HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Päästöt 3" putkella

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
KooHoo
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja KooHoo » 12 Marras 2023, 16:49

Mulla oli WRXässä katiton uppipe, 3" downpipe 200cel katilla ja loppu putki myös 3". Päästölappua yritettiin saada kovalla lämmityksellä, mutta co kävi pienimmillään 0,3 tienoilla, kun olisi pitänyt saada alle 0,2. Sitten vaihdettiin orkkis dp ja loppuputki. Pienellä lämmityksellä co 0,018.

Onko nuo 3" katit ja putkistot aina nihkeitä päästöjen suhteen, kuten olen ymmärtänyt? Tekisi mieli vaihtaa dp:n katti, mutta onko toinen 200 cel katti toista 200 cel:iä parempi?
my05 WRX

Ex my05 2,5XT Fore(ver)
Ex my98 2,5GX Leka

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Matway » 12 Marras 2023, 21:28

Mulla on kanssa katiton uppipe ja 2-2,5" downpipe 100 kennoisella katilla ja tuskaa on ollut saada katti tarpeeks lämpimäksi katsastukseen. Oon miettiny tota vaihtoa 200 kennoiseen kattiin jotta olis helpompaa.

Lähetetty minun SM-G998B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Classic Driver
Jäsen
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Syys 2020, 17:57

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Classic Driver » 13 Marras 2023, 19:01

EJ20G ja turbolta takapuskurille asti 3" ränni. Kattina bilteman keraaminen ja kovasti joutuu lämmittämään että saa hyväksyttävät päästöt pihalle. Aikaisemmin oli (200cel?) metallikennokatti sillä sama käytös, kunnes katosi puolet kennoista johonkin ja päästöistä hylky :lol:

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Matway » 13 Marras 2023, 19:09

Minkäs merkkinen oli tämä kennot hukkaava metallikatti muistatko?
Ettei sorru samaan...
Mitään kateista tietämättä menin ostamaan Bilteman 100 kennoisen race katin. Sitä ei silloin oltu vielä kielletty käyttämästä normiliikenteessä.
Sen kanssa on nyt kuitenkin kahdesti jo menty leimalle...

Lähetetty minun SM-G998B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Classic Driver
Jäsen
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Syys 2020, 17:57

Re: Päästöt 3

ViestiKirjoittaja Classic Driver » 13 Marras 2023, 20:07

Matway kirjoitti:Minkäs merkkinen oli tämä kennot hukkaava metallikatti muistatko?
Ettei sorru samaan...


En muista merkkiä, mutta merkintöjen mukaan siitä aikanaan googlasin että metallikennoinen sen piti olla.
Päälle päin saman näköinen kuin bilteman vastaava:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021923
Nykyään paikoillaan tämmöinen, ja tällä pari kertaa onnistuneesti leimattu vaikka kovasti joutuukin aina lämmittämään.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000036170

Avatar
KooHoo
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja KooHoo » 26 Joulu 2023, 22:10

Tämä on muhinut mietintämyssyssä. Taidanpa lykätä 3" putken takaisin ja mittauttaa päästöt n.20-25% RE85 kanssa. Kaverilta kyllä löytyisi 3" katti, senkin voisi ehkä hitsauttaa vanhan tilalle. Ei ainakaan tarvisi miettiä jälkikäteen sitä :D
my05 WRX

Ex my05 2,5XT Fore(ver)
Ex my98 2,5GX Leka

Okxa
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 23:15

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Okxa » 09 Tammi 2024, 18:58

Täällä myös ollut päästöt ongelmana GC impussa (GT vm. 2000, joku toki laittanu tehoja lisää aikoinaan, että vaikuttaako asiaan...)

Ensiksi vaihdettiin lambdaa ja vasta kuin alkuperäisempää anturia laittoi niin rupesi näyttämään oikeita jännitteitä. (Jännitteet näkee vaikka yleismittarilla tai oskilloskoopilla tarkemmin. (myös piuhalla näkee esim. FreeSSM softalla.), huolto-oppaassa oli arvot mitä pitäis vaihdella.)

Mutta silti päästöt ei mennyt viimeisimmästä läpi, tarkemmalla tutkimisella todettiin downpipen yläpää lahoksi ja falskaa.(Ja muutenkin näyttää leikellyltä, lisätty esim. lambdalle uusi reikä... toki olihan tuota putkistoa jo paikkailtukin muualtakin. ) Liene kattikin vaihdettu autoon joskus, kun kuitti sellaisesta löytyi. Pakoputkiston kunnosta päätellen on tarvikekatti hitsailtu downpipeen kiinni itse.

Sitä ei tiedä vielä että onko tuossa katalysaattorissa enää elämää jäljellä, mutta joka tapauksessa pitäisi tuo downpipe uusia niin melkein sama ois joku valmis putki ostaa. (ja keskiputki on myös laho, mutta änkkä (2,5" supersprint) on kunnossa koska se on vissiin vaihdettu myöhemmin ja muutenkin ihan kelvollinen.)

Noita AP:n mainitsemia "sport" katteja näköjään löytyy kuukkelilla etsimällä samannäköisiä (esim.), ja sitten löytyi myös Cobra merkkisiä putkistoja.. Mutta onkohan mitään eroa sitten noilla, kuitenkin pelkkä Cobra downpipe kustantais 700+e, että tulee kallis kokeilu jos ei päästöt pysy sillä kurissa.

Onko kellään mitään sanomista mihinkään näistä, tai jotain muita katalysaattoreita ehdottaa. Mahdollisesti yksi vaihtoehto olisi hitsauttaa katittomaan rosteri downpipeen katti jossain pajalla (kun en luota omiin taitoihin ainakaan rosterin hitsauksessa :biggrin: ). Ruostuvia putkiahan kai kaupataan kanssa ja semmosen sais nyt itsekin kursittua kasaan, mutta jos nyt kuitenkin vähän kestävämpää sais tällä kertaa...

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Matway » 09 Tammi 2024, 22:47

Ite oon miettinyt kans investointia Hayward&Scottin tekemään katilliseen downpipeen. Siinä olis jo kuitenkin 200 kennoinen katti nykyisen 100 kennoisen sijaan. Silläkin menee läpi jos tekee "melumittauksen" samalla... [emoji23]

Mulla on downpipesta taapäin jo kyseisen valmistajan putki.
Toki se "touhutonni" siihen melkein menis kun joutuu Briteistä tilaan.

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Okxa
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 23:15

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Okxa » 22 Tammi 2024, 22:49

Suuresta maailmasta löytyi juttua että cobran sport katti hajonnut kolmessa vuodessa: https://www.scoobynet.com/general-techn ... -fail.html

Hayward & scott putkia taas haukutaan huonosti hitsatuiksi, jos ei päästöistä:
https://www.rs25.com/threads/vendor-rev ... -f.226796/
https://www.scoobynet.com/general-techn ... sorry.html

Sitten löytyi brändillä M2 motorsport: https://www.m2motorsport.co.uk/acatalog ... html#SID=8
mutta tiedä tuosta onko eroa muihin. Vissiin uudempi merkki niin ei löydy haukkumisia foorumeilta :think:

Sitten myös löytyi Invidian tekemää, erona näkyy ainakin mahdollisesti yläpää: https://www.showoffimports.nl/product.p ... ctid=49556

Vai onko sitten lopputulema että täytyy laitella joku tarvikekatti katittomaan putkeen...

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Matway » 23 Tammi 2024, 18:30

Joo-o, Hayward&Scottista oltiin montaa mieltä kun luki enemmän niitä foorumeita. Toiset tykkäs eikä mitään ongelmia toisilla oli sit jonku kesähessun hitsaama putki. Aika 50/50 meni mielipiteet niistä putkista. Ite oon kyl tyytyväinen tohon keski+takapönttö putkeen.
Ei kyl viittis tilaa tonnin putkea ja sit alkaa tappeleen laadusta kun ei olla edes samassa maassa...
Pitäs kysyy mitä Martelius pyytää downpipen tekemisestä...

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
KooHoo
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja KooHoo » 25 Tammi 2024, 20:49

Mulla käväisi myös mielessä lähettää dp Marteliukselle katin vaihtoon.
my05 WRX

Ex my05 2,5XT Fore(ver)
Ex my98 2,5GX Leka

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Matway » 25 Tammi 2024, 22:08

KooHoo kirjoitti:Mulla käväisi myös mielessä lähettää dp Marteliukselle katin vaihtoon.
Melkein suosittelen että auto on mukana. Vaihdettiin vanhan melkein puhkiruostuneen tilalle uus katti ja vaikka oli tehty jigi johon putki oli hepattu kiinni niin kulma muuttui niin paljon et otti pohjaan kiinni ja piti ottaa sauma uudestaan auki. Lisäksi putki lyheni noin sentin verran, vaihteiston tukirautaan piti laittaa mutteri fylliks.
Kun menee auton kanssa niin pystyy mallaileen putket heti kohdilleen.

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 26 Tammi 2024, 23:26

Tai sitte orkkis DP sillä ämpärin kokosella katilla. Ajottaa katsastuksen kesälle, nättinä päivänä vaihtaa DPn, hakee leiman ja pistää suoran käyrän tilalle. Ei siinä putkien vaihtelussa kuitenkaan tuntia pitempään mene yhteensä kun on sopivilla mönjillä kasattu pultit, ja jos säädöt on edes hehtaarilla, ni se orkkiskatti kyllä polttaa kaiken.

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja ximmo » 08 Helmi 2024, 16:06

Noin nyrkkisääntönä sanoisin, että toimivan 200 cel katin kanssa menee lämpöinen kone päästöistä läpi. Jos ei mene, niin ottaa korjauskehotuksen päästöistä ja käy mittaamassa paikassa, missä menee läpi (lue: antaa huudattaa niin kauan, että onnistuu). Kannattaa huomioida, että pelkkiä päästölappuja saa muualtakin kuin katsureilta.

Okxa kirjoitti:Suuresta maailmasta löytyi juttua että cobran sport katti hajonnut kolmessa vuodessa: https://www.scoobynet.com/general-techn ... -fail.html

Cobrasportin laatu on voinut kohentua sitten vuoden 2011, kun tuon threadin ilmoittaja on downpipensa ostanut. Samassa ketjussa toinen postaaja sanoo toimittaneensa useita Cobrasportteja ilman ongelmia, eli lienee sama tilanne kuin kaikilla muillakin brändeillä: täysin virheettömiä ei valmista kukaan. Omakohtainen kokemus Cobrasportista on hyvä Hatchback-STi:ssä: 200 cel katilla downpipe läpi päästöistä ilman suurempia ongelmia ja mulla oli myös koko catback samalta valmistajalta, laatutuote kaikin puolin. ei mennyt muutamassa vuodessa miksikään.

Hayward & Scottin catback minulla oli puolestaan edellisessä Imprezassa ja olihan se vähän käsityöläisemmän näköinen, mutta mitäpä väliä sillä on auton alla ollessaan. Suurempi ongelma oli posketon meteli sen kanssa, tympi ajella tulpat korvissa mökille. Vaihtui sittemmin Milltekiin. Cobrasportin catback oli myös tovin alla katittoman downpipen kanssa hatchbackissa ja silloinkin volyymi oli poskettoman kova. Katillinen downpipe on olennainen osa vaimennusta tällä kokemuksella.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Matway » 08 Helmi 2024, 22:03

Oon kyl ollu tyytyväinen tohon classic impun Hayward&Scottin 3" catback putkeen. Mulla on se keskiputki "trackday friendly" resonaattorilla ja takapönttö on se kaks piippuinen malli.
Hiljaisempi kuin aiempi viritys joka meni "läpi" melumittauksesta katsastuksessa 0,5dB toleranssilla...
Siinä mielessä voisin kyl sen 200 kennoisen katin tilatakin.
Viimeks meni toi 100 kennoinen "läpi" kun tehtiin uuteen putkeen melumittaus. [emoji23]

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 08 Helmi 2024, 22:33

Mikä se meluraja muuten on etumoottoriautossa? Mulla 104 desibelillä annettiin huomautus, jälkitarkastuksessa eri katsuri mittaamatta "juu se on ok jos en sisätiloissa tartte peltoreita auton vieres". Mitään ei siis autolle tehty siinä välissä :)
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Matway » 09 Helmi 2024, 16:04

Must se on 94dB jos muistan oikein.

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Matway » 09 Helmi 2024, 17:05

Matway kirjoitti:Must se on 94dB jos muistan oikein.

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla
Ja mittaus tehdään tietyltä etäisyydeltä ja korkeudelta ja kulmasta.
Ja laskevista kierroksista.
Jäi vain mieleen kun oli katsurin eka melumittaus kyseessä.

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja smacine » 11 Helmi 2024, 00:04

Mä käväisin perjantaina Marteliuksella ja downpipeen laitettiin euro 6 katti vanhan invidian ilmeisesti 150cel katin tilalle. Maanantaina leimalle, saas nähdä mitä sanoo??

Karhu_R
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Heinä 2017, 12:22

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja Karhu_R » 11 Helmi 2024, 12:28

2.5XT Fore, josta DP:n orkkiskatti oli kokonaan poistettu puukottamalla auki sisältä. Ainut katti oli se keskiputkessa oleva lisämötikkä. Auto meni polkemalla vielä läpi päästöistä. Kun otin myöhemmin putket veks, niin totesin sen keskikatin olevan jo vähän tukkeessa. Mut siis olisiko ideaa laittaa lisäkatti esim 200 cel siihen downpipen perään. Tiedä häntä.

Niin ja vielä lisäksi, nyt kun oli 3" DP jossa joku mikä lie kiinakatti, niin ei enää mennyt läpi päästöistä tuolla. Syynä saattaa olla muutkin kuin kattiasiat, mutta näin kuitenkin.

Avatar
KooHoo
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja KooHoo » 11 Helmi 2024, 15:12

smacine kirjoitti:Mä käväisin perjantaina Marteliuksella ja downpipeen laitettiin euro 6 katti vanhan invidian ilmeisesti 150cel katin tilalle. Maanantaina leimalle, saas nähdä mitä sanoo??

Oliko dp autossa kiinni vai valmiiksi irrallaan? Minkä verran operaatiossa meni aikaa?
my05 WRX

Ex my05 2,5XT Fore(ver)
Ex my98 2,5GX Leka

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja smacine » 12 Helmi 2024, 23:46

KooHoo kirjoitti:
smacine kirjoitti:Mä käväisin perjantaina Marteliuksella ja downpipeen laitettiin euro 6 katti vanhan invidian ilmeisesti 150cel katin tilalle. Maanantaina leimalle, saas nähdä mitä sanoo??

Oliko dp autossa kiinni vai valmiiksi irrallaan? Minkä verran operaatiossa meni aikaa?


Mä körryyttelin ihan autolla 170km Marteliukselle laitilaan. Karvan päältä pari tuntia olin paikan päällä, yllätyin kuinka nopeasti tekivät. Tänään kävin leimalla ja taas saa vuoden ajella. Ajelin kyllä putken lämpöiseksi mutta 25min odottelu katsastuksessa -11°C pakkasessa ennen kuin saivat mun auton työn alle jäähdytti putkea sen verran että pikkuisen joutuivat lämmittämään mutta 0,03 heilahti häkä arvoksi kun 0,2 olisi saanut olla. Viisas hakee tietenkin lapun etukäteen jostain ennen leimalle menoa mutta teki mieli kaivaa verta nenästään.. :diaf:

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Päästöt 3" putkella

ViestiKirjoittaja KoneB » 22 Helmi 2024, 15:37

Allekirjoituksen impussa sard valmistama putki turbolta alaspäin. Sardissa 200 hunajakenno, näyttäisi olevan ja tästä eteenpäin myös jatkuu samaa rataa takapömpeliin asti. Ei ole ollut ongelmia tuon kanssa koskaan mittauksissa. Mökäpilli täytyy olla konttorilla putkenpäässä, niin on aina ollut ihan tyytyväistä inssiä ihmettelemässä. Kerran kävin ilmankin, mutta tuosta tuli semmoinen maininta, että voisi yrittää pitää sitä hylsyä kiinni.. Ei kuitenkaan merkintöjä otteeseen eikä sen kummempaa.
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa