Sivu 1/1

Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 09 Kesä 2015, 08:27
Kirjoittaja tontsa
Meinasin jatkaa tuohon Impun nykimisketjuun koska oireet samanmoiset, mutta aloitin kuitenkin uuden koska kaipailen asiantuntijoiden neuvoja.

Legacy sytytti eilen moottorin vikavalon ja koodiksi sain P0106 joka viittaa imusarjan painearvojen käyneen rajojen ulkopuolella. Mittailin tuota MAP anturin putsauksen jälkeen (ei ollut oikeastaan edes likainen koska putsattu talvella) ja mielestäni tuolta tulee ihan käsittämättömiä arvoja. Tyhjäkäynillä väittää että imusarjan paine 240 kPa ja ahdot 1,4 bar. Käy kuitenkin tyhjäkäyntiä mielestäni ihan normaalisti. Vääntää tuo ei jaksa. Äkkiseltään arvelisin että olisiko se sittenkin tuo anturi rikki, vai jumittaako turbo? Nyt olis ideat ja neuvot tarpeen, mistä metsästämään vikaa.

Edit: Kävin aamulla heittämässä vielä lenkin logitus päällä. Anturi siellä on todennäköisesti mennyt koska sekä ahtopaine että imusarjan paine eivät muutu kuorman tai kierrosten mukaan. MAP:n arvoihinhan noiden molempien laskenta tietääkseni tässä dieselissä perustuu. Ryömii hitaasti ilmeisesti sitä mukaan kun anturi lämpeää. Lähtöarvot oli 234 kPa/ 1,3 bar ja loppuarvot 247 kPa /1,4 bar eli ihan puutaheinää.

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 12 Kesä 2015, 10:17
Kirjoittaja tontsa
Itse itselleni vastaten ja vinkiksi muille jotka mahdollisesti saman ongelman kanssa painivat tulevaisuudessa. MAP anturi oli tullut tiensä päähän. Antoi siis lopulta vikakoodit P0106 ja P0107. Uusi anturi ja taas mennään :driving:

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 13 Kesä 2015, 17:58
Kirjoittaja Matway
Paljonko uusi anturi kustansi?

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 14 Kesä 2015, 18:26
Kirjoittaja tontsa
Tarvikkeena (Facet) 68€. Atoy:n kautta löytyi päivän toimitusajalla.

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 18:43
Kirjoittaja yason
Minkäslaisia suhahduksia ahtoputki teillä päästää?

Vedin eilen pari kovempaa kiihdytystä ja tänään huomasin, että jahka turbo ehtii kerätä vauhtia, alkaa konepellin alta suhina. On sieltä ennenkin jotain tuhahduksia tai pihinää kuulunut normaalin turbokoneen tyyliin, mutta nyt kuulostaa siltä, kuin joku laittaisi ilmastoinnin puhaltimen 3-4 teholle hetkeksi. Erottuu siis ajomelun yli, etenkin jollain kolmosvaihteella, kun kierrokset eivät ole liian korkeat eikä mittarinopeutta liikaa.

Vikakoodeja ei ole ja auto kiihtyy hyvin. Otin äkkiseltään välijäähyn irti ja katsoin ahtoputket, sikäli mitä siitä päältä nyt näkee: ihan ehjää ja pehmeää kumia nuo oli. Välijäähyn kennokin näytti ehjältä. Ei ollut juurikaan edes öljyä välijäähyssä tai putkissa. Pyyhin puhtaaksi ja pistin takas. En usko, että ainakaan kennon liitoksista vuotaa. Silti se suhahtaa vieläkin samalla tavalla, entisten pihinöiden sijaan.

Tuleeko muita tyypillisiä ahtovuotopaikkoja mieleen, jotka kannattaisi tarkistaa?

Entä olisko mahdollista, että reippaampi kiihdytys olisi vaan pistänyt kennossa ollutta öljyä tms. liikkeelle ja nyt ilmaa kulkee röörin läpi aiempaa enemmän, ja kasvanut virtaus vaan aiheuttaa äänekkäämmän suhinan?

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 19:41
Kirjoittaja Reetuhai2
viewtopic.php?f=16&t=6998

Tuolla suhinat ja puhinat diagnosoitu ahtoputkiks. Ota putket vielä irti ja tarkasta kunnolla, isoa reikäähän siellä ei tartte olla ku pihisee ku mikäki superturbo.

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 21:06
Kirjoittaja yason
Reetuhai2 kirjoitti:http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=16&t=6998

Tuolla suhinat ja puhinat diagnosoitu ahtoputkiks. Ota putket vielä irti ja tarkasta kunnolla, isoa reikäähän siellä ei tartte olla ku pihisee ku mikäki superturbo.


Ha! Kiitoksia! Olin löytänyt tuon ketjun, mutta tuolla puhuttiin vaan öljystä ja savuttamisesta ketjun alussa, niin hyppäsin sen yli.

Ei oo taustapeilissä näkyny mustaa pilveä, mutta oli kyllä hieman öljyinen tuo kämmenen mittainen ahtoputken pätkä jäähyltä imusarjalle. Eli pakko siellä jossain jotain reikää on olla, vaikka en käsin kääntelemällä löytänytkään halkeamia tai hapertunutta kumia. Taidan hakea tollasen 70mm letkun ihan vaan varmuuden vuoksi. Suhinaäänikin kuuluu kuskin puolelta eli ihme on, jos ei juuri tuosta vuoda.

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 13:10
Kirjoittaja yason
Noniin, nyt on uusi putki paikallaan eikä enää suhise ja ehkä sitä potkuakin on aiempaa enemmän. Vanhasta putkesta löytyi mitättömän pieni halkeama, jota ei millään huomannut päältä päin. Letku ikään kuin sulki sen vaon sisälleen normaalitilassa. Kuva on otettu sen jälkeen, kun letkua on taivuteltu, käännelty ja puristeltu riittävästi, että halkeama repesi lisää ja tuli pysyvästi näkyville.

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 13:11
Kirjoittaja yason
yason kirjoitti:Noniin, nyt on uusi putki paikallaan eikä enää suhise ja ehkä sitä potkuakin on aiempaa enemmän. Vanhasta putkesta löytyi mitättömän pieni halkeama, jota ei millään huomannut päältä päin. Letku ikään kuin sulki sen vaon sisälleen normaalitilassa. Kuva on otettu sen jälkeen, kun letkua on taivuteltu, käännelty ja puristeltu riittävästi, että halkeama repesi lisää ja tuli pysyvästi näkyville.


Kuva

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 08 Kesä 2019, 16:04
Kirjoittaja Matway
Samanlainen halkeama oli itelläki. Kuvittelin kans et suhinat johtuis helteistä ennen kuin otin putken irti. Hätäpaskaviritys kolme kerrosta jesaria kesti yhden päivän ajot, sit alkoi teippiviritys viheltää.
Hain kans 30€ tarvike silikoniletkun tilalle.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

Re: Diesel Legacyn imusarjan paineet

Lähetetty: 16 Elo 2019, 12:05
Kirjoittaja McLipo
Hieman omakohtaisia kokemuksia 2010 Legacysta. Alkukesästä alkoi pellin alta kuulua ylimääräistä ääntä juuri kiihdyttäessä, silloin kun turbo tekee töitä. Kurkistus pellin alle paljasti, että juuri tuo ongelmaputki oli öljyinen joten kiristin klemmareita ajatellen että jospa se siitä. Ei tietenkään auttanut, puhina vain pikku hiljaa paheni ja autosta tuntui olevan se vähäkin puhti pois. Pientä nykimistä ilmeni. Onneksi löytyi tämä ketju ja oheinen video, jossa aihetta puidaan:

https://youtu.be/dP2KeX8CYmc

Videossa peloteltiin koneen saavan ahtojen puuttuessa hiukan liikaa leipää, mistä ei DPF tykkää. No hetihän alkoi se hiukkassuodattimen valo palaa, ensin ajoittain yhtenäisesti,sitten sitä ajoittain vilkuttaen. Tässä kohtaa loppui turhat ajelut ja laitoin putken tilaukseen.

Nyt on putki vaihdettu, syystäkin:

IMG_20190815_162957.jpg
(145.41 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa


Autoon löytyi uutta henkeä, muttä DPF-valo jatkoi ajoittaista vilkutteluaan. Onhan tuolla toki rullattu jo yli 220tkm, maantieajoa enimmäkseen kylläkin. Epätoivoissani hain purkin jotain helv.. kallista Forten DPF cleaneria ja kippasin sen tankkiin. Eilen 80km maantieajoa jolloin DPF vilkutteli pari kertaa. Kotipihalla auton käydessä tyhjäkäyntiä ja minun ihmetellessä OBD:n kautta auton sielun elämää se taas sammui. P1468 vikakoodi löytyi muistista, mitä se sitten tarkoittaakaan tälle vehkeelle? Nollattu. Jossain videossa yllä mainittu tubettaja mainitsee, että tuo DPF:n vilkuttelu voi muistuttaa 'oil dilution' asiasta. Ei huoltoväli vielä täysi ollut, mutta varmuudeksi nollasin senkin. Nuo Subarun vikavalon tulkitsemiset on aiemminkin todettu aika mystisiksi. Tänään tuli rullattua 100km isoa baanaa, eikä DPF-valo syttynyt kertaakaan.. Nyt ollaa sormet ja varpaat ristissä.. :roll: