ViestiKirjoittaja yason » 14 Joulu 2020, 17:19
Auto on taas kunnossa. Mutta paljonkos painetta diesel-Subarun polttoainepumppu luo?
Jouduin katkaisemaan putken suojuksineen terveestä kohtaa. Tilaa oli vähän, vaikka takaperä oli irti. Laitoin isompaa polttoaineletkua vanhan putken ja suojuksen päälle. Keskellä putkeahan ei ole nystyrää, jonka taakse päälletulevan letkun voisi kiristää, joten pitää toivoa, että paine ei ala syömään itseään läpi. Laitoin isomman letkun vanhan päälle napakan kireälle hyvällä klemmarilla - en niillä matoruuveilla, jotka riittävät korkeintaan vesiputkien liitoksiin. Jätin suojamuovin sinne väliin, koska sitä olisi ollut hankala kuoria ja toisaalta suojamuovi puristuu hiukan kasaan toisin kuin teräsputki, eli arvelin sen ympärille saatavan tiiviimmän puristuksen kuin pelkän metalliputken ympärille. Lisäksi kaikki metalliputket ovat nyt jonkun kumin tai suojan alla, joten ruostuminen on vaikeampaa.
Luultavasti kestää noinkin, jos polttoainelinjaan ei tule suurta painetta. Jos alkaa vuotamaan, niin sitten on pakko keksiä vaikkapa helmikiristys vanhan putken ympärille ja viedä letku sen yli ja kiristää sen taakse.
Koko putkisto olisi helppo korjata kunnolla, jos jaksaisi laskea tankin alas.... ei kiitos. Mikä vielä typerämpää, tankin takana ja takaperän päällä oleva putkisto on pelkästään noita vaimenninkuppeja varten! Tankin päältä lähtee kaksi putkea tankin viertä taakse, sitten niissä on nuo vaimentimet eikä muuta. Diesel virtaa toista letkua tuonne sykkyrälle ja tulee toista letkua pitkin takaisin. Nuokin kun olisi laittanut jonnekin sisälle, ei olisi noita putkia ja letkuja tarvinnut viedä tuonne pohjan alle suolan ja ruosteen raiskattavaksi. Jos korjaus ei kestä, täytyy tutkia tuota vaihtoehtoa. Letkunpätkään pikakiinnikkeet, vanhat putket irti ja letku tilalle ja sitten letkuun johonkin väliin nuo vaimentimet (tai ei mitään?). Kaikki nuo takapenkin alle siististi tankinluukkujen lähelle.
Outback MY10 diesel/mt