HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

OB vm. 2011 moottori antautu.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
JappeT
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Helmi 2021, 08:50

OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja JappeT » 23 Tammi 2024, 13:48

No niin...
Sitäpä sitten ollaan nyt jännän äärellä. Mulla löysäsi nyt kolmannen kerran autossa kiinni oleva motti.Perus-EJ253, 123 kW ja siis kolmas kansiremppa edessä.
:banghead: :crazy:

Nyt olis "parviälylle" tarvetta, kun en ole mikään tietäjä näiden suhteen.
Tässä on käyty viime viikolla maahantuojan kanssa keskusteluja ja tultu nyt siihen tulokseen,että tässä tilanteessa harkintaan menisi kokonaan "uuden" myllyn etsintä ja vaihtaminen. Nyt kun olen näitä yrittänyt kaivella netin syövereistä,niin tarjontaa on melko niukalti käyttökelpoisista vaihtokoneista,joitain kuitenkin...

Heittäkääpäs tietävämmät vaihtoehtoja, mistä voisi noita koneita etsiskellä ja jos on omakohtaisia kokemuksia joistain toimittajista, niin kommenttia palveluun liittyen. Olitpa sitten tilannut isompia tai pienempiä käytettyjä osia, niin olisi kiva kuulla lisää, miten hommat toimi. Tähän mennessä olen kahlannut vasta näitä ehkä yleisimpiä ja helpoimmin löydettäviä palstoja/kauppoja, joista hakenut moottoria, mutta onko niitä varteenotettavia pienempiä toimijoita olemassa ja tiedossa?

Tähän mennessä katsastettuja nettikauppoja ja niiden kautta otettuja/saatuja yhteydenottoja:
-Ovoko.fi
-Autopurkaamot.fi
-Bildelsbasen.se

Aika suppeatahan tuo vielä on etsiminen ollut ja siksi olisi hyvä saada uusia vaihtoehtoja, mistä etsiskellä.
Kts, over and out.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja -teme- » 24 Tammi 2024, 05:53

Paljonko on kilsoja moottorissa, sanomattakin selvää että ei ole edelliset kansiremontit onnistuneet jos kolmannen kerran menee. Kyllä näitten vapareitten pitäisi kestää kun sinne vaan laittaa kunnon tiivisteet eikä niitä alkuperäisiä 1 kerros pahveja.

Briteistähän niitä moottoreita joku vuosi sitten porukka tais tilata subaruihin mutta nykyään tulee tullit lellit ja tellit päälle että liekkö jääny unholaan.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

JappeT
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Helmi 2021, 08:50

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja JappeT » 24 Tammi 2024, 06:04

Ostaessa v.2021: 122 tkm.
Eka kansiremontti: 144 tkm.
Toka kansiremontti: 202 tkm.
Nyt kolmas: 222 tkm.

Remontit tehty "marmoritiskin" kautta hommatuilla tarvikkeilla ja asiaan kuuluvalla tavalla.Aina voi jossitella,onko sössitty remontti,mutta vaikea näyttää toteen.Oleellisempaa onkin nyt,että löytyykö tähän jostain toista kampetta pellin alle.Vielä en olisi valmis laittamaan lihoiksi koko laitetta,jos kohtuudella vaihtaria siihen löytys jostain kautta,mutta jos alkaa nousta ylisuureksi hintalappu,niin harkinnassa sekin...

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja -teme- » 24 Tammi 2024, 08:22

Sanosin että jotain on jätetty tekemättä ja vahva veikkaus että kansien koneistus ja ne alkuperäiset 1 kerros tiivisteet on heitetty väliin. Eli näissä ej25 sohc koneissa nuo kannet tahtoo vääntyä aukastaessa jolloin ne on pakko käyttää koneistamolla jos sen remontin haluaa tehdä kestäväks, myöskin uudet pahvit kannattaa laittaa 3 kerros metallitiivisteet jotka löytyy turbo malleista jos haluaa alkuperäis osilla tehdä.

Voi toki olla mahdollista että lohko on pilalla mutta sen pitäisi kyllä jo osaava asentaja nähdä ihan silmällä että tätä ei kannata laittaa nippuun ilman koneistusta.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

JappeT
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Helmi 2021, 08:50

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja JappeT » 26 Tammi 2024, 07:58

Vaihtoehtoja tosiaan on, mitä on voinu mennä pieleen.Kansien koneistus ainakin on molemmissa aiemmissa remonteissa ollut merkittynä tehtyihin toimenpiteisiin ja laskulle,mutta eihän se poista mahdollisuutta kusetukselle (erittäin epätodennäköinen kylläkin). Asia oli kuitenkin sen verran kiinnostava maahantuonnin mielestä, että ei mennyt sähköpostin lähetyksestä kahta tuntia,kun sieltä suunnasta oltiin yhteydessä.Eihän sieltä nyt tietenkään mitään muuta kuin aidanseiväs-kättäpäivää -osastua tarjoiltu, kun näinkin vanha auto, mutta kiinnosti niilläkin,että mikähän homma...

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja -teme- » 26 Tammi 2024, 18:48

No on kyllä sitten jo mystinen että jos kaikki on kuitenkin tehty kunnolla niin silti menee ja melko lyhyellä aikavälillä. Onko autossa tarvike vai alkuperäinen termostaatti?
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 26 Tammi 2024, 21:23

Kaukaa haettua mutta tiedän parikin tapausta toisten automerkkien puolelta missä jatkuvat kansipahviviat selittyivät sillä että kannenpultit pohjasivat. Toisessa padassa pultinreiässä koneistusjäystettä toisessa rättitullukka. Rättitullukka löytyi sattumalta kun yksi pultinreikä vuosi öljyä silloin muut olivat jo lopettaneet. Metallijäyste vasta kun verrattiin pulttien pituuksia keskenään ja kussakin reiässä erikseen.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

JappeT
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Helmi 2021, 08:50

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja JappeT » 27 Tammi 2024, 07:50

-teme- kirjoitti:No on kyllä sitten jo mystinen että jos kaikki on kuitenkin tehty kunnolla niin silti menee ja melko lyhyellä aikavälillä. Onko autossa tarvike vai alkuperäinen termostaatti?


Sekä että. Ensimmäisen konepokan aikana, kun vikaa yritettiin paikallistaa, niin käytiin ensin läpi kaikki "ulkoiset" vianaiheuttajat ja silloin uusittiin mm. termo (marmoritiskin kautta). Sama termo on ollut paikoillaan nyt tähän kolmanteen asti (n. 65 tkm) ja vaihdettiin ennen koneen leviämistä, kun taas metsästettiin vikaa ja nyt paikoillaan oleva on tarvikeosa. Samoin on uusittu jäähdyttimen korkki kahdesti.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 27 Tammi 2024, 16:48

Onko lohkojen pintoja suoristettu? Jos ei, ni siinähän se on varmaan vituiks mennykki. Mä kyllä tekisin kansirempan vielä, ja suoristuttaisin ne lohkon pinnat, ja kunnon tiivisteillä+copper gasketilla kasaan. Harvemmin ne asiat kuitenkaan vaihtamalla paranee, ei niistä käytetyistä koneista voi ikinä tietää.

JappeT
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Helmi 2021, 08:50

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja JappeT » 28 Tammi 2024, 11:42

Reetuhai2 kirjoitti:Onko lohkojen pintoja suoristettu? Jos ei, ni siinähän se on varmaan vituiks mennykki. Mä kyllä tekisin kansirempan vielä, ja suoristuttaisin ne lohkon pinnat, ja kunnon tiivisteillä+copper gasketilla kasaan. Harvemmin ne asiat kuitenkaan vaihtamalla paranee, ei niistä käytetyistä koneista voi ikinä tietää.


Kuten jo ylempänä mainittu,ainakin koneistamon kulut on kahdessa edellisessä kansiremontissa kuuluneet loppulaskun toimenpiteisiin.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 28 Tammi 2024, 16:39

Nii, mainittuna on kansien koneistus. Lohkoista ei kukaan puhunu mitään.

JappeT
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Helmi 2021, 08:50

Re: OB vm. 2011 moottori antautu.

ViestiKirjoittaja JappeT » 28 Tammi 2024, 17:40

Reetuhai2 kirjoitti:Nii, mainittuna on kansien koneistus. Lohkoista ei kukaan puhunu mitään.


Aivan,luetun ymmärtäminen on välillä ylitsepääsemättömän vaikeaa… :roll:

Tosiaan,tätä asiaa maahantuonnin kanssa käytiinkeskusteluissa läpi,että onko se nyt jo lohkon puoli sitten ottanu sen verran paljon kipeetä,että ei paljon enää kansien työstö auta,jos vastapeluri on kierossa.Tätä puolta ei ole tietääkseni kertaakaan käytetty koneistuksessa.Ja tätä tässä nyt on mietitty,että alkaako korjaamisen hintalappu nousta sen verran kovaksi kaikkinensa,että kannattaako koko mylly uusia.
Ja siitä syystä se nyt onkin se ensisijainen,että löytyykö jostain puljua,mistä vois löytää käyttökelposen yksilön nykysen tilalle.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa