HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

MY08 Outback pöläyttää startissa (tarina päättynyt ja onnellinen loppu)

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa (tarina päättynyt ja onnellinen loppu)

ViestiKirjoittaja Laaki » 07 Maalis 2015, 20:27

Iltaa.

Mistähän mahtais johtua ku on tässä nyt viime päivinä alkanu pöläyttään startissa oikein kunnolla. Harmaata tulee niin että huhhuh. Suutin? Hehku? EGR?

Sitten on semmonen ihmeellinen nykäsy tai tehonpudotus 2 vaihteella kiihdytyksen alussa. Kestää joku sekunnin verran ehkä.

Liittyiskö nää toisiinsa?
Viimeksi muokannut Laaki 17 Maalis 2015, 18:12, yhteensä muokattu 5 kertaa.

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja out » 07 Maalis 2015, 21:58

Pölläytys startatessa ominaisuus. Ainakin omassa teki sitä,määrätyissä olosuhteissa toki vaan. Voisko 2. Vaihteen tehottomuus/nykäsy kans olla vaan ominaisuus kun painaa kaasua niin hetken se on kuin "kuollut" kunnes 2000kr vasta on tulee voimaa. Se kun on niin hengetön alle 2000krsen.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Maalis 2015, 23:04

Seuraisin tilannetta kyllä tarkasti. Pölläytys voi olla normaalia, johtua vaikka siitä että suuttimet eivät ole saaneet tehdä kalibrointia pitkään aikaan, mutta voi olla kyllä vaikka turbon viasta peräisin. Samasta saattaisi olla myös tuo tehottomuut ja nykäisy peräisin, eli jos johdesiivet jumittavat.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja out » 07 Maalis 2015, 23:13

Oma pölläytteli uudesta 135tkm asti joten tuskin se vika on. Useimmin se tuli kun siirsi lämpöstä sammunutta autoa 20m.!

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 07 Maalis 2015, 23:35

Joo-o. Pitänee siis seurailla. Toivottavasti nyt ei vain mikään turbo olisi menossa. Kuuleeko tuota turbon viallisuutta? Vetoa kyllä on ihan ok. Ainut on tuo kakkosella tuleva pieni dippi. Noh, pitää nyt huomenna kokeilla vaikka ajella vähän pidempi lenkki ja seurailla tilannetta muutenkin. Onko esim. jotain mitä scangaugella pystyisi tarkkailemaan?

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja JuhaH » 07 Maalis 2015, 23:40

Kunhan ei jokaisella startilla tee savutusta niin en huolestuisi vielä mahdottomasti. Edeltävässä omassa oli myös kohtuu yleistä, varsinkin kostealla kelillä tuohon kiinnitti huomiota. Teki samaa koko sen 80tkm ajan mitä auto itselläni oli.

Nykimiseen kiihdytyksessä 2. vaihteella (ja muutenkin epämääräiseen käytökseen) voi auttaa MAP-anturin puhdistaminen. '08-09 malleissa anturi löytyy moottorin etuosassa sen päältä. Kuvaa ei itsellä ole tallessa tarkemmasta paikasta, mutta ei siinä hollilla muita kahdella pultilla kiinni olevaa anturia ole joten pitäisi löytyä helposti.

Jos on vähänkin likainen niin kannattaa putsata kunnolla (ja varoen). Jos ei ole pariin vuoteen (tai ikinä) puhdistettu niin on todennäköisesti täysin mustan mönjän peitossa.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

kuppe
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:56
Viesti:

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja kuppe » 08 Maalis 2015, 12:53

Molemmat ominaisuuksia.
Alle 2000rpm orggis-moottorinohjaus leikkaa vääntöä ettei kytkin kärsi, vaikka juuri tuon vuoksi joutuu luistattamaan :crazy:
Suosittelen (taas) reissua sakun luokse, sitten vetää alempaa ja kunnolla ;)
Ilmastoinnit ja lämmittimet kuntoon, otsonoinnit Kuopiossa, http://www.kylmakuusisto.fi

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 08 Maalis 2015, 16:37

En nyt oikein tiedä miten tämän taas aloittaisi.

Kävin tuossa nyt töissä jokunen hetki sitten putsailemassa sen MAPin ja olihan se ihan mömmöä täynnä. Putsaus ja takasi kiinni. Ei mitään ihmeempää vaikutusta. Siinä sitten ajelin takasin kotio ja ihan normaalisti kaikki sujui ihan kotipihaan asti. Kotipihassa ajoin katokseen ja annoin käydä tyhjäkäyntiä. Pari kertaa painoin kaasua niin että nousi kierrokset about 2000 markille. Sitten hirtti kaasu kiinni ja kone kiersi ties mitä. Eiku äkkiä avaimesta kylmäksi ja sammuhan se. Huhhuh, mitähän vittua just niinku tapahtu? Subarulle nyt ainakin huomenissa soittelen ja varaan aikaa. Saa kaveri vetästä hinurillaan sen sitte huoltoon.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 08 Maalis 2015, 16:57

Laaki kirjoitti:En nyt oikein tiedä miten tämän taas aloittaisi.

Kävin tuossa nyt töissä jokunen hetki sitten putsailemassa sen MAPin ja olihan se ihan mömmöä täynnä. Putsaus ja takasi kiinni. Ei mitään ihmeempää vaikutusta. Siinä sitten ajelin takasin kotio ja ihan normaalisti kaikki sujui ihan kotipihaan asti. Kotipihassa ajoin katokseen ja annoin käydä tyhjäkäyntiä. Pari kertaa painoin kaasua niin että nousi kierrokset about 2000 markille. Sitten hirtti kaasu kiinni ja kone kiersi ties mitä. Eiku äkkiä avaimesta kylmäksi ja sammuhan se. Huhhuh, mitähän vittua just niinku tapahtu? Subarulle nyt ainakin huomenissa soittelen ja varaan aikaa. Saa kaveri vetästä hinurillaan sen sitte huoltoon.


Jos turbo alkaa olemaan tiensä päässä niin se voi alkaa syöttämään öljyä ilman mukana koneeseen, ja käytännössä miltei heti on ns. diesel runaway käsissä eikä kone enää sammu avaimesta vaan käytännössä kiertää niin kauan että leikkaa kiinni. Ainoa keino silloin on stumpata kone isolla vaihteella jos manuaali tai sitten tukehduttaa se peittämällä ilmanotto.

Voi olla että siellä on käynyt vaan joku sähkökaasun sekoilu, mutta voi olla että sulla kävi armoton säkä ja turbo päätti sylkäistä öljyt sisään juuri silloin. Coolerin jos irroitat siitä koneen päältä niin näkee paljonko siellä on öljyä.


Edit:
Tuossa joku video noista runaway- jutuista, aika säälittävää katsoa kun kavereiden autot leikkaa itseään kiinni eikä mitään voi tehdä

https://www.youtube.com/watch?v=xmIfjmvXp0I
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 08 Maalis 2015, 17:10

Kiitos Maurille.

Käyn tuossa kunhan saan syötyä niin käyn kaverin kanssa nykäsees coolerista letkun irti niin näkee tilanteen sen osalta. Jos todella turbo kissahtanu niin huhhuh että on käyny säkä tosiaan tämän kanssa. Onneksi emäntä ei lähteny autolla päivemmällä kaupungille. Olis voinu käydä pahemmin silloin ku olis ollu tenavatki kyydissä.

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 08 Maalis 2015, 18:16

Oolsprait. Nyt on kaverin kanssa kateltu cooleri ja kyllä siellä oli öljyä ainakin jonkin verran. Kaverin legasta kateltiin samalla vähän vertailua ja eipä ollu öljyä läheskään samassa määrin kuin omassa. Ehkäpä se turbo sitten on kaputtis ja sillee.

Ehkä nyt on käyny ääretön säkä kuten Mauri sanoi eikä kone kiertäny itseään hengiltä vaan sammui avaimesta.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 719
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Matway » 08 Maalis 2015, 21:51

Uusissa dieseleissä on mielestäni semmoinen kuristusläppä joka "tukehduttaa" koneen sammuttaessa. Sammuu ilman värinöitä ja jälkikäyntiä.
Luulis olevan Lekassa kun Impustakin sen löysin.
Iso läppä heti coolerin jälkeen imusarjassa. Sammuttaessa vetää läpän kiinni. Jos kuuntelee sammuttaessa voi sen kuulla kun läppä aukeaa moottorin sammuttua.
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

feeniks
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 13:50

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja feeniks » 08 Maalis 2015, 23:09

Laaki kirjoitti:Sitten hirtti kaasu kiinni ja kone kiersi ties mitä. Eiku äkkiä avaimesta kylmäksi ja sammuhan se. Huhhuh, mitähän vittua just niinku tapahtu? Subarulle nyt ainakin huomenissa soittelen ja varaan aikaa. Saa kaveri vetästä hinurillaan sen sitte huoltoon.

Mulla teki samalla tavalla, ja sen seurauksena veivi kieroks, auto hinurilla rantakareelle kk odottelu ja 6800€ lasku... Että kannatta olla tarkkana...
Paino on voimaa, ylipaino on YLIVOIMAA

Ex:
1987 opel omega 2.0 OHC
1999 seat cordoba 1.9 TDI
1998 Subaru impreza 2.0GT SPW
2001 Mercedes-benz E farkku 2.7CDI
2002 Ford Mondeo 2.0 TDCI
2008 Subaru legacy 2.0 D STW

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 08 Maalis 2015, 23:48

feeniks kirjoitti:
Laaki kirjoitti:Sitten hirtti kaasu kiinni ja kone kiersi ties mitä. Eiku äkkiä avaimesta kylmäksi ja sammuhan se. Huhhuh, mitähän vittua just niinku tapahtu? Subarulle nyt ainakin huomenissa soittelen ja varaan aikaa. Saa kaveri vetästä hinurillaan sen sitte huoltoon.

Mulla teki samalla tavalla, ja sen seurauksena veivi kieroks, auto hinurilla rantakareelle kk odottelu ja 6800€ lasku... Että kannatta olla tarkkana...


Jaa että semmosta. Noh, katotaan mitä tuleman pitää.

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 09 Maalis 2015, 11:42

Nojoo. Subaru lähti tänään kaverin hinurilla korjaamolle. Kattelevat huomenna aamusta mitä on tapahtunu.

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 11 Maalis 2015, 16:23

Tänään ilmoittivat että olis auto korjattu. Vikaa ei aluksi löydetty. Turbo ehjä, veivit kunnossa ja kaikki muukin. Syypää oli nelospytyn suuttimen pohjatiiviste. Varaosia ei menny mutta töitä tehtiin joten 1250e on aika pieni summa kun oletin että olis pahempaa. Tehdasuudelle turbolle sanoivat hinnaksi 2000e. Lähenkin tästä subbea nyt sitten hakemaan.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 11 Maalis 2015, 16:33

Laaki kirjoitti:Tänään ilmoittivat että olis auto korjattu. Vikaa ei aluksi löydetty. Turbo ehjä, veivit kunnossa ja kaikki muukin. Syypää oli nelospytyn suuttimen pohjatiiviste. Varaosia ei menny mutta töitä tehtiin joten 1250e on aika pieni summa kun oletin että olis pahempaa. Tehdasuudelle turbolle sanoivat hinnaksi 2000e. Lähenkin tästä subbea nyt sitten hakemaan.


No tuohan oli ihan "hyvä" vika, vaikka hintaa sillekin tuli.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Maalis 2015, 18:24

Uusi turbo on kyllä melko arvokas, omaan sain tingattua heti oston jälkeen turbon vaihdon liikkeen piikkiin. Johtuen osittain ehkä siitä että suostuin artecin ehdotukseen käyttää vanha turbo vaan fin-turbolla täydellisessä huollossa jolloin päästiin hinnassa puoleen tuosta uudesta, sisältäen myös siis sakun työtunnit. Eli itse turbon huollattaminen irtonaisena ei hirveitä maksa.

Ja tämä kävi myös liikkeelle oikein hyvin.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 12 Maalis 2015, 00:17

Kyllä tosiaan helpotti kuulla että kaikki kunnossa ja auton saa hakea. Kustannuksetkin kohtuulliset. Suurin osa summasta on vian etsintää eli työtä. Osia meni ~165e edestä. Loput reilu 1000e työtä sitten. Aluksi tosiaan eivät osanneet sanoa mistä koneen ryntäys johtui. Turbon tarkistivat ja ei välyksiä. Putsasivat letkut ja coolerin öljystä. Ongelma löytyi kun tarkistivat veivit ettei oo mitään kierossa. Se kuulemma onnistuu suuttimet poistamalla. Silloin vikakin löytyi. Suuttimen tiiviste. Näytti kuvankin ja oli tosi likainen kun tietty jo ajan kanssa vuotanut. Epäiltiin siinä molemmat että on edellisessä asennuksessa mennyt likaa. Ajan kanssa sitten petti. Autoonhan on vaihdettu suuttimet ja puolimoottori joskus. Nyt kaikki toimii ja ei oo savutusta eikä mitään nykimisiä. Tuntuu ihan eri autolta ajaa. Ilmeisesti se vika on ollut jo kauan ja nyt sen huomaa kun ajaa ehjällä autolla. Seuraavaksi kun saa tämän mishapin maksettua niin pitää lastuttaa ja poistaa dpf sekä egr auton elämästä.

samisami2
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 19:47

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja samisami2 » 13 Maalis 2015, 20:15

Omassa 2010 lekassa olen ainakin huomannut että tuosta pölläytyksestä pääsee eroon tupla hehkutuksella. Pölläytys tulee ilman tupla hehkutusta kun on ollut kylmä/viileä yö, mutta käynnistys hetkellä lämpötila on jo noussut yön lämpötilasta. Pölläytys on aivan samanlainen jos kylmän koneen käynnistää ilman että odottaa hehkutusta (testattu).
"Ihanteellinen" olosuhde pölläytykselle on että yöllä on ollut pari astetta lämmintä ja aurinko kun alkaa paistamaan niin ulkolämpötila saattaa olla jo lähempänä 20astetta. Kone kun taas on lähinnä 5asteen luokkaa. Jonkun vuoden verran tuota seurannut ja välillä jos unohtuu tupla hehkutus niin pölläytys tulee.

Omassa autossa ainakin varmuudella voin sanoa että pölläytys on liian lyhyestä hehkutusajasta kiinni. Ekoja kertoja pölläytyksen näin varmaan jotain 2011. Silloin oli vielä hiukkassuodatin paikoillaan ja pölläytys oli juuri huomattavissa kun pakoputkea satuin katsomaan. Ilman suodatinta pölläytyksen näkee ihan selvästi sivupeilistä.
Subaru Legacy 2010 2.0TD (2010-2016)

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 15 Maalis 2015, 11:57

Joo-o, toimihan se subbe 3 päivää. Eilen alko öljyvalo palamaan aamuyöllä kun kavereita kotiin kuskaamassa. Sinne jäi tienposkeen. Käynti epämääräinen. Öljyä oli kuitenkin. Eiku taas hinurilla huomenna pajalle.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 15 Maalis 2015, 13:16

Laaki kirjoitti:Joo-o, toimihan se subbe 3 päivää. Eilen alko öljyvalo palamaan aamuyöllä kun kavereita kotiin kuskaamassa. Sinne jäi tienposkeen. Käynti epämääräinen. Öljyä oli kuitenkin. Eiku taas hinurilla huomenna pajalle.


Oliko öljyn määrän merkkivalo vai paineen?

Tuli mieleen että suuttimen vuotava pohjatiiviste uittaa reilusti dieseliä öljyn sekaan. Huollossa ovat aika usein sanotaanko ajattelemattomia, ja vetävät imurilla ylimääräiset ulos. No jos siellä on ollut vaikka 30% dieseliä öljyn seassa ja imutetaan öljymäärä ylärajaan ja ne dieselit sitten sieltä haihtuu niin äkkiä koneesta puuttuu 2 litraa öljyä. Tästä voisi hyvin johtua mahdollinen öljymäärän merkkivalon syttyminen.

Mielestäni aina pitäisi öljyt vaihtaa jos on ollut polttoainepuolessa ongelmia ja dilluutiota on päässyt reilummin tapahtumaan.

Edit. kuten aiemmin niin turhaa spekulointiahan tämä on, mutta jos huollon diagnoosi haisee vähänkään tälle niin tiedät että näin voi ja on myös tapahtunut forumillakin kirjoittelevalle porukalle.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 15 Maalis 2015, 18:01

Punanen öljykannun kuva alkoi ensin hatarasti vilkkumaan ja sitte paloi. Sammutin heti tietenkin. Ajettiin muutenkin justiin hidasteiden yli ja hidas vauhti. Sitte katottiin öljyt ja näky olevan. Kokeiltiin käyntiin uudestaan ja valo ei ensin palanut mutta sitten hetken päästä syttyi ja kone kävi huonosti. Mistä tietää vaikka vieläkin olisi vikaa suuttimessa. Mene ja tiedä. Selvittäkööt sen sitten huollossa. Kyllä ainakin sanoivat vaihtaneensa uudet öljyt ja rapsassa oli merkintä. En tiedä sitten metodia että miten on vaihdettu mutta eiköhän se yleisin tapa nykyään ole se imuttelu. Noh, huomenna ollaan taas ehkä viisaampia sikäli mikäli ehtii työnalle huomenna. Syytä olis. Onneksi nyt ei ole hätä niin suuri kun sain kaverilta auton lainaan sen työreissun ajaksi.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 15 Maalis 2015, 18:05

Jos öljyt on uusittu niin vika ei sitten ole siinä. Usein vaan imetään "ylimääräisiä" öljyjä pois jos polttoainetta on joutunut runsaasti öljyn sekaan ja tikusta katsoen pinta on korkealla. Tämä on hiukan typerää koska diesel ennemmin tai myöhemmin haihtuu öljyn seasta pois ja pinta täten laskee alas.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Laaki » 17 Maalis 2015, 18:10

Niinhän siinä sitten kävi että tänään soittivat subbarilta ja sanoivat hyvinkin ikäviä uutisia. Kone paskana tai tarkemmin lause taisi olla "valmis" :banghead:. Se siitä Subarusta sitten. Nyt pitää selvitellä että mitä ***tua sitä tehdään ja mikä on maahantuojan kanta. Todennäköisesti "ime sukkaa".
Kyllähän sitä aina joku järjestely keksitään. Vaihtokone tai nykysen korjaus. Siinähän ne vaihtoehdot taitaa olla. Hintahan on sitten sen reilu 6 kiloeuroa. Muutakin selviteltävää on. Näin tällä kertaa. 130tkm ajettu kone porsii niin ei kyllä voi hyväksyä ei sitten millään.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Mauri H » 17 Maalis 2015, 19:21

Eikös noissa ollut jatkettu konetakuu 200 tkm asti.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 719
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa

ViestiKirjoittaja Matway » 17 Maalis 2015, 19:45

Laaki kirjoitti:Kyllä tosiaan helpotti kuulla että kaikki kunnossa ja auton saa hakea. Kustannuksetkin kohtuulliset. Suurin osa summasta on vian etsintää eli työtä. Osia meni ~165e edestä. Loput reilu 1000e työtä sitten. Aluksi tosiaan eivät osanneet sanoa mistä koneen ryntäys johtui. Turbon tarkistivat ja ei välyksiä. Putsasivat letkut ja coolerin öljystä. Ongelma löytyi kun tarkistivat veivit ettei oo mitään kierossa. Se kuulemma onnistuu suuttimet poistamalla. Silloin vikakin löytyi. Suuttimen tiiviste. Näytti kuvankin ja oli tosi likainen kun tietty jo ajan kanssa vuotanut. Epäiltiin siinä molemmat että on edellisessä asennuksessa mennyt likaa. Ajan kanssa sitten petti. Autoonhan on vaihdettu suuttimet ja puolimoottori joskus. Nyt kaikki toimii ja ei oo savutusta eikä mitään nykimisiä. Tuntuu ihan eri autolta ajaa. Ilmeisesti se vika on ollut jo kauan ja nyt sen huomaa kun ajaa ehjällä autolla. Seuraavaksi kun saa tämän mishapin maksettua niin pitää lastuttaa ja poistaa dpf sekä egr auton elämästä.


Eikös tässä nyt kustu oikein joukolla sun kenkään??? :shock:
Eikö mitään kommenttia heru liikkeeltä että tuhannella eurolla vähän tsiigaillaan konetta ja kaikki on ok... :thumbdown:
Minkähänlaisella perseentähystäjällä pitäis käydä käytetty auto läpi ettei kävis näin, ja taas kävi...

Vähän OT mutta vastaava tilanne: hommattiin tytölle kun kortin sai niin V50 raviveikkaajan Volvo. 2005 ja 170tkm ajettu.
Nyt se on jo kolmatta viikkoa Laakkosella korjattavana kun ei enää startannut. Sanoivat viaksi niin karstoittuneen moottorin, että venttiilit jää kantamaan eikä käynnisty.
Sitä ne eivät selittäneen miksi jo toistamiseen ykkössylinterin tulppa hajoaa ihan totaalisesti. :wtf:
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Laaki » 17 Maalis 2015, 20:57

No sitähän minäkin siinä sanoin että "Meinaatte siis että mä korjautin autoa 1300 eerolla ja se kesti 3 päivää kunnes laukes. Et ei se nyt näin voi mennä. Kyllähän tähän on joku ratkaisu saatava. Eihän se korjaus ollu onnistunu tai vikadiagnoosi ei ollu oikea jos auto hajoaa vaikka piti olla kunnossa ja kaikki testit ok." Kyllähän he lupasivat vastaan tulla tässä asiassa. Nyt vain selvitellään kuka maksaa ja mitä nyt yleensäkin tehdään. Autoonhan on jo kerran vaihdettu puolimoottori ja suuttimet, oliko nyt 29tkm. Tosin en nyt muista milloin sillä mitä olen lukenut niin aluksi oli vikaa siinä liimarobotissa joka mahdollisti silikonin pääsyn kampparikammioon vai minne. Se kuulemma ongelma korjattu toukokuu 2008. Toinen oli sitten nämä huonot kampiakselit joissa jotain liian tiukkoja mittoja. Vai liekö se vika jossain kangenlaakerissa joka vääränlainen tai pieni. Mitä nyt itse olen tässä selvitellyt niin jostain impun 2010 koneesta asti on nämä ongelmat korjailtu et kannattais mettästää jotain viimesiä euro4 koneita. En tiiä mutta ainakin itellä on menny luotto nyt tähän Subarun diesel-koneeseen. Vaikka oliski sitte uudet ihan ok. p***aa tämä joka tapauksessa on että käytännössä 130tkm ajettu kone porsii toisen kerran samasta viasta ja kaikki vaan levittelee käsiään että voivoi. Huomenna selviää maahantuojan kanta asiaan.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja -teme- » 18 Maalis 2015, 06:31

Konetakuu oli tosiaan 200tkm asti mutta vaan 6 vuotta, mutta jospa maahantuoja vielä tulis tässä asiassa vastaan kun asia kuitenkin on kaikkien tiedossa ja jos ei rupee yhteisymmärrystä löytymään niin minä melkeinpä kääntysin kuluttaja asiamiehen puoleen.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

feeniks
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 13:50

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja feeniks » 26 Maalis 2015, 21:19

Mulla makso maahantuoja 50% osista mutta ei mitään työstä, jos olisin joutunu maksaa kaiken niin olis jääny melkein 11 donaa maksettavaksi... Toivo parasta, pelkää pahinta...
Paino on voimaa, ylipaino on YLIVOIMAA

Ex:
1987 opel omega 2.0 OHC
1999 seat cordoba 1.9 TDI
1998 Subaru impreza 2.0GT SPW
2001 Mercedes-benz E farkku 2.7CDI
2002 Ford Mondeo 2.0 TDCI
2008 Subaru legacy 2.0 D STW

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Laaki » 30 Maalis 2015, 17:51

Joo, kuulostaa hintavalta remontilta. En ajatellu rempata vanhaa mikäli homma jää mun maksettavaksi kokonaan. Vielä ei ole maahantuojalta tullut vastausta. Kaikki mahdolliset tiedot on lähetetty huoltokirjaa myöten sinne. Tällä viikolla varmaan selviää heidän kantansa asiaan. Auto kuitenkin huollettu pilkuntarkasti eikä ole missään metsissä tai muuallakaan maastossa riehuttu. Mikäli homma jää ite maksettavaksi kokonaan niin alan kyllä vaihtokonetta katselemaan sitten. Ei mitään järkeä rempata vaikka maksais 50% osista.

Edit: sen verran lisään että eniten tässä harmittaaa se että olin aikomassa vaihtaa auton bensakikottimeen ennen tätä mishapia. Ei nimittäin niin paljon kilsoja tule että kannattais tuolla disulla ajella.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja -teme- » 30 Maalis 2015, 18:56

Vaihda siihen siis bensakone. Sti:n mylly japanista vaan :mrgreen:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Jappi
Viestit: 419
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Jappi » 31 Maalis 2015, 18:05

Ulkomaan foorumeilta löytyi tietoa että EURO5 konekin käy, suuttimet, anturit ja turbo vaan vanhasta.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Jampsu » 01 Huhti 2015, 11:49

Jappi kirjoitti:Ulkomaan foorumeilta löytyi tietoa että EURO5 konekin käy, suuttimet, anturit ja turbo vaan vanhasta.

Avk:lla on parikin mökkiöljy subarua sieltä koko auto
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Fritz_da_cat
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Huhti 2015, 18:16

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Fritz_da_cat » 03 Huhti 2015, 18:26

No johan. Mulla tänään 2008 Outback teki lähes täsmälleen saman - kaveri vinkkas tälle foorumille.

Lähdin risteyksestä ja yhtä äkkiä kierrokset tappiin ja HILLITÖN savupilvi, vaikka jalka oli pois kaasulta. Auto kävi vielä ja vapaalla pudottelin 100m päässä sopivasti sattuneelle bussipysäkille. Ei kun hinausta ja vuokra-autoa odottelemaan.

Mitkä täälä on ihmisten kokemukset tuosta runkolaakerin poksahtamisesta, jos tässäkin siihen suuntaan menee - ja jos ei ole mennyt, niin minkälainen remontti nyt kannattaisi tehdä? Entä onko vinkkejä, mistä & millainen moottori tilalle, jos sen vaihtoon pitää ryhtyä. Jos tästä maahantuoja haistattaa pitkät, niin jää kyllä viimeiseksi Subaruksi...

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Laaki » 03 Huhti 2015, 22:40

Minulla vielä asian selvittely kesken maahantuojan päässä. Vastausta ns. odottelen. Piti tällä viikolla "varmasti" selvitä. Eipä vielä kuitenkaan vastausta kuulunut. 3vko auto maannu pajalla nytten ja käytännössä kuukauden ollu paskana. Ehkä sitten pääsiäisen jälkeen asia selviää tai edes edistyy. Itellä tämä on ensimmäinen Subaru ja ainakin viimeinen diesel. Muutenhan autosta ei ole pahaa sanottavaa ja haluaisin sillä ajaa mutta tuohon disukoneeseen on luotto mennyt täysin. Vaikka tuon autoni maahantuoja korjaisi niin vaihdan sen pois kun sopiva vaihdokki löytyy. Bensakoneet taitaa subbeissa kestää paremmin. Ei kannata diesel muutenkaan omilla ajoilla.

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja out » 03 Huhti 2015, 22:58

Kyllähän tuo on selvä että -08 ja -09 legan outbackin diesel-koneet on täysiä pommeja. -10 mallista alkaen ovat sitten aivan toista maata.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Mauri H » 04 Huhti 2015, 00:29

Kyllä siinä koneessa vieläkin jotain on joka tehdasta arveluttaa. Kahdeksatta vuotta tuotannossa ja edelleen samat tehot, jotka ovat siis 30-50 hv alimittaiset kilpailijoihin nähden.

2010-> koneet tuntuvat kestävän tosi hyvin, mutta epäilen että joku tuota tehojen nostoa nyt jarruttaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 719
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Matway » 05 Huhti 2015, 14:09

Toi hallitsematon ryntäys kyllä viittais että öljyt lähtee palamaan koneessa eli voisko olla alunperin turbon laukeaminen tuon aiheuttaja.
Se että kone vetelee punarajan yli voi poikia lisää vikoja.
Eikös se ole mahdollista että turbon laakeri korkkaa ja vuotaa öljyt imusarjaan josta seuraa ryntäys. Kommentoikaa viisaammat...
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Jappi
Viestit: 419
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Jappi » 05 Huhti 2015, 17:10

Matway kirjoitti:Toi hallitsematon ryntäys kyllä viittais että öljyt lähtee palamaan koneessa eli voisko olla alunperin turbon laukeaminen tuon aiheuttaja.
Se että kone vetelee punarajan yli voi poikia lisää vikoja.
Eikös se ole mahdollista että turbon laakeri korkkaa ja vuotaa öljyt imusarjaan josta seuraa ryntäys. Kommentoikaa viisaammat...


On käynyt useamman kerran itselle noissa kivikauden dieseleissä, yhdesti turbon tiivisteiden vuoksi ja useammin koneen älyttömän huohotuksen vuoksi.

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Laaki » 27 Huhti 2015, 14:11

Noniin. Tähänkin hommaan on nyt tullut edistystä pitkän odottelun jälkeen. Eli eli, tehtaalle asti meni kaikki tiedot autosta ja vastaus saapui tänään. Tehdas korvaa uuden puolimoottorin ja työt sen suhteen. Nesteitä ja sen semmosta joutuu ite makseleen. Hyvältä näyttää siis tämän suhteen. Iso kivi vierähti harteilta pois. Kaks kuukautta ollu ns. aika tuskaista odottelua ja hermo kireällä. Ehkäpä ensi kuun lopussa pääsee taas ajelemaan subbella.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Huhti 2015, 15:05

:thumbsup:
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1155
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja -teme- » 27 Huhti 2015, 16:19

Hieno homma. :thumbsup:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

tontsa
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Maalis 2015, 10:39

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja tontsa » 28 Huhti 2015, 13:40

Loistavaa :thumbsup: Selvisikö se koneen ryntäämisen alkuperäinen syy? Oletan että alakerta hajosi tuon ryntäämisen takia.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Mauri H » 28 Huhti 2015, 14:37

tontsa kirjoitti:Loistavaa :thumbsup: Selvisikö se koneen ryntäämisen alkuperäinen syy? Oletan että alakerta hajosi tuon ryntäämisen takia.


Uskon että toisinpäin, ei se alakerta paikallaan ryntäämisestä ihan pienestä hajoa. Kyllä se saa vinkua kauan tai sitten saakelin kovaa että voitelu pettää tai kanki katkeaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Laaki » 28 Huhti 2015, 15:48

Joo, siis väittivät ryntäyksen syyksi vuotanutta suuttimen pohjatiivistettä. Siitä johtuen naftaa öljyn sekaan ja brummbrumm. Paikallaan tosiaan ryntäs ja sen 2-3s ehti kunnes väänsin avaimesta.

Varmasti ollut vikaa jo ennen ryntäystä. Eiköhän kaikki selviä nyt kun koko kone avataan.

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Laaki » 13 Kesä 2015, 10:47

Nojoo, eipä mene tämäkään homma niinku elokuvissa. Auto edelleen pajalla. Osissa meni japanista odotellessa oma aikansa ja pari viikkoa sitten huomasivat että ketjunkiristin rikki. Sitä ei sitten löytyny lähempää ku Japanista ja sitä odoteltiin 2vko. Nyt maanantaina kun se saatiin kuntoon niin syöttöpumppu ilmeisesti sökö tai joku vika kun ei tuu naftaa. Se on nyt sit tarkistuksessa. Ehkä vielä jonain päivänä ajan taas Subarullani. Eihän täs ny oo menny kohta ku 4kk.

Laaki
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 12:30
Paikkakunta: Vaasa

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Laaki » 10 Heinä 2015, 16:59

No niin. Nyt on tämäkin tarina saatu päätökseen. Onnelliseen sellaiseen.

Uusi alakerta ja paljon muuta on nyt autossa. Uudet jakopään hilut ketjuineen, kiristimeen päivineen. Enkä edes tiedä mitä kaikkea uusittiin mutta kallista oli. Kaikki kuitenkin tehtaan piikkiin ja siihenkin oli syynsä. Vanha jo kertaalleen 09 alussa vaihdettu alakerta oli ns. uutta vanhaa tuotantoa jossa myös vikaa kuten tiedetään. Kaikkinensa remontti olisi köyhdyttänyt kukkaroa yli 8000 euroa mikäli olisi itse joutunut maksumieheksi.

Kaikkien vastoinkäymisten jälkeen on hyvä fiilis ja onnellinen että sai auton vihdoin takaisin. Vielä joutuu tietty tutkailla ettei ole mitään nestevuotoja. Laina Hyundai alkoikin maistua jo hieman puulta. Nyt vaan kesärenkaiden vaihtoon ja kurvailemaan onnesta soikeena.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: MY08 Outback pöläyttää startissa tai noh, ei pöläytä enää, kone paskana.

ViestiKirjoittaja Tomcat » 10 Heinä 2015, 17:30

Loppu hyvin, kaikki hyvin :thumbsup:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa