, niin tällöin kyseessä ei olisi Contitechin hihna.

Yksi asia tuossa jakopään rempassa muuten vielä nyt mietityttää, mistä en aiemmin muistanut mainita. Auto jäi tuonne huoltoon toiseksikin päiväksi, kun puhelimessa sanoivat, että olivat aluksi saaneet väärän vesipumpun. Kattelin netistä noita jakopäänsarjoja, niin niissä sarjoissa näyttäisi tulevan myös tuo vesipumppu mukana, jos jakopää+vesipumppu sarjan valitsee. Miten tällöin voi tulla väärä vesipumppu? Huoltohan ei varmastikaan mistään netistä tuota sarjaa tilannut, vaan todennäköisesti jostain varaosaliikkeestä. Ei kai tuo vesipumppu voi vaikuttaa asiaan, vaan oletettavasti se hihna heittää sillä pykälällä?

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja -teme- » 13 Maalis 2022, 21:08

Kyllä se vesipumppu on voinut tulla väärä, ej koneisiin on 3 erillaista, tai samanlaisia ne on muuten mutta letkulähtöjä on 1-3.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja mechanix » 13 Maalis 2022, 21:13

Joo ei oo ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun tarjoavat väärää pumppua.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja HegeHege » 31 Maalis 2022, 21:58

Joko syy selvisi?
Forester 2.0 MY06 2 kpl

MäXäSFW
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2022, 11:51

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja MäXäSFW » 31 Maalis 2022, 23:49

HegeHege kirjoitti:Joko syy selvisi?


Kiitos kysymästä! Olinkin tässä jo aiemmin viikolla aikeissa tulla kirjoittamaan vaiheikkaista käänteistä. Koitan jotenkin pitää vastauksen lyhyenä.

Auto kävi tuossa alkuperäisen huollon tehneessä firmassa yhteensä kolme kertaa sen huollon jälkeen ja viimeisellä kerralla he katsoivat pyynnöstäni tuon jakopään tilanteen. Sain heiltä vastauksen, että ajoitus on kunnossa. No, tämän tiedon saatuani soitin sitten merkkikorjaamolta ajan huoltoon, jotta he katsovat sen jakopään/ajoituksen tilanteen. Sieltä laittoivat sitten pari kuvaakin mulle, että ajoitus on pielessä. Sovittiin, että vaihtavat siihen uuden hihnan. Luulin, että tällä homma tulee kondikseen, mutta eipä tullutkaan.

Soittivat tuolta merkkihuollosta iltapäivällä uudestaan, että voiko auto jäädä heille vielä seuravaaksi päiväksi, kun epäilevät, että siinä on nyt jostain muusta kyse kuin tuosta jakopäästä. Vaikka vaihtoivat satavarmasti oikean hihnan ja ajoituksen kohdilleen, niin kun olivat pyöräyttäneet sitä pari kierrosta, niin ajoitus ei pysynytkään kohdillaan, vaan meni kuulemma oikeastaan siihen samaan tilanteeseen kuin olivat aluksi niitä kuvia mulle laittaneet. Kysyivät tässä kohtaa, onko autoon tehty jossain kohtaa kanssiremppaa, mitä en pysty muistamaan, eikä tätä voi oikein millään enää tarkistaakaan, siis ilman purkuhommia. Jos sitä kantta olisi höylätty, niin se kai muistaakseni saattaisi tehdä sitä, ettei ajoitus pysy täysin kohdillaan, jos nyt oikein muistan tuon merkkiliikkeen kaverin sanoman tilanteesta. Mutta tosiaan sitä epäilivät, ettei se tärinä johdu tämän jakopään/ajoituksen tilanteesta.

Merkkiliikkeessä ovat joskus törmänneet sellaiseen, että jos jakopään rempassa kardaaniakselinpään(?) rullan pultin aukaisee ja kiinnittää niin, että vaihde on päällä ja samalla painetaan jarrua, niin se saattaa mahdollisesti vanhassa autossa vaurioittaa kaksoismassa(?)vauhtipyörää, jolloin se menee epätasapainoon, ja aiheuttaa tärinää, tai vibraatiota, kuten merkkihuollon kaveri asiaa kuvasi. No, sovittiin, että purkavat auton atomeiksi, ja katsovat, mikä on tässä kohta tilanne. Löydöksenä olikin kiinteä vauhtipyörä, mikä siis sitten vesitti tuon em. teorian. Mutta se tuossa selvisi, että kytkin(tai ainakin levy) oli täysin kypsä, minkä kyllä osasin aavistaa, että näin saattaa olla. Laittoivat tarvittavat kilkkeet tilaukseen Ruotsista, jotta saadaan samaan hässäkkään sitten vielä kytkinkin huollettua.

Tänään taas juttelin puhelimessa merkkihuollon kaverin kanssa ja auto on nyt jälleen kasassa, mutta pääsen sen vasta huomenna toiselta paikkakunnalta hakemaan, niin en osaa omaa perstuntumaa tilanteeseen vielä antaa. Tämä merkkihuollon kaveri sanoi, että kytkinremppa kuitenkin paransi tilannetta, mutta ei aivan täysin tuota vibraatiota/tärinää kuitenkaan poistanut. Sitä kuulemma edelleen huomaa, kun sen alkutilanteen vibraation on kokenut, niin osaa kuulostella sitä fiilistä. Jos autoon istahtaisi ulkopuolinen, joka ei tietäisi asiasta mitään, niin ei välttämättä kuulemma huomaisi mitään.

Eli mitä tästä nyt yhteenvetona sanoisi. Syy ei tavallaan aivan täysin selvinnyt, mutta tuo kytkinremppa kuitenkin näyttäisi auttaneen tilanteeseen selvästi. Ajoitus ei siis pysy täysin kohdillaan, mutta tuosta kansirempasta kun en tiedä, tai en ainakaan sellaista muista, niin siltäkin osin tilanne on nyt mitä on. Tämä merkkihuollon kaveri sanoi, ettei tässä kohtaa nyt kannata muuta alkaa enää setvimään, kun ei ole oikein arvausta, mitä voisi tutkia, joten ei muuta ku ajoa vaan!

Kaikista syy-yhteyksistä ja seurauksista mä en ymmärrä yhtään mitään, mutta ei se näköjään ole aina helppoa ammattilaisillekaan. Mä olen ihan tyytyväinen, jos nyt auto pysyy kunnossa, ja saan seuraavaksi pyöreäksi lukemaksi 400k, kun ollaan just hivenen lähempänä sitä kuin 300K. En osaa tuosta Foresta luopua ennen kuin se hajoaa sen verran pahasti, ettei sitä ole enää järkevää korjata.

Lisätään nyt vielä loppuun huomiona se, että mun tekstissä saattaa olla asiavirheitä etenkin noiden osien ym. suhteen, kun en tosiaan itse autoista mitään tiedä, ja kirjoitan vain kuullun pohjalta. Korjatkaa tai tarkentaakaa, jos jotain on phasti pielessä!

Ja edelleen kiitoksia alustukseeni vastanneille! Vastauksista oli mulle hyötyä. Tarjoasin oluet, jos se olisi mahdollista! :occassion:

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester -06(SG) 2.0 tärisee huollon jälkeen tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja -teme- » 01 Huhti 2022, 06:17

Kansiremppa ei kyllä aiheita mitään jaon hyppäämistä, tai sitten pitää jo kannesta olla otettu ihan leipäsiivu pois. Tarkistappa kampuran hihnapyörä että on ehyt.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa