Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Uusitann
Jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 09:28

Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

ViestiKirjoittaja Uusitann » 30 Kesä 2018, 14:51

Nyt tarttis blondi apuja enemmän aiheesta tietäviltä. Legacy 2.0 vm 2010 ajettu paljon eli 244000. Mulla ollut nyt puolisen vuotta. Muutama viikko sitten syttyi öljynpaineen varoitusvalo ja lisäsin litran öljyä. Lähdin ajoon ja hetken päästä syttyi alhaisen öljytason valo. No satuin olemaan just Laakkosen kohdalla ja kurvasin sinne. Siellä lisättiin vielä puoli litraa ja eikun ajoon. Kymmenen kilsaa ja syttyi moottorielektroniikan, luistoneston ja sähköisen käsijarrun varoitusvalot. Soitto Laakkoselle ja käskivät viedä hinurilla sinne. No en uskonut vaan ajoin auton sinne ja jätin tutkittavaksi. Diagnoosi oli että ahtimen siivet jumittaa, suuttimet kolisee ja vikakoodi P2565 Turbocharger boost control position sensor A circuit high. Olisivat vaihtaneet uuden turbon mutta päätin kysellä toisen mielipiteen kun hinta-arvio oli aika jäätävä. Toinen korjaamo oli sitä mieltä että varoitusvalot ei voi mitenkään liittyä turboon ja että turbo on ok mutta valot voisi liittyä sähköiseen seisontajarruun. Olis ollut kiva uskoa tämä diagnoosi mutta nyt on alkanut tuntua ja kuulua muutakin huolestuttavaa. Ei meinaa aina kiihdytyksessä lähteä vaan voimat on pois ja tyrkkää mustaa pilveä mitä ei ole ennen tehnyt. Lisäksi etenkin liikkeelle lähtiessä pitää omituista läkättävää ääntä joka sitten häviää ajossa. Jotain kolinoitakin ehkä kuuluu mutta voi kai olla joku pallonivelkin. Varoitusvalot välillä palaa ja välillä sammuu, seisontajarrua olen välttänyt käyttämästä mutta välillä tulee vahingossa painettua...Lähinnä siis kaipaisin vinkkiä mihin auto kannattaisi viedä että saisi jonkun luotettavan diagnoosin ja järkevänhintaisen turbohuollon tai -vaihdon jos se on pakko tehdä. Laakkoselle en mene enää ikinä. Sijainti siis mielellään jossain kohtuulähellä Lahtea.

Avatar
Jampsu
Jäsen
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 30 Kesä 2018, 18:42

Toi öljynpaineen valo vaan monesti kertoo sen että kun se syttyy niin moottori on jo rikki.
Sen syttymis paine on niin alhainen että tuhoa kerkee tulla jo ennen kun valo palaa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

jaalto65
Viestit: 77
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 30 Kesä 2018, 23:54

Mulla oli osin samoja oireita, lue tosta
viewtopic.php?f=16&t=5739
Mutta voi sinulla olla kyse jostain muustakin toki. Ja kuten edellä todettiin, niin isompaakin vahinkoa on voinut jo tulla alkuperäisen vian seurauksena.

Lisäyksenä linkittämääni ketjuun totean, että ko. ajoneuvo on liikkunut noiden viimesyksyisten vaiheiden jälkeen menestyksekkäästi noin 20000 km. Ettei se öljynerottimen lisääminen ihan metsään mennyt korjaustoimi ollut.

Voiskohan tuo käsijarruun liittyvä vika olla erillinen tuosta moottorin viasta? Kun mitenpä käsijarrun vika näkyy savutuksena tai toisinpäin?

Riihimäellä olisi Kolarikorjaamo Sorsa, joka on Subarun merkkihuolto (tekee siis muutakin kuin vain kolarikorjauksia). Omia kokemuksia ei paikasta ole, mutta palstalta muistan lukeneeni hyvää.
Legacy stw 2.0TD -08

Uusitann
Jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 09:28

Re: Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

ViestiKirjoittaja Uusitann » 01 Heinä 2018, 11:00

No toivotaan ettei kuitenkaan oo suurempaa tuhoa ehtinyt tulla. Valot on siis olleet keltaisia, ei punaisia , jos sillä nyt mitään merkitystä on.... Luinkin jo aiemmin sun auton ongelmista ja kyllähän siitä
yhtäläisyyksiä löytyy. Kiitos :)
Soittelen siis Sorsalle maanantaina.

jaalto65
Viestit: 77
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 02 Heinä 2018, 00:06

Ai niin, jos se nyt sattuu olemaan se ahdin sittenkin, niin omaani vaihdettiin kunnostettu turbo. Sellaisen kustannus pitäisi jäädä alle tuhanteen euroon, ynnä jokunen tunti töitä ja vähän tarvikekuluja. Itselle taisi kertyä ahtimen vaihdosta kustannuksia joku 1400 € ja risat, ja siinä taisi olla mukana jo vian etsinnän työtkin. Homman teki pienehkö Subarun merkkihuolto, kunnostettu ahdin tuli niihin erikoistuneelta pajalta. Uusi ahdin olisi muistaakseni ollut liki tuplahintainen. Sellastahan varmaan Laakkoselta tarjottiin?
Legacy stw 2.0TD -08

Uusitann
Jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 09:28

Re: Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

ViestiKirjoittaja Uusitann » 02 Heinä 2018, 08:03

Niin olen aatellut että ensin kokeilis putsata ja huoltaa nykyisen mutta jos siitä ei saa kalua niin sitten vaihdetaan käytetty ahdin. Laakkonen tarjosi juu tietysti uutta hintaan 2200€+työt.

jaalto65
Viestit: 77
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 02 Heinä 2018, 08:30

Ainakin käyttämässäni korjaamossa systeemi oli se, ettei autoon asennettu vanhaa ahdinta takaisin, vaan turbopajaan lähetettiin se vanha, mistä tilalle tuli hyllystä toinen kunnostettu yksilö. Siinä säästää ajassa kummasti.

Laakkosen hinta uudelle turbolle on kyllä vielä korkeampi kuin paikallisesta korjaamosta saamani tarjous. Mutta siinä on varmaan kyse siitä, ettei täällä vähän syrjemmässä kukaan siitä noin paljon suostu maksamaan.
Legacy stw 2.0TD -08

Avatar
Kvaaq
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 20:44

Re: Legacyn turbo sökö ja venttiilit tukossa?

ViestiKirjoittaja Kvaaq » 07 Heinä 2018, 10:50

Jeps, mullakin levisi turbo männäviikolla. Hintatiedustelut seuraavanlaiset: ihka uusi turbo 2k€, kunnostettu suomalaisesta turbotukusta 779. Saksan Ebaysta löytyy halvempia kunnostettuja jos uskaltaa tilata. Vaihtotyö ja tiivistesarja päälle. Ostoilmoituksen laitoin tuonne torin puolelle. Käytetyn luulis löytyvän helposti kun näitä alkuvuosien diisseleitä tippuu tien varteen harva se päivä.

*edit: Olin rohkea ja tilasin saksasta. Reilun kolme hunttia posteineen. Vanha pitää lähettää sinne aihioksi.
2.0D MY09 OUTBACK


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa