Sivu 1/1

-06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 20 Maalis 2024, 20:09
Kirjoittaja vennofir
Ei ehkä viisain teko ostaa tämmöistä autoa, kun ei itse autoista niin kamalasti ymmärrä, mutta halu oli kova ja tässähän sitä voi oppia.

Auto on ollut mulla viime kesän lopulta. Jossain syksyllä/alkutalvesta alkoi ilmaantumaan erikoista sivuääntä kaasua painaessa. Ääni ei ole jatkuvaa, ja voluumi vaihtelee. Sitä on kahdesti koitettu paikantaa, mutta esim. Rantakarella kun auto kävi (muista syistä) ei ääni ilmaantunut niin oli ymmärrettävästi hankala paikantaa.

Ääni on siis metallinen rohina, joka ilmenee vain kaasua painaessa tai vaihtoehtoisesti on koneen käydessä vaan niin hiljainen ettei erotu. Ääni voimistuu sitä mukaa kuun kaasua painaa ja kierroksia nousee, mutta voimistuminen pysähtyy jossain 2500-3000 kierroksilla ja jää tasaisesti rohisemaan.

Oma epäilys on että liittyisi jotenkin turboon, mutta vahvistusta asialle en ole saanut muutakun "voi hyvin olla" muodossa. Ite kun en osaa noita edes irrotella, niin ei viitsisi ns. turhan takia käydä jossain irrottelemassa ja lähetellä huoltoon jne ja olla ilman autoa.

Onko täällä jotain tietäjää tai kellä olisi ollut samaa vikaa ja selvinnyt mikä homma?

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 20 Maalis 2024, 21:11
Kirjoittaja outopakki
Kuuluuko vain ajaessa? Vaihdelaatikossa väärät öljyt?



Lähetetty minun XQ-AS52 laitteesta Tapatalkilla

Re: -06 Legacy JDM moottori

Lähetetty: 21 Maalis 2024, 14:29
Kirjoittaja vennofir
outopakki kirjoitti:Kuuluuko vain ajaessa? Vaihdelaatikossa väärät öljyt?



Lähetetty minun XQ-AS52 laitteesta Tapatalkilla


En oo itseasiassa tajunnu aiemmin kiinnittää sen koommin huomiota. Lähdin töistä, ja rohina kuului vaimeasti. Kotipihaan tullessa laitoin hetkeksi vapaalla, painelin kaasua eikä rohina ainakaan tällä kertaa kuulunut. Pitänee varuiksi kokeilla muutamaan otteeseen. Mulla on 179tkm mittarissa ja muistelisin että näillä kilometreillä pitäisi vähän isompaa öljynvaihtoa tehdäkin, johon vaihdelaatikko myös kuului, että voisiko tosiaan olla se? Tokihan ne voi/pitää käydä muutenkin vaihtamassa joten sillähän se sitten selviäisi, että jatkuuko rohina vai ei. Eipä oo itsellä (tai kellään muullakaan) tullut toistaiseksi mieleen, että voisi vaihdelaatikosta johtua.

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 21 Maalis 2024, 16:42
Kirjoittaja -teme-
Kuuluuko ääni siis ajaessa vai myös paikallaan kaasutellessa?

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 21 Maalis 2024, 19:16
Kirjoittaja outopakki
Mulla joskus edellisessä manuaali xt Forres kytkin rempan yhteydessä laittoivat jotain mobilin laatikkoöljyä. Kuului kiihdytyksessä selvä rahina. Sitten vaihdettiin subarun omat öljyt lootaan ja rahina loppui. Käsittääkseni siellä ui nelivedon lukot ym. samoissa öljyissä eikä ihan normi uuppelin öljy pelitä.
Tomi

Lähetetty minun XQ-AS52 laitteesta Tapatalkilla

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 22 Maalis 2024, 00:42
Kirjoittaja Reetuhai2
outopakki kirjoitti:Käsittääkseni siellä ui nelivedon lukot ym. samoissa öljyissä

Ui kyllä, mutta visko on suljettu paketti, siellä on ihan omat silikonimönjät sisällä, ja hyvin harvasta vehkeestä vakiona löytyy minkäänlaista lukkoa.

E: Siis tarkotin tietenki että hyvin harvasta vehkeestä löytyy mitään lukkoa EDESTÄ. Näköjään jää oleellisemmat asiat pois ku tarpeeks silmäluomet painaa. Toki suurimmassa osassa ne takalukotki on viskoja, jotka ei tosiaan vaadi mitään normaalia ihmeellisempää öljyä.

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 22 Maalis 2024, 05:57
Kirjoittaja -teme-
Ei se subarun laatikko sen ronkelimpi ole kunhan on gl5 luokiteltu öljy niin käy. Laatikko ja etuperä ui kyllä samassa liemessä manuaaleissa.

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 22 Maalis 2024, 14:10
Kirjoittaja vennofir
Vaikka tossa lootassa olis ihan ns. oikeat öljyt, niin voiko ne olla vaan mennyt niin vaihtokuntoon näillä kilsoilla ja siten aiheuttaa rohinaa? Eikö ne kuitenki olis näillä kilsoitta (179tkm) pitäny jo ainakin kertaalleen vaihtaa? Suomen huoltohistoriassa ei ainakaan ole mainintaa, että olis tehty ja auto on tullut Suomeen 2019 ja silloin oli ajettu päälle 100tkm.

Ja jos vaihdelaatikon jättää kokonaan pois vaihtoehdoista, niin voisiko jokin muu olla aiheuttaja? Ilmeisesti turbo lienee poissuljettu, kun tosiaan ääni ei ainakaan toistaiseksi ole ilmaantunut vapaalla kaasua antaessa, ainoastaan ajossa vaihde päällä.

Ymmärrän, että näillä eväillä on hankala heittää arvioita ja ideoita ilmoille, mutta jo nyt saanut kuitenkin ajatusta tosta laatikosta, mikä ei olisi itellä tullut mieleenkään, niin tämä on ollu jo siinäki määrin hyödyllistä.

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 23 Maalis 2024, 06:11
Kirjoittaja -teme-
Kannattaahan ne öljyt vaihtaa ja katsoa tuleeko vanhojen mukana jotain ylimääräistä. Vetarit, kardaanin kannatinlaakeri, vaihdelaatikon kumityynyt, perän puslat, Siinä nyt tommosia helppoja mistä alottaa.

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 23 Maalis 2024, 23:11
Kirjoittaja JuuS0
Yksi sellanen päänvaivaa aiheuttanut on ihan joku lämpöpelti osasto. Äänet vaihdelleet ihan räminästä dumppiventtiili -osaston skaalaan. Yksi pakosarjan pelti rämisi vain moottorijarrulla noin 0.25sec ajan aiheuttaen dumppiventtiiliä simuloivan äänen. Toinen jostain 5krpm ylöspäin terävää naukunaa aiheuttaen.

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 25 Maalis 2024, 21:14
Kirjoittaja laattamaa
Itelläki impussa nuo pellit rämisee jä pärisee, varsinki kun käy kylmäkäyntimoodilla.

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

Re: -06 Legacy JDM moottori "rohina" kaasulla.

Lähetetty: 07 Touko 2024, 17:03
Kirjoittaja Matway
vennofir kirjoitti:Vaikka tossa lootassa olis ihan ns. oikeat öljyt, niin voiko ne olla vaan mennyt niin vaihtokuntoon näillä kilsoilla ja siten aiheuttaa rohinaa? Eikö ne kuitenki olis näillä kilsoitta (179tkm) pitäny jo ainakin kertaalleen vaihtaa? Suomen huoltohistoriassa ei ainakaan ole mainintaa, että olis tehty ja auto on tullut Suomeen 2019 ja silloin oli ajettu päälle 100tkm.


Eikös manuaali vehkeillä ole huolto-ohjelmassa voimansiirron eli laatikko- ja peräöljyjen vaihtoväli 60tkm?
Korjatkaa viisaammat jos muistan väärin.
Tuontiauton historia sitten voikin olla hankalampi selvittää...

Mutta oliko nyt niin että ääni kuului vain ajaessa vai myös paikallaan kytkin ylhäällä?