Reetuhai2 kirjoitti:Mutta tutkimuksen mukaanhan se ruskea pöly oli ruostetta, mikä taas on tullu siittä kun pyörät kuluu. Ja subaruissaki noita komposiittipyöriä on aika paljon, ni en sen pölyn varaan kyllä laskis mitään. Ei se siitä hihnasta kerro kuitenkaan.
Jep, se punaruskea pöly on seuraus, ei syy. Aalto-yliopisto ja Lapin AMK teki virheellisen tutkimuksen 2014, jossa ne totesivat, että oktomurske ei ole syy, koska se pöly on rautapitoista pölyä.
Tulkitsivat siis asian laidan niin, että kyseinen pöly aiheuttaa viat.
Vyyhti alkoi varmistua 2016, kun tämä Oulun tauti levisi Vaasaan. Kuinka ollakaan, Vaasa oli toinen paikkakunta, jossa oli oktomursketta käytetty tiepäällysteessä. Lopulta 2019 tehtiin tutkimuksia kunnolla ja isommalla rahalla, ja nyt oli mukana myös geologian tutkimuslaitos GTK. Geologit ihmettelivät, miten aiemmin on syytetty tekijöitä, jotka ovat aivan yleisiä kaikissa Itämeren rannikkokaupungeissa. Jos ne olisivat oikea syy, niin ongelma ei rajoittuisi Ouluun ja Vaasaan. Kuten quotattu Reetuhai2 sanoi, punainen (tai ruskea) pöly on tien pinnasta irronneen ferromikromin hammaspyöristä irroittamaa metallipölyä. Punertavaa se on siksi, että se ruostuu välittömästi.
Hauskaa tuossa on se, että huonolla tuurilla riittää yksi ajelu Oulun seudulla, jos oktomurskekuonaa jää jakopäänkotelon sisälle. Siellä se sitten aikaa myöten aiheuttaa saman vamman kuin jatkuva ajelu Oulussa.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)