HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy GT ahdot

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
EZet
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Loka 2020, 20:11

Legacy GT ahdot

ViestiKirjoittaja EZet » 01 Kesä 2022, 18:36

Kyseessä 2003 Legacy GT automaatti. Asensin legaan ahtopainemittarin ja totesinkin että ahdot kipuaa 0,7-0,8 tietämille. Ilmeisesti pitäisi olla n. 0,9 luokkaa?

Aikaisemmin käyntihäiriötä selvittäessä (johtui lopulta rikkinäisestä sytytystulpasta) mittasin puristuspaineet 10, 8,7, 10, 9,5.

En tiedä möhlinkö tuossa puristuspaineiden mittauksessa mutta voisiko nuo ahdot johtua tuosta yhdestä pytystä jossa huonommat puristukset? Olisiko siellä jonkin venttiilin välys kiinni? Auto ei savuta eikä hukkaa öljyä ja öljyt pysyy kirkkaina. Ei tee painetta jäähdytysjärjestelmään. Käy mielestäni ihan hyvin ja vetoja on, tietysti aikaisempaa kokemusta näistä ei ole. Autossa tehty putkisto turboilta taaksepäin.

Lukenut että solenoidiboksin ja ahtopainesolenoidin putsaaminen on monesti tuonut hukattuja ahtoja takaisin, pitäisikö kuitenkin tästä lähtä liikenteeseen.

EZet
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Loka 2020, 20:11

Re: Legacy GT ahdot

ViestiKirjoittaja EZet » 03 Kesä 2022, 18:35

Sen verran päivitystä että kun osakaasulla lähtee, niin ilmeisesti primary jaksaa käyttää ahtoja 0,9:ssä, ja kun vaihtaa secondarylle niin dippaa hetkeksi ja sitten rupeaa ahtamaan sen 0,8.

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Legacy GT ahdot

ViestiKirjoittaja KoneB » 08 Elo 2022, 07:40

Tämä on nyt vain mutustelua, mutta mielestäni noissa puristuspaineiden mittausarvoissa on jonkin verran hajontaa. Vuosia takaperin kun mittailin mielenkiinnosta omasta tuommoisesta lekasta paineita, oli kyllä hyvin tasaisia arvoja n. 0,1-0,2 sisään joka sylinteri. Viisaammat ottakoon kantaa onko vaikutusta ahtopaineen kehittymiseen, mutta vois kuvitella, vaikkapa mitä löysempää on niin pakovirtaus vaimenee ja tätäkautta tietysti sitten vois tehdä ehkä jotain nuhaista ahtopainetta? Itse en koskaan omaan autoon viritellyt ahtomittaria kun auto aina toimi (poislukien jotain solenoidilaatikon sekoiluja), eikä tuo twinin virittely hotsittanut.

Toi solkkuboksin puhdistus ei tuo sulle kuluja, niin ei siitä haittaa ole sitä putsailla. Samalla kävisin läpi alipaineletkut, jos näissä pikkuvuotoja sielä sun täälä, vois äkkiä tommosen pikku notkon tehdä tuonne ylärekkariin. Itellä oli ainakin ihan kypsää tavaraa konehuone täynnä. Niin niitä sitten vaihtelin pikkuhiljaa ja sitä letkua tuolta lekasta löytyy useempi metri. Ikh silikooniletku on toimivaa tavaraa tuohon hommaan jos noita vaihtelee, eikä ole hinnankirossa.
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89

EZet
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Loka 2020, 20:11

Re: Legacy GT ahdot

ViestiKirjoittaja EZet » 08 Elo 2022, 22:48

Mitenkäs kun noissa letkuissa on kuristushelmiä, jätitkö ne uusiin letkuihin laittamatta? Itse juurikin ahtopainemittaria asentaessa hajotin yhden kivettyneen letkun jossa oli helmi, vuolin sen sitten puukolla sieltä pois ja tungin uuteen letkunpätkään.

Vakuumivuotoja olen yrittänyt etsiskellä jarrarilla ja
ihan tohottimella nestekaasua päästäen liitosten ym. ympäristöön, ei ole kyllä mitään vaikutusta ollut millään käyntiin. Ulkomaalaisia foorumeita paljon opiskeltuani on noissa ahdoissa monilla tuntunut olevan vähän heittoja, ja kun auton suorituskyky on jotakuinkin sillä tasolla mitä pitää niin en ole sitä oikeastaan enää ressannut. Ajattelin kyllä käydä tuon jossain vaiheessa ohjelmoituttamassa, rullillahan sitä luulisi näkevän perustavaa laatua olevat asiat.

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Legacy GT ahdot

ViestiKirjoittaja KoneB » 09 Elo 2022, 06:16

Juu siirrä nuo kuristin holkit uusiin letkuihin, olikohan niitä molempien turpojen, hukkiksen kellon ympäristössä. Voi olla, että googlella löytyy joku kartta noista.
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89

EZet
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Loka 2020, 20:11

Re: Legacy GT ahdot

ViestiKirjoittaja EZet » 10 Elo 2022, 22:08

Putsailin tuon solenoidilaatikon eilen ja nyt ahdot parhaimmillaan käyvät 0,9 tietämillä, olen tyytyväinen. :thumbup:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa