mclang kirjoitti:Erotus on laskujeni mukaan luokkaa 350€ vuodessa dieselin eduksi.
Ja koska meinasin pitää autoa ainakin viisi vuotta, niin ajattelin että diesel on ainut vaihtoehto... Olettaen tietysti että tuommoinen boxer diesel kestää sen 300k kilometriä ajella. Mutta pitää laskeskella vielä ja yrittää saada emäntäkin vakuuttuneeksi siitä että bensakin voisi olla vaihtoehto.
Bensakoneissa jos ei ole ollut ongelmia, niin niistähän voisi katsella myös vähän vanhempiakin... Tämä ei kyllä kuulu tähän diesel ketjuum, mutta mitenkäs Subarun bensakoneet kestävät, voiko niilla olettaa ajavansa esim tuon 300k kilometria?
rs 200 kirjoitti:Tuossa Outbackissa on uudempi kone. Vanhoja Euro4 koneita on vain noissa vanhakorisissa Legoissa ja Outbackissa. Noihin 2010 eteenpäin on jo vaihdettu paremmat laakerit, joitain uudempiakin on toki hajonnut mutta tyyppivika on noissa ensimmäisen sukupolven Euro4 koneissa.
mclang kirjoitti:Kyllä sen on oltava diesel kun kuitenkin tulee sen verran ajoa.
Mitä laskelmia tein, niin bensavehe tulisi muutaman satasen vuodessa kalliimmaksi, olettaen että vakuutukset pysyisivät samoina.
tuRboman kirjoitti:mclang kirjoitti:Kyllä sen on oltava diesel kun kuitenkin tulee sen verran ajoa.
Mitä laskelmia tein, niin bensavehe tulisi muutaman satasen vuodessa kalliimmaksi, olettaen että vakuutukset pysyisivät samoina.
Kun otat huomioon mahdolliset ongelmat, huonommat veto-ominaisuudet, kylmyys jne. Niin jätä se diesel kauppaan. Saat yhtä nopean kulkineen ja todellisissa kuluissa ero on niin pieni ettei sillä ole kokonaisuudessa mitään merkitystä.
CVT on aika yliveto kaikissa paikoissa. Ja saa tuosta bensamyllystä kaiken irti joten kulkupuolikin on kunnossa.
mclang kirjoitti:Ykkösen ja pakin pituudesta olen lukenutkin ja juuri sen takia haluan 2010 tai uudemman koska vanhemmissa viisilovisissaq tuo kai vielä isompi ongelma. Vetohommia ei ole edes kerran kuussa, joten enköhän tuon kanssa selviydy.
Jappi kirjoitti:rs 200 kirjoitti:Tuossa Outbackissa on uudempi kone. Vanhoja Euro4 koneita on vain noissa vanhakorisissa Legoissa ja Outbackissa. Noihin 2010 eteenpäin on jo vaihdettu paremmat laakerit, joitain uudempiakin on toki hajonnut mutta tyyppivika on noissa ensimmäisen sukupolven Euro4 koneissa.
Niissä laakereissa ei ole mitään varsinaista ongelmaa kiinniliimattuja öljykanavia lukuunottamatta, kampi kuolee vääntövärähtelyjen takia noissa alle 5/10. Uudempien kampia ei ole kuulunut napsahtaneen, ainakaan vielä
mclang kirjoitti:Mitenkäs muuten näissä subaruissa tuo ruostepuoli, joutuuko kohta paikkailuhommiin? Ja paljonko polttoainelisälämmitin lisää kulutusta jos sitä pitää pakkasilla ajossa päällä?
mclang kirjoitti:Vetohommista vielä sen verran että niitä on ehkä kerran kuussa tai parin kuukauden välein, mutta perässä on silloin 1300-1800 painava hevostraileri, joka on ainakin nykyisen auton vajaan 250Nm väännölle vähän liikaa. Siksikin tuontuu että bensavehje ei oikein riitä
tuRboman kirjoitti:mclang kirjoitti:Vetohommista vielä sen verran että niitä on ehkä kerran kuussa tai parin kuukauden välein, mutta perässä on silloin 1300-1800 painava hevostraileri, joka on ainakin nykyisen auton vajaan 250Nm väännölle vähän liikaa. Siksikin tuontuu että bensavehje ei oikein riitä
Tämä mua ihmetyttää? 1500kg vaunu ei mielestäni tee yhtään tiukkaa 235Nm väännöillä 2.5i koneen kanssa. Missään tilanteessa kertaakaan ei ole tuntunut, että veto loppuu. P'invastoin vois jopa haastaa disun vetotestiin 0-100kmh ja vaunu perässä...
Kuten jo edellä mainitsin,jos dieselissä on 400Nm@2000rpm niin se on sama teho kuin bensassa 200Nm@4000rpm. Kierroksia, kierroksia.. sitä varten ne vaparibensat on tehty!!
Tapiok kirjoitti:Samaten tuo dieseli on sylettänyt useamman keran, kun joutuu huonosta paikasta lähtemään liikkeelle. Sammua nöksähtää pirun helposti jos ei luistata kytkintä taikka hyppyytä rivakasti liikkeelle. Lumihanki, pehmeä hiekka jne. Kun ei yksikään pyörä luista kuin vajaavetoisella, niin töksähtää luvattoman helposti. Muuten vetää oikein kivasti, paitsi jos sattuu olemaan hiukkaspoltto päällä ja se sattuu olemaan aika usein.
mclang kirjoitti:Eikö se bensa sitten sammu samalla lailla kun ei kait siinä ole alavääntöä sitäkään vähää mitä dieselissä?
tuRboman kirjoitti:@Jampsu Viritetyt erikseen. Uudet OB:t dieselinä ja bensana lukemissani testeissä on 0-100 välin mennyt aina bensan eduksi vaikka valmistaja muuta väittää. CVT laatikoilla siis. Mutta ne ei kuulu tähän.
Toivotaan mclangille onnea valitsemallaan tiellä. Mutta älä sitten sano ettei sua varoitettu!
Amazonmies kirjoitti:Ja edelleen muistelen, ettei 5- ja 6-vaihteisessa ole merkittävää eroa 1-vaihteen "pituudessa".
Jampsu kirjoitti:En mäkään ymmärrä tota lisälämmitin voihotusta jos on tolppapaikka missä saa piuhaan niin hyvin pärjää talvella, viime talvena -20-30C pakkasessa pärjäs hienosti. Noita pakkaspäiviä jos on vuodessa 10-20kpl niin en niiden takia uhrais webastoon. Uuteen autoon vielä menis mutten käytettyyn raaskis ostaa.
hannuk kirjoitti:Jampsu kirjoitti:En mäkään ymmärrä tota lisälämmitin voihotusta jos on tolppapaikka missä saa piuhaan niin hyvin pärjää talvella, viime talvena -20-30C pakkasessa pärjäs hienosti. Noita pakkaspäiviä jos on vuodessa 10-20kpl niin en niiden takia uhrais webastoon. Uuteen autoon vielä menis mutten käytettyyn raaskis ostaa.
No eihän se kylmän koneen merkkivalo pala, mutta 80-100kmh vauhdissa lämmöt ei 20 asteen pakkasella nouse 40km matkalla kun jonnekin 70 asteen tienoille. Pari tuntia lämmitystä roikan nokassa saa tuon 10 litraa nestettä ja kahdet erillillään olevat sylinterit jonkun 30 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi.
Täytys yrittää saada aikaiseksi tuo webaston tai Eberin hankinta ennen syksyä...
Amazonmies kirjoitti:Eikös dieselissä ole ohjelmallinen sammutus tilanteessa, jossa auto meinaa sammua pienillä kierroksilla? Muistelen, että näin minulle kerrottiin maahantuojan toimesta, kun tuskailin ex-outbackiin (my08) sammumisherkkyytä. Softapäivitys taisi korjata hieman tilannetta.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa