flAion kirjoitti:Moro,
oon harkinnut nyt tommosta -09 impreza TD sporttia (01-2009 ensirek.), 100k ajettu. Minkäslaisia ongelmia tommosissa mahdollisesti eessä, ilmeisesti 08-09 mallin TD koneet jotenkin ongelmallisia, vai?
Olisin tosi kiitollinen jos joku voisi tarkentaa mikä näissä vanhemmissa TD koneissa mättää, en oikein löytänyt tarkkaa tietoo täältä foorumilta.. Eli uskaltaako ylipäätänsä sekaantua tommoseen vai kannattaako unohtaa tämä malli?
Havukka kirjoitti:Isot pojat kertoo, että 2010 vuosimallista (oliko toukokuulta lähtien?) eteenpäin alkaa olemaan luotettavampaa konetta. Uudet konemallit tunnistaa muovisesta imusarjasta. Osapäivityksiä on tehty useampia välillä 2008-2010, kertoo tietysti siitä, että nettipalstoilla maininittu silikonitukos ei ole välttämättä se pääongelma, koska osaakin on vaihdettu. Liekkö välyksissä mitoitukset liian väljät tai tiukat, tiedä häntä.
Omasta mielestä 2010 vuosimalleistakaan on vielä turha tehdä suurenpia johtopäätöksiä. Perusjampan 30 tkm ajoilla niihin on kertynyt vasta n. 200tkm. Joillekin sellainen auto on vanha, itselle vasta sisäänajettu:)
Kaikissa autoissahan näitä tyyppivikoja löytyy, ostat minkä vaan,boxeridieselin osalta tyyppivian hinta on kohdalle sattuessaan 6-10k€.
dr_net kirjoitti:Nyt iski itellä eka menoa haittaava vika. n. 15 tkm mittarissa ostosta. Autolla ajettu 178 tkm.
Tänään emännällä kun käynnisti kylmänä työpaikan pihassa auton syttyi ilmeisesti seisontajarrun merkkivalo keltaisena ja pakokaasujärjestelmän merkkivalo. Käskin käydä lukemassa vikakoodit korjaamolla kun ei äkkiä netistä mitään selvinnyt. Sieltä antoivat tuomioksi EGR venttiilin joka on kuulemma tukossa.
450 e maksais ite venttiili ja jotain päälle työt. Mietin tässä nyt vaan että mitenkähän tuon kanssa tekis, että onko järkee vaihdattaa uutta venttiiliä siihen vai tulppaisko tuon. Saattaisihan tuosta vielä saada jotain autoliikkeen kanssa sovittua, mutta mietin että kertooko egr vika vaan siitä, että kohta on dpf:kin tukossa. Ei sytyttänyt kotimatkalla (50 km) vikavaloja mutta väittivät että tulee todennäköisesti syttymään lähiaikoina. Haittaako tuo vika muuten ajoa kuin että puottaa turbon pois päältä ilmetessä?
Täällä on juttuja että foresta ja impusta vanhanmallisesta on purettu tuo egr mutta mitenkähän nämä uudemmat, saako näistä ohitettua sen ihan tekemällä levyn siihen liitoskohdan ja imusarjan väliin?
Sit onko näistä kokemusta tuleeko katsastuksessa / myöhemmässä vaiheessa ongelmia asian suhteen. Ilmeisesti aika hankalassa paikassa ruveta pihalla 20 asteen pakkasessa vaihtamaankaan.
ropelius kirjoitti:Jos sen vain yrittäisi putsata. Siitä kun ei tiedä mikä mättää - onko rikkoontunut auki vai kiinniasentoon tai jotain muuta.
Sittenhän tuon voisi ottaa softalla pois. Edellisessä kulkineessa EGR poistettiin ohjelmallisesti ja varmistetiin tulppaamalla. DPF jäi silloin paikoilleen, mutta EGR:n poisto vähensi poltot puoleen...
dr_net kirjoitti:ropelius kirjoitti:Jos sen vain yrittäisi putsata. Siitä kun ei tiedä mikä mättää - onko rikkoontunut auki vai kiinniasentoon tai jotain muuta.
Sittenhän tuon voisi ottaa softalla pois. Edellisessä kulkineessa EGR poistettiin ohjelmallisesti ja varmistetiin tulppaamalla. DPF jäi silloin paikoilleen, mutta EGR:n poisto vähensi poltot puoleen...
Kiitos tiedoista. Tuota puhdistustoimenpidettä mietin, että onko kuinka pitkäikäinen operaatio? Nimittäin kun sehän on aika tiukka paketti se venttiili ja eikös sieltä lähde rasvat töhnän mukana pois? Lähinnä mietin että meneekö se jumiin taas hetken päästä jos ohjelmallista poistoa ei tehdä heti?
Onko tietoa pystyykö uudemmissa dpf:n jättämään paikoilleen vai pitääkö sekin puottaa pois?
Jampsu kirjoitti:Yleensä se ohjelmointi tehdään juuri sen takia että saadaan se dpf pois ja lisäteho ja vääntö kaupanpäälle
Mauri H kirjoitti:Tosiaan OB:ssäkin on 1700 kg vetomassa. Mietittiin Sakun kanssa että johtuuko jotenkin pidemmästä peräylityksestä kuin Foressa.
Tuon kamalan mittariston ja lämppärin säätöpaneelin saa vaivattomasti vaihdettua uudempaan, ja dieselin osia löytyykin hyvin ruotsin purkamoilta. Mulla ja Tomcatilla on MY10 XT:issä uudemmat mittaristot ja lämppärin paneelit, paneeli vaatii uudenmallisen peitemuovin mutta mittaristo on bolt-on, poislukien että merkkiliikkeessä pitää koodata ajonesto uusiksi. Itse sväppäsin mittarin merkkiliikkeen pihalla, on kiinni vain 2 ruuvilla, ja huoltomies tuli sitten läppärillään koodaamaan ajoneston uusiksi ja se oli siinä.
Kannattaa katsella MY10-mallista Forea, niissä on jo paremmat koneet kuin noissa vanhemmissa.
out kirjoitti:Kaikkihan sen pöntön ja auton sillä haukkuu ihan paskaksi. Mutta,itellä -11 outback pöntöllä eikä siitä ole mulle ollu MITÄÄN haittaa. Auto ollu mulla 2vuotta. Joskus ajon jälkeen haisee ulkopuolella palanut,johtuen poltosta. Hetkellinen kulutus poltoilla korkea mutta mun ajolla ne on tosi harvassa. Poistan ehkä jos alkaa oireilla mutta sitä en EN.
Jos taas haluaa ajella luottavaisin mielin niin varma valinta on tojon vanhemmat D4D motit....ne on suht huolettomia.
dr_net kirjoitti:Päivitystä meikäläisen EGR vikaan.
Elikkä ajelin karkeasti sanottuna 5000 tkm tukkoisella egr:llä, kärriä kun veti tai ajoi motaria 100 km niin korjaantu hetkellisesti. Kuivalla säällä toimi mutta lumisateella veti aina vian päälle. Ilmeisesti moottori ei jaksa pitää läppää sulana vaan se töhkä jäätyy kiinni tai jotain sinne päin.
On muuten jännä ilmiö että kun egr vika ilmenee, eli luistonesto, sähkösen käsijarrun ja moottorin vikavalot syttyvät, valittaen egr vikaa niin juurikin tuo luistonesto häviää käytöstä ja cruise ei toimi. Itseäni ei tuo luistonesto haitannut, tuli vanha 200 mieleen kun tuolla päästeli lumisilla teillä.
Vika siis tosiaan vaivasi jonkin aikaa, tilasin kuopiosta uuden egr:n ja vaihdatin paikalleen, työaikaa meni 2 h ja ei tuo nyt ihan mahdoton olisi itsekkään ollut tehdä, jos olisi lämmin valoisa paikka missä laitella. Keväällä olis tuo paja tarkotus eristää niin sit on tila missä laittaa konetta jos ongelmia ilmenee.
Vanha EGR:n läppä oli aivan mustan kuonan peitossa, lähti aika hyvin se töhkä pois kun viikon verran liotin bensassa ja hinkkasin sitä päivittäin. Oma aikataulutus ei olisi sopinut pitää autoa viikko pajassa levällään, joten nyt jollekkin tarvitsevalle voisin kaupata putsattua egr venttiiliä toimintatakuulla.
Muuten olen ollut autoon todella tyytyväinen, jarrut kävin pari viikkoa sitten läpi, Laakkonen mainosti että jarrupalat on takana ihan loppu syksyllä, ja pääsin vielä niillä 20 tkm ongelmitta, tosin sit ne tosiaankin oli loppu. Ei haitannut mitään kun vaihdoin levyt ja palat taakse.
Oman auton valot sain takuuseen menemään, ensiviikolla pitäisi tulla uudet umpiot. Kannattaa käydä valittamassa aiheesta ennenkuin takuuaika loppuu, oletan että eivät nuo jälleenmyyjät paljoa pistä hanttiin kun maahantuojahan tuo rempan tod näk maksaa.
Kuinka paljon tollanen puolimoottori maksaa jos kone alkaa renaa? Tuo yksilö on 04/10 rekisteröity suomessa, joten tullu varmaan alkuvuodesta tehtaasta pihalle. Vähän jännittää että onko tuossa tulossa vielä koneremonttia jossain vaiheessa. Kylmänä noilla tosin taitaa olla ominaista vähän erikoinen ääni ja lämpimänä tuo nyt kuulostaa ihan dieselmoottorilta.
Onko noihin laitettu tehtaalla jo webastoja vai onko jälkiasenteisia? Lakkasi käymästä tossa talvella niin olen miettinyt menikö ohjainkortti paskaksi??
dr_net kirjoitti:Kuinka paljon tollanen puolimoottori maksaa jos kone alkaa renaa? Tuo yksilö on 04/10 rekisteröity suomessa, joten tullu varmaan alkuvuodesta tehtaasta pihalle. Vähän jännittää että onko tuossa tulossa vielä koneremonttia jossain vaiheessa. Kylmänä noilla tosin taitaa olla ominaista vähän erikoinen ääni ja lämpimänä tuo nyt kuulostaa ihan dieselmoottorilta.
Jappi kirjoitti:dr_net kirjoitti:Kuinka paljon tollanen puolimoottori maksaa jos kone alkaa renaa? Tuo yksilö on 04/10 rekisteröity suomessa, joten tullu varmaan alkuvuodesta tehtaasta pihalle. Vähän jännittää että onko tuossa tulossa vielä koneremonttia jossain vaiheessa. Kylmänä noilla tosin taitaa olla ominaista vähän erikoinen ääni ja lämpimänä tuo nyt kuulostaa ihan dieselmoottorilta.
Uusi puolimoottori pikkuisen yli neljä tonnia ruotsista. Käytetyt purkukoneet euroopassa +5000€, ausseissa yksi kolariauton kone reilu pari tonttua+rahti+tulli+alv.
Seteh kirjoitti:Tämä auto kyseessä: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/7447372
ihaa kirjoitti:Seteh kirjoitti:Tämä auto kyseessä: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/7447372
Eipä mikään ihme että on sitten edelleen vielä myynnissä, 7. kuukausi jo liikkeessä joten alkaa olla "rasite".
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa