Sivu 1/1

-02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 08 Tammi 2024, 20:51
Kirjoittaja o-uu
310tkm menty ilmeisesti alkuperäisillä, koko omistusaikani öljynkäryä haistellen ja nyt pakkasilla taisi korkata tiivisteet vähän lisää ja rupesi vuotamaan oikein tallin lattialle asti.

Mikäs tiivistesarja siihen kannattaa hankkia? Ipartsilla tyrkyllä Ajusa -merkkinen, monikerrostiiviste googletuksen perusteella. Rockauton tilauksekin on tuttuja. Auto on vakio ja ihan köröttelykäytössä.

Onko näistä tapana käyttää kannet suoristuksessa? Jos, niin hankaloittaa hommaa, kun ei nyt ole vara-autoakaan ja mopoilukelit huonot.

Jostain täältä taisin nähdä, että monikerrostiivisteelle on kiristyksessä eri momentit ja kommervenkit, kuin workshop manualin mukaan alkuperäistiivisteessä, mikäli näin niin näkisin mielelläni jotain ohjeita.

Saa kommentoida mitä huomioitavaa hommassa yleisesti on.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 08 Tammi 2024, 21:40
Kirjoittaja JuuS0
Mitä muita oireita kuin öljyvuoto? Jos pelkästään käry ja reviirin merkkaus niin ihan ekana kattoo ne venttiilikopankannen tiivisteet, ne sielä ensisijaisesti falskaa ja aiheuttaa em. Oireita. Jos kansipahvit on moro niin ne oireilee ennemmin vesipuolella. Jos kuitenkin on kannentiivisteet niin ehdottomasti kannet koneistamolle. Ajusaa olen joskus joutunut käyttämään kumitiivistepuolella ja laatu ollu vähän niin näin ja noin, tais olla venakopan tiivisteet mitkä ei sopineet sinne päinkään. Reinz sen sijaan ollut aina tasalaatuista tauhkaa ja niissä tullut kattavat tiivistekohtaiset ohjeet mukana.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 08 Tammi 2024, 23:44
Kirjoittaja o-uu
Kyllä jäähdytysnestettäkin vähän on koko ajan hävinnyt, luokkaa litra kymppitonnilla mutta en ole sitä vakavana pitänyt. Öljyä kulunut saman verran, eli ei pahasti vaikka käryä tuostakin on riittänyt.

Ainakaan aikaisemmin ei ole vuoto ollut venttiilikoppien tiivisteissä, enkä usko nytkään, tosin juuri nyt pakkasilla en ole asiaa erikseen tutkinut.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 09 Tammi 2024, 05:18
Kirjoittaja -teme-
Kansinpahvit kannattaa laittaa 3 kerros metalliset, valmistajalla ei ole niin väilä, Jos haluaa subarun pahvit niin sitten turbo koneen pahvit. 2 Kansi remppaa tehnyt ajusan tiivistesarjalla ja muuten ihan toimivia mutta nokka-akselin stefat on alkaneet molemmista tihkuamaan aika nopeasti. eli ne kannattaa ostaa vaikka alkuperäiset.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 09 Tammi 2024, 15:41
Kirjoittaja o-uu
Ei tämä öljyvuoto nyt suurin ongelma ollutkaan:
Kävin katsastuksella kun ajoaika loppuu tällä viikolla ja katsastaja löysi taka-apurungosta pehmeän kohdan. Raportissa toki lukee "vaihdettava"

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 23:19
Kirjoittaja o-uu
No nyt on auto taas katsastettu ja tiiviste&jakopääsatsit tilattu.

Edelleen vähän kiinnostunut kannen kiristysmomenteista. Tehtaan ohjeet ja paljon amerikkalaisten juutuubvideoita on kyllä nähtävänä, mutta onko monikerrostiivisteelle sama momentti ja kiristysohje kuin alkuperäiselle vakio "pahville"? Entäs kun nuo astekiristykset yleensä viittaa siihen, että pultti on venyvä, mutta yleisesti kuitenkin samat pultit uudestaankin käytetään, niin onko huomioitava kiristyksessä jotenkin, että pultit on jo kertaalleen venytetyt?

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 06:42
Kirjoittaja -teme-
Itse ainakin vetänyt ihan samoilla ohjeilla 3 kerrospahvit kun mitä olisi pitänyt vakiot. Ja vanhoilla pulteilla. Kannattaa sen verta varmistella että ennenkun alat laittamaan kansia niin puhalla paineilmalla kannenpulttien reijät puhtaaksi ja käytä vaikka pulttia paikallaan pohjassa asti että tiedät kierteen olevan puhdas ja reikä tyhjä moskasta. Ja muista käyttää moottoriöljyä pulttien voiteluun kun asennat, ei liikaa vaan juuri sen verran että toimii liukasteena, Et halua että öljyä menee pultin reikään ja tekee pohjalle hydraalisen tulpan kun kiristät.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 09 Helmi 2024, 19:02
Kirjoittaja o-uu
No nyt on kannet irti, ja moottori paikallaan.

Vähän tuli outo olo, kun jakohihnan ohjurirulla, se hammaspyörä oli laakeristaan ihan viittä vaille paskana. NSK japan luki ja huoltokirjassa vajaa 70tkm sitten merkintä, että jakopää tehty ja vesipumppu myös. No uusi INAn satsi on odottamassa asennusta

Kampuran jakohihnapyörän päältä puuttui se suojuspelti kokonaan, eikö sitä kaikissa ole vai onko jäänyt pois edellisten asentajien jäljiltä?

Kerrostiivisteet näkyi olevan, onko niitä uutena 02 laitettu vai onko ne jo kertaalleen uusittu? Huoltokirja kyllä meikäläiselle asti vaikuttaa muuten täydeltä, eikä siinä ole merkintöjä semmosesta.

Editti: wsm näyttääkin, että se jakohihnan ohjuripelti on "MT only" ja ittellä on automaatti. Oliskohan ehkäisemässä hihnan pomppaamista tilanteessa, että parkkeerataan mäkeen vaihteen varassa.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 10 Helmi 2024, 08:19
Kirjoittaja -teme-
Ei oo tehtaalta näihin soch koneisiin koskaan laitettu monikerros tiivisteitä, Tuon ikäsessä pitäs olla 1 kerros metalliset tehtaalta. Sitä ohjuria siinä kampuran rattaan päällä ei oo kaikissa malleissa.

Melkonen homma se on kone paikallaan tuo kansiremontti tehdä kun ottaa huomioon miten yksinkertainen homma ja nopea se on koko motti nostaa sieltä pois, mutta tehtävissä se on.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 10 Helmi 2024, 11:50
Kirjoittaja Subukka
Sitä suojapeltiä ei ole kuin manuaalivaihteisissa, automaatit ei sitä tarvitse.

Minusta ne sohc kannentiivisteet ei ole edes metallisia vaan jotain murenevaa massatiivistettä, ainakin minulla oli. Ja oli alkuperäiset.
Ja kyllä, kone pois on niin helppo homma ettei kannata kansiremppaa pilata yrittämällä kone paikallaan :thumbsup:

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 10 Helmi 2024, 14:03
Kirjoittaja -teme-
Massatiivisteitä käytettiin 90 luvun puolella, ei ole tarkkaa ajan kohtaa milloin vaihtui metalliseks, mutta ainakin 01 eteenpäin pitäs olla metalliset.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 10 Helmi 2024, 18:39
Kirjoittaja Subukka
2007 kesäkuussa tehty 2.5 ob ja ei ollut metalliset, ja oli alkuperäiset.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 11 Helmi 2024, 06:08
Kirjoittaja -teme-
Tämäpäs on sitten jännä, itse avannut 01 ja 08 koneet ja molemmissa oli metalliset 1 kerros, alkuperäisiä nekin. Myöskin 10 mallissa on metalliset.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 13:40
Kirjoittaja o-uu
Kyllähän tarkemmin katottuna tässäkin oli yksinkertaset pellit, hämäsi vaan ensin, kun niissäkin joku massapinnoite oli päällä.

Muuten näkyy näitä perinteisiä edellisten asentajien kädenjälkiä, kampiakselin stefa aivan vinossa ja venttilikoppien tiivisteet, tulppakaivojen ja ruuvien kumiprikkojen ympärystät tiivistemassassa. Kampiakselilta ei kuitenkaan siitä huolimatta ole öljyä vuotanut. Vai olisko se tullut jossain pakkaskäynnistyksessä vähän ulos :roll:

Kannet on vielä plaanattavana, mutta tässä osia putsaillut odotellessa ja kyllä Ajusan venttiilikopan tiivisteet sopii paikalleen aivan täydellisesti.


Mitäs muuten tarkoittaa, kun kannenpultit ovat jotenkin värikoodatut? Kulmissa olevat punaisella kannalla ja keskellä olevat maalaamattomia.

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 16 Helmi 2024, 12:47
Kirjoittaja Subukka
Ne keskimmäiset pultit vedetään tiukemmalle 40-45° niin voi olla että tehtaassa on merkitty maalilla eri momenttiin vedettävät. Kuvassa kiristysohje, kohta 11.
https://imgur.com/a/il2xEfn

Re: -02 Outback 2.5 kannentiivisteiden vaihdon suunnittelu

Lähetetty: 16 Helmi 2024, 21:05
Kirjoittaja o-uu
Joku amerikan asentaja videolla näytti, että niissä keskimmäisissä pulteissa on isommat prikat ja niin näkyy olevankin, kun tarkemmin katsoo. Suurta eroa ei ole.

Nyt on auto taas nipussa ja tuntuu toimivan, toivottavasti ei tarvitse uusiksi alkaa.

Ei tästä mitään traumoja jäänyt, vaikka kone paikallaan kannet laittoikin. Sen verran tehnyt maatyökoneisiin remonttia pelto- ja maasto-oloissakin, että juhlallistahan tämä on, kun osat on kevyitä, betonilattia alla ja työkalut saatavilla. Vaikka ei se nyt vaikealta tosiaan vaikuta poiskaan nostaa.

Kannenpultteihin laitoin edellisistä koneasennuksista jäänyttä Redline Assembly lubea, eikä kiristäessä narskunut. Matkustajan puolen kannen saa nostaa melkein suoraan paikalleen, mutta kuskin puoleinen on sen verran koneessa taaempana, että runkoaisa on lähempänä ja milleistä kiinni se paikalleen meneminen, mutta menee kun vähän katsoo työnsä päälle.