HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Euro 5 suljettu dpf poisto

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Kesä 2015, 23:52

Vanhalla foorumilla jollakin oli kuvat poisto operaatiosta oisko kuvia viel tallessa?
Tuli just talouteen tollanen -11 fore. Ei muista et vetikö se pahat herjat poistetulla dpf:llä? Et pystyy ajamaan sakun luo?
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Kesä 2015, 07:47

No siis poistohan on hyvin yksinkertainen, pönttö irti ja suojapellit pois sitten vaan rälläkkä laulamaan ja kylki auki. Sitten hiukkassuodatin osa pois ja takasin läjään kemppi liimalla. Muistelisin vanhalta foorumilta että joku oli poistanut itse ja ajanut sakun luo sitten ohjelmointiin pidemmänkin matkan takaa ilman herjauksia.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 11 Kesä 2015, 10:01

Joo näin mäkin muistan että sillä pystyi ajamaan Sakulle. Hiukkassuodattimen kennohan on katin kanssa samoissa kuorissa, ja se suodatin tais olla ekana. Kattikennohan pitää ehdottomasti jättää sinne paikalleen, eli vain se suodatinkenno pois ja takas läjään.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja rs 200 » 16 Kesä 2015, 13:50

Pystyy hyvin ajamaan. Itse ajoin yli 600 km tyhjällä dpf pöntöllä eikä tullut yhtään koodia. Miulla olisi muuten ylimääräisenä ehjä DPF pönttö jonka voisit tyhjätä. Hommasin viime syksynä valmiiksi tyhjän pöntön ja jäi oma tallin nurkkaan. Peräisin pönttö on 2010 legacysta.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Matway » 17 Kesä 2015, 09:36

Mahtaako sopia MY09 Imppuun? Paljonko pyydät pöntöstä?
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 17 Kesä 2015, 15:29

Taitaa olla sama pönttö kaikissa poislukien euro4 koneet.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Matway » 17 Kesä 2015, 21:42

Puhutaan Euro4 ja Euro5 koneista mutta onko niillä oikeasti muuta eroa kuin päästörajoitukset?
Euro4 ja Euro5 rajahan kulkee 09/2009.
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja rs 200 » 18 Kesä 2015, 00:47

Pöntöstä on nyt 2 kyselijää ollut yv:llä liikkeellä. Hieron siellä kauppoja tarkemmin..

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 18 Kesä 2015, 01:37

Matway kirjoitti:Puhutaan Euro4 ja Euro5 koneista mutta onko niillä oikeasti muuta eroa kuin päästörajoitukset?
Euro4 ja Euro5 rajahan kulkee 09/2009.

Suljettu dfp kaikissa foreissa, ekoissa legacyissä ja ob:ssa avoin impussa tais olla myös ekat avoimella
2010 kaikissa suljettu
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Matway » 18 Kesä 2015, 11:59

Jampsu kirjoitti:
Matway kirjoitti:Puhutaan Euro4 ja Euro5 koneista mutta onko niillä oikeasti muuta eroa kuin päästörajoitukset?
Euro4 ja Euro5 rajahan kulkee 09/2009.

Suljettu dfp kaikissa foreissa, ekoissa legacyissä ja ob:ssa avoin impussa tais olla myös ekat avoimella
2010 kaikissa suljettu


Ok. Miten suljettu ja avoin DPF eroaa fyysisesti ja toiminnaltaan?
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 18 Kesä 2015, 13:22

Matway kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:
Matway kirjoitti:Puhutaan Euro4 ja Euro5 koneista mutta onko niillä oikeasti muuta eroa kuin päästörajoitukset?
Euro4 ja Euro5 rajahan kulkee 09/2009.

Suljettu dfp kaikissa foreissa, ekoissa legacyissä ja ob:ssa avoin impussa tais olla myös ekat avoimella
2010 kaikissa suljettu


Ok. Miten suljettu ja avoin DPF eroaa fyysisesti ja toiminnaltaan?

suljettu vaatii tyhjennyspoltot ja avoin tyhjenee ku annetaan kenkää
ja polttojen seurauksena usein pääsee löpöä öljyjen sekaan joka ei ole kovin hyvä juttu
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Matway » 18 Kesä 2015, 13:28

Okei eli Imput on silloin suljetulla pöntöllä.
Mikähän järki tuossa avoimessa sitten on. Kerätäänkö siinä pikkuhiukkaset sitten isommiksi kökkäreiksi jotka varisee tienposkeen... :lol:
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: RE: Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja mechanix » 18 Kesä 2015, 14:27

Matway kirjoitti:Okei eli Imput on silloin suljetulla pöntöllä.
Mikähän järki tuossa avoimessa sitten on. Kerätäänkö siinä pikkuhiukkaset sitten isommiksi kökkäreiksi jotka varisee tienposkeen... :lol:

Sama kun suljetussa. Kerätään se p***a pönttöön ja sit poltetaan se jonnekin motarin varteen...
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 18 Kesä 2015, 15:02

Erona se että avoin ei tee sitä polttoa, vaan toimii samoin kuten katalysaattorit. Artecilta kyselin samalla kun oma oli softauksessa että kannattaako tuota avointa tyhjennellä niin kuulemma ei ole juurikaan hyötyä. On kuulemma sen verta avoin että ei pitäs tukkeutua koskaan. :lol:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

huhtoo
Viestit: 37
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:44

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja huhtoo » 22 Kesä 2015, 17:40

Voisiko joku laittaa kuvan tai linkkiä tuollaisesta Subarun suljetusta dpf:stä, mistä näkyisi hyvin "sisuskalut"
Nissan Leaf 24kWh 2014

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 30 Kesä 2015, 21:05

tolanen möhkäle tuli tänään tänks rs 200
Kuva

kunhan tuon tyhjään niin vaihdan ton foreen ja sit tyhjään myös foren putken. voin sit vaihto periaatteella ottaa vaihdossa tyhjäämättömän ja antaa tyhjätyn tilalle onks kiinnostuneita?
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja rs 200 » 01 Heinä 2015, 00:25

Hyvä että paketti tuli nopeasti perille. Ei muuta kuin rälläkkä laulamaan..

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 01 Heinä 2015, 20:57

Sieltä se kiusankappale löyty Kuva

Kuva

Ja sit ens keskiviikkona sakulle säätöön
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 03 Heinä 2015, 16:19

Eilen tuli vaihdeltua pönttö. Varautukaa sit ku vaihdatte pönttöä et mutterien kulmat voi olla hapertunu ja avaimet pyörii tyhjää itekki jouduin vetämään pinnapultit mutterin juuresta poikki onneks sentään turbon puolelta lähti kaikki auki...
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 11 Heinä 2015, 19:05

Oiskos kellä tyhjätylle pöntölle tarvetta? Vaihdossa kelpaa vakio pönttö 60€ välirahalla
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Heinä 2015, 20:13

Joko se meinaa vakion vaihtaa takasin?
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 11 Heinä 2015, 21:26

-teme- kirjoitti:Joko se meinaa vakion vaihtaa takasin?

En todellakaan :D
Tyhjennän senkin jne... Tai voin tyhjentää 60€ pöntön jos haluaa oman alkuperäisen takaisin
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Eb
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Syys 2015, 16:10

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Eb » 25 Syys 2015, 23:19

Uutena ukkona täällä.
Näitä ohjeita ei pakosta kannattaisi jaella avoimella foorumilla. Voi joskus trafi kiinnostua.
Samalla kun tekniikka kehittyy katsastuksella,

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 26 Syys 2015, 11:01

Eb kirjoitti:Uutena ukkona täällä.
Näitä ohjeita ei pakosta kannattaisi jaella avoimella foorumilla. Voi joskus trafi kiinnostua.
Samalla kun tekniikka kehittyy katsastuksella,


No tuohan on ihan peruskauraa, joka merkissa sama juttu käytännössä. Sama kuin täällä puhutaan decateista ja lastutuksista, yhtä laitonta sekin.

Hiukkasarvojen mittaamiseen katsastuksessa on vielä piiiiiiiitkä matka :thumbsup:
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 26 Syys 2015, 12:56

Periaatteessa ton suljetun dpf puuttumisen voi todeta sormella ku pyöräyttää pakoputken pään sisäpuolelta :D ei muuten sotkeentunu sormi 220tkm ajetussa, nyt kyllä sotkeentuu :occassion: :drinks:
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

samisami2
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 19:47

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja samisami2 » 24 Loka 2015, 16:49

Huomannut että mustaa tulee vain kesällä lämpimillä ilmoilla eli juuri niitä yli 15asteen kelejä millä polttelukin oli 50km välein. Ykkösellä kun vetää rajoittajalle kiihdytyksen niin silloin jää sellainen musta pilvi leijumaan, mutta vain kesällä. Talvella kun on valkeaa niin luulis mustan savun näkyvän hyvin, mutta ei sitä vain tule.

Päästöt oli ekassa katsastuksessa pöntön kanssa 0,06 ja ilman pönttöä 0,1 (raja 1,5)
Subaru Legacy 2010 2.0TD (2010-2016)

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja out » 24 Loka 2015, 20:05

-08 avoimella pöntöllä oli aivan sama,eli pölläytti vaan kesälämmöillä.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 24 Loka 2015, 20:26

samisami2 kirjoitti:Huomannut että mustaa tulee vain kesällä lämpimillä ilmoilla eli juuri niitä yli 15asteen kelejä millä polttelukin oli 50km välein. Ykkösellä kun vetää rajoittajalle kiihdytyksen niin silloin jää sellainen musta pilvi leijumaan, mutta vain kesällä. Talvella kun on valkeaa niin luulis mustan savun näkyvän hyvin, mutta ei sitä vain tule.

Päästöt oli ekassa katsastuksessa pöntön kanssa 0,06 ja ilman pönttöä 0,1 (raja 1,5)

Johtuu ihan siitä et kylmässä ilmassa on enemmän happea = keitto palaa tarkemmin.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja ropelius » 25 Loka 2015, 07:10

Järjestyi sattumien summana niin, että tallin lattialla mötköttää ylimääräinen DPF-pönttö.
Tuossa ylenpänä on aika hyvät kuvat tyhjäyksestä, mutta onko tuossa hommassa jotain sudenkuoppia jotta katalysaattoriosa varmasti säilyy ehjänä? Kestääkö hitsata ihan normaalisti vai pitääkö jäähdytellä erityisesti?

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 25 Loka 2015, 23:56

ropelius kirjoitti:Järjestyi sattumien summana niin, että tallin lattialla mötköttää ylimääräinen DPF-pönttö.
Tuossa ylenpänä on aika hyvät kuvat tyhjäyksestä, mutta onko tuossa hommassa jotain sudenkuoppia jotta katalysaattoriosa varmasti säilyy ehjänä? Kestääkö hitsata ihan normaalisti vai pitääkö jäähdytellä erityisesti?

Itse vedin tigillä et se ei kovin kauas lämmitä mut ei se katti kovin pienestä ota itteensä
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Maxhine
Viestit: 93
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:46
Paikkakunta: Muurame

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Maxhine » 26 Loka 2015, 15:16

Jampsu kirjoitti:Johtuu ihan siitä et kylmässä ilmassa on enemmän happea = keitto palaa tarkemmin.
Menee ot, mut voitko kertoa miten kylmässä ilmassa on enemmän happea?
Käsittääkseni ilma koostuu pääasiassa typestä ja hapesta joiden määrä on kutakuinkin 78% ja 21% sit 1% on muita kaasuja. Muutaako kylmä ilma sitten ilman koostumusta? Poikkeuksen tietenkin tekee vuoristot, mut niistä ei sen enempää. Sen kyllä ymmärrän, et kylmän ilman saa ahdettua paremmin.
Outback 2.0 TD CVT -13 + Hydronic II + Easystart Remote+

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 26 Loka 2015, 17:04

Maxhine kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Johtuu ihan siitä et kylmässä ilmassa on enemmän happea = keitto palaa tarkemmin.
Menee ot, mut voitko kertoa miten kylmässä ilmassa on enemmän happea?
Käsittääkseni ilma koostuu pääasiassa typestä ja hapesta joiden määrä on kutakuinkin 78% ja 21% sit 1% on muita kaasuja. Muutaako kylmä ilma sitten ilman koostumusta? Poikkeuksen tietenkin tekee vuoristot, mut niistä ei sen enempää. Sen kyllä ymmärrän, et kylmän ilman saa ahdettua paremmin.


Kylmä ilma on tiiviimpää jolloin happea mahtuu enemmän samaan tilavuuteen kylmää kuin kuumaa ilmaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 28 Loka 2015, 01:43

Tänään ku polkasin yhessä kohtaa et oli auto takana et näki sen valoista niin kyllä sinne aika pilvi jäi +3C ja IAT 16C
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: RE: Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja tuRboman » 28 Loka 2015, 08:08

Eb kirjoitti:Uutena ukkona täällä.
Samalla kun tekniikka kehittyy katsastuksella,


Tämä nosti hymyn huulille! Pitäisköhän alkaa kaupata high-tech talouspaperia...sillä kun voi testata Euro 5 dieselin. Jos mustuu -> DPF poistettu ja jos ei niin kunnossa on! :)
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: RE: Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 28 Loka 2015, 12:21

tuRboman kirjoitti:
Eb kirjoitti:Uutena ukkona täällä.
Samalla kun tekniikka kehittyy katsastuksella,


Tämä nosti hymyn huulille! Pitäisköhän alkaa kaupata high-tech talouspaperia...sillä kun voi testata Euro 5 dieselin. Jos mustuu -> DPF poistettu ja jos ei niin kunnossa on! :)


Ei toimi.

Nää nykydieselit kun antaa tyhjälläkin DPF:llä nolla-arvoja nokimittauksessa (itseasiassa täydellä DPF:llä usein suurempaa kun sinne kennoon jää nokea joka tulee poljettaessa ulos) ja se noki on se näkyvä musta. Pienhiukkaset on näkymättömiä. Mun edellinen kärry tyhjätyllä DPF:llä ja Artecin softalla pölläytti aina kun ekan kerran hetkeen polkaisi kunnolla kuorma päällä, seuraavilla paljon vähemmän. Paikallaan sieltä ei saanut mitään näkyvää ulos ja nokimittauksessa tasan nolla.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: RE: Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 29 Loka 2015, 17:55

Mauri H kirjoitti:
tuRboman kirjoitti:
Eb kirjoitti:Uutena ukkona täällä.
Samalla kun tekniikka kehittyy katsastuksella,


Tämä nosti hymyn huulille! Pitäisköhän alkaa kaupata high-tech talouspaperia...sillä kun voi testata Euro 5 dieselin. Jos mustuu -> DPF poistettu ja jos ei niin kunnossa on! :)


Ei toimi.

Nää nykydieselit kun antaa tyhjälläkin DPF:llä nolla-arvoja nokimittauksessa (itseasiassa täydellä DPF:llä usein suurempaa kun sinne kennoon jää nokea joka tulee poljettaessa ulos) ja se noki on se näkyvä musta. Pienhiukkaset on näkymättömiä. Mun edellinen kärry tyhjätyllä DPF:llä ja Artecin softalla pölläytti aina kun ekan kerran hetkeen polkaisi kunnolla kuorma päällä, seuraavilla paljon vähemmän. Paikallaan sieltä ei saanut mitään näkyvää ulos ja nokimittauksessa tasan nolla.

Mutta putken pää on mustunut dpf poiston jälkeen kun ennen sitä putken sisäpinta ihan kiiltävä. 220tkm jos ei putki mustu niin on se aika hyvin :D
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

P-P
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:10

Re: RE: Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja P-P » 02 Marras 2015, 22:55

Jampsu kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:
Ei toimi.

Nää nykydieselit kun antaa tyhjälläkin DPF:llä nolla-arvoja nokimittauksessa (itseasiassa täydellä DPF:llä usein suurempaa kun sinne kennoon jää nokea joka tulee poljettaessa ulos) ja se noki on se näkyvä musta. Pienhiukkaset on näkymättömiä. Mun edellinen kärry tyhjätyllä DPF:llä ja Artecin softalla pölläytti aina kun ekan kerran hetkeen polkaisi kunnolla kuorma päällä, seuraavilla paljon vähemmän. Paikallaan sieltä ei saanut mitään näkyvää ulos ja nokimittauksessa tasan nolla.

Mutta putken pää on mustunut dpf poiston jälkeen kun ennen sitä putken sisäpinta ihan kiiltävä. 220tkm jos ei putki mustu niin on se aika hyvin :D

Jos en ole ihan hakoteillä, niin noki nimenomaan on niitä suurempia pienhiukkasia, jotka tuo hiukkaspönttö kerää ja polttaa. Sen lisäksi on pienempiä näkymättömiä hiukkasia, jotka tiettyyn partikkelikokoon saakka jää suodattimeen. Ihan kaikkein pienimpiä hiukkasia nykytekniikalla ei taas kyetä suodattamaan. Noki siis ei tule ehjästä hiukkasloukusta läpi vaikka kuinka polkee, vaan kertyy sinne ja joko palaa poltolla tai sitten suodatin tukkeutuu.
Mutta summa summarum, pakoputken pään pitäisi suljetun hiukkassuodattimen vehkeissä kyllä pysyä ihan kirkkaana. Tämän huomaa hyvin katsomalla vaikka taskulampulla äänenvaimentimeen. Ihan kirkasta ja puhdasta terästähän siellä näkyy. Ja jos taas DPF on poistettu, niin putken sisällä lienee vähän nokisempaa.

Se mitä taas tulee katsastuksen nokimittaukseen, niin se nyt on lähinnä vitsi. Mittaus pitäisi tehdä täydellä kuormituksella esim. rullien päällä, jotta sillä olisi jotain merkitystä. Nyt tuota "täyttä kuormitusta" koitetaan simuloida lyömällä vapaalla kaasu pohjaan ja ryntäyttämällä moottori rajoittajalle.
Forester 2,0 X TD MY12
ex- Legacy 2,0 TD VA MY10

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 03 Marras 2015, 11:43

No joo olette kyllä oikeassa tuon putken mustumisen suhteen. No olemme tyytyväisiä nykyiseen päästömittaukseen niin kauan kuin se on käytössä :lol:
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Transalp
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 07:35
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Transalp » 30 Marras 2015, 22:26

Forester Diesel MY11

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Matway » 30 Marras 2015, 22:42

Noh enpä tuosta vielä yöuniani menettäisi. Tuossahan puhutaan Euro 6 luokan autoista ja Euro 5 luokan kuorma-autoista.
Ongelma ikäluokan autothan on pääsääntöisesti Euro 4 luokituksella, joka ei vielä edes vaadi partikkelisuodatinta.
Eli vois kuvitella että jos mennään lakipykälien mukaan niin pelkkä muutoskatsastus riittänee Euro 4 autoille joista on pönttö tyhjätty.
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

P-P
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:10

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja P-P » 30 Marras 2015, 23:07

"Ensi vuoden aikana käyttöön otetaan uusia mittaus- ja tarkastustapoja, jotka helpottavat DPF-poistojen havaitsemista." :D
Toivottavasti eivät lue foorumia ja apinoi aikaisemmin mainittua talouspaperitestiä.

Vähän hämää tuo maininta, että käytännössä hiukkassuodatinta ei voi missään olosuhteissa poistaa EURO6 luokan diesel autosta. Nimittäin EURO5 ja EURO6 luokituksissa molemmissa on samat maksimiarvot hiukkaspäästöille (0,005 PM). Tämä on siis 5 kertaa tiukempi raja kuin EURO4-autoissa.

EURO6 on tiukempi ainoastaan HC ja NOx-päästöjen osalta, mutta onkos DPF:llä mitään vaikutusta niihin?
Joihinkin ranskalaisiin autoihin on muuten tietääkseni mahdollista uusia pelkät sisuskalut tukkeutuneen DPF:n sisään ja hintalappu on luokkaa 500€. Kalleimmillaan hiukkassuodattimen uusinta onkin sitten 4-5k€ paukku. Mitä mahtaa Subarun tehdasuusi DPF maksaa vaihdettuna?
Forester 2,0 X TD MY12
ex- Legacy 2,0 TD VA MY10

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 01 Joulu 2015, 07:47

Onnea ja menestystä vaan trafille. :lol:

Liekköhän tällä uutisella toivotaan sitä pelottelun voimaa. Mainitaan pelkästään euro6 henkilöautot, mutta taitaa subarun kaikki dieselit olla vielä euro5 tai euro4 luokassa(paitsi 2015 mallit), eli koskeeko mittaukset niitä? Ja Euro6 päästöluokka tuli kyllä voimaan vasta 2014 eikä 2011 niinkun tuossa uutisessa...
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Qulle » 01 Joulu 2015, 08:44

No eikös sen pöntön voi pistää paikoilleen leiman ajaksi? Vähän samaan tapaan kuin meikäläisen katsastusputki-jumppa tuon 200:en osalta
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

P-P
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:10

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja P-P » 01 Joulu 2015, 09:53

Qulle kirjoitti:No eikös sen pöntön voi pistää paikoilleen leiman ajaksi? Vähän samaan tapaan kuin meikäläisen katsastusputki-jumppa tuon 200:en osalta

On toki mahdollista, mutta vaatii sen verran harrastuneisuutta, ettei normaali Pentti Perheenisä siihen kyllä ala rivarin parkkipaikalla räntäsateessa. Vaatii myös koodausta, että pönttö toimii oikein.
Ja toisaalta suurin osa näistä DPF:n poistoista tehdäänkin vasta siinä vaiheessa, kun vanha pönttö on "valmis" ja uuden vaihtaminen maksaisi muutaman tonnin. Silloinhan ei ole edes vanhaa pönttöä, minkä vaihtaisi katsastukseen.

Tässähän olisi lisää bisnesmahdollisuutta näille DPF:n poistoja tekeville pajoille. Uutena tuotteena "Katsastuspaketti" sisältää toimivan pöntön vuokran ja asennuksen katsastuksen ajaksi ja sen jälkeen taas pois.
Forester 2,0 X TD MY12
ex- Legacy 2,0 TD VA MY10

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja ropelius » 01 Joulu 2015, 17:04

Onneksi on kaksi DPF pönttöä... Toinen säilyy siis ehjänä...
Tuskin DPF:n tilapäinen asennus vaikka vain katsastuspäiväksi vaatii mitään koodauksia. Siellähän se on vaan tulppana ja ei yhdestä tai kahdesta päivästä tukkoon mene.

Mutta mielenkiintoista se, miten tuota aletaan kontrolloimaan... Koputetaan pönttöön ja taajuusmittari kertoo, että tyhjä on... :thumbsup:

Eb
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Syys 2015, 16:10

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Eb » 26 Joulu 2015, 22:36

Tiettävästi alkavat osaa autoja tönkimään tuolta softapuolelta. Raumalla ja Porissa trafin ukot viritelleet kokeilua.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 27 Joulu 2015, 03:09

Eb kirjoitti:Tiettävästi alkavat osaa autoja tönkimään tuolta softapuolelta. Raumalla ja Porissa trafin ukot viritelleet kokeilua.

Eli tähän ratkaisu et vetää obd pistokkeen mykäks leimalle ja käy obd lapun muualta sit nostelee käsiä et ei näköjään teidän masiinalla toimi 8-)
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja ropelius » 27 Joulu 2015, 11:25

Ote Trafin ohjeesta bensiinikäyttöisten osalta...

"Vaikka auton ja testilaitteen välille ei saada muodostettua tiedonsiirtoyhteyttä, voidaan auto hyväksyä OBD-testin osalta, mikäli MI-valo ei osoita auton päästöihin vaikuttavissa järjestelmissä olevan vikaa ja lambda-arvo tyhjäkäynnillä on sallituissa rajoissa. Tällöin opastetaan asiakasta toimittamaan auto huoltoon selvittämään, mistä yhteysongelma johtuu ja annetaan mukaan internet osoitteesta www.ake.fi/obd löytyvä AKEn tiedote yhteysongelmasta."

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 27 Joulu 2015, 13:30

No mitäs sillä on väliä vaikka auto olisikin softattu jos dpf on kuitenkin vielä paikallaan??
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Euro 5 suljettu dpf poisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 27 Joulu 2015, 13:53

-teme- kirjoitti:No mitäs sillä on väliä vaikka auto olisikin softattu jos dpf on kuitenkin vielä paikallaan??

Eihän vähäpäästöisessä ahdetussa saa ohjelmaankaan koskea ilman vtt mittauksia
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa