Sivu 1/10

Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 12 Syys 2015, 21:50
Kirjoittaja Seteh
Nykyisestä VAG-konsernin kulkineesta hajosi alle 10tkm välein kone ja vaihteisto (tällä hetkellä pajalla mekatroniikkaa odottamassa, koneremontti tulossa heti siihen perään - männät ja kiertokanget vaihtoon), joten auton vaihto on edessä. Olen katsellut 2010+ Legacyjä ja Outbackeja, 60-120 tkm mittarilukemilla. Polttoainetalouden vuoksi kiinnostaisi diesel, mutta sitten luin dieseleissä olleen paljon(?) näitä kampiakseli- ja muita ongelmia. Uskaltaako sellaista ostaa? Onko tuon ikäiset vielä näitä ongelmamoottoreita? Vai kannattaisiko ostaa mieluummin bensakoneella?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 13 Syys 2015, 20:25
Kirjoittaja out
08-09 koneita paukkunu paljon. -10 eteenpäin ei montaa ainakaan. Eli hyvin uskaltaa ostaa uudempaa mallia. Niissä ei tunnu tyyppivikoja olevan. Monet parjaa dpf:n toiminnan mutta esim itsellä -11 ja pdf ei ole aiheuttanu mitään ongelmia. Ainoa ärsyttävä ominaisuus ko. autossa on kylmällä /kostealla täristävä kytkin ekalla 2km. Senkin pystyy välttämään oikealla tavalla toimiessa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 13 Syys 2015, 20:27
Kirjoittaja out
Unohtu mainita umpioiden linssin hilseily tyyppivikana.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 09:07
Kirjoittaja Mauri H
Tosiaan 2010 -> ovat koneet kestäneet tosi hyvin. DPF on vaivannut joitakuita, itse karsastan koko vekotinta ja siksi ajelinkin Kuopioon Artec Powerille ja tyhjättiin pönttö ja ajettiin autoon uusi ohjelma, samalla EGR ohjelmasta pois päältä ja lisäruutiakin tuli aika roimasti. Sen jälkeen autosta ei ollutkaan pahaa sanottavaa. Itse valitsisin auton jossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tai asentaisin sellaisen jos ei ole. Omaani laitatin Eberin ja oli kyllä mielestäni tarpeellinen.

Outback varsinkin oli tosi huoleton auto, ja todella vakaa ajettava. Kunnon räntäsateessa sai vedellä yksin moottoritien ohituskaistaa reippaasti kun muut körötteli oikealla kaistalla kuuttakymppiä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 09:15
Kirjoittaja Seteh
Ulkomaisilta foorumeilta löytyy kuitenkin jonkun verran juttuja 2010 ja uudempienkin koneremonteista. Ja onhan niitä tälläkin foorumilla. Missä vaiheessa nuo pahimmat ongelmat on ratkaistu? Onko joku tietty kuukausi, jonka jälkeen valmistuneet koneet ovat "terveitä", tai voiko sen päätellä jostain valmistenumerosta tms?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 09:49
Kirjoittaja faillite
Jos aiot ostaa niin katso ennen paperien allekirjoittamista, että huoltokirja on TÄYDELLINEN ja ennen kaikkea moottorin öljynvaihdot tehty AJALLAAN. Tarkoittaa, että 15000 km vaihtoväli EI ole 18000!!

Kun vein meidän kotteron koneremonttiin niin öljynvaihtovälit laskettiin tarkkaan. Kiinnostaa kuulemma tehdasta paljon. Lisäksi moottorin ECUn loki lähetettiin tehtaalle, missä tarkastivat että moottori ei ole käynyt ylikierroksilla. Myös öljynsuodattimen kunto syynätään, ainakin jos se ei ole merkkiosa.

Meidän Legacy rekisteröitiin syyskuun lopussa 2010. Kone remontoitiin 90000 km kohdalla viime toukokuun lopulla.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 20:54
Kirjoittaja Jyrdäri
Totta kaikki. Suotimet ovat hyvin tärkeitä.

Kyllä nämä nipussa pysyvät! Voimansiirto on tukevaa tekoa, mielestäni. EI ole tielle jättänyt. Lisäksi, Boxerin murina on upeaa :)

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Syys 2015, 01:31
Kirjoittaja Jampsu
Meidänkin 2011 forester on toiminu mallikkaasti ja kilsoja tullu jo 8tkm eli yhteensä ajettu 228tkm, autotraileriakin on vedetty about 2000km. Artec Powerilla kävi ohjelmoinnissa ja itse tyhjäsin dpf:n.
Ohjelmointi näihin on kyllä pakollinen toimenpide.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Syys 2015, 16:08
Kirjoittaja Seteh
Kävin tuossa lounaalla koeajamassa yhtä 2011 diesel-legacyä ja tutkailin huoltokirjan merkintöjä. Huollot oli tehty muistaakseni 17 tkm, 33 tkm ja 70 tkm lukemissa. Ihmettelin ääneen että taitaa puuttua yksi öljynvaihto ja muutenkin on vaihtoväli mennyt vähän pitkäksi. Myyjän mukaan "longlife öljyillä vaihtoväli 30 tkm, eli ne on tällä hetkellä ajallaan". Ei varmaan kovin hyvä idea nuo longlife-öljyt, onko tuo edes ns. virallinen vaihtoehto? 37 tkm samoilla öljyillä ei kuulosta hyvältä.

En ole ostamassa kyseistä autoa, kunhan ihmettelen.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Syys 2015, 16:49
Kirjoittaja Jampsu
Seteh kirjoitti:Kävin tuossa lounaalla koeajamassa yhtä 2011 diesel-legacyä ja tutkailin huoltokirjan merkintöjä. Huollot oli tehty muistaakseni 17 tkm, 33 tkm ja 70 tkm lukemissa. Ihmettelin ääneen että taitaa puuttua yksi öljynvaihto ja muutenkin on vaihtoväli mennyt vähän pitkäksi. Myyjän mukaan "longlife öljyillä vaihtoväli 30 tkm, eli ne on tällä hetkellä ajallaan". Ei varmaan kovin hyvä idea nuo longlife-öljyt, onko tuo edes ns. virallinen vaihtoehto? 37 tkm samoilla öljyillä ei kuulosta hyvältä.

En ole ostamassa kyseistä autoa, kunhan ihmettelen.

Kyl ne on ohjelmassa 15tkm välein subarulla ei ole longlife ohjelmaa

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Syys 2015, 19:20
Kirjoittaja JuhaH
Seteh kirjoitti:Ei varmaan kovin hyvä idea nuo longlife-öljyt, onko tuo edes ns. virallinen vaihtoehto? 37 tkm samoilla öljyillä ei kuulosta hyvältä

Joo, kuten Jampsu sanoi niin 15tkm on öljynvaihtoväli. Jos on nettiauto/tmv linkkiä laittaa että mikä auto/missä niin pistä ihmeessä jakoon tänne, saattaa edes joku välttyä tekemästä tyhmiä kauppoja.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Syys 2015, 20:12
Kirjoittaja Seteh

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Syys 2015, 09:57
Kirjoittaja Seteh
Kysyinpä ihan piruuttaan asiasta maahantuojalta ja sain tällaisen vastauksen:

Hei!!

Jos auton huoltohistoria on mainitun kaltainen ja sillä on ajettu 37000km samoilla öljyillä, on sen huoltohistoria silloin täysin Subaru tehtaan vaatimusten ja takuuehtojen vastainen.

Subaru autojen huoltoväli on 15000km / 1 vuosi kumpi ensin tulee täyteen ja siihen ei sallita mitään poikkeuksia. Subaru tehtaalla ei ole mitään longlife-öljysuosituksia.

Ystävällisin terveisin / Med vänlig hälsning / Kind regards,

Tero Ylipaavalniemi
Service Advisor Finland


Välitin viestin myyjälle ja ilmoitin, että en ole kiinnostunut kyseistä autosta :)

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Syys 2015, 10:26
Kirjoittaja faillite
Ennen kuin hankittiin tuo Legacy viime joulukuussa niin kävin saman vuoden aikana koeajamassa vajaat 10 Legacya, kaikki alle 100000 ajettuja. Tein seuraavia huomioita:

kytkimien toiminnassa oli isoja eroja, toiset ravistivat mutta osa autoista lähti pehmeästi liikkeelle kun nosti kytkimen koskematta kaasuun
takaluukun alareunan saumassa oli alkavaa ruostetta
moniurahihnan rullat/kiristimet kitisivät, ilmeni viimeistään kun laittoi ilmastoinnin ja sähkölaitteita päälle
ristiselän säätö rikki
huoltohistoria, on se niin vaikeaa noudattaa valmistajan ohjeita
sisustan muoviosat naarmuuntuvat helposti, saattaa kertoa käyttäjästä kuten myös tietä viistävän etupuskurin alareunan osumat.
tukivarsien ruostuminen ja kuskin penkin venynyt kangas on normaalia
pyöränkulmat pielessä, seurausta ralliajosta tai sen opettelusta?

Ihmettelen edelleen, miten myydään ihan pokkana autoa jossa pyöränkulmat pielessa, penkin säätö rikki, hihna vinkuu, takalevyt ruostuneet vaihtokuntoon, ilmastoinnista teho pois, kytkin ravistaa. Kaikki löytyivät samasta autosta ja hintaluokka on 25000.

Tällaista höpinää mutta ehkä myös apua tulevalle Legacyn omistajalle ;) . Ihan mainio auto, sopii perhekäyttöön kuin nenä päähän. Tilaa on, ketterä kokoisekseen ja lämpöä riittää ainakin etelärannikon eurotalvessa ilman webastoa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Syys 2015, 10:38
Kirjoittaja Seteh
^ Hyvää höpinää. Käytitkö koeajon yhteydessä autoja jossain pajalla vai miten totesit esim. pyöränkulmat?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Syys 2015, 13:25
Kirjoittaja faillite
Renkaat oli kuluneet epätasaisesti eli siitä vedin johtopäätökset. Kyllä esim aurauskulmat muuttuu, kun menee kadunkulma pitkäksi ja kanttikivi hyökkää renkaan kimppuun. Puhun kokemuksesta :driving: Hinausautolla rengaspajalle kun loskavallin sisällä oli joku kivi tai vastaava.

Tarkistin oman auton takaluukusta; ei siellä sauma ruostu vaan kohta, johon tiiviste osuu. Kaikki ajamani autot oli liikkeiden, ei yhtään yksityistä. Joukkoon mahtui pari tosi hyvää, nopeat syövät hitaat eli en saanut sellaista mutta ihan ok auton.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 20 Syys 2015, 10:49
Kirjoittaja Seteh
Tuli taas viikonloppuna käytyä koeajoilla. Ajoin peräkkäin 2010 Outbackin ja 2011 Legacyn, dieseleitä molemmat. Legacyn kone tuntui todella pirteältä verrattuna Outbackiin. Ihmettelin laiskuutta jo Outbackia ajaessani, jota ajoin siis ensin. Saattaa olla, että ihan koeajon alussa meno olisi ollut hiukan pirtsakkaampaa ja laiskuus iskenyt vasta koneen lämmettyä. Ikkunan kun avasi niin tuntui myös jotain hajua leijailevan ilmassa. Ajon jälkeen kun nuuhkin, niin konehuoneesta se haju tuli. En lähtenyt sen tarkemmin selvittämään, mistä päin konehuonetta.

Legacy tosiaan tuntui paljon pirteämmältä (eikä haissut). Tuli mieleen, että mahtoiko se olla käynyt ohjelmoinnissa. Pystyykö sitä tarkistamaan jotenkin? Kysyin sitä toki myyjältäkin (jälkikäteen sähköpostissa, kun tuli vasta kotimatkalla mieleen), mutta mietin vaan että näkyykö ohjelmointi jostain ihan fyysisesti tai OBD-lukijalla tms.

Molemmissa autoissa koneen käyntiääni kylmänä kiihdyttäessä kuulosti aika karkealta. Sellainen "kalkattava" sivuääni. Onkohan tämä vain koneen ominaisuus? Sivuääni poistui koneen lämmettyä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 20 Syys 2015, 16:11
Kirjoittaja Mauri H
Seteh kirjoitti:Tuli taas viikonloppuna käytyä koeajoilla. Ajoin peräkkäin 2010 Outbackin ja 2011 Legacyn, dieseleitä molemmat. Legacyn kone tuntui todella pirteältä verrattuna Outbackiin. Ihmettelin laiskuutta jo Outbackia ajaessani, jota ajoin siis ensin. Saattaa olla, että ihan koeajon alussa meno olisi ollut hiukan pirtsakkaampaa ja laiskuus iskenyt vasta koneen lämmettyä. Ikkunan kun avasi niin tuntui myös jotain hajua leijailevan ilmassa. Ajon jälkeen kun nuuhkin, niin konehuoneesta se haju tuli. En lähtenyt sen tarkemmin selvittämään, mistä päin konehuonetta.

Legacy tosiaan tuntui paljon pirteämmältä (eikä haissut). Tuli mieleen, että mahtoiko se olla käynyt ohjelmoinnissa. Pystyykö sitä tarkistamaan jotenkin? Kysyin sitä toki myyjältäkin (jälkikäteen sähköpostissa, kun tuli vasta kotimatkalla mieleen), mutta mietin vaan että näkyykö ohjelmointi jostain ihan fyysisesti tai OBD-lukijalla tms.

Molemmissa autoissa koneen käyntiääni kylmänä kiihdyttäessä kuulosti aika karkealta. Sellainen "kalkattava" sivuääni. Onkohan tämä vain koneen ominaisuus? Sivuääni poistui koneen lämmettyä.


OB:ssä oli hiukkassuodattimen poltto päällä. Auto on silloin hengetön kun turbon ohjainsiivet ovat auki ja haju tulee kabiiniin. Normaalia siis.

Kalkatus kuuluu osaltaan tuohon koneeseen. Antamalla suuttimien kalibroinnin mennä onnistuneesti ääni pienenee. Siitä on ohjeet jossain olemassa tälläkin forumilla.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 26 Syys 2015, 22:52
Kirjoittaja dr_net
Itse hommasin 2 viikkoa sitten ensimmäisen diesel legan (2010 STW). Kyseinen yksilö on on vähän reilummin ajettu 165 tkm, mutta ihan siistin oloinen kulkine. Noita edellä lueteltuja vikoja siitäkin löytyy mutta hintakin oli kilometrien ansiosta paljon maltillisempi. Penkki ja sähköhärpättimet muutenkin sisällä toimivat niinkuin pitääkin. :) Takana jarrut ja kallistuksen vakaajan yhdystangot ovat vaihtokunnossa sekä kulmat pielessä. Huoltokirja pitäisi olla kunnossa, tosin ei ole kaikkia huoltoja tehty subarulla. Ainakin vielä sepelimylly kuulostaa omaan korvaan sepelimyllyltä.... :roll:

Kävin koeajamassa 4 eri yksilöä ja kaikissa tuntui olevan näitä samoja ongelmia alustassa. Oli erinäisiä välyksiä ja renkaat kuluneet epätasaisesti. Voisko johtua myös rakenteesta, vai ajetaanko nelivedoilla sit vaan niin paljon rajummin talvella. :driving: Aikaisemmissa subaruissa on kyllä ollut samoja ominaisuuksia alustan suhteen. :biggrin:

Kehtasin oikein käyttää merkki huollossa sen, kun sain kaupantekijäisiksi 165 tkm huollon. Jonkun päivityksen ajoivat koneeseen ja normaalit metkut. Pyysin selvittelemään hiekkatiellä ilmenevää kolinaa edestä, niin huollossa sanoivat että etusatulat kolisee???? Onkohan siellä liukutapeissa välystä vai mistä tuo vois johtua? Pitäs avata ja katsoo joku päivä.

Kytkin tuossa yksilössä tuntuu välillä ravistavan. Viimeksi tänä aamuna 100 km ajon jälkeen kävin huoltoasemalla ja tulin takaisin autolle jolloin liikkeelle lähtiessä tuntui tuota värinää, mutta sitä ei saa aina ilmenemään. Ei tuo luista yhtään, joten eiköhän tuolla vielä pääse. :)

Mutta kaikinpuolin olen kyllä tyytyväinen autoon. 3 lastenistuinta mahtuu takapenkille kevyesti ja itselläkin on vielä edessä tilaa. Ajotuntuma on hyvä ja meno vakaata. 5 v sitten myin edellisen subarun pois ja tätä hetkeä on ooteltu. :headbang: :headbang:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 27 Syys 2015, 09:07
Kirjoittaja Seteh
Nyt olen sitten minäkin Subarun omistaja. Eilen kävin hakemassa 60 tkm ajetun 2011 diesel-Legacyn. Koeajamassa kävin muistaakseni 7 legaa ja yhden OB:n. Kaikissa oli yllä mainittuja huomautuksen aiheita vaihtelevalla vakavuusasteella. Ostamani yksilö on kaikista näkemistäni pinnaltaan parhaassa kunnossa ja ainoa, jossa huolto-ohjelmaa on noudatettu pilkulleen. Edellinen omistaja on ollut ilmeisesti hieman vanhemman polven edustaja (päättelin tämän soittimeen jääneistä iskelmä-cd:istä :) ) ja vaikuttaa siltä, että on pitänyt autostaan huolta kaikin puolin säntillisesti.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Syys 2015, 10:40
Kirjoittaja faillite
Hyvä että mieluinen auto löytyi. :thumbsup: Sitten vain kovaa ajoa ja hellää huoltenpitoa. Ja onhan meillä tämä helpdesk, Subaru-foorumi, kun ahdistaa tai epäilyttää ettei auto voi hyvin. Jos aiot pitää autoa tosi pitkään niin ruostesuojaus ei olisi tyhmempi investointi. Tuttu suojausalan ammattilainen nauroi kun kurkisti meidän Legacyn alle, myyntimies.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 29 Syys 2015, 14:04
Kirjoittaja ropelius
Eka viesti tälle foorumille. Voisi olla tietysti mukavaakin asiaa, mutta....

Tuli tehtyä kaupat 2011/120tkm Outbackista. Ostohetkellä kaikki ok ja ostin onneksi vuoden lisätakuun.

Toissa-aamuna moottoritiellä polkaisin kaasua ja ei vastetta... Polkaisin uudemman kerran ja plop, ahtoputki irti. Syttyi hiukkassuodatinvalo, alkoi vilkuttamaan ja lopuksi vielä moottorivikavalo jne. Hinuria paikalle ja auto merkkikorjaamoon.

Diagnoosi: hiukkasuodatin sökö ja uutta odotellaan nyt Japanista ilmeisesti melko pitkään... Myyjäliikkeelle pisteet siitä, että sain heti sijaisauton ja tänään ilmoitettiin, että auto käytössä niin pitkään kun oma autoni on kunnossa.

Tuli myös päätettyä, että kun lisätakuu on ohi, tulee Kuopionreissu ja EGR+DPF lähtee mäkeen. Muuten olen tyytyväinen autoon - mitä nyt kolme päivää sillä ehdin ajella...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 10 Loka 2015, 21:52
Kirjoittaja ropelius
Pari viikkoa mentiin sijaisautolla, mutta eilen sain Outbackin ajoon. Nyt uudella hiukkaspöntöllä ja kone pelaa. Kouvolan Laakkonen hoiti asian hyvin sijaisautoineen ja erityiskiitokset Lahden Laakkoselle, joka vei korjaushomman hienosti maaliin.

Se tässä ihmetyttää, että miten tuon kokoinen nelikko voi vielä noin vähän naftaa... :thumbup:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 10 Loka 2015, 22:24
Kirjoittaja Seteh
Hienoa, että asiat järjestyivät ja pääset nyt nauttimaan toden teolla uudesta autostasi :) Ei muuta kun kovaa ajoa.

Polttoaineen kulutusta olen itsekin ilolla seurannut. Ensimmäisen 1500 km keskikulutus on ajotietokoneen mukaan 5.0. Ajo on ollut ehkä 60 % maantieajoa.

Ensilumia odotellessa... :driving:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 11 Loka 2015, 15:03
Kirjoittaja Mauri H
Se ajotietokone ainakin mun MY10:ssä valehteli 10%. Sen näyttämän voi itsekin kalibroida, eli kannattaa laskea tankilla oikea kulutus ja verrata sen tietokoneen näyttämään ja sit säätää se seuraavan ohjeen mukaan. Ohje kopioitu onneksi talteen vanhalta forumilta:


Subaru ajotietokoneen säätö

Ajotietokoneen näyttämiä tietoja voidaan korjata oikeellisemmiksi seuraavalla tavalla:

HUOM:
Kohdat 1) - 4) tulee suorittaa 10 sekunnin kuluessa.
1) Käännä virta päälle ja 3 sekunnin sisällä käännä valokatkaisimesta ajovalot päälle.
2) Paina trippimittarin nappia viisi kertaa.
3) Käännä ajovalot OFF asentoon ja paina trippimittarin nappia toiset viisi kertaa.
4) Käännä ajovalot päälle ja paina trippimittarin nappia vielä kolmannet viisi kertaa.


5) Pääset “DEALER CUSTOMIZE MODE” tilaan.
• Kun olet säätötilassa, LCD näyttää kutakin säätöruutua.
• Tilassa on kolme säätöruutua: {Avg.F/E Correction Screen} eli polttoaineen keskikulutuksen mittarin säätö, {Ambient
Temp. Correction Screen} eli ulkolämpömittarin säätö ja {Clock Adjust. Screen} eli kellon säätöruutu, ja eri säätöruutujen välillä vaihdetaan painamalla trippimittarin nappia jolloin siirrytään seuraavaan tilaan.
• Painamalla trippimittarin nappia ja pitämällä se pohjassa muutetaan arvoa.

HUOM:
Pääset pois säätötilasta katkaisemalla virran autosta tai lähtemällä ajamaan.

Säätötilojen alkuarvot/säätörajat
1 Avg.F/E (polttoaineen kulutus) (tehdasarvo +/-0%) säätövara +/-10%
2 Ambient Temp. (ulkolämpötila) (tehdasarvo) +/-0°C (°F) säätövara+/-3°C (°F)
3 Clock Adjust (kello) (tehdasasetus: päällä) säätövara päällä tai pois

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 11 Loka 2015, 15:39
Kirjoittaja Seteh
Kiitos vinkistä. Ensimmäisten tankkausten perusteella tuntuisi tosiaan ajotietokone näyttävän vähän alakanttiin. Mutta vielä ei voi olla ihan varma, koska ei voi tietää tuliko tankki täsmälleen yhtä täyteen eri tankkauskerroilla. Ja sitten täytyy huomioida myös webaston käyttö, sehän ei kaiketi näy ajotietokoneen lukemissa mitenkään. Kunhan dataa kertyy enemmän, vaikka nyt puolen vuoden tai vuoden ajalta, niin täytyy tarvittaessa kalibroida ajotietokone.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Loka 2015, 14:33
Kirjoittaja jqheikki
Itse uskalsin puolitoistavuotta sitten ostaa 2010 diesel OB:n. Tässä listattuja vikoja on tuossakin yllättävän paljon ja oli hyvä huomata että ne eivät ole mitään yksilövikoja. Omalla nyt mittarissa 250 tkm. Takaluukun tiiviste hankaa maalia pois ja seurauksena ruostumaa. Pieniä kiveniskemiä tullut tuulilasin yläpuolelle (kattoon!) ja sieltä alkanut pieniä ruoisteenalkuja. Kerran erikseen poltettu merkkihuollossa hiukkassuodatin (Ei onnistunut tavallisen pajan ohjelmilla). Viimeksi kun alkoi merkkivalo vilkkumaan ajelin reiluilla kierroksilla 50 km eikä ole valo sen jälkeen syttynyt. Seuraavat mahdolliset oireet aiheuttavat pöntön tyhjentymisen.

Eturenkaat kuluivat nyt kesällä epätasaisesti ja oikean pyörän ulkoreuna on sileä. Uudet renkaat tilattuna (Nokian Line SUV 215/60 R17 100H XL Rengas onlinestä). Onkohan pyörien suuntaus järkevää ennenkuin mahdollisesti vaihdettu alustaan osia? Kolinaa etupäästä kuuluu hiekkatien kuopissa, mutta katsastuksessa ei ole mitään löytynyt.

Isompi murhe on nyt moottoriöljyvuoto joka paikallistuu moottorin ja vaihteiston väliin. Korjaamon mukaan kampiakselin tiiviste erittäin todennäköinen ongelmapaikka ja samalla työllä kuulemma kytkin kannattaa laittaa. Tässä yksilössä jo toinen kytkin menossa. Normaali ravistusilmiö ajettaessa kylmänä on tässäkin. Onko kellään tiedossa löytyykö näihin dieseleihin kestävämpiä kytkimiä?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Loka 2015, 20:54
Kirjoittaja Jyrdäri
Onko ollut kovasti vaununvetokäytössä? Tässä vehkeessä on ollut kylmänä ravistelua satunnaisestu uudesta asti...

Kaksoismassavauhtipyörän korvaavia malleja on kyllä esiintynyt markkinoilla. Samoin tukevampia kytkinpaketteja ilmeisesti? Kannattanee tutkia asiaa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Loka 2015, 21:45
Kirjoittaja Rauhallinen Erkki
jqheikki kirjoitti: Takaluukun tiiviste hankaa maalia pois ja seurauksena ruostumaa. Pieniä kiveniskemiä tullut tuulilasin yläpuolelle (kattoon!) ja sieltä alkanut pieniä ruoisteenalkuja.


Omaani laitoin takaluukun sisäpuolelle alueelle, jossa kontaktia tiivisteen kanssa tulee, kiveniskuteippiä (3M). Problem solved. Tuulilasin yläreunan kiveniskemät on todella yleisiä tämän korimallin Legassa/OB:ssa. Ex- Legassa (2010) oli kiveniskemän jälkihoito jätetty toteuttamatta asianmukaisesti, joten autoliikkeen piikkiin maalattiin koko katto , kaupan teon ehtona. Nykyisesssä OB:ssa oli myös pieni kiveniskemä katossa, siinä tuulilasin ja katon yhtymäkohdan pykälässä, minkä otin ihan kotikonstein "kiinni". Noita kannattaa aika ajoin silmäillä. Uuteen Outbackiin myyvät katon suojakalvoa merkkarilla, mikä toisaalta ihan fiksu ratkaisu. Ei nuo kiveniskut tuossa kohdin mikään varsinainen ihmetyksen aihe ole. Ajaa vaikka jonkun muun "crossover" farmarin vuiereen parkkiin ja voi todeta, että OB:n linjat "hieman" jyrkempiä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Loka 2015, 07:29
Kirjoittaja -teme-
Sakun (artec power) kautta saa ainakin sachin kytkinpakettia mikä on jäykemmällä asetelmalla kun orkkis, ja kuulemma muutenkin paremman tuntuinen. Vauhtipyörä itsessään ei taida olla näissä se ongelma kuten vaggilaisissa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 24 Loka 2015, 20:40
Kirjoittaja SrOne
Onko täälä kellään tietoa kyseisestä yksilöstä? kannattaako edes harkita? Vissiinkin huollot tehty 15-18tkm välein. Ja puskurissa pari naarmua.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Loka 2015, 17:34
Kirjoittaja baburusa
Tulipas tässä seuraillessani mieleen tänään kun kävin koeajamassa -10, 165k ajettua diesel outbackia. Ensimmäisenä liikkeelle lähtiessä aivan jäätävä ravistelu. Myyjä eikä kukaan muukaan ollut huomannut mitään. Niimpä niin. Onko tosiaan että jo tuon verran ajetussa alkaa kytkin vakiona paukkumaan? Muuten auto vaikutti kyllä hyvältä (huollot tasan 15 välein).

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Loka 2015, 19:39
Kirjoittaja Lamar
Kylmänä tuo kytkin ravistaa aluksi, mutta muutaman kilsan ajettuna toimii normaalisti. Varsinkin yön yli seisotettuna ja kostealla ilmalla ravistelun huomaa helpommin.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Loka 2015, 21:20
Kirjoittaja tuRboman
Se alkaa paukkumaan jo alle 20tkm ajettuna samaan malliin. Johtuu materiaaleista eikä kerro kuluneisuudesta tai kulumattomuudesta juuri mitään. Mulle laitettiin tuosta syystä alle 45tkm ajettuun uusi kytkin takuuseen ja kun poistettuja osia tutkittiin niin todettiin, että turhaa touhua.
Kostea keli ja yön yli seisominen niin jopa ravistaa. Reilut luistatukset niin se poistuu joksikin aikaa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Loka 2015, 21:56
Kirjoittaja ropelius
Samaa tehnyt omassa parina märkänä aamuna, mutta vasta toinen tankillinen menossa joten paha sanoa onko ominaisuus.
Tuo tulee sitten kun alkuperäinen kytkin alkaa loppumaan:
http://www.sachsperformance.com/product ... 8qkdb0ue04

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 29 Loka 2015, 09:21
Kirjoittaja tuRboman
Se tulee ja menee kelien mukaan. Siksi ärsyttävä kun se äkkiä unohtuu. Mutta muistuttaa taas kun sopiva keli sattuu kohdalle. Ja on erittäin ärsyttävä jos on kuormaa perässä. Sama vetäistä kunnon luistot heti alkuun niin helpottaa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 29 Loka 2015, 10:16
Kirjoittaja baburusa
ropelius kirjoitti:Samaa tehnyt omassa parina märkänä aamuna, mutta vasta toinen tankillinen menossa joten paha sanoa onko ominaisuus.
Tuo tulee sitten kun alkuperäinen kytkin alkaa loppumaan:
http://www.sachsperformance.com/product ... 8qkdb0ue04


Jos ja kun tulee uusi kytkin niin ilmoittelepas kokemuksia. Hyvä auto pilattu tosi huonolla kytkimellä. Olen sen verran perfektionisti että jos autoa pitää luistatetella ensimmäiset 2km niin mulla menee hermo. Ei se tärinä sinne kuuluu kylmänä eikä lämpimänä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 29 Loka 2015, 11:57
Kirjoittaja Petri R
mulla 60tkm mittarissa...oon ehkä puolen kymmentä kertaa noteerannut sen ravistuksen. Tekee kerran tai kaksi sopivan kosteana aamuna liikkeelle lähdettäessä....sit ei enään. Ei mun tarvi ainakaan mitään ylimääräisiä luistatuksia tehdä....muutama normaali liikkeellelähtö ja se jää pois...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 29 Loka 2015, 12:20
Kirjoittaja Lamar
Petri R kirjoitti:mulla 60tkm mittarissa...oon ehkä puolen kymmentä kertaa noteerannut sen ravistuksen. Tekee kerran tai kaksi sopivan kosteana aamuna liikkeelle lähdettäessä....sit ei enään. Ei mun tarvi ainakaan mitään ylimääräisiä luistatuksia tehdä....muutama normaali liikkeellelähtö ja se jää pois...


Itsellä sama juttu, mittarissa 195000 ja alkuperäinen kytkin (6mt laatikko).

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 29 Loka 2015, 13:12
Kirjoittaja Seteh
Täällä 62 tonnia mittarissa ja ravistaa kuten muillakin kosteina ja viileinä aamuina, joita on viime aikoina kyllä riittänyt. Tavallaan ihan kiva kuulla, että kyseessä on ominaisuus eikä vika, mutta kyllähän tuo silti vähän ärsyttää. No, ehkäpä se pakkasten tultua helpottaa. Eikä tuo nyt tosiaan vaivaa kuin muutaman ensimmäisen lähdön ajan kosteina aamuina.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 30 Loka 2015, 09:43
Kirjoittaja Ccemp
Päivää!

Citymaasturin hankinta edessä ja Foresteri tuntuisi sopivan itselle parhaiten varsinkin maasto-ominaisuuksien takia.
Mitä näistä kannattaa erityisesti tutkia yllä mainittujen asioiden lisäksi?
Dieseli pitäisi olla koska kilometrejä tulee sen 30-40tkm vuodessa, ilmeisesti nämä "uudemmat" dieselit on pelannut niin kuin niiden kuuluukin?

Ja sattuuko olemaan kenenkään foorumilaisen entinen kulkine:
http://www.nettiauto.com/subaru/forester/7386082

Kyseiseen yksilöön olikin jo vaihdettu kesällä uusi kytkin, eli se puoli olisi hoidettu kuntoon.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 30 Loka 2015, 12:24
Kirjoittaja Jampsu
Ccemp kirjoitti:Päivää!

Citymaasturin hankinta edessä ja Foresteri tuntuisi sopivan itselle parhaiten varsinkin maasto-ominaisuuksien takia.
Mitä näistä kannattaa erityisesti tutkia yllä mainittujen asioiden lisäksi?
Dieseli pitäisi olla koska kilometrejä tulee sen 30-40tkm vuodessa, ilmeisesti nämä "uudemmat" dieselit on pelannut niin kuin niiden kuuluukin?

Ja sattuuko olemaan kenenkään foorumilaisen entinen kulkine:
http://www.nettiauto.com/subaru/forester/7386082

Kyseiseen yksilöön olikin jo vaihdettu kesällä uusi kytkin, eli se puoli olisi hoidettu kuntoon.

Ihan passeli mut varuste taso on aika aneeminen. Vähintään XS kattelisin (xenonit, peruutuskamera, paremmat stereot yms.) . Toi X on kyl niin karvalakki malli et ei mitään järkee.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 30 Loka 2015, 13:48
Kirjoittaja Ccemp
Jampsu kirjoitti:

Ihan passeli mut varuste taso on aika aneeminen. Vähintään XS kattelisin (xenonit, peruutuskamera, paremmat stereot yms.) . Toi X on kyl niin karvalakki malli et ei mitään järkee.[/quote]

Yritinkin noita mallimerkintöjä ettiä että mitä kuuluu mihinkin pakettiin, kiitokset tästä!

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 30 Loka 2015, 16:23
Kirjoittaja Lamar
Kannattaa katsella 2012 mallia tai tuoreempaa ja tietysti xs tai xe versiota. Tuossa vuosimallissa moottorin lämpötilamittari löytyy mittaristosta, puuttui aikaisemmista vuosimalleista, samoin lämpötilan säätöpaneeli muuttui paremmaksi.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 31 Loka 2015, 13:26
Kirjoittaja Havukka
Boxeridieselin runkolaakerin umpiliimauksesta on ollut eri foorumeilla runsaasti puhetta. Mutta tietääkö kukaan mistä sarjanumerosta tai valmistuspäivästä lähtien ongelma on korjattu.

Olen tässä katsellut forrea alleni, viiden yksilön taustoja selvitellyt tarkemmin ja kahdessa niistä kajahtanut moottori, yhdessä turbo. Tällä otannalla ei uskalla ostaa ainakaan 2008 mallia.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 31 Loka 2015, 18:10
Kirjoittaja Mauri H
Virallisesti vissiin 4/2010 valmistetut moottorit ovat viimeisimmällä lohkon ja kampiakselin varaosanumerolla. Eli se silikoniongelma ei ole ainoa vaan noita osia on muutettua 3-4 kertaa matkan varrella.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 13 Marras 2015, 17:24
Kirjoittaja ropelius
baburusa kirjoitti:
ropelius kirjoitti:Samaa tehnyt omassa parina märkänä aamuna, mutta vasta toinen tankillinen menossa joten paha sanoa onko ominaisuus.
Tuo tulee sitten kun alkuperäinen kytkin alkaa loppumaan:
http://www.sachsperformance.com/product ... 8qkdb0ue04


Jos ja kun tulee uusi kytkin niin ilmoittelepas kokemuksia. Hyvä auto pilattu tosi huonolla kytkimellä. Olen sen verran perfektionisti että jos autoa pitää luistatetella ensimmäiset 2km niin mulla menee hermo. Ei se tärinä sinne kuuluu kylmänä eikä lämpimänä.


Tänään ekat kilsat tuolla HD-kytkimellä. Tuntuma käytännössä sama kuin orginaalilla, mutta hivenen jämäkämpi poljin. Ei missään nimessä mikään on-off kytkin vaan sopii päivittäiseen ajoon mainiosti. Tässä vaiheessa ei ole tietoa vetohommista, mutta eiköhän ensi kesänä tiedä kun reilun tonnin painoista venettä pitää pyöritellä veteen... Samalla vaihtui vauhtipyörä pultteineen, parit puslat eteen ja taakse sekö pyöränkulmien säätö. Iltapäiväpuhteena vaihdoin itse takajarrut.

Tässä vaiheessa otsikkoon sitä mieltä, että kannattaa ostaa Subaru diesel... :D

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Marras 2015, 10:43
Kirjoittaja hannuk
jqheikki kirjoitti:Isompi murhe on nyt moottoriöljyvuoto joka paikallistuu moottorin ja vaihteiston väliin. Korjaamon mukaan kampiakselin tiiviste erittäin todennäköinen ongelmapaikka ja samalla työllä kuulemma kytkin kannattaa laittaa.


Onko vielä ollut muuta oiretta vuotojälkien lisäksi? Katsoin että omassa on jotain öljyjälkiä siellä moottorin ja vaihteiston välillä. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä 10tkm vaihtovälillä ja laatikossakin on öljyä. Ajattelin katsoa tarkemmin kun tuo seuraava 120 tkm huolto tulee ajankohtaiseksi ja laatikon sekä perien öljyt pitää vaihtaa. Tästäkin oli aiemman omistajan aikaan alle 60 tkm ajoilla vaihdettu kytkin. Onkohan mitään mahkuja että tuota saisi enää takuisiin menemään? 11/2010 rekisteröity OB. No ensi viikolla katsastus, niin pääsee nosturilla katsomaan tilannetta ja saa otettua kuvaa maahantuojalle ihmeteltäväksi.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Marras 2015, 17:53
Kirjoittaja al_
Itsekin katsellut 2010 outbackia. Onko kuinka paljon ollut dpf-ongelmia? Muutama vaihtoehto tuossa nettiautossa olisi. Onko 2010 autossa enää mitään takuuta? Tuossa halvimpana pomppaa esille softattu 275tkm outback. Sitten olisi autoliikkeessä 1000€ kalliimmalla 240tkm ajettu. Onko kytkinten kans ollut ongelmia? Onko tuolla softauksella jotain merkitystä takuun kanssa sitten (jos sitä enää tuon ikäisessä autossa edes on)?

http://www.nettiauto.com/subaru/outback/7651660

http://www.nettiauto.com/subaru/outback/6987583

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Marras 2015, 19:23
Kirjoittaja Jampsu
al_ kirjoitti:Itsekin katsellut 2010 outbackia. Onko kuinka paljon ollut dpf-ongelmia? Muutama vaihtoehto tuossa nettiautossa olisi. Onko 2010 autossa enää mitään takuuta? Tuossa halvimpana pomppaa esille softattu 275tkm outback. Sitten olisi autoliikkeessä 1000€ kalliimmalla 240tkm ajettu. Onko kytkinten kans ollut ongelmia? Onko tuolla softauksella jotain merkitystä takuun kanssa sitten (jos sitä enää tuon ikäisessä autossa edes on)?

http://www.nettiauto.com/subaru/outback/7651660

http://www.nettiauto.com/subaru/outback/6987583

Tossa liikkeen autossa webasto niin ennemmin se ja sit painuu Kuopioon poistamaan dpf ja ohjelma sisään.