HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outbackia/Forresteria ostamassa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
jeemeli
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Elo 2016, 12:43
Paikkakunta: Valkeakoski

Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja jeemeli » 17 Elo 2016, 12:50

Heippa.
Olis kiinnostusta vaihtaa nykyinen saksalainen farmari joko dieseli Foresteriin tai Outbackiin.Vuosimalliin 2010-2014 väliin. Ja manuaalivaihteiseen.
Mitä pitäis tietää ja mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota? Webastoa/Eberiä ei läheskään kaikissa näy olevan, jälkiasennuksenahan sen saa, kuinka helppo homma lie? Ja oliko niitä moottori ongelmia enempi 08-09 malleissa vai miten se nyt oli.
'
Kiitos vastauksista
Jeemeli

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Haiduk » 17 Elo 2016, 15:23

Kannattanee lukasta toi: viewtopic.php?f=16&t=1919

Siellä on ollut monenmoista keskustelua dieseleistä ;)
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 18 Elo 2016, 00:11

Forestereissa varustetaso vähintään XS tai XE
X älä edes vilkaise.
Ja 2012 mieluiten tai sit 2011 eli noi on ns.faceliftit ja viimesessä on mittaristot yms paranneltu.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja yason » 22 Loka 2017, 12:36

Mites noiden Subarun dieseleiden lämpiäminen talvisin ihan käytännössä? Kuulemma jotain kylmyysongelmia on ollut, että kone ei lämpiä kovin äkkiä jos koskaan, ja kabiinissakin kylmää.

Mutta toisaalta sisäilmakanavissa on ilmeisesti lämmitysvastukset? Vaan onko kaikissa Outbackeissa? Ja eikö niistä ole apua tuohon väitettyyn kylmyyteen?

Onhan noilla ajeltu useita satoja tuhansia, joten joko ongelmaa ei ole, siihen on ratkaisu tai ihmiset vaan kärsivät :D
Outback MY10 diesel/mt

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Petri R » 22 Loka 2017, 13:40

Samat ongelmat ja ratkaisut kaikissa nykyaikaisissa dieselautoissa. Eli joo, ei lämpene nopeasti kun taloudelliset moottorit ei tuota hukkalämpöä. Ilmanottoa keulasta umpeen ja webastoa tarvittaessa.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja yason » 22 Loka 2017, 14:05

Petri R kirjoitti:Samat ongelmat ja ratkaisut kaikissa nykyaikaisissa dieselautoissa. Eli joo, ei lämpene nopeasti kun taloudelliset moottorit ei tuota hukkalämpöä.


Jos sisälle saa lämpöä, niin se riittää jo pitkälle. Vähän ristiriitaisia kertomuksia foorumeilla näkyy riippuen kirjoittajasta.

Petri R kirjoitti:Ilmanottoa keulasta umpeen ja webastoa tarvittaessa.


Olikos ne PTC-vastuselementit kaikissa asennettuna ja riittääkö niistä löylyä sisälle?
Outback MY10 diesel/mt

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja out » 22 Loka 2017, 16:28

Pirkanmaalla ajanu 8 talvee dsl outbackilla lohkolämppäri+sisätilalämppäri varusteena. Moottori lämpenee hitaasti mutta sisällä tarjennu aina hyvin,puhaltaa lämmintä jo ennen ku kone lämmin. Toiset pärjää hyvin,toisten mielestä tolla ei tee talvella mitään.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja KK9 » 22 Loka 2017, 17:22

Tuplasti paremmin DSL OB lämpes verrattuna DSL Golffiin! Kotoa kun lähti niin OB rupes puhaltaa parin kilsan ajon jälkeen jo lämmintä, kun taas kolopallolla sai ajaa reilusti tupla matkan et pääsi samaan!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja tuRboman » 22 Loka 2017, 22:13

Minkä vuoden dieselissä noin nopeesti? Meillä oli '09 diesel OB ja se oli jumalattoman kylmä!! Webastokin oli ja silti se oli aivan käsittämättömän hidas lämpiämään!? Ja kävin ajamassa vastaavan uuden pakkaskelissä kun raivosin myyjälle, ettei tässä kaikki ole kunnossa. Ihan samanlainen. Kyllähän siellä tarkeni, mutta -25C kelissä saa vetää vähintään kelkkakärryä, ettå lämmöt nousee. Tuolla kelillä ei 90kmh vauhdissa enää 5kw webaston kanssakaan saavuta +90C lämpötilaa nesteet.

Eikä nämä bensa outbackitkään lämmöillä juhli. Toimeen tulee, mutta hidasta on ja tehoa puuttuu. Webastot mulla on näissäkin ja silti näkisin asian näin.
'06 XT Fore on toiselta planeetalta. Hyvä vertailla kun vuoronperään tulee ajeltua.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja out » 23 Loka 2017, 09:41

Joo jos ajelee usein -25c pakkasissa kannattaa varmaan dsl subaru unohtaa. Etelä-Suomessa yli -15c pakkasia ei oo ees joka vuosi.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja KK9 » 23 Loka 2017, 16:35

tuRboman kirjoitti:Minkä vuoden dieselissä noin nopeesti? Meillä oli '09 diesel OB ja se oli jumalattoman kylmä!! Webastokin oli ja silti se oli aivan käsittämättömän hidas lämpiämään!? Ja kävin ajamassa vastaavan uuden pakkaskelissä kun raivosin myyjälle, ettei tässä kaikki ole kunnossa. Ihan samanlainen. Kyllähän siellä tarkeni, mutta -25C kelissä saa vetää vähintään kelkkakärryä, ettå lämmöt nousee. Tuolla kelillä ei 90kmh vauhdissa enää 5kjw webaston kanssakaan saavuta +90C lämpötilaa nesteet.

Eikä nämä bensa outbackitkään lämmöillä juhli. Toimeen tulee, mutta hidasta on ja tehoa puuttuu. Webastot mulla on näissäkin ja silti näkisin asian näin.
'06 XT Fore on toiselta planeetalta. Hyvä vertailla kun vuoronperään tulee ajeltua.

OB oli -08 ja Kolpero -05 eikä kummassakaan webastoa, mutta johdon nokassa aina kylmillä keleillä! Niinno tääl eteläs mitään kylmää oo!!!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 23 Loka 2017, 19:21

Mullakin on foressa 600W vedenlämmitin sisälle tulevassa letkussa ei senkään kanssa viime talvena juhlittu vähän paremmin kuitenkin lämpeni. Ennen lämppäriä -30C kelissä ei moottorilämmöt nouse yli 65C ja sisälle tulee sellasta haaleeta ilmaa.
Toissa talvena kuitenkin oli kuukauden verran tollasta -20-30C keliä.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja yason » 24 Loka 2017, 11:16

Jampsu kirjoitti:Mullakin on foressa 600W vedenlämmitin sisälle tulevassa letkussa ei senkään kanssa viime talvena juhlittu vähän paremmin kuitenkin lämpeni. Ennen lämppäriä -30C kelissä ei moottorilämmöt nouse yli 65C ja sisälle tulee sellasta haaleeta ilmaa.


Olen lueskellut, että Subarun dieselautoissa olisi ilmakanavien lämmitysvastusten lisäksi myös ilmastointipiiriä väärinpäin käyttävä hot gas -ilmalämpöpumppu? Mistään en ole tarkkaan löytänyt, että riippuuko näiden olemassaolo mallista, vuosimallista, varustetasosta vai onko ne vaan kaikissa?

On ollut tapana tukkia jäähdyttimen aukot talviajaksi muutenkin, lämmöt nousevat autossa kuin autossa nopeammin silloin. Subarun dieselissä tää tarkoittaa varmaan myös skuuppia?

Jampsu kirjoitti:Toissa talvena kuitenkin oli kuukauden verran tollasta -20-30C keliä.


Tuo -30C alkaa olla sellainen raja, että pientä lämmönpuutetta saa jo ollakin. Ajaa sitten vaikka yhtä vaihdetta pienemmällä. Se ei sinänsä haittaa, jos auto lämpenee hitaasti, kunhan se lopulta lämpenee. Moottoria voi lisäksi aina käydä lämmittämässä motarilla, jos on tullut ajettua liikaa kaupunkiajoa kone kylmempänä ja kerännyt kosteutta. Mutta se on ongelma, jos 15-20 pakkasasteessa alkaa kaupunkinopeuksissa tulla kylmää sisälle.
Outback MY10 diesel/mt

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Petri R » 24 Loka 2017, 14:58

Ei sinne varmaankaan kylmää tule puhaltimesta sisälle kaupungissa/sievästi ajamalla, mutta ei siellä kabiinissa kuuma tule vaikka olis puhallin ja lämmönsäätö tapissa. Toisaalta kovilla pakkasilla on kuitenkin enemmän vaatteita päällä niin sehän kompensoi :) Scoopin tukkiminen helpointa siten, että laittaa coolerin päälle juuri sen kokoisen telttapatjan/routamaton palasen niin se pitää liian kylmän "viiman" poissa.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 25 Loka 2017, 01:32

yason kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Mullakin on foressa 600W vedenlämmitin sisälle tulevassa letkussa ei senkään kanssa viime talvena juhlittu vähän paremmin kuitenkin lämpeni. Ennen lämppäriä -30C kelissä ei moottorilämmöt nouse yli 65C ja sisälle tulee sellasta haaleeta ilmaa.


Olen lueskellut, että Subarun dieselautoissa olisi ilmakanavien lämmitysvastusten lisäksi myös ilmastointipiiriä väärinpäin käyttävä hot gas -ilmalämpöpumppu? Mistään en ole tarkkaan löytänyt, että riippuuko näiden olemassaolo mallista, vuosimallista, varustetasosta vai onko ne vaan kaikissa?

On ollut tapana tukkia jäähdyttimen aukot talviajaksi muutenkin, lämmöt nousevat autossa kuin autossa nopeammin silloin. Subarun dieselissä tää tarkoittaa varmaan myös skuuppia?

Jampsu kirjoitti:Toissa talvena kuitenkin oli kuukauden verran tollasta -20-30C keliä.


Tuo -30C alkaa olla sellainen raja, että pientä lämmönpuutetta saa jo ollakin. Ajaa sitten vaikka yhtä vaihdetta pienemmällä. Se ei sinänsä haittaa, jos auto lämpenee hitaasti, kunhan se lopulta lämpenee. Moottoria voi lisäksi aina käydä lämmittämässä motarilla, jos on tullut ajettua liikaa kaupunkiajoa kone kylmempänä ja kerännyt kosteutta. Mutta se on ongelma, jos 15-20 pakkasasteessa alkaa kaupunkinopeuksissa tulla kylmää sisälle.

Ei se 100km/h vauhti vielä auta mitään. Ihan sama ajaako 80 4,5 vai 6 vaihteella ei sieltä lämpöä irtoo. Sit saa vähän moottori lämpöjä ylös jos laittaa sisäpuhalluksen pois. Heti kun sen laittaa takas niin tippuu ku lehmän häntä.
Noita ilmalämpöpumppu systeemejä ei tainnu olla ku 4gen legacyssä/ob:ssa sen takia kun niiden kanavia ei oltu suunniteltu sähkövastuksille.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Tomcat » 25 Loka 2017, 08:45

tuRboman kirjoitti:Minkä vuoden dieselissä noin nopeesti? Meillä oli '09 diesel OB ja se oli jumalattoman kylmä!! Webastokin oli ja silti se oli aivan käsittämättömän hidas lämpiämään!? Ja kävin ajamassa vastaavan uuden pakkaskelissä kun raivosin myyjälle, ettei tässä kaikki ole kunnossa. Ihan samanlainen. Kyllähän siellä tarkeni, mutta -25C kelissä saa vetää vähintään kelkkakärryä, ettå lämmöt nousee. Tuolla kelillä ei 90kmh vauhdissa enää 5kw webaston kanssakaan saavuta +90C lämpötilaa nesteet.

Eikä nämä bensa outbackitkään lämmöillä juhli. Toimeen tulee, mutta hidasta on ja tehoa puuttuu. Webastot mulla on näissäkin ja silti näkisin asian näin.
'06 XT Fore on toiselta planeetalta. Hyvä vertailla kun vuoronperään tulee ajeltua.


Jos ei 5kW Webasto korjaa tilannetta niin ongelma on veden kierrossa/väärässä kytkennässä, kyllä tuolla teholla lämpee vaikka Sauna. Sakulla oli omassa Diesel Foressa koko keula ummessa talven ajan, veikkaan että tuokin vaikuttaa asiaan, täytyy vaan olla tarkkana ette käy liian kuumana mitä tuskin tekee.
Meillä oli yks Mersun Väyrynen joka lämpes ihan hemmetin huonosti pakkasilla, Webasto puhisemaan ajon ajaksi niin kyllä lämpes, tosin rouva tykkäs käyttää sitä lisälämppäriä niin paljon että akut tuppas menee tyhjiks :D
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Petri R » 25 Loka 2017, 14:22

Niin edellinen auto disukka oli Audi A4 2.0TDI Q ja ihan yhtä kylmä oli talvella....

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja tuRboman » 25 Loka 2017, 17:03

@Tomcat, kyllä se webasto ihan oikein oli asennettu ja toimivaksi todettu. Sitä takuuseen tutkittiin ja ihmeteltiin. Lopputulemana; auton lämppärin kenno on niin pieni lämmönsiirtokapasiteetiltaan ja puhaltimen kapasiteetti heikko, ettei enää äärimmäisillä pakkasilla edes 5kw weba saa kabiinia lämpiämään. Moottorihan ei itsessään lämpiä yli 65C jos et vedä jotain kuormaa, kovalla pakkasella.

Samaa on jossainmäärin havaittavissa myös uudemmissa BENSA Outbackeissä. Mulla on 5.2kw thermo toppi nykyisessä ja edellisessä. Ei nämä lämpimiä autoja ole silloin on kun kunnolla pakkasta. Puhallin kyllä huutaa, mutta lämmintä ilmaa ei tule tarpeeksi. Siihen ei webasto auta kun ei sitä lämpöä saa siirretyksi kabiiniin. Meillä on ollut kakkosautona oikeasti lämmin auto OB:n kaverina, ja on nytkin. Siinä sen hyvin huomaa kun tulee välillä samana päivänä ajettua molempia. Forester on ihan hyvä. Sitä edelsi Mitsun Outlander joka myös oli melkoinen lämpöpumppu.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Qulle » 25 Loka 2017, 19:47

Ilmeisesti aika erilaiset ajatukset mikä on talvella lämmintä ja mikä...

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Maxhine
Viestit: 93
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:46
Paikkakunta: Muurame

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Maxhine » 25 Loka 2017, 20:30

Täytyykin tässä ottaa omaa kantaa tuohon lämpenemiseen ja sisätilan lämpöön/lämmön saantiin. :twisted:

Elikkäs oma OB moottori lämpiää hitaasti talvella kovilla pakkasilla. Tähän auttaa keulalla suoja etusäleikön ja alemman ilmanoton edessä. Kuitenkaan ei niin että ottaisi kiinni radiin ts. flektien pyöriessä ilmaa pääsee radien läpi menee ja näin ollen myös jäähdyttää. Scoopin kohdalle en ole vielä toistaiseksi laittanut minkäänlaista suojaa talvella. Eihän se järkyttävää muutosta tuo, mutta ero on selkeä vs ilman noita.

Suosittelen sitten ennemmin ottamaan Eberin. Käynnistyy nopeammin ja antaa lämpö nopemammin kuin Webasto. Aikaisemmassa autossa, Qashqai oli Webasto ja se oli sitten niiiiiiin hidas antaa sitä lämpöä että huh. Tämä nykyinen Eberi on todellakin ihan eri maata.

Sitten sisätilan lämpenemisestä. Melkeinpä poikkeuksetta PTC alkaa antaa lämpö n.5min jälkeen, kun on käynnistänyt auton. OB PTC on siis ihan eri maata. Tietenkään se ei ole sellaista "tulikuumaa", mutta ei sieltä kylmääkään tule. Sanotaan et kuuman ja haalean välissä. Mielestän tämä toimii nopeasti, kun edelleen vertaan Qashqaihin. Qashqailla töihin ajaessa ei kerrennyt tulee lämmintä PTC avulla sitten yhtään. Sai olla webasto päällä ennen lähtöä ja koko matkan töihin. Vastaavaa ei ole OB:ssä. "Parhain muisto" Qashqain PTC heikkoudesta on Oulun reissulta, -25c ja webasto + PTC ei riittäneet pitää lämmintä sisällä riittävästi. Toistaiseksi OB:ssä on riittänyt esilämmitys Eberillä ja ajaessa pelkkä PTC :thumbsup:
Outback 2.0 TD CVT -13 + Hydronic II + Easystart Remote+

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 25 Loka 2017, 22:18

Jännä et bensa 4gen legassa piisaa lämpöä sisään ja veikkaan et se sisäkenno on ihan samankokoinen noissa molemmissa. Eli ei kyllä voi perustella siyä lämpöä sisäkennolla. Kylhän siinä eroa tulee jos sisälle tuleva neste on 70C vs 90C
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Transalp
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 07:35
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Re: Outbackia/Forresteria ostamassa

ViestiKirjoittaja Transalp » 30 Loka 2017, 15:24

Joo kyllä minunkin mielestä sisällä tarkenee aivan hyvin, mutta moottori lämpenee todella hitaasti. Tähän asti ollut puskurista ja maskista reijät tukossa talvisin, mutta tänätalvena taidan koittaa lisäksi telttapatjaa scooppiin.
Forester Diesel MY11


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron