HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

egr venttiilin putsaus/ tulppaus

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Pati87
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Kesä 2015, 07:21

egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Pati87 » 26 Kesä 2015, 07:43

Onko vinkkejä/ojheita egr venttiiln putsaukseen tai tulppaukseen. Autona 09 td impreza. jos tulppaa niin miten ootte toteuttanu ja sytyttääkö vikavaloja/onko muuta haittaa

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja legro » 26 Kesä 2015, 08:53

Putsauksesta ei ole kokemusta, mutta joku oli täälläkin tehnyt sen siihen tarkoitetulla aineella. Tuollaisella suihkeella: https://www.youtube.com/watch?v=WrpxoxYmPsc. Löytyy autotarvike liikkeistä.

Tulppaus sopivalla muotoutuvalla "pellin palalla". Kuparilevyä monet käyttäneet, se muotoutuu ja tiivistyy hyvin.

Vikakoodeja subaruissa ei tulee tulppauksen osalta.
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Matway » 26 Kesä 2015, 12:41

Putsasin mutta ei tullut mieleen tulpata. Noh ei olis ollut tulppaakaan valmiina.
Ite venttiilin putsaus ei ole hommana ihmeellinen jos irroittaa koko imusarjan, venttiili irtoaa sen jälkeen helposti. sähköliitin irti ja vesiletkut irti.
Käytin wurthin puhdistusspraytä ja hammasharjaa. Sen röhnäputken (pakosarjalta venttiilille) putsaus onkin jo sitten oma hommansa. Sen jätin suosiolla tekemättä.
Pelkästään imusarjan kanssa kädet oli olkapäitä myöten mustat...
(alkuperäinen prokkis oli saada ahtopainemittarille lähtö)

Sitä mietin että jos tulppaa EGR-venttiilin niin johtaako se DPF suodattimen ylikuormittumiseen ja sen myötä poltot lisääntyy.
Vanha Imppu poltteli kesälläkin pari kolme kertaa tankillisella ja talvella 100km välein. Ei tullut koskaan katsottua että oliko siinä EGR tulpattu.
Kävin tyhjäyttämässä pöntön siitä Sakulla. Sen jälkeenhän se EGR on "tulpattu" ohjelmallisesti.
Tosin jälkeenpäin huomattiin että se paine-eroanturi tais olla sökö koska ohjelman pakkopoltto ei tahtonut onnistua vaan herjasi liian alhaista paine-eroa, joka tyhjätyllä pöntöllä on käytännössä pakoputken vastapaine.
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja KK9 » 30 Heinä 2015, 21:17

Mites tuo tulppaus vaikuttaa päästöihin, eli meneekö läpi katastuksesta? Hiukka rupee epäilyttävä ton egr:n toiminta omassa kulkineessa, ku on ruvennut heittelee turboa pois päältä ja maffin vikakoodia puhdistuksesta huolimatta!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Mauri H » 30 Heinä 2015, 21:34

Ei vaikuta päästöihin, ja tuo EGR on paholaisen keksintö, ehdottomasti tulppa kehiin tai Sakulle ohjelmointiin.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Tapiok » 31 Heinä 2015, 07:52

Löytyykö tuohon EGR:n tulppaan jostain piirustuksia yms. niin voisi tehdä sen jo etukäteen valmiiksi vaihtoa varten?
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jampsu » 31 Heinä 2015, 08:47

Tapiok kirjoitti:Löytyykö tuohon EGR:n tulppaan jostain piirustuksia yms. niin voisi tehdä sen jo etukäteen valmiiksi vaihtoa varten?

Itse otin tiivisteen ja leikkasin laikalla maalipurkin kannesta sopivan palan ja tein poralla reiät 10min homma sit takaslaitto onkin vähän haasteellisempi et saa pinnapultit lähtee oikeille jengoille. Silikonia pellin molemmin puolin ja orkkis tiiviste myös väliin. Nyt on myös ohjelmalla tulpattu.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Tapiok » 31 Heinä 2015, 09:41

Meinasin vaan löysätä ruuveja sen verran että laipan saisi pujotettua väliin, ettei tarvitsisi irroitellä EGR:ää kokonaan. Laipassa ruuvinreiät auki yhdeltä sivulta. Jättäisi sen tiivisteenkin sinne.
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja legro » 31 Heinä 2015, 09:59

Tuo on fiksusti, ei kannata kokonaan irroittaa. Tee vaan melko sopiva pellin pala ja se sinne väliin.
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Tapiok » 31 Heinä 2015, 10:14

Tuonhan saisi aika hyvän, jos kävisi egr:n tiivisteen malliksi ja tekisi sitten sitä apuna käyttäen valmiin laipan. Tuskin maksaa maltaita, mutta saisi silloin kerralla hyvän. Siitähän voisi sitten vaikka tehdä mittapiirustuksen..........
Subaru XV 2.0d MY12

Maxhine
Viestit: 93
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:46
Paikkakunta: Muurame

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Maxhine » 05 Elo 2015, 20:21

Tapiok kirjoitti:Siitähän voisi sitten vaikka tehdä mittapiirustuksen..........
Jos satut piirtämään kuvatuksen siitä... Niin voisin vaikka lainata kuvaa ... *wink wink*
Outback 2.0 TD CVT -13 + Hydronic II + Easystart Remote+

thhv
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 16:23

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja thhv » 07 Elo 2015, 09:00

Itse ruuvasin pinnapultit kokonaan pois. Tiiviste lähtee välistä vetämällä, ja siitä saa hyvän sabluunan piirrettyä pellinpalaan. Pinnapultit hyllyssä tallessa, laitoin tavalliset pultit tilalle.

Maxhine
Viestit: 93
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:46
Paikkakunta: Muurame

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Maxhine » 16 Elo 2015, 13:38

legro kirjoitti:Vikakoodeja subaruissa ei tulee tulppauksen osalta.
Koskeeko tämä kaikkia vuosimallia? Eli itellä ku on vuodelta -13... Mietin vain, et laittasko tuon tukkoon tässä lähipäivien aikana niin ois yksi "murhe" pois...
Outback 2.0 TD CVT -13 + Hydronic II + Easystart Remote+

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja legro » 24 Elo 2015, 09:13

Maxhine kirjoitti:
legro kirjoitti:Vikakoodeja subaruissa ei tulee tulppauksen osalta.
Koskeeko tämä kaikkia vuosimallia? Eli itellä ku on vuodelta -13... Mietin vain, et laittasko tuon tukkoon tässä lähipäivien aikana niin ois yksi "murhe" pois...


Niin muistelisin, että ei tule uudemmassakaan. Näin joku mainitsi tehneensä ja ongelmitta vikakoodien osalta.
Uudemmassakaan ei ole antureita mittailemassa.
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja faillite » 31 Elo 2015, 10:48

Onko kenelläkään kokemusta/näkemystä siitä, että tekeekö auto hiukkassuodattimen polton harvemmin EGR:n tukkimisen jälkeen?

Kun ajelee enimmäkseen pätkäajoa kehä 3:n sisäpuolella niin tuntuu että auto haisee palaneelle joka kerta kun astuu autosta ulos eli poltto on päällä aika usein.

Monen valmistajan dieselmoottorit sytyttävät vikavalon EGR:n tukkimisen jälkeen. Subaruissa on ilmeisesti sitten reilusti "toleranssia" ennen kuin raja-arvot ylittyvät ja moottori menee vikatilaan. EGR-venttiili itse ei sytytä valoja kunhan läpän avautuminen (liikematkatunnistin) vastaa ohjelmoituja arvoja. Sen sijaan jos takaisinkierrätysaste on vaikkapa 30% ja EGR on tukossa niin ilmamassamittari näyttää liian suurta virtausta, kun puuttuva pakokaasu korvataan raittiilla ilmalla :yawn: . Näin luki erään valmistajan koulutusmateriaalissa.
Legacy 2010 stw diesel

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jampsu » 31 Elo 2015, 21:42

Miksei sitä kotteroa voi vaan käyttää ohjelmoinnissa ja dpf poistossa niin poistuu nää ongelmat kerralla ei polttoja, ei paskasta imusarjaa yms.

850€ + dpf poisto merkittävästi mielenrauhaa.

ps. Se uus dpf jo maksaa ton verran

Eikä tule vikavaloa dpf poistostakaan ku tukkii dpf jälkeisen paineanturin putken ja jättää sen haistelemaan ulkoilmaa. Putkiston vastapaine riittää paineroanturille.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Mauri H » 31 Elo 2015, 22:24

Jampsu kirjoitti:Miksei sitä kotteroa voi vaan käyttää ohjelmoinnissa ja dpf poistossa niin poistuu nää ongelmat kerralla ei polttoja, ei paskasta imusarjaa yms.

850€ + dpf poisto merkittävästi mielenrauhaa.

ps. Se uus dpf jo maksaa ton verran

Eikä tule vikavaloa dpf poistostakaan ku tukkii dpf jälkeisen paineanturin putken ja jättää sen haistelemaan ulkoilmaa. Putkiston vastapaine riittää paineroanturille.


Amen!

Puhumattakaan siitä että kaiken tuon lisäksi tuntuu kuin pellin alle olis ilmestynyt pari sylinteriä lisää.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja eki75 » 19 Syys 2015, 15:58

Olis tulossa egr:n tulppaus ja imusarjan putsaus seuraavan öljyjen vaihdon yhteydessä tohon 08 dieseliin... Niin millaiset tiivisteet on imusarjassa, jos sen sieltä käteen riipaisen, vanhoilla takas kasaan, vai uudet tilalle?? marmorilta vai jostain muualta?

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

Ville K
Viestit: 59
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 08:13
Paikkakunta: Vihti

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Ville K » 20 Syys 2015, 10:55

Semmoset kovat paperitiivisteet. Omassa lähti palasina irti. Marmorilta ostin itse 50€ 4 kpl, eli ota eki varoen irti :thumbsup:
CNG Outback MY14 FB25
Ex Forester MY12 FB20
Ex Legacy MY08 EE20 se oli virhe

Avatar
Susihukka
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Joulu 2015, 09:39

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Susihukka » 23 Tammi 2016, 11:55

Egr on tukossa meiän autosta. Nyt tarvis vähän vinkkiä että miten irroitan imusarjan ja miten irroitan egr:n kun kumpaakaan en ole ennen irroittanut...

Kannattaako egr upottaa johonkin puhdistusaineeseen irroituksen jälkeen ja mitä vesiletkuja sinne oikein tulee (eli mitä tulee huomioida irroittaessa/kasatessa)?

Tulpatakin mokoman vois, kunhan ensin putsaa niin lopettais ton moottorivikavalon palamisen...

Jylyppy
Viestit: 34
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 14:09

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jylyppy » 28 Tammi 2016, 16:48

Hola,

EGR jumittelee täälläkin, potilaana 2010 mallinen Outback diisselillä. Ajatuksena on putsailla egr-vena ja törkkää sinne pellin pala väliin. Koitin kaivella netistä ohjeita kuinka venan irrotus tapahtuu mutta tuloksetta; ei löydy omaan sopivaa ohjetta. Potilas 2010 Outback, muovisella imusarjalla. EGR:stä pakoputkeen lähtevä jäähdytin-putki aiheuttaa päänvaivaa. Pitää ilmeisesti ottaa jostain alhaalta irti putkisto? Ajatuksia?

Ystävällisin terveisin

Arttu

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Mauri H » 28 Tammi 2016, 18:08

Laitan tännekin linkin aika hyviin ohjeisiin:

http://www.subaruforester.org/vbulletin ... ost46.html

Sisältää paljon kuvia, eikä muistaakseni muovisessa imusarjassa ollut eroja tuohon alumiiniseen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Susihukka
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Joulu 2015, 09:39

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Susihukka » 31 Tammi 2016, 19:22

Mauri H kirjoitti:Laitan tännekin linkin aika hyviin ohjeisiin:

http://www.subaruforester.org/vbulletin ... ost46.html

Sisältää paljon kuvia, eikä muistaakseni muovisessa imusarjassa ollut eroja tuohon alumiiniseen.

Sanoisinko että suorastaan loistavat ohjeet! Oli helppo seurata noita ja nyt egr sisältää myös kiiltäviä sisäosia ja rasvattuja rattaita. Mutta moottorivikavalo sen kus jatkaa palamistaan. Tietääkö kukaan miten vikakoodit saisi nollattua ilman lisälaitteita?

EDIT: noh, kärsimätön ottaa akun irti, polkee vähän jarrua ja oottaa pienen hetken. Ei syttyny uudestaan vikavalo, toivottavasti pysyykin poissa.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jappi » 26 Loka 2016, 12:28

Onko kukaan huomannut EGR:n tukkimisen jälkeen että kylmänä käryttäisi enemmän? Siis sellaista kitkerää sinertävää.

Kun vaihtui konekin samassa rytäkässä niin mietin että ihanko tuon kierrätyksen tulppaaminen teki tuon kitkuamisen vai onko vaihtoehto joku muu...

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja legro » 26 Loka 2016, 12:35

Mulla ei tuota tehnyt.
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jampsu » 28 Loka 2016, 06:36

Ei sen egr pitäs kylmänä vaikuttaa mitenkään. Lämpimänä osakaasulla se kierrättää p***aa takas imupuolelle.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Matway » 31 Loka 2016, 10:09

Jampsu kirjoitti:Ei sen egr pitäs kylmänä vaikuttaa mitenkään. Lämpimänä osakaasulla se kierrättää p***aa takas imupuolelle.


Joku väitti sen nopeuttavan moottorin lämpeämistä juurikin kylmällä ilmalla kun kierrättää osan pakokaasuista takaisin, mutta en osaa sanoa pitääkö teoria paikkaansa.
Sen olen ite huomannut että lämpimällä koneella isolla vaihteella moottorilla jarruttaessa tai lähinnä rullatessa niin ahtomittarista huomaa että paine nousee aavistuksen (0,2bar) ja oletan sen johtuvan EGR:n avautumisesta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja eki75 » 11 Joulu 2016, 22:55

Joo nyt sytty luistonesto ja moottorinvikavalo.. 10km kun ajo niin tehot hukku.. Mitään vikaa ei näy ja konekkin käy nätisti.. Egr on tulpattu pellillä vuosi sitten.. Mutta oliskohan siltikin itse venttiilissä vika.. Tehot palaa uudelleen käynnistyksellä mutta valot jää palamaan mittaristoon..

Lähteekö vika pois itsekseen jos tuon putsaa vai pitääkö käydä piuhan päässä kuittaa vikakoodit pois ennenku asettuu?

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja faillite » 11 Joulu 2016, 23:38

Jos vika on takertelun aiheuttama ristiriita läpän mitatun asennon ja moottorin ecun haluaman arvon välillä, niin jumin poisto riittää. Vikakoodit lukemalla voisi sulkea pois sähköviat ja sitten ryhtyä nokeamaan käsiä.
Legacy 2010 stw diesel

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jappi » 12 Joulu 2016, 22:22

Jos on venttiilissä oikea vika niin multa löytyy tarvittaessa toimiva.

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja eki75 » 14 Joulu 2016, 13:42

Jappi kirjoitti:Jos on venttiilissä oikea vika niin multa löytyy tarvittaessa toimiva.


Hyvä tietää..

kävin lukasee koodit ja vika oli imusarjan paineanturi.. eli se sama joka nokeentuu ja putsausohjeet tais foorumiltakin löytyä.. olin putsannu sen vuosi sitten ja ihan asiallisennäköinen oli vieläkin.. tunnit vaan tais tulla täyteen. vaihtuu tänään tarvikkeeseen, joten eiköhän se taas siitä.

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

JikkaPee
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Huhti 2015, 20:15
Paikkakunta: jkl

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja JikkaPee » 17 Joulu 2016, 22:00

Ite tulppasin EGRn pellillä...ajoin varmaan puolvuotrta ilman mitää onkelmia. Sit alko heittelee vikavaloja mittariston täyteen...en nyt muista sana tarkkaan mut joku EGRn "alhainen virtaus" tai jotai :lol: Sai pos nollaamalla mut tuli takas aina satunnaisten ajomäärien jälkeen! Nyppäsin pellin pois ni ei oo valoja sen koommin syttyny!
Legacy 3.0R STW Spec.B MY07
Legacy Outback 2,5 MY05
Outback 2,0 TD MY11 EX
Impreza 2.0 TD MY09 EX

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jappi » 18 Joulu 2016, 21:19

EURO5 koneissa EGR:n toimintaa valvotaan, kovin herkkä se ei kuitenkaan vaikuta olevan. EURO4 ei tietääkseni ole mitään valvontaa EGR:n virtaukselle.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jampsu » 28 Joulu 2016, 23:32

Jappi kirjoitti:EURO5 koneissa EGR:n toimintaa valvotaan, kovin herkkä se ei kuitenkaan vaikuta olevan. EURO4 ei tietääkseni ole mitään valvontaa EGR:n virtaukselle.

Läpän aukeamista valvotaan käynnistyksessä mut tuskin siellä muuta valvontaa on.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja faillite » 30 Joulu 2016, 00:04

Kyllä sitä läpän asentoa valvotaan, vikavalo syttyy kesken kiihdytyksen ja koodi viittaa läpän asentoon. EGR:n toiminnan säätely on aika monen asian summa. Se että OBD ja euro 5 moottorin ecu hyväksyy huijauksen egr tukkimalla on aika hassu juttu. Ei taida onnistua kovin monella merkillä. Puhutaan kuitenkin esim 30% heitoista ilmamäärämittarin lukemissa kun joudutaan ottamaan ylimääräistä filtterin läpi. Minulle tulee väkisin mieleen, onko moottorin valmistaja tietoisesti jättänyt tällaisen ohitusmahdollisuuden softaan.
Legacy 2010 stw diesel

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jappi » 30 Joulu 2016, 20:22

Jampsu kirjoitti:
Jappi kirjoitti:EURO5 koneissa EGR:n toimintaa valvotaan, kovin herkkä se ei kuitenkaan vaikuta olevan. EURO4 ei tietääkseni ole mitään valvontaa EGR:n virtaukselle.

Läpän aukeamista valvotaan käynnistyksessä mut tuskin siellä muuta valvontaa on.


Tietääkseni järjestelmä valvoo venttiilin avautuman ja koneeseen menevän ilmamäärän suhdetta, venttiilin auetessa IMM mittaama ilmamäärä laskee. Jollei laske, egr on tukossa.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jampsu » 31 Joulu 2016, 14:05

Kyllä mullakin oli levy välissä ennen ohjelmointia, eikä se kyllä mitään koodeja antanu vaikka useamman viikon silleen ajo.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jappi » 31 Joulu 2016, 15:20

Kuten sanottua, mitenkään tarkka se valvonta ei vaikuta olevan. Silti se vain vikakoodin joskus tekee kun on tukittu.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja KK9 » 31 Joulu 2016, 15:28

Itse ajelin vuoden egr:n tulppauksen jälkeen ilman mitään vikailmoituksia! Tosin Euro 4 kyseessä! Tulppauksen myötä hävisi ongelmat, joita putsaus ei poistanut!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

huhosmo
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Tammi 2017, 19:21

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja huhosmo » 02 Tammi 2017, 20:05

Tänään irrottelin tuon egr:än ja ei se pahasti jumissa ollu. Oli vain menny sen keskimmäisen hammasrattaan pienemmät hampaat siliäksi. Vikakoodi ei kaiketi poistu ku sähkömoottori ei pääse liikuttamaan venttiiliä? Taitaa olla edessä uuden laittaminen?

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Jappi » 04 Tammi 2017, 13:23

Tai ehjän käytetyn jos se vikakoodia pukkaa...

McLovin
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 23:28

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja McLovin » 12 Touko 2017, 00:53

Terve olen uusi jääsen.
Kiitoksia linkistä, loistavat ohjeet.
Olen juuri putsanut egr venttiili. Mutta huomasin että jäähdytysnesten putket olivat laitettu vähän ihmeellisesti. :dontknow:
EGR-cooleri puuttuu myös ylin putki. Mitä tästä pitää tehdä tai saako olla, kuitenkin ollut näin 80'000 km
IMG_2758.JPG
IMG_2758.JPG (59.86 KiB) Katsottu 30435 kertaa


Legacy sedan 2008
363'000 km

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Matway » 07 Syys 2017, 18:05

Kun olette tulpanneet egr-venttiileitä niin olettokos huomanneet mitään muutoksia kiihtyvyydessä tai kun tehoa oikeasti otetaan koneesta?
Kuulin eräältä kaverilta että egr-venttiilin toimintaa tehostetaan usein niin että ennen imusarjaa olevaa läppää (olisko sammutusläppä) käsketään kiinnipäin jotta virtaus egr-venttiilin läpi olisi parempi.
Miten mahtaa olla tässä Subarun koneessa?
Jos meinaan egr on tulpattu ja ohjelma kuvittelee sitä avaavansa eli ajaa samalla sitä toista läppää kiinni, niin ei se ainakaan paranna suorituskykyä.
Tietty jos kukaan ei ole tällaista nyykähtämistä kiihdyttäessä kokenut niin silloin ainakin Subarun moottorissa sitä isompaa läppää käytetään vain moottorin sammuttamiseen.
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja out » 07 Syys 2017, 19:31

Ei ollu ainakaan mitään negatiivista vaikutusta tulppauksella. Pikkukaasulla tuntu jopa paremmalta ajaa. Lämpenemisessäkään ei ollu mitään eroa vaikka toisissa merkeissä toista väittävät. Ajoin tulppauksen jälkeen kolme vuotta ennen auton vaihtoa.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja KK9 » 07 Syys 2017, 19:57

En mäkään huomannu mitään eroa kiihtyvyydessä!
Tulppauksen jälkeen loppui nokipilvien pöläyttely kiihdytyksissä!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

HeiLau
Viestit: 27
Liittynyt: 31 Joulu 2015, 10:27
Paikkakunta: Karvia

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja HeiLau » 04 Loka 2017, 20:02

Tuon ylläolevan linkin kuvia on kehuttu mutta minulle nuo kuvat eivät vaan kuvana on jonkilainen mittarin kuva. Mihin pitää liittyä / mikä aps pitää asentaa / miten paljon rahaa venäjälle tai nigeriaan pitää lähettää että saa kuvat näkyviin?

Nimim IT törppö

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Mauri H » 05 Loka 2017, 06:22

Kuvat on luultavasti Photobucketin hostaamia. Em. palvelu päätti alkaa maksulliseksi ja vanhatkin kuvat lakkasivat toimimasta jos tilin omistaja ei ole halukas kuvien hostaamisesta maksamaan. Suurin osa ei ole. Itsekin vasta eilen tein tilin Postimage-nimiseen ilmaiseen palveluun johon saan kuvia ladattua online-käytöä varten, mutta vanhat Photobucketin linkit ja kuvat niiden takana ovat kyllä toimimattomia ja tuskin kukaan jaksaa niitä siirrellä uuteen palveluun ja linkittää uusiksi.

Todella suuri menetys näin forumiohjeiden etsijän näkökulmasta, Photobucket kun oli äärimmäisen suosittu ja nyt monet hyvät kuvaohjeet on menetetty.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

HeiLau
Viestit: 27
Liittynyt: 31 Joulu 2015, 10:27
Paikkakunta: Karvia

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja HeiLau » 05 Loka 2017, 08:21

Kiitokset asiallisesta ja hyvin asiapitoisesta vastauksesta :occassion: Tosiaan harmillinen juttu, ja olen samaa mieltä - harva viitsii ostaa käyttöoikeutta joidenkin, itselle kivojen, kuvien takia.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja TJani » 06 Loka 2017, 16:43

Kantsii asentaa tämä lisäosa jos käyttää Chromea tai jotain siihen pohjautuvaa:
https://chrome.google.com/webstore/deta ... nfo-dialog

Alkaa taas Photobucketin kuvat näkymään.

Ja tästä samainen Firefoxiin:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... edded-fix/
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: egr venttiilin putsaus/ tulppaus

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Loka 2017, 10:18

:thumbsup:

Tämä oli hyvä lisäosa! Kiitti vinkistä!
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa