HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Elo 2016, 14:40

Automaatti on kyl huippu vetohommissa ja muutenkin käyttöautossa, onko pakko olla diisseli?

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 07 Elo 2016, 15:05

Kyllä sen on oltava diesel kun kuitenkin tulee sen verran ajoa.

Mitä laskelmia tein, niin bensavehe tulisi muutaman satasen vuodessa kalliimmaksi, olettaen että vakuutukset pysyisivät samoina.

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja rs 200 » 07 Elo 2016, 15:07

Tuo keskimmäinen eli vanhakorinen on juuri sillä 5 vee laatikolla, vanhalla Euro4 koneella(mahdollisuus laakerivaurioon), pienemmällä takakontilla, ahtailla sisätiloilla ja antiikkisella sisustalla eli elä ees harkitse tuolla hinnalla.
Jos enempi vetohommia painavalla kuormalla niin ehdottomasti Outback, niissä on tasosäätyvät iskarit takana joten perä ei painu kärryn painosta vaan säilyttää ryhdin ja ajo ominaisuudet. Minä maksaisin ehdottomasti nahkoista extraa, tuon ikäisen Subarun sisusta on tosi ikävä pitää puhtaana, materiaali on jotain 80 luvun ylijäämä plyysi kangasta..

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 07 Elo 2016, 15:38

Hmm...

Eli noista tuo Outback olis paras, paitsi että siinä on vanhan mallin moottori koska rekisteröity 4-2010... Noh, pitää tosiaan käydä tuota kuopion autoa ainakin katsomassa vaikka hinta budjetin yli meneekin, eihän sitä tiedä jos vaikka antavat hyvin pidetystä golfista hyvänkin vaihtotarjouksen.

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja rs 200 » 07 Elo 2016, 15:47

Tuossa Outbackissa on uudempi kone. Vanhoja Euro4 koneita on vain noissa vanhakorisissa Legoissa ja Outbackissa. Noihin 2010 eteenpäin on jo vaihdettu paremmat laakerit, joitain uudempiakin on toki hajonnut mutta tyyppivika on noissa ensimmäisen sukupolven Euro4 koneissa.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Elo 2016, 16:26

Niin siis viimeisin moottorirevisio on tullut joskus 4/2010 tms. Mutta konetta on sen julkistuksen jälkeen muutettu useasti ennen tuota, muistaakseni kampiakseli muutettiin jo aikaisemmin, ja tuo viimeisin muutos sisälsi jotain lohkon muutoksia. MY10 dieseleitä ei taida pahemmin olla porsinut enää, noi 08-09:t hajos käytännössä suurin osa alle 100 tkm ajoilla.

Ehdottomasti tuo uudempikoppainen, 6v-laatikko ja nykyaikainen sisusta on kova sana. Uusi on myös tosi mukava matkakumppani, hiljainen, tukeva ja luottamusta herättävä ajettava.

Jos olet laskenut että säästät dieselillä muutamia satasia vuodessa niin osta mieluummin 2.5 litrainen bensakone CVT - automaatilla. Pelkkien hehkujen vaihto maksaa jo enemmän ja yksikin kanteen katkennut kuittaa jo useamman vuoden erotuksen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 07 Elo 2016, 18:44

Erotus on laskujeni mukaan luokkaa 350€ vuodessa dieselin eduksi.

Ja koska meinasin pitää autoa ainakin viisi vuotta, niin ajattelin että diesel on ainut vaihtoehto... Olettaen tietysti että tuommoinen boxer diesel kestää sen 300k kilometriä ajella. Mutta pitää laskeskella vielä ja yrittää saada emäntäkin vakuuttuneeksi siitä että bensakin voisi olla vaihtoehto.

Bensakoneissa jos ei ole ollut ongelmia, niin niistähän voisi katsella myös vähän vanhempiakin... Tämä ei kyllä kuulu tähän diesel ketjuum, mutta mitenkäs Subarun bensakoneet kestävät, voiko niilla olettaa ajavansa esim tuon 300k kilometria?

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Elo 2016, 19:18

mclang kirjoitti:Erotus on laskujeni mukaan luokkaa 350€ vuodessa dieselin eduksi.

Ja koska meinasin pitää autoa ainakin viisi vuotta, niin ajattelin että diesel on ainut vaihtoehto... Olettaen tietysti että tuommoinen boxer diesel kestää sen 300k kilometriä ajella. Mutta pitää laskeskella vielä ja yrittää saada emäntäkin vakuuttuneeksi siitä että bensakin voisi olla vaihtoehto.

Bensakoneissa jos ei ole ollut ongelmia, niin niistähän voisi katsella myös vähän vanhempiakin... Tämä ei kyllä kuulu tähän diesel ketjuum, mutta mitenkäs Subarun bensakoneet kestävät, voiko niilla olettaa ajavansa esim tuon 300k kilometria?


Helposti. Noi 2.5:set on kyllä tosi lujia laitteita, ja vanhemmissa ennen 2010 valmistettuja oleva 4-vaihteinen 4EAT-automaatti on myös todella lujaa tekoa. Jos vanhempaa katsot niin pysy erossa 2.0R-malleista. 3.0R on taas aika iloinen laite jos sellaisen sattuu löytämään, niissä on 5-vaihteinen automaatti.

Mulla on ollut MY10 Outback diesel. Kiva auto mutta bensan etuja ovat huolettomuus ja lämpimyys. Diesel on aika viileä ilman Webastoa tai Eberiä, ja tosiaankin hiukkassuodatin ja hehkut tulee ennemmin tai myöhemmin aiheuttamaan toimenpiteille tarpeita vaikka itse kone toimisikin moitteettomasti. Myös EGR kannattaa tukkia jos ei muuta aio tehdä. Itse ajoin omani Kuopioon Artec Powerille, poistettiin DPF ja softattiin autoon oikeasti toimiva ohjelma. Tulihan kylkiäisenä +50 hv tehojakin :D
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 07 Elo 2016, 20:02

Ota tästä nyt sitten selvää.

Osa sanoo että dieselkin lämpiää vaikka automaattisäätö onkin huono kunhan laittaa talveksi etusäleikön pahvin. Hehkuista en tiennyt, mutta EGR:än ja DPF:än tukkimiseen tai poistoon olin jo varautunut, sekä ehkä Artec Powerilla käyntiin. Dieselillä ajaessa säästän viidessä vuodessa melkein kaksi tonnia - vaihtaako sillä hiukkassuodattimen yms mitä todennäköisesti menee dieselistä mutta joista ei tarvite bensavehkeen kanssa huolehtia?

Tuossahan tuo olis tuorein budjettiin sopiva:
http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/8157422

Jotenkin vaan tuo yhdistetty kulutus hirvittää dieseliin tottunutta. Ja noilla päästöillä tulee aika muhkeat verot päälle :(

Mutta joo - jos alan noita katella, niin pitää tehdä vaikka uusi ketju tai etsiä vanha jossa asiaa on käsitelty...

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Elo 2016, 20:40

Siis osa sanoo että lämpiää, mutta taivaan tosi on että kone ei lämpiä. Mulla oli OBD-lukija omassani ja sillä seurailin jäähytysnesteiden lämpöjä. Kyllä se lämpiäminen on täys vitsi maantielläkin, 5kW Eberin kanssa kunnon esilämmityksellä (n. 50 astetta) sai samat lämmöt samaan kiintopisteeseen matkan varrella kuin bensavehkeellä lohkolämmittimestä (n. 10 astetta). Pikkupakkasilla lämpiää vielä normilämpöihin mutta kovilla kyllä se on surkeaa.

Se lämmöntuotto on niin pientä ja nestetilavuus niin suuri että kerran n. 15 asteen pakkasilla ajelin naapurikaupunkiin Eberi päällä, koneessa reilu 80 astetta ja sammutin Eberin. Stoppasin pankkiautomaatille, jätin auton käymään ja kun palasin siihen minuuttia myöhemmin niin lämmöt 65 astetta. Maski oli peitetty aivan tukkoon, ei se paljon lohduta. Asennutin tohon Eberin ensi töikseni enkä katunut.

Haaleallakin koneella lämpöä riittää ainakin joidenkin mielestä sisään ihan riittävästi. Mä vaan en tykkää ajella 60 asteisella koneella talvea kun se on kuitenkin suunniteltu käymään 80-90 asteisena.

DPF:n poistaminen luultavasti vähentää konevaurion riskiä kun ei ole pelkoa siitä että jatkuvat suodattimen poltot sekoittavat öljyyn litratolkulla polttoainetta, ja onhan se kone sen jälkeen huomattavasti parempi ajaa, jaksaa kiertääkin tappiin asti toisin kuin vakiona.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jappi » 07 Elo 2016, 21:00

rs 200 kirjoitti:Tuossa Outbackissa on uudempi kone. Vanhoja Euro4 koneita on vain noissa vanhakorisissa Legoissa ja Outbackissa. Noihin 2010 eteenpäin on jo vaihdettu paremmat laakerit, joitain uudempiakin on toki hajonnut mutta tyyppivika on noissa ensimmäisen sukupolven Euro4 koneissa.


Niissä laakereissa ei ole mitään varsinaista ongelmaa kiinniliimattuja öljykanavia lukuunottamatta, kampi kuolee vääntövärähtelyjen takia noissa alle 5/10. Uudempien kampia ei ole kuulunut napsahtaneen, ainakaan vielä

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: RE: Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 07 Elo 2016, 21:26

mclang kirjoitti:Kyllä sen on oltava diesel kun kuitenkin tulee sen verran ajoa.

Mitä laskelmia tein, niin bensavehe tulisi muutaman satasen vuodessa kalliimmaksi, olettaen että vakuutukset pysyisivät samoina.

Kun otat huomioon mahdolliset ongelmat, huonommat veto-ominaisuudet, kylmyys jne. Niin jätä se diesel kauppaan. Saat yhtä nopean kulkineen ja todellisissa kuluissa ero on niin pieni ettei sillä ole kokonaisuudessa mitään merkitystä.
CVT on aika yliveto kaikissa paikoissa. Ja saa tuosta bensamyllystä kaiken irti joten kulkupuolikin on kunnossa.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja -teme- » 08 Elo 2016, 06:23

En nyt halua mainostaa mutta. :mrgreen:

http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/8094284

Jos kiinnostaa niin rohkeesti yhteyttä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: RE: Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 08 Elo 2016, 09:17

tuRboman kirjoitti:
mclang kirjoitti:Kyllä sen on oltava diesel kun kuitenkin tulee sen verran ajoa.

Mitä laskelmia tein, niin bensavehe tulisi muutaman satasen vuodessa kalliimmaksi, olettaen että vakuutukset pysyisivät samoina.

Kun otat huomioon mahdolliset ongelmat, huonommat veto-ominaisuudet, kylmyys jne. Niin jätä se diesel kauppaan. Saat yhtä nopean kulkineen ja todellisissa kuluissa ero on niin pieni ettei sillä ole kokonaisuudessa mitään merkitystä.
CVT on aika yliveto kaikissa paikoissa. Ja saa tuosta bensamyllystä kaiken irti joten kulkupuolikin on kunnossa.

Parempihan toi diesel on vetohommissa ku vääntöä löytyy ihan eri malliin. Dieselin kulutus ihan eriluokkaa kärrin kanssa vai monella bensa vehkeellä vedetään 2000kg autotraileria 9L/100km keskikulutuksella?
Johan sen 100€ säästää helposti pitemmällä reissulla polttoaineissa. Se n.400€ dieselvero on hetkessä tienattu takas. Muutenkin dieseli paljon mukavampi ajaa ku ei tarvitse huudatta 5000rpm niiku vapari bensa vehkeitä et ne ylipäänsä liikkuu mihinkään. Tehokkaat turbo bensat sit erikseen.

Tein pikaisen laskutoimituksen et mitä olis tullu maksamaan 26tkm ajo fore vs. 2L bensa "neliveto" qashqai.
qashqai n. 3300€ 1.40€/L ja 9L/100km
Fore n.1800€ 1.15€/L ja 6L/100km

Kyl tollanen lähes 100€/kk alkaa jo vähä tuntua pelkässä polttoaineessa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 08 Elo 2016, 10:42

mclang kirjoitti:Ykkösen ja pakin pituudesta olen lukenutkin ja juuri sen takia haluan 2010 tai uudemman koska vanhemmissa viisilovisissaq tuo kai vielä isompi ongelma. Vetohommia ei ole edes kerran kuussa, joten enköhän tuon kanssa selviydy.

5-vaihteisellakin dieselillä pärjäsi hyvin jos kärryhommia on harvoin ja jos ei tarkoitus ole vetää/peruuttaa raskaita kuormia ja ramppeja ylös (vene tms.) niin että on tarve luistattaa kytkintä enemmän. Neljä vuotta tuolla '08 dieselillä itsekin ajelin ihan tyytyväisenä, muutamiakin kertoja ~750kg kärryllisiä perässä vetäen.

Mutta! Ehdottomasti itse katsoisin uudempikorisen (2010->) jos vain budjetti antaa periksi, juurikin sen tuomien etujen takia: dieselkone on luotettavampi ja 6-lovinen vaihteisto on parempi, ja yleisesti ottaen uudempi korimalli on sisätiloiltaan tilavampi. Outbackissa saa paremman maavaran (ja tasosäätyvät takaiskarit), muuten eroja Legacyyn ei juuri ole.

2.5 litrainen bensakone CVT:n kanssa on mukava ja toimiva yhdistelmä kaikin puolin, mutta kulutuslukemissa häviää reilusti dieseliin verrattuna normiajossa ja varsinkin kärrynvetohommissa. Siitä olen samaa mieltä että Webasto/Eber on ehdoton dieselin kanssa. Kylmyys, hehkut, EGR/DPF ongelmat ym. on monelta osin samoja kaikkien merkkien uudemmissa dieseleissä, niistä ei pääse eroon edes merkkiä vaihtamalla. Lisäkustannuksia ne sitten kyllä tuo jos alkaa auto olla vähänkin enemmän ajettu (150tkm+).


Mitään täydellistä oikeaa vastausta ei toki ole. Riippuu paljon budjetista, käyttötarpeista ja omista mieltymyksistäkin. Itse saattaisin tuossa tilanteessa valita 2.5 CVT Outbackin, mutta tuo johtuu enemmän tämän hetken mieltymyksestä automaattivaihteistoon kuin diesel-mallin varsinaisista heikkouksista.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Qulle » 08 Elo 2016, 10:49

Kaverilla 2013 Outback CVT ja kiisselinä... siinä kyllä pätevä peli, mutta koukkua ei ole joten ei tietoa vetohommista.
Mutta kuten taidettiin mainita, menee yli budjetin :(
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 08 Elo 2016, 11:26

Kuten näkyy, mielipidettä on melkein yhtä monta kuin kirjoittaaja. Kertonee eniten siitä että molemmat ovat hyviä valintoja ja henkilökohtaiset mieltymykset ja ajot määrittelevät kumpi on parempi kirjoittajalle.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja rs 200 » 08 Elo 2016, 14:46

Jappi kirjoitti:
rs 200 kirjoitti:Tuossa Outbackissa on uudempi kone. Vanhoja Euro4 koneita on vain noissa vanhakorisissa Legoissa ja Outbackissa. Noihin 2010 eteenpäin on jo vaihdettu paremmat laakerit, joitain uudempiakin on toki hajonnut mutta tyyppivika on noissa ensimmäisen sukupolven Euro4 koneissa.


Niissä laakereissa ei ole mitään varsinaista ongelmaa kiinniliimattuja öljykanavia lukuunottamatta, kampi kuolee vääntövärähtelyjen takia noissa alle 5/10. Uudempien kampia ei ole kuulunut napsahtaneen, ainakaan vielä


Ok, eli se on vaan sattumaa että vuonna 2008 Subaru on tehnyt kaikkien aikojen huonoiten kestäviä koneita? Lähes kaikki 2008 malliset WRX ja STI Imputkin ovat kärsineet laakerivaurion alhaisilla kilometreillä Subaruksi. Kyllä tehdas oli vaihtanut laakerimateriaalia uuteen(halvempaan) josta syystä niitä alakerta vaurioita tuli niin paljon sekä bensa että diesel malleihin.. Tai ainakin niin erään kuuluisan Subaru gurun kanssa jutellessa tuli ilmi.
Tuosta lämpiämisestä, minulla on ollut 3 eri Diesel Subarua ja jokainen on kyllä lämmenny sisältä hyvin, moottorinlämmöistä en tiedä kun niitä ei tullut seurattua mutta hiki noissa tili kaikissa sisälle ennemmmin kuin kylmä. Kokemusta on 2008 Fore, 2009 Legacy ja 2008 Legacysta.
Tuosta teho ja vetohommasta olen Jarpin kanssa aivan samaa mieltä, Diesel on varsinkin lastutettuna aivan ylivoimainen. Kokemusta on myös kahdesta 2.5 CVT Legacysta, mukavia ajaa mutta kuluttaa pelkässä reippaassa maantieajossa yli 8 litraa satasella dieselein viedessä samassa ajossa reilu 5 litraa. Kärriä en pidempiä matkoja vetänyt kummallakaan mutta 6 lovisella manuaalillakin sai kärrin hyvin liikkeelle mäkisistä paikoistakin, toki CVT on maailman helpoin laite liikkeelle lähdöissäkärtin kanssa tai ilman.
Optimiyhdistelmä olisi tuo diesel CVT laatikolla. Jos asuisin isossa kaupungissa ja ajaisin pelkkää lyhyttä kaupunkiajoa ottaisin tuon bensaCVT yhdistelmän, ihan vaan helppouden takia mutta jos on enempi ajoa isoilla teillä plus paljon kilometrejä vuodessa niin ehdottomasti diesel manuaali..

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 08 Elo 2016, 21:50

Pieni kerroinvirhe noissa minun laskuissa, olin nimittäin näköjään unohtanut bensalle ja dieselille samat litrahinnat :oops:

Eli kuuden ja kahdeksan puolen kulutuksilla laskiessa, vero huomioiden, eroa tuleekin noin 660€ vuodessa dieselin hyväksi, eikä vaan "muutamaa satku" kuten aluksi luulin. Boxer diesel on siis selvästikkin ainoa järkevä vaihtoehto. Etenkin nyt kun kävin tuon Kuopion valkea Busines Leagacyn koeajamassa :)

Laivaltahan se tuntui vanhaan Golf Varianttiin verrattuna, mutta ai että oli hyvä ajaa kunhan tottui kytkimeen. Huollot oli tehty muutamaa parin tonnin ylitystä lukuunottamatta ajallaan, joten muuta pahaa sanottavaa ei jäänyt kuin peräkoukun puute ja se että takaovien sisäpuolella lokasuojassa oli molemmilla puolilla lommot ja maalinaarmuja. Lisäksi konepellissä oli ainakin yksi lommo ilman maalivaurioita.

Ainiin, ja yllättävän meluisa tuo oli isoksi autoksi moottoritiellä,

Mitenkäs muuten näissä subaruissa tuo ruostepuoli, joutuuko kohta paikkailuhommiin? Ja paljonko polttoainelisälämmitin lisää kulutusta jos sitä pitää pakkasilla ajossa päällä?

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja rs 200 » 08 Elo 2016, 22:05

En itse saanut ikinään Legacya kuluttamaan 6 litraa, säädätys tiputti kulutusta entisestään. Sieltä Kuopiosta saat samalla reissulle auton huippuiskuun, Artec Power on samassa kaupungissa.
Nuo takaovien sisäosien jäljet johtuu huonosti kelautuvista takapenkin turvavöistä, etuvyöden kanssa sama homma, solki jää helposti oven väliin.
Noissa on joissain ollut takakontin sisäosassa ruostetta, muuten eivät ole herkkiä ruosteelle. Rengasmelu on suht kova, se helpottuu kummasti rengaskoteloiden äänieristyksellä.

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 08 Elo 2016, 22:23

Oisko sitten legacy vs outback 5cm erotus maavarassa syynä, kun itse taas en ole missään vaiheessa saanut menemään outbackia alle 6l/100km? Kulutusmittari näyttää säätämisestä huolimatta noin 10% liian optimistisesti, eli omat kulutukset laskettu tripin ja tankattujen litrojen perusteella. Ajotyyli on (ohituspaikkoja) ennakoiva ja vahtina normaalisti rajoitus +7kmh (gepsin mukaan).

Aika yleiseltä vaikutti että konepellin etureuna ja katon etureuna tuulilasin yläpuolelta ovat ottaneet iskemiä. Varsinkin tuon katonreunan alttius oli aika yllättävää. Orkkis kuraläpät syö ainakin edessä maalit. Jos joku tarvii 70tkm paikoillaan olleet orkkiskuraläpät niin YV:llä saa jatkaa aiheesta.
2010 Diesel Outback

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 08 Elo 2016, 22:30

Maalikolhuihin löytyy "kynsilakkapulloja" millä pystyy itsekin rikkoontunutta maalipintaa paikkailemaan, taitaa olla jossain 15-20€ hintaluokassa marmoritiskillä.

Webasto ilmoittaa uusien laitteiden kulutukseksi keskimäärin 0.6l/1h täydellä teholla. Riippuu siis hieman laitteen tehosta, mutta käytännössähän normipakkasilla ei paljoa yli 20min tarvinne lämmitellä. Ja tuotahan sitten vielä kompensoi lämpimän moottorin parempi hyötysuhde käynnistettäessä.

Rengasmelu taitaa valitettavasti olla laskettavissa Subarujen ominaisuudeksi. Tuota voi tosiaan yrittää häivyttää äänieristyksellä, jos ei itse halua tehdä niin ainakin Finikor-liikkeet tekee ruostesuojaus+äänivaimennus käsittelyjä. Miinuksena tuossa hintaluokka joka lie jossain 1000€ tienoolla, tosin saapahan samalla kertaa kaksi kärpästä. Todennäköisesti vastaavaa tekee muutkin liikkeet, joku jolla parempi tietämys niistä voinee kertoa.

Ovien ja takakontin vaimentaminen vaimennusmatolla (STP Black Gold tmv.) ei ole älyttömän iso työ tehdä itse. Sillä tosin ei ole ihan niin suoraa vaikutusta rengasmeluun kuin tuolla rengaskoteloiden eristämisellä, mutta suhinat ja resonoinnit vähenee.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja rs 200 » 09 Elo 2016, 00:41

Ainakin Forester/Legacy dieselin kulutus ero oli yli litra/100km. Työkaverilla on 2011 Outback mikä kyllä menee jopa alle 5 litran kulutuksilla, keskiarvo tais olla 5.8 mitä oli laskenut. Toki asutaan pikkukylässä, ei tule paljon kaupunkiajoa.. Minä en joka tankillista ole laskenut, muutaman laskukerran jälkeen ajotietokoneen virhe oli 0,4-0.6 luokkaa. Ajotietokoneen asteikko kun näyttää vaan parilliset luvut..
Tuo valkoinen väri on hivenen haastava meikkausta huomioiden, kolmikerroshelmiäislakka valkoisen värin päällä. Pohjaväri alle ja helmiäissävyä päälle, kyllä siitä suht siistin sai mutta varmasti vaikein väri mitä olen fixaillut.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 09 Elo 2016, 06:17

Meillä oli 2008 Outback jolla pienin kulutus yhdellä tankilla oli laskettuna 6 litraa. Keskikulutus reilun 60tkm ajon jälkeen kokonaisuutena n. 7 litraa.
Auto oli mielestäni sisältä erittäin kylmä. Jopa niin, että huollon ajaksi otettiin yökylään toinen vastaava koeajoauto kun uskoin omassa olevan vikaa. Ei ollut vikaa. Joka tuollaista sanoo lämpimäksi, ei ole kyllä lämmintä nähnyt. Toki se sinne kahteenkymppiin kipuaa myös pakkasella mutta se vaati 100km kelkkakärry perässä!

Ja bensa cvt & vetohommat. Vahvaa mutua heitetään paitsi kulutuksen osalta. Bensakoneessa on samat tehot 4000rpm kuin dieselissä 2000rpm. Eli tuon verran vaatii kierroksia, että vetää just yhtä vahvasti kuin dieselversio. Toki diesel TUNTUU huomattavasti vahvemmalta kun vääntö tulee kerralla ja matalin kierroksin. Mutta kierrättäminen ei ole kiellettyä.
Toki kuten sanottua, kulutuksissa on eroa kun vedetään. Itse olen aktiivi asuntovaunun vetäjä ja siitä huolimatta ihan mukavuus & helppous syistä päädyin kuitenkin bensa cvt pakettiin. Nimenomaan vetohommista johtuen. Ja tämä on jo toinen peräjälkeen. Siinä missä bensa cvt vie vaunun kanssa 13 litraa vie diesel cvt 11 litraa. Ei se nyt niiin iso ero ole.

Mutta makuasioitahan nämä. Jos manuaalin ostaisin niin diesel olisi valinta. Sillä vaan on niin hauska ajella. Joten..niin... molempi parempi :)
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 09 Elo 2016, 07:40

Munkaan Outback ei mennyt alle 6 litran kuin yhdellä reissulla, talvirajoituksilla ja aika nästisti ajellen. 6,4 litraa tais olla yleisin syönti. Ajelen reippaasti, 7 yli rajoitusten GPS nopeutta ja hitaammat ohitetaan reippaasti. Kulutukset laskettuja ja auton kulutusnäyttö piti kalibroida 8% ylöspäin että näytti suurin piirtein oikein.

Ajotavalla lienee iso merkitys, ja mä en välitänyt siitä vaihdenäytöstä joka olis halunnut kutosta silmään jo jossain 60km/h jolloin koneessa ei kyllä ole ketään kotona, eli ajelin niin että kone jaksoi vaivattomasti vetää. Ei se moottorin alakertakaan tykkää siitä alakierroksilla rynkytyksestä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Tapiok » 09 Elo 2016, 08:36

Pähkäilin kanssa tuota diesel/bensa vaihtoehtoa kovasti viime kesänä ja tulin silloin siihen tuloksen, että käytettynä kannattaisi ottaa mielummin bensa, niin ei tule yllättäviä huoltokuluja hiukkassuodattimien, dieselillä kyllästetyllä öljyllä ajamisen yms. takia. Hiukkassuodattimen vaihtoon menevällä summalla ostaa melkoisen määrän polttoainetta ja koko dieselin edullisuus vesittyy välittömästi. Jos uutena ostaa ja sadassa tonnissa vaihtaa, niin nuo kustannukset siirtyy sitten seuraavalle uhrille.

No sitten sattui lähikaupassa olemmaan diesel ja hermo petti. Nyt vuoden käytön jälkeen alkaa tulla pikku hiljaa mieleen, miksi alunperin pohdiskeluissa päädyin bensaversion kannalle. Seuraava Subaru tulee olemaan bensaversio, siitä ei enää ole epäilystäkään. Levorgin koeajo nosti kyllä hymyn huulille, varsinkin moottorin käyttäytymisen puolesta.
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Timor
Viestit: 59
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 16:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Timor » 09 Elo 2016, 09:53

mclang kirjoitti:Mitenkäs muuten näissä subaruissa tuo ruostepuoli, joutuuko kohta paikkailuhommiin? Ja paljonko polttoainelisälämmitin lisää kulutusta jos sitä pitää pakkasilla ajossa päällä?


Ei taida diesel-osioon kuulua tämäkään mutta kun kysyttiin. :mrgreen: Ruosteen takia omani 2008 Legacyn vaihdoin pois eikä muuten ole ainoa josta oven alalaidat kukkii. Silloin kierrellessä oli useammassa ja nyt kun näitä taas ajelin muutaman niin eräskin 2011 50tkm ajettu bensaversio, vänkärin puolen alalaita ruosteessa. Taisi sillon tulla ajateltua ettei nämä oo miksikään muuttuneet..

Kuvalinkki unohtui: https://1drv.ms/f/s!AtHsa54lVgyziwSwDUhlISmagckS
Mazda CX-5 -18
Ex: Legacy TD -08

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 09 Elo 2016, 11:09

Oho! Tuo on ollut yhtä ruosteessa kuin meidän 2004 Mitsubishi Outlander ( 180tkm ) ja olen pitänyt sitä erittäin herkästi ruostuvana.
Meidän exä 2010 Bensa cvt OB lähti 155tkm ajettuna viime syksynä vaihtoon ja nähdäkseni oli käytännössä ruosteeton näkyviltä paikoilta.
Edessä roiskeläpän takana oli kivet syöneet massat pois ja sieltä pohjassa oli merkkejä alkavasta ruostumisesta. Puhdistin ja epoximaali + massa. Tuskin vähään aikaan häiritsee.
Näistä 2010+ malleista toisella foorumilla oli juttua, että pistehitsauksista on lähtenyt joissain autoissa ruostumaan. Helmoissa ja takaluukussa.
Ruostesuojauskäsittely ois uutena pitänyt tehdä.
Mutta eipä ole tullut tähän nykyiseen tullut tehtyä kun harvoin siitä ensimmäinen omistaja mitään hyötyy.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 09 Elo 2016, 13:08

Eli ruostuu mutta ei varsinaisesti sen helpommin kuin muutkaan.

Omasta golfistani piti etulokasuojia tuossa pari kesää sitten maalailla, joten homma on tuttua. Ei se siitä tosin hauskaa tee, mutta osaampahan varautua siihenkin että edessä todennäköisesti on :(

Tuosta Kuopion autosta en löytänyt ruestetta vaikka mm ovien alareunat älysin nopeasti tarkastaakkin. Kunnolliset lokasuojat tosin autooni haluaisin, niitä tuossa ei ollut... Jos kerran originaalit hankaavat jotenkin niin että syövät maalipintaa, niin pitänee etsiä parempia vaihtoehtoja kunhan auto on tallissa.

Vetohommista vielä sen verran että niitä on ehkä kerran kuussa tai parin kuukauden välein, mutta perässä on silloin 1300-1800 painava hevostraileri, joka on ainakin nykyisen auton vajaan 250Nm väännölle vähän liikaa. Siksikin tuontuu että bensavehje ei oikein riitä :think:

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 09 Elo 2016, 16:51

mclang kirjoitti:Vetohommista vielä sen verran että niitä on ehkä kerran kuussa tai parin kuukauden välein, mutta perässä on silloin 1300-1800 painava hevostraileri, joka on ainakin nykyisen auton vajaan 250Nm väännölle vähän liikaa. Siksikin tuontuu että bensavehje ei oikein riitä :think:


Tämä mua ihmetyttää? 1500kg vaunu ei mielestäni tee yhtään tiukkaa 235Nm väännöillä 2.5i koneen kanssa. Missään tilanteessa kertaakaan ei ole tuntunut, että veto loppuu. P'invastoin vois jopa haastaa disun vetotestiin :D 0-100kmh ja vaunu perässä...
Kuten jo edellä mainitsin,jos dieselissä on 400Nm@2000rpm niin se on sama teho kuin bensassa 200Nm@4000rpm. Kierroksia, kierroksia.. sitä varten ne vaparibensat on tehty!!
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Tapiok » 09 Elo 2016, 18:55

Samaten tuo dieseli on sylettänyt useamman keran, kun joutuu huonosta paikasta lähtemään liikkeelle. Sammua nöksähtää pirun helposti jos ei luistata kytkintä taikka hyppyytä rivakasti liikkeelle. Lumihanki, pehmeä hiekka jne. Kun ei yksikään pyörä luista kuin vajaavetoisella, niin töksähtää luvattoman helposti. Muuten vetää oikein kivasti, paitsi jos sattuu olemaan hiukkaspoltto päällä ja se sattuu olemaan aika usein. ;)
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 09 Elo 2016, 19:06

tuRboman kirjoitti:
mclang kirjoitti:Vetohommista vielä sen verran että niitä on ehkä kerran kuussa tai parin kuukauden välein, mutta perässä on silloin 1300-1800 painava hevostraileri, joka on ainakin nykyisen auton vajaan 250Nm väännölle vähän liikaa. Siksikin tuontuu että bensavehje ei oikein riitä :think:


Tämä mua ihmetyttää? 1500kg vaunu ei mielestäni tee yhtään tiukkaa 235Nm väännöillä 2.5i koneen kanssa. Missään tilanteessa kertaakaan ei ole tuntunut, että veto loppuu. P'invastoin vois jopa haastaa disun vetotestiin :D 0-100kmh ja vaunu perässä...
Kuten jo edellä mainitsin,jos dieselissä on 400Nm@2000rpm niin se on sama teho kuin bensassa 200Nm@4000rpm. Kierroksia, kierroksia.. sitä varten ne vaparibensat on tehty!!

Entäs ku dieselissä on vielä 4000rpm kohdalla lähes 350Nm + 198hv@4000rpm. Millos lähdetään vetämään kärriä? :D
Artec power softalla olevan foren penkitys. 198hv/431Nm
http://www.savopower.fi/media/subaruleg ... ecmody.png

Mäki pitäny liikennevaloista forella rinnalla st220 mondeota 226 hv @ 6150 r/min, 285 Nm @ 4900 r/min
Et ei toi dieselikään ihan laiska ole :D
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 09 Elo 2016, 20:21

No joo, liikkuuhan se silläkin tietysti - helpostikkin vielä.

Olisinkin valmis ottamaan bensan jos kulut olisivat lähempänä toisiaan. Mutta tuo 600-700€ ero dieselin hyväksi tekee pelistä aika selvän, minulle tuo on nimittäin jo iso raha. Eikä sekään vielä tuota eroa poista että jos joutuu yli 15 asteen pakkasissa (vai allekko pitäisi sanoa) lisälämmitintä päällä pitämään ajon aikanakin... Vaikka kyllähän ne mahdolliset hiukkassuodatin yms ongelmat vähän pelottaa. Mutta eiköhän noista selviä ylimääräset osat poistamalla ja sopivasti kierroksia pitämällä. Pitää emäntäkin sitten ohjeistaa että tällä ei jurnutetakkaan alle 1500 kuten vanhalla!

Mites vuosimalli 2010 ja 2011, onko niissä jo ne ns heikot lasit?

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 09 Elo 2016, 20:31

Tapiok kirjoitti:Samaten tuo dieseli on sylettänyt useamman keran, kun joutuu huonosta paikasta lähtemään liikkeelle. Sammua nöksähtää pirun helposti jos ei luistata kytkintä taikka hyppyytä rivakasti liikkeelle. Lumihanki, pehmeä hiekka jne. Kun ei yksikään pyörä luista kuin vajaavetoisella, niin töksähtää luvattoman helposti. Muuten vetää oikein kivasti, paitsi jos sattuu olemaan hiukkaspoltto päällä ja se sattuu olemaan aika usein. ;)

Eikö se bensa sitten sammu samalla lailla kun ei kait siinä ole alavääntöä sitäkään vähää mitä dieselissä?

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 09 Elo 2016, 20:33

Kun ei ujostele kaasunkäytössä niin tukkeutuu paikat vähemmän. Tuohon tottui vanhemmassa mallissa (<2010) hieman pakon sanelemana kun vääntöä ei alle 1800rpm ollut mitään, uudemmissa taitaa löytyä jotain jo 1600rpm alkaen..

Laseista en tiedä mitä tarkoitat, mutta ajovalot kannattaa tarkistaa. Jos on alkuperäiset niin ovat varmasti himmenneet. Tämä ketju kannattaa lukea: viewtopic.php?f=18&t=849
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 09 Elo 2016, 20:34

mclang kirjoitti:Eikö se bensa sitten sammu samalla lailla kun ei kait siinä ole alavääntöä sitäkään vähää mitä dieselissä?

Automaattivaihteisto auttaa kummasti siinä :) Manuaalilla toki, mutta niitä on Legacy/Outback malleista todella vähän liikkeellä 2010 ja uudempia.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 09 Elo 2016, 20:51

@Jampsu Viritetyt erikseen. Uudet OB:t dieselinä ja bensana lukemissani testeissä on 0-100 välin mennyt aina bensan eduksi vaikka valmistaja muuta väittää. CVT laatikoilla siis. Mutta ne ei kuulu tähän.

Toivotaan mclangille onnea valitsemallaan tiellä. Mutta älä sitten sano ettei sua varoitettu!
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Amazonmies
Viestit: 87
Liittynyt: 21 Helmi 2015, 10:31

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Amazonmies » 09 Elo 2016, 20:54

Eikös dieselissä ole ohjelmallinen sammutus tilanteessa, jossa auto meinaa sammua pienillä kierroksilla? Muistelen, että näin minulle kerrottiin maahantuojan toimesta, kun tuskailin ex-outbackiin (my08) sammumisherkkyytä. Softapäivitys taisi korjata hieman tilannetta.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Subaru Outback 2,5 Ridge MY16
Audi A4 Quattro 1,8T MY02

Amazonmies
Viestit: 87
Liittynyt: 21 Helmi 2015, 10:31

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Amazonmies » 09 Elo 2016, 20:57

Ja edelleen muistelen, ettei 5- ja 6-vaihteisessa ole merkittävää eroa 1-vaihteen "pituudessa". Sitä en vain ymmärrä, että miksi pakista tehdään niin "pitkä". Onko siihen jokin pakottava mekaaninen syy?

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Subaru Outback 2,5 Ridge MY16
Audi A4 Quattro 1,8T MY02

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 09 Elo 2016, 21:16

Joo, niin tietysti, bensa ja CVT - Kyllä kelpais, mutta kun ne kulut :(

Minusta tuossa Kuopion Legacyssä ainakin oli todella lyhyt ykkönen, sai esim kiihdyttäessä todella nopeasti heittää kakkoselle. Tosin en osaa verrata sitä kuin golfin ykköseen jolla nyt kuitenkin pääsi ainakin pyöräilijää karkuun.

Tuolla lasihommalla tarkoitan sitä että kun niitä on paukahdellut uudemmissa kai ihan pikkunapsuista jos vaan on sattunut ns oikeaan kohtaan.

Kiitoksia kannustuksesta ja vaihtoehtojen esittelystä. Auton hankkimiseen saattaa kulua tovi sopivaa etsiessä, mutta on tässä nyt sentään ainakin se hyvä puoli että merkki ja malli on aika hyvin haarukoitu kohdalleen :thumbsup:

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 09 Elo 2016, 21:39

tuRboman kirjoitti:@Jampsu Viritetyt erikseen. Uudet OB:t dieselinä ja bensana lukemissani testeissä on 0-100 välin mennyt aina bensan eduksi vaikka valmistaja muuta väittää. CVT laatikoilla siis. Mutta ne ei kuulu tähän.

Toivotaan mclangille onnea valitsemallaan tiellä. Mutta älä sitten sano ettei sua varoitettu!

Ei se virittelyä ole vaan pakollinen toimenpide jollaisena ois pitänyt tulla jo tehtaalta.
En mäkään ymmärrä tota lisälämmitin voihotusta jos on tolppapaikka missä saa piuhaan niin hyvin pärjää talvella, viime talvena -20-30C pakkasessa pärjäs hienosti. Noita pakkaspäiviä jos on vuodessa 10-20kpl niin en niiden takia uhrais webastoon. Uuteen autoon vielä menis mutten käytettyyn raaskis ostaa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Qulle » 09 Elo 2016, 22:35

Niin ikinä en vaihtais manuaali diisseliin vetohommissa joa manuaali tulis mukana. 2000kg koukun nokassa viime kesänä ja 2.5 outback 4eat vetämässä. 12.4 kulutus ja jouheasti kulki

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 09 Elo 2016, 22:55

Amazonmies kirjoitti:Ja edelleen muistelen, ettei 5- ja 6-vaihteisessa ole merkittävää eroa 1-vaihteen "pituudessa".

Taitaa olla niin että perävälitys tekee 6-lovisessa ykkösvaihteesta hiukkasen (ja ratkaisevasti?) lyhyemmän.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 09 Elo 2016, 22:59

Jampsu kirjoitti:En mäkään ymmärrä tota lisälämmitin voihotusta jos on tolppapaikka missä saa piuhaan niin hyvin pärjää talvella, viime talvena -20-30C pakkasessa pärjäs hienosti. Noita pakkaspäiviä jos on vuodessa 10-20kpl niin en niiden takia uhrais webastoon. Uuteen autoon vielä menis mutten käytettyyn raaskis ostaa.


No eihän se kylmän koneen merkkivalo pala, mutta 80-100kmh vauhdissa lämmöt ei 20 asteen pakkasella nouse 40km matkalla kun jonnekin 70 asteen tienoille. Pari tuntia lämmitystä roikan nokassa saa tuon 10 litraa nestettä ja kahdet erillillään olevat sylinterit jonkun 30 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi.

Täytys yrittää saada aikaiseksi tuo webaston tai Eberin hankinta ennen syksyä...
2010 Diesel Outback

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja rs 200 » 09 Elo 2016, 23:03

[/quote]
Ei se virittelyä ole vaan pakollinen toimenpide jollaisena ois pitänyt tulla jo tehtaalta.
En mäkään ymmärrä tota lisälämmitin voihotusta jos on tolppapaikka missä saa piuhaan niin hyvin pärjää talvella, viime talvena -20-30C pakkasessa pärjäs hienosti. Noita pakkaspäiviä jos on vuodessa 10-20kpl niin en niiden takia uhrais webastoon. Uuteen autoon vielä menis mutten käytettyyn raaskis ostaa.[/quote]

Samaa mieltä molemmista, 3 diesel Subarua omistanut ja jokaisen olen käyttänyt Sakun hoivissa. Enkä ole yhtäkään kertaa katunut..
Ja T-paita päällä minä noilla kaikilla olen talvella ajellut, toki kovimmilla keleillä pitänyt tolpassa/kylmässä tallissa.. Fore oli vielä hauska siitä että se oli yleensä liian kuuma, siinä oli joku vika ilmastoinnin kalibroinnissa joten 21 astetta oli liian kuumaa talvisin.. Se joka pitää Subarua kylmänä ei ole Volkkarin dieseliä testannut..
Ja 5 ja 6 vaihteisten vaihteistojen ero on huomattava, varsinkin 1 ja 2 vaihteilla. Vaikka ero olisi paperilla pieni niin käytännössä iso.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 09 Elo 2016, 23:17

hannuk kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:En mäkään ymmärrä tota lisälämmitin voihotusta jos on tolppapaikka missä saa piuhaan niin hyvin pärjää talvella, viime talvena -20-30C pakkasessa pärjäs hienosti. Noita pakkaspäiviä jos on vuodessa 10-20kpl niin en niiden takia uhrais webastoon. Uuteen autoon vielä menis mutten käytettyyn raaskis ostaa.


No eihän se kylmän koneen merkkivalo pala, mutta 80-100kmh vauhdissa lämmöt ei 20 asteen pakkasella nouse 40km matkalla kun jonnekin 70 asteen tienoille. Pari tuntia lämmitystä roikan nokassa saa tuon 10 litraa nestettä ja kahdet erillillään olevat sylinterit jonkun 30 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi.

Täytys yrittää saada aikaiseksi tuo webaston tai Eberin hankinta ennen syksyä...

Eikös se lohkolämppärin idea olekkin nostaa moottorin lämpö vaan jonkin verran plussalle et lähtee pakkasella käyntiin? N.+20C oli aina lämmöt ku oli roikassa talvella ja -20C kokeilin kerran kylmiltään ja kyllähän se käyntiin lähti :D
Oishan se pirun kätevä mut nyt on sille lähes 2000€ muutakin käyttöä ku 250tkm ajettuun autoon sen laittaminen.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja an13 » 10 Elo 2016, 08:25

Ebay.de saa Eberspächer D4WS:ää Easystart R+ kaukosäädöllä 700 euron pintaan esim http://www.ebay.de/itm/SONDERANGEBOT-St ... 0775362226 ja noista Webaston ohjeista voi soveltaa aika suoraan, johtosarjan värit on vaan vähän erit http://doc.webasto-russia.ru/Car/Subaru/Legacy_Outback/

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Tapiok » 10 Elo 2016, 08:59

Amazonmies kirjoitti:Eikös dieselissä ole ohjelmallinen sammutus tilanteessa, jossa auto meinaa sammua pienillä kierroksilla? Muistelen, että näin minulle kerrottiin maahantuojan toimesta, kun tuskailin ex-outbackiin (my08) sammumisherkkyytä. Softapäivitys taisi korjata hieman tilannetta.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla


Jotain outoa tuossa sammumisessa on minunkin mielestä, se lyö ihan kuin laakista sammuksiin, vaikkei pitäisi olla mitään syytä siihen. En ole vielä tähän päivään törmännyt tuollaiseen käytökseen autossa.
Subaru XV 2.0d MY12

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja out » 10 Elo 2016, 09:27

-08 löi lukkoon tosi herkästi mutta -10 on jo normaalin oloinen. -08 vaan on aivan susi liikkeelle lähdöissä. Ei alavääntöä,pitkä ykkönen,jokotai kytkin,kevyt vauhtipyörä(ei massaa pyörimässä koneessa),sammumistoiminto. -10 on täysin eri auto vaikka sitäkin vaivaa viä boxerin kevyt vauhtipyörä jolloin ei ole tyhjäkäynnillä massaa joka "pyörittää konetta itsestään".

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 10 Elo 2016, 13:03

En minäkään heti webastoa asentamassa ole, vaan etsin semmoista jossa se jo on.

Ei minua varsinaisesti kylmät sisätilat haittaa, niihin tottui jo golfin kanssa, mutta jos kerran moottorin lämmöt tuppaa jäämään pakkasilla alas, niin olisihan se mukavaa että voisi tarvittaessa moottoria tuoltaosin säästää. Lisäksi työpaikan tolppapaikka maksaa satkun vuodessa, joka tietysti ei ole paljon, mutta kun tolppapaikat eivät ole korvamerkittyjä vaan nopein voittaa, niin polttoainelisälämmittin on mielestäni hyvä vaihtoehto "kuka kerkeää ensin" kisalle.

Tuli mieleen, olisikohan iso homma vaihtaa vauhtipyörä raskaampaan, ja mitä kaikkea se pitäisi sisällää? Ei nyt tietysti kannata huvikseen, mutta jos kytkimen vaihtaa, niin siinä samalla...


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron