Hiukkasloukun valo vilkkuu

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 04 Elo 2019, 15:48

2010 OB (moottori on ns. korjattu versio), 280tkm ajettu. Tänään rupesi hiukkasloukun valo vilkuttamaan? Ajossa ei tunnu mitään erikoista ja tosiaan ei ole palanut tuo valo, mutta rupesi suoraan vilkkuttamaan? Mikä neuvoksi/vinkkejä?

Tässä ei ole siis ohitettu tuota.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Matway » 04 Elo 2019, 18:02

Laskennallinen polttojen määrä on voinut tulla täyteen noilla kilsoilla, jos on alkuperäinen pönttö.
Kannattaa lukijalla katsoa koodit ja muut arvot.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 04 Elo 2019, 19:04

Peijakas kun ei vielä ole lukijaa itsellä. Noh, pitää viedä pajalle lukijaa.

Tänks.

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 05 Elo 2019, 09:57

Tuossa illalla kun etsiskelin tuota DPF valon vilkuttelua niin törmäsin tuubissa tuohon MRT racingin sivuun.

Aika mielenkiintosta koneen puhdistusta
https://www.youtube.com/watch?v=e9_LZ00kiTc&t=491s

Jossain toisessa videossa putsasivat aika paljon mönjää sisältä tuolla tekniikalla. Onko tietoa löytyykö Suomesta pajoja jotka tekis tuommosta? Lähinnä tässä vaan miettii, että saisi koneelle pitkää ikää mahdollisesti tuommosen kunnon puhdistuksen ansiosta.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Matway » 05 Elo 2019, 13:12

Onhan noita jotkut pesseet, en sitten tiedä paljonko se antaa elinaikaa lisää pöntölle.
Noihan on suunniteltu kertakäyttöiseksi siksi siellä on se laskuri taustalla.
Missä päin vaikutat? Oisko jollain kerholaisella lukijaa sielläpäin...

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 05 Elo 2019, 13:23

Joo lähinnä tuo pesu kiinnosti koko koneen kesto mielessä, ei pelkästään DPF:n vuoksi.

Vaikutan Kainuussa, mutta sain huomisaamulle tuohon duunipaikan vieressä olevaan vallan asialliseen pajaan vikakoodin lukuajan. Katotaan miten siitä eteenpäin. EIhän tästä pitkästi Kuopioonkaan tietty ole ... :D

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 06 Elo 2019, 16:29

Ääh. Paja sai luettua koodit. Moskan taso korkea. Eivät vaan pystyneet heidä testereillä käynnistämään pakkopolttoa eli lakki kourassa Wetterille ja menee torstaille.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Matway » 06 Elo 2019, 17:55

Ootko koittanut vetää pidempää lenkkiä vaikka vähän reippaammilla kiihdytyksillä jos lähtis itsestään vielä polttamaan.
Tuliko vilkutus liian suuresta paine-erosta?

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 06 Elo 2019, 18:31

^en uskaltanu lähtä tykittelemään kun en ollu ihan satavarma syystä. Vikakoodia en kysynyt, mutta puhui korkeasta tukkoisuus tasosta ja kun se ei saanut sitä polttoa päälle niin epävarmuus kalvoi vieläkin. Wetterin huoltoneuvoja sanoi, että yhden Outbackin kanssa oli pitäny kikkailla paineiden kanssa, että oli lähtenyt polttamaan pakkopolttoa. En tiedä puhuko lämpimikseen kun tupisin napin painalluksen hintaa :D

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Matway » 07 Elo 2019, 14:34

Kuullostaa vähän arvailulta toi Wetterin korjaustyyli. Kyllä se testeri kertoo tuleeko vikakoodi paine-erosta vai onko laskennallinen polttojen määrä tullut täyteen. Ja jos paine-eroanturia pitää alkaa sorkkia että saa pakkopolton päälle niin silloinhan se anturi on paskana.
Mulla oli edesmenneessä Impussa anturi rikki sillai että teki polttoja turhan usein.
Sekin ilmeni vasta Artecilla käynnin jälkeen (dpf-deletointi) kun ei tahtonut ohjelmoidut pakkopoltot mennä läpi.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Matway » 07 Elo 2019, 14:36

Matway kirjoitti:Kuullostaa vähän arvailulta toi Wetterin korjaustyyli. Kyllä se testeri kertoo tuleeko vikakoodi paine-erosta vai onko laskennallinen polttojen määrä tullut täyteen. Ja jos paine-eroanturia pitää alkaa sorkkia että saa pakkopolton päälle niin silloinhan se anturi on paskana.
Mulla oli edesmenneessä Impussa anturi rikki sillai että teki polttoja turhan usein.
Sekin ilmeni vasta Artecilla käynnin jälkeen (dpf-deletointi) kun ei tahtonut ohjelmoidut pakkopoltot mennä läpi.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Aaa, siis ET ole vielä käynyt Wetterillä...
Luin ton sun aiemman viestin uudestaan...

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 08 Elo 2019, 13:14

No niin eli Wetteriltä puhelu. Referoin puhelua sen minkä kykenen. P1467 ASH OVERFILL. Tukkosuus oli ollu 77% ja regeneroinnilla oli saatu 40%, jonka jälkeen olivat kertoneet systeemille, että DPF on vaihdettu eli nyt se on 0% Sanovat, että toimii ehkä pitkään tai sitten ei. Kävin kyllä tänään myös Sakun kanssa pienen puhelinkeskustelun...

Sitten se huolestuttavampi havainto mekaanikolta. Flektit ei pyöri ollenkaan! Ilmeisesti pelastus tässä on ollut, että ajan lähes ainoastaan matkaa niin ei ole isompaa vahinkoa käynyt. Huomasin kesällä, että ilmastoinnin teho oli huono ja oli tarkotus käyttää ilmastointihuollossa, mutta taisipa syy selvitä.

Eivät kuitenkaan kerenneet tuota isommin tutkimaan kun aika oli varattu vain regeneroinnille. Nyt pitäs ruveta sitten tuo selvittelemään.

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 08 Elo 2019, 16:42

Duoda duoda. Pääsin kotiin niin sulakkeethan siellä oli palanu. Eivät sitten niitä kattoneet.... Katotaan kestäävätkö nyt uudet

Jappi
Viestit: 281
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Jappi » 10 Elo 2019, 11:13

Mulla on sitten jatkoa ajatellen lukija, itse vaikutan Puolangalla mutta liikkuu Kajaaniinkin tarvittaessa. Ihan kaikkeen en -09 lekassa ole päässyt mutta huomattavasti laajemmin kuin perus-OBD mokkuloilla.

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 11 Elo 2019, 09:55

^danke, pidetään korvan takana.

Sulakkeet näkyy kestävän mainiosti. Mikä liene polttanu ja miten pitkään liene olleet. Autohan on ollu mulla vasta reilu 6kk ja 10tkm. Onneksi ajot on pääasiassa matkaa.

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 15 Marras 2019, 13:52

Noniin, vihdoin jotain vikaa täälläkin :-) Olin jo suunnitellut ennaltaehkäisevää dpf:n pesua tuossa syksyllä, mutta en ihan ehtinyt, kun alkoi tuo dpf-valo vilkkua kun oltiin lähdetty reissuun. Moottorin vikavalo ei palanut. Autossa oli normaali määrä potkua jäljellä ja toimi muuten normaalisti, niin ajeltiin puolisen tuntia takaisin kotiin motaria ja vaihdettiin autoa. Outbackin dpf saa ensi viikolla pienen joulusiivouksen. Mutta entäs se moottorinohjauspuoli?

Pääseekö jollain tavallisella obd-ii -softalla, kuten Torque, lukemaan dpf:n paine-eroa tai täyttöastetta? Jos auto luulee, että purkki on tukossa, niin testerillä pitänee nollata jotain tai käynnistää pakkopoltto tms? Saako nuo operaatiot tehtyä FreeSSM:llä vai vaatiiko marmorilla käymistä?

Jos FreeSSM:llä onnistuu, niin voisko joku linkata ebaysta toimivan kaapelin? Sellainen on pitänyt ostaa aiemminkin, mutta se on aina jäänyt hiuksen haromisen asteelle, kun myynnissä on vähän kaikentasoista tavaraa.
Outback MY10 diesel/mt

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 19 Marras 2019, 21:35

yason kirjoitti:Noniin, vihdoin jotain vikaa täälläkin :-) Olin jo suunnitellut ennaltaehkäisevää dpf:n pesua tuossa syksyllä


Hmmmm. Partsouqin mukaan tuolla on vaan tuo yksi pönttö, joka on siis ilmeisesti DPF + katalysaattori samoissa kuorissa? DPF:n pesusta on paljonkin juttua eri foorumeilla, mutta onko joku pessyt tuota Subarun koko pakettia, onko kokemusta?

Höyrypesuria, paineilmaa, vesiletkua ja keittämistä ja uunissa kuivaamista ajattelin harrastaa, vaihtelevassa järjestyksessä. Tykkääkö katti mahdollisesti kyttyrää? Katti lienee hiukkassuotimen jälkeen, joten puhdistusta kannattanee hoitaa vain yhteen suuntaan (pakokaasun virtausta vastaan), ettei DPF:stä irronneet tuhkat tuki sitten seuraavaksi kattia?
Outback MY10 diesel/mt

rs 200
Jäsen
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja rs 200 » 20 Marras 2019, 22:25

Subarussa Katti on ekana, DPF sen jälkeen..

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 21 Marras 2019, 00:45

rs 200 kirjoitti:Subarussa Katti on ekana, DPF sen jälkeen..


Ahaa, no ehkäpä ne tuhkat ja noet sitten menee katin läpi ulos, kun ovat kerran katin läpi tulleet myös sisään. Pakkohan tuota on vastavirtaan päästä pesemään.

Kerkesin jo ähkiä pöntön kaikki mutterit irti, kaksi piti ottaa katkaisulaikalla osissa, kun oli totaalisen jumissa. Mutta olikos toi pönttö kiinni muualla kuin laippaliitoksin turbossa ja pakoputkessa?

En löytänyt muita kannakkeita, mutta kun on aika tiukasti turbon puolella kiinni vaikka mutterit tosiaan on irti... Noh, huomenna lisää ihmettelyä.
Outback MY10 diesel/mt

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 29 Marras 2019, 18:53

Projekti edistyy hitaasti, kun ei ole aikaa rassata kuin satunnaisesti. Pönttö on pöydällä ja siinä on kaksi anturia, ennen ja jälkeen kattia. Tästä voisin päätellä, että ovatko kummatkin tavallisia happiantureita? Ensimmäistä en saanut vielä irti, mutta jälkimmäisen sain ja siinä oli varsinaisena anturielementtinä sellainen pitkä tikun mallinen sondi. Ei näyttänyt ihan tyypilliseltä happianturilta.

Jos ei ole happianturi, niin mikähän anturi lienee?

Lisäks partsouqista en löytänyt exhaust-osion alta yhtään räjäytyskuvaa, jossa olisi ollut noiden anturien osanumeroita. Googlaamalla Subarun dieselin o2-antureita tuli erinäköisiä käpistyksiä.

Seuraavaks pöntön pesun ihmettelyä, jahka saan toisenkin anturin irti.
Outback MY10 diesel/mt

ReiviFin
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 29 Marras 2019, 20:14

En ole subarun ratkaisuun perehtynyt, mutta yleisesti häkäpötön likaisuus mitataan paine-erolla.
Outback 2.0D *Money pit* 283tkm, uusi puolimoottori, turbo ja kohtapuoliin kytkin romut. Viimeiset 30tkm olleet halpaa ja helppoa :lol:

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Matway » 29 Marras 2019, 20:52

Oiskohan tuo lämpötilan mittaamiseen, ei siellä ainakaan mitään happipitoisuuksia mittailla.
Putket/letkut pöntöstä menee paine-eroanturille.
Vierestä seurasin kun edellisen Impun pönttöä suolistettiin. Katti osio on sellainen noin tuuman vahvuinen kiekko joka muistuttaa makaronisihvilää.
Ite hiukkasloukku on sellaista keraamista huokoista ainetta jossa on kanavat pituus suuntaan muttei läpi asti.
Eli nokiset kaasut joutuu punkemaan sen kiven läpi...
Onhan noita jotkut huljutelleet ja kai sillä saa vähän lisäaikaa pöntölle.
Ite kyl aattelin hankkiutua siitä eroon...
Pakokaasujen sekaan virtsaaminenkin kuullostaa järkevämmältä kuin että ne pungetaan kiven läpi... :lol:
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 30 Marras 2019, 00:22

Lämpötila-anturihan se vois hyvinkin olla, lienee jopa pakkokin olla, jotta tietokone tietää, ollaanko dpf:n alla jo potentiaalisissa polttolämmöissä. Se sondin näköinen on tosiaan siinä katin ja dpf:n välissä eli oikeassa paikassa tuota ajatellen.

Ennen kattia oleva anturi on sitten kysymysmerkki. Ja oikeassa olette kyllä happianturin kanssa, tajusin itsekin, että ei kai happianturilla mitään dieselissä tekisi, kun laihalla käy joka tapauksessa.

Hiukkassuodattimen kennoja ovat jossain intter netissä puhdistelleet. Kuulemma melkoinen määrä mustaa tulee ulos, onhan tuhka varsin kevyttä, joten määrällisesti sitä on sadassa grammassakin aika paljon. Ei se tietenkään uudenveroiseksi tee, mutta kuitenkin useita kymmeniä tuhansia oli ajeltu ilman uutta puhdistustarvetta. Joissain työkoneissa noita pestään kai ihan huolto-ohjelman mukaisesti. Kennoissa on jonkinlaisia pussinperiä, joihin tuhka jää, kun pakokaasut virtaavat eteenpäin ja lopulta ulos. Niitä ei saane ilman liottamista tyhjenemään, kun se tuhka kai pakkautuu tiiviisti niiden kennojen pohjiin. Liqui molyn aineita kuulin suositeltavan. Sitten oli höyrypesurilla pesty, kuumassa vedessä liottamalla, kylmällä vedellä huuhtelemalla, you name it... Hiiltähän tuhka käsittääkseni pääosin on, pitäis tietää, mikä olis kemiallisesti hyvä neste irrottamaan sitä.

Uusi dpf kustantaa kolmesta sadasta pariin tonniin. Liekö sitten laatueroja paljonkin noiden halpojen ja kalliiden välillä.
Outback MY10 diesel/mt

ReiviFin
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 30 Marras 2019, 08:36

Rouvan volvossa tarvikeloukku ei toiminut oikeastaan ollenkaan, 5tkm ja sai suolistaa pois. Tarvikepöntön kenno oli huomattavasti pienemmillä kanavilla ja siis käytännössä jo uutena liian ahdas. Tästä seurasi se, että paine-ero oli jatkuvasti päin helvettiä ja lopulta autossa oli hullunkierto päällä polttojen suhteen, sadalle kilsalle käytänössä aina yksi poltto. Tuli halvemmaksi käyttää ohjelmalla ja jättää tyhjä pönttö. Jos tuota hullunkiertoa ei olisi ajoissa huomannu, luultavasti tuo tötterö ois rynnänny jossain vaiheessa kun öljyn tilalla ois ollu pelkästään diisseliä.
Outback 2.0D *Money pit* 283tkm, uusi puolimoottori, turbo ja kohtapuoliin kytkin romut. Viimeiset 30tkm olleet halpaa ja helppoa :lol:

Larsssoni
Jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Marras 2019, 12:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Larsssoni » 30 Marras 2019, 21:56

Täälläkin alkoi männäviikolla vilkkumaan tuo valo yhtenä aamuna.. Merkkihuollossa käytin ja saatiin pakkopoltolla vielä toistaiseksi vika kuitattua. Korjaamosetä tiesi auton historian ja totesi, että varmasti liikkeessä muutaman kk olleena aikana on pönttö tukkeunu, kun on vaan lyhyttä koeajoa tehty, ja ei ole kunnon polttoa saanut tehtyä. Myyjäliikehän ei tietysti osallistu dpf-ongelmien kustannuksiin :roll:

No onneksi tuo nyt kustansi vain kolmekymppiä, mutta taidan kyllä heittää pois ja softata samalla. Kuopiossa ilmeisesti suositellaan käymään tuon operaation hoitamiseksi?
Outback 2,0D Base CVT vm.2015

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 02 Joulu 2019, 11:00

Lämpötila-antureita ovat nuo kummatkin, pre-cat ja post-cat, samalla varaosanumerolla 22629AA060.

Pönttö ruuvipenkkiin ja tuuppasin liqui molyn ökyhintaiset mömmöt pönttöön. Litra meni eikä yhtään tullut ulos, muutamaa tippaa lukuunottamatta. Annoin vaikuttaa aikansa, laitoin huuhteluaineen ja ehkä desin verran tuli ulos. Joko pönttö oli tosi tukossa tai sitten kennoston koloset pystyvät säilömään suuren tilavuuden verran nestettä. Aloin huuhdella pönttöä kylmällä vedellä tallilla (pienellä kikalla, että sain ajettua koko vesiputkiston paineella vettä pöntön läpi), kunnes neste alkoi vähän kulkemaan. Vuoron perään edestakaisin ja aina suuntaa vaihtaessa tuli jotain mustaa aluksi ulos, mutta sitten vesi taas kirkastui. Eli osa pöntöstä oli auennut, mutta voi olla, että vesi alkoi vain kulkea sitä avarampaa reittiä eikä mennyt jäljellä olevien tukkojen läpi, avaten niitä sen enempää. Puhaltelin ilmaa pöntön läpi kuivatellen sitä, ja aina hieman tuli jotain mustia vesiroiskeita ilman mukana ulos, eli jotain siellä vielä oli.

Koska olin henkisesti varustautunut, että ostan uuden pöntön, jos tuhoan vanhan, pesu ei auta, tai pönttö tukkiutuu uudelleen hetkessä, päätin kuitenkin selvitellä hieman lisää.

Vein pöntön kotiin sisälle, asensin sen... noh, vessanpönttöön ja aloin huuhdella kuumalla vedellä. Tämä auttoi jo paljon, vettä alkoi virrata pöntön läpi jo jatkuvalla puolipaineella: aiemmin oli aina pitänyt odottaa, että vesi laskeutuu pöntön läpi ennen kuin saattoi ruiskuttaa lisää vettä. Otin hyllyltä vielä Bilteman viemärinaukaisuainetta, eli kaustista soodaa (sulaa emäksiseksi liuokseksi vedessä) ja kaadoin sitä kennoon ja liruttelin kuumaa vettä päälle. Jotain irtosi, koska vessanpönttö oli ihan musta sen jälkeen. Puoli purkkia kumpaankin suuntaan ja sen jälkeen vielä kuumavesihuuhtelua päälle. Lopulta pönttö oli siinä kunnossa, että saatoin täydellä paineella päästää kuumaa vettä sisään ja saman verran tuli ulos, eli käsisuihkua pystyi pitämään täydellä paineella auki koko ajan. Näin siis kumpaankin suuntaan. Eiköhän tämä ala jo riittää.

Kuivatin suurimmat vedet pois talli-imurin puhalluspuolella, ja kun höyryä lakkasi tulemasta, pistin pöntön tarjottimelle ja vielä saunomaan, jotta kuivuu kunnolla. Muhittuaan 90 asteessa, vein parvekkeelle ja puhalsin vielä virtaussuuntaa myöden imurilla kunnes, kaikki kosteus oli silmämääräisesti haihtunut. Tämä saa riittää, seuraavaksi asennus autoon ja ihmettelemään, että mahtaako toimia.

Summa summarum: en tiedä, auttoiko liqui molyn ihmeaineet kuinka paljon. Olisinko saanut pestyä pöntön suoraan kuumalla vedellä? Vai auttoiko dpf-puhdistusaine siten, että vesi pystyi huuhtelemaan sitä tuhkaa pois? Entä olisiko kaustinen sooda riittänyt pelkästään? Ainakin se tuntui auttavan. Ens kerralla kokeilen halvimpia kikkakonsteja ensin ja siirryn kalliimpiin. Eipä nuo liqui molyn aineetkaan montaa kymppiä kustantaneet, mutta sooda maksaa vitosen purkki.

Ihmetellään lisää, kun saan auton takaisin ajoon.

pontto.jpg
(173.49 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa


(Tää kuva ei nyt jostain syystä näkynyt suoraan, pitää klikata, sorry.)

saunomassa.jpg
saunomassa.jpg (422.76 KiB) Katsottu 5757 kertaa
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Matway » 03 Joulu 2019, 20:28

Ihan jees, kunhan ei vesimaksu ole ton jälkeen enemmän kuin uus pönttö
Ei maar tuotahan vois kokeilla.

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 04 Joulu 2019, 22:26

Pönttö on autossa takaisin. Ei sen kummempia, käynnistyi hyvin eikä ongelmia. Ajelin pihalla niin kauan, että sain lämmöt nousemaan ja suurimmat vesihöyryt pöntöstä ulos. Mukavia pilviä sillä sai aikaan, vaikka tuota kuivattiin etukäteenkin pari kertaa.

Nyt vaan sitten se dpf-valo pitäis saada sammumaan. Normaali OBD-II -lukija näytti kyllä P1467-koodin, mutta sitä ei saanut nollattua. Nollautuuko tuo itse, kun seuraava regenerointi tapahtuu? Vai tarvitaanko Subarun diagnostiikkaohjelmaa? Marmoritiskiä?

Ostin VAG/KKL/COM 409.1 kaapelin netistä. FreeSSM löysi kyllä sarjaportin, mutta ei onnistunut yhdistämään autoon. Entä mitäs SSM3/SSM4 muuten vaatii, niitäkin näkyy olevan "jakelussa"? Tarviiko siinä jonkun Subarun oman kaapelin vai riittääkö tuollainen yleismallinen?
Outback MY10 diesel/mt

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 19 Joulu 2019, 13:41

Diagnostiikkasysteemi saapuikin jo, nyt on vikakoodi poistettu ja autolle kerrottu, että on asennettu uusi dpf-pönttö, jolloin se kertoi nollanneensa olennaiset laskurit. Heitin lenkin motarilla, ei ainakaan heti syttynyt uudelleen ja ainakin vanhat tehot on tallella. Oli ehtinyt yhden pikaisen polton tehdä sillä lenkillä.

Mitäs arvoja pöntön paine-erosta pitäisi saada? Nyt on tyhjäkäynnillä n. 0-1 kPa ja jos nostaa kierrokset 2000+, niin saattaa käydä 3 kPa:ssa. Eli ei kovasti tunnu ahdistavan, mutta ajossa en ole logannut. Seuraillaan nyt sitten, miten tuhkan määrä pöntössä kehittyy.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 485
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Matway » 19 Joulu 2019, 18:57

yason kirjoitti:Diagnostiikkasysteemi saapuikin jo, nyt on vikakoodi poistettu ja autolle kerrottu, että on asennettu uusi dpf-pönttö, jolloin se kertoi nollanneensa olennaiset laskurit. Heitin lenkin motarilla, ei ainakaan heti syttynyt uudelleen ja ainakin vanhat tehot on tallella. Oli ehtinyt yhden pikaisen polton tehdä sillä lenkillä.

Mitäs arvoja pöntön paine-erosta pitäisi saada? Nyt on tyhjäkäynnillä n. 0-1 kPa ja jos nostaa kierrokset 2000+, niin saattaa käydä 3 kPa:ssa. Eli ei kovasti tunnu ahdistavan, mutta ajossa en ole logannut. Seuraillaan nyt sitten, miten tuhkan määrä pöntössä kehittyy.
Millä ohjelmalla onnistuit ohjelmoinnissa?

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 03 Tammi 2020, 00:43

Matway kirjoitti:Millä ohjelmalla onnistuit ohjelmoinnissa?


VxDiag:in mukana tullut SSM3 osasi kaikki dieseliin ja dpf:n liittyvät temput.

Katsoin tänä iltana, mitä autolle kuuluu. Nyt on ajettu 840 kilometriä ilman polttoa (edellinen poltto oli se, mikä tuli heti pöntön asennuksen jälkeen) ja tuhka-arvo näytti vielä nollaa, kuten toimivalta systeemiltä odottaisinkin vielä tässä vaiheessa. Nokiarvot jossain 40% paikkeilla, eli eiköhän se eka polttokin sieltä jossain vaiheessa tule. Katsellaan sitten, miten tuhka-arvo kehittyy. Arvioisin, että ajojen luonteesta riippuen tuhkaa kertyy yksi prosenttiyksikkö lisää ehkä 4-8 tkm välein.

Hyvältä näyttää, pidetään peukut ristissä. :headbang:
Outback MY10 diesel/mt

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 12 Helmi 2020, 14:52

Mulla ei enää ole ongelmia kun kävin Sakun luona visiitin eilen :twisted: .

Semmonen huomio vaan tossa mun OB:ssä tuli, että oil dillutionia ei oltu kuitattu oikeasti ilmeisesti pitkiin aikoihin ja syy miksi nyt valo vilkkui oli tuo. Poltot sinällään olivat toimineet hyvin. Tuli sitten mieleen, että edellisessä öljyn vaihdossa paikallinen paja sanoi, että hän nollasi sen oil dillutionin, mutta ei ollut ihan varma "menikö se läpi" . Noh nyt selvisi, että ei oikeasti ollut menny läpi. Jännä sinällään, että jollain testerillä jää johonkin välitilaan huonolla tuurilla.

Sitten offtopiccina, tuo Sakun paja on ihan pikkunen märkä uni kelle tahansa auton rassaajalle. Arvostan noin siistiä pajaa.

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 12 Helmi 2020, 17:32

AnttiHat kirjoitti:Mulla ei enää ole ongelmia kun kävin Sakun luona visiitin eilen :twisted: .


Tuliko hiukkaspöntön tilalle ihan hevosiakin?
Outback MY10 diesel/mt

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 13 Helmi 2020, 08:14

yason kirjoitti:
AnttiHat kirjoitti:Mulla ei enää ole ongelmia kun kävin Sakun luona visiitin eilen :twisted: .


Tuliko hiukkaspöntön tilalle ihan hevosiakin?


Ei tullut lisäheposia. Sen verran paljon ajettu jo niin tultiin Sakun kanss siihen tulokseen, että säästellään vähän turboa. Mulla ei tarvetta tehoille ja muutenkin sais kestää koko aparaatti pitkään. Huomasin illalla, että 30tkm vuoteen tähän vehkeeseen ja emännän Legaan 25tkm vuodessa :wtf:

Larsssoni
Jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Marras 2019, 12:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Larsssoni » 13 Helmi 2020, 08:19

AnttiHat kirjoitti:
Ei tullut lisäheposia. Sen verran paljon ajettu jo niin tultiin Sakun kanss siihen tulokseen, että säästellään vähän turboa. Mulla ei tarvetta tehoille ja muutenkin sais kestää koko aparaatti pitkään. Huomasin illalla, että 30tkm vuoteen tähän vehkeeseen ja emännän Legaan 25tkm vuodessa :wtf:


Tohditko tässä avata tarkemmin mitä tehtiin ja mihin hintaan? :D olisi itsellä ajatuksena käydä myös
Outback 2,0D Base CVT vm.2015

Tro
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Touko 2020, 16:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Tro » 22 Touko 2020, 17:01

[quote="yason"]Lämpötila-antureita ovat nuo kummatkin, pre-cat ja post-cat, samalla varaosanumerolla 22629AA060.


Mistähän mahtaisi loytyä ostohaluiselle em. egt anturi. Delta-auton hinta oli rapea 211€. Yleisesti ottaen mistä väki ostelee varaosat Subaruihin? Itse tuoreena Foresterin omistajana huomanneena että välillä näköjään tarvitaan yhtä ja toista. Itsellä syttyi hiukkasloukun valo killittelemään. Pienen maantie rupeaman jälkeen alkoi kuitenkin vilkkua, ja tästä hetken kuluttua syttyi myös moottorin vikavalo. Vikakoodi "P2033 Exhaust gas temperature sensor circuit high bank 1 sensor 2". Aamulla sitten paikalliselle pajalle jossa sopivalla testerillä onnistui käynnistää dpf.n regenerointi. Melkoisen käryn, ja puolen tunnin käyttämisen jälkeen dpf.n valo on toistaiseksi pysynyt piilossa, mutta lämpötila-anturin vikakoodi putkahti taas esille pelkällä moottorin vikavalolla ilmottaen. Seuraavaksi tulikin ajatus vaihtaa mahdollisesti vikaantunut anturi.. Onko muilla vastaavasta kokemusta? Anturit ilmeisesti tyyppiä "hälyttää kun rajat ylitetty" ja vika ilmoitus saadaan kun riittävä määrä virheellisiä lukemia luettu..

yason
Viestit: 237
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja yason » 22 Touko 2020, 20:38

Ebayssa oli ainakin eka osuma tämä: https://www.ebay.com/itm/GENUINE-SUBARU ... SwMD9d1nZ~ ja näköjään posteineen reilun satasen verran euroissa.

Varaosanumerolla kun googlettaa, yleensä löytyy jostain. Ei oo erikoisempia Subarun osia aina noissa normaaleissa nettivaraosaliikkeissä, toisaalta joskus saattaa ollakin :-)
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 707
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja -teme- » 22 Touko 2020, 21:45

https://importcarparts.co.uk/

Tuo on yksi hyvä kauppa mistä löytää hyvin osia.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Subaru Outback 2.5 -08 380tkm and still going!
Lynx Xtrim RE 850 -18 / Lynx Rave 600ss -10
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Tro
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Touko 2020, 16:43

Re: Hiukkasloukun valo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Tro » 23 Touko 2020, 09:42

"Varaosanumerolla kun googlettaa, yleensä löytyy jostain. Ei oo erikoisempia Subarun osia aina noissa normaaleissa nettivaraosaliikkeissä, toisaalta joskus saattaa ollakin "

Lähinnä käytettyjä löytyi. Hakuun kun lisää sanan Genuine, antoi jo jotain. Pistin osan tilaukseen kaupasta https://www.online-teile.com/subaru-ersatzteile/ . Hinta vähän suolaisempi, mutta osa pitäisi olla minulla viikon kuluessa. https://aeromotors.fi tuolta ostin pari viikkoa aikaa ilmastointi kompuran ja käyttöhihnan kiristimen. Oli kaikennäköistä muutakin kilkettä Subaruun. Todella nopea toimitus, ja tarkastavat vielä rekisterinumeron perusteella että osat sopii omaan autoon. Tuolta saisi myös uuden hiukkasloukun hintaan 538€.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa